Stucwerk aan de buitenzijde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Het stucwerk aan de buitenzijde.

Het klinkt misschien een beetje stom!... Maar het enige wat misschien echt werkt is alle muren "strippen" . Kaal maken dus,... en dan met het juiste materiaal de boel opnieuw opzetten.

Ik weet dat dit een hoop geld kost. En dat is er waarschijnlijk niet.

Maar elke nieuwe "smeer" over het oude, bestaande, stucwerk is weggegooid geld!
Het ziet er in het begin wel mooi uit,.... maar over een paar jaar kun je overnieuw beginnen!!..

Char.

_____________________________________________
Char. ... geen verstand van stucwerk, hoor!...
 
Char.....dat stucwerk komt goed.
Er schijnt een speciale specie te zijn die je in kan spuiten.
Gaatje boren, specie erin en aandrukken.
Dat gedeelte wat te zien was op TV, waar Jan zijn hand overheen haalt wordt wel gestript. Daar komt een speciale ademende stuclaag overheen wat veel gebruikt wordt bij monumenten die niet geisoleerd kunnen worden.
Richard, van Czech Home was hier gisteren met een bouwkundig ingenieur die met deze oplossingen kwam. Hij zegt dat ons stucwerk wel 80 jaar oud is en dat het dan allemaal niet vreemd is.
Er wordt aan gewerkt.....met respect voor het huis. Dat is voor mij erg belangrijk.
 

Tabe

† In Memoriam
..... Het klinkt misschien een beetje stom!... Maar het enige wat misschien echt werkt is alle muren "strippen" . Kaal maken dus,... en dan met het juiste materiaal de boel opnieuw opzetten.
.......
Maar elke nieuwe "smeer" over het oude, bestaande, stucwerk is weggegooid geld!
Het ziet er in het begin wel mooi uit,.... maar over een paar jaar kun je overnieuw beginnen!!..
Char haalt het al even aan. Bij het opkalefateren van de facade is het oppassen geblazen. Strijk nooit over de oude rotzooi heen. Ten eerste is het geen gezicht en ten tweede je kunt het lk jaar weeer opnieuw doen. De hele oude pleisterlaag weghalen en er voor zorgen dat men opnieuw gaat stucken er goed materiaal wordt gebruikt. Wij hebben in 2001 ons huis opnieuw laten stucken nadat ikzelf alle muren schoon had gemaakt van de oude stuclaag, en nog ben ik eigenlijk niet tevreden. Men heeft, in mijn ogen, toch het verkeerde cement gebruikt waardoor er nu scheuren zijn ontstaan en de onderkant van de stuclaag los laat.
Hieronder een paar fotootjes van 2001 en de laatste van vorig jaar.

IM004033.jpg IM000684.jpg
IM000670.jpg
 
stucwerk

Gewoon strippen dus. We hopen het op 14 mei allemaal klaar te hebben.
 

Bijlagen

  • facade2.jpg
    facade2.jpg
    135,1 KB · Bekeken: 20
  • facade 1.jpg
    facade 1.jpg
    126,9 KB · Bekeken: 19
  • P1050218.jpg
    P1050218.jpg
    71,8 KB · Bekeken: 18
Ja, als je recht toe recht aan stucwerk hebt....ja!
Maar wij hebben er allemaal snijwerk inzitten.Volgens die bouwkundig ingenieur is het art deco styl.
En laten wij dat nou helemaal zonde vinden omdat te verwijderen. Het hoort bij het huis.......misschien mag ik iemand een foto sturen die hem er voor me bij zet? Pasqual misschien????
 
en nog ben ik eigenlijk niet tevreden. Men heeft, in mijn ogen, toch het verkeerde cement gebruikt waardoor er nu scheuren zijn ontstaan en de onderkant van de stuclaag los laat.

Ik ken de situatie natuurlijk niet Tabe, maar als aan de onderste rand van het huis de stucklaag loslaat kan dat duiden op het niet hebben van een isolatielaag (ofwel een mako daaraan....).
 

Macek

Geroyeerd Lid
ook bij mij word de facade aangepakt. Eerst 10 cm polystreen(piepschuim)dan wordt er een gaas of netwerk over gespannen en dan afgestuct. Voordeel; 1 je hoeft niet de oude stuclaag te verwijderen. 2 Extra isolatie, klaar is Arie.
 
Ja Freddy inderdaad!! Jij had natuurlijk foto's gemaakt!

Ik vind het heel jammer dat op de eerste etage links en rechts niet origineel is!!! Ik heb wel nog een foto van hoe het was.
Maar de rest is wel nog origineel en zo ook de zijkant van het huis.

freddy, dekuji moc
 
Mooi! Daar moet je inderdaad heel voorzichtig mee om gaan. persoonlijk vind ik het jammer dat er zoveel oude huizen in een strak keurslijf worden gestoken. Hele straten, voorheen sfeervol nu net een nieuwbouw straat. Jammer.
 
Nou, reken er maar op dat bij ons de originele stucpatronen in hun eigen kleur en motief weer worden aangebracht. Dat kan je nu natuurlijk nog niet zien, maar dié foto's komen later.
 
Wij hebben vorig jaar laten "strippen" en opnieuw laten stucen. Binnenkort impregneren en dan een kleur er overheen.

gekocht.JPG strippen.jpg
gestuct.jpg
nu.JPG

Alleen nog kleur geven... pff jaar verder. Maar het is de moeite waard.
 
Ons huis gaat nog voor de winter ook in het piepschuim.Hebben advies ingewonnen ,de onderzijde van de muren moeten in de impregnatie tegen optrekkend vocht.Momenteel zijn we kunstof ramen aan het plaatsen .Onze middelste zoon heeft een nieuw balkon gelast met barokelementen.:dank2:De oudste is de ramen aan het plaatsen en de jongste is samen met de vriendinnen van de boys de bestrating en tuin aan het doen werkkamp hier dus:wow:
 
Helemaal geweldig, zulke verhalen!
Ook mooi om te zien hoe een huis op kan knappen. Laat je dus niet afschrikken door een duistere buittenkant.

Alle lof voor jullie inzet en doorzettingsvermogen:top:
 
Ons huis gaat nog voor de winter ook in het piepschuim.Hebben advies ingewonnen ,de onderzijde van de muren moeten in de impregnatie tegen optrekkend vocht.Momenteel zijn we kunstof ramen aan het plaatsen .Onze middelste zoon heeft een nieuw balkon gelast met barokelementen.:dank2:De oudste is de ramen aan het plaatsen en de jongste is samen met de vriendinnen van de boys de bestrating en tuin aan het doen werkkamp hier dus:wow:
Het piepschuim wordt vaak in Tsjechie gebruikt. Het is goedkoop en isoleert goed.
Echter er zijn grote nadelen aan het piepschuim. Het ademt niet. Het kan geen water opnemen en afgeven. Ik heb op meerdere Tsjechische fora gelezen over 'koude bruggen' - het vocht die in de binnen lucht aanwezig is zal zich concentreren en verzamelen op de koude plekken (ramen, balken) en kan later de schimmelplekken veroorzaken.
Probleem komt pas later aan het licht. En dan moet de isolatie opnieuw aangepakt worden.
Het beste is al in het begin te zorgen dat het huis kan ademen.
Er zijn diverse isolatie materialen op de markt die kunnen ademen.
Die zijn misschien weer duurder. Dus wel - verstandig kiezen.
 

Vodnik

† In Memoriam
ben het helemaal met jirina eens, is mij ook door tsjechische bouwers gemeld. Voor nieuwbouw is het geen probleem omdat daar vanaf het begin rekening wordt gehouden met vochtwering en dat kan een probleem zijn bij oudere huizen waarvan de muren direct op de fundatie staan zonder "waterkering". De gevolgen van het afsluiten van vochtighe muren heb ik meegemaakt: plastic schroten aan de binnenkant! Het stucwerk erachter is in de winters volkomen kapot gevroren! Dit soort "mooimakerij" van oude huizen (chalupa's) kom je regelmatig tegen, wees erop bedacht als je iets koopt!
 
Bovenaan