Op Ned 1: "Ik Vertrek"

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onze 1e uitzending wordt op 9 april om 21.30 uur op Nederland 1 herhaald. De eerste uitzending was op 11 oktober 2007!!! Exact zoals hij was!!! Dus niet de 2e uitzending van 25 september 2008. Laten we die maar vergeten.
Wel wordt er tegelijk met de uitzending een nieuwsbericht/update geplaatst op de homepagina van "Ik vertrek" zelf. www.ikvertrek.nl
Op die pagina staat linksboven in een actiefoto compleet met camaraploeg genomen tijdens de opnames voor de 1e uitzending.
Dus iedereen die gaat zoeken en naar de site van ik vertrek gaat, weet hoe het nu met ons gaat!
Maar omdat de herhaling nu in april is denk ik dat we misschien wel meer reacties krijgen en misschien reserveringen.
Dat is bij Hetty en Peter Jordaan van autokemp Na kopci ook zo gegaan. Bij de 1e uitzending van hun in November waren er alleen kijkers op de website en nauwelijks boekers.
Toen ze werden herhaald in het voorjaar, stroomden de reserveringen binnen en waren er veel onverwachtte gasten die hoopten op een plekje op hun camping.
Dus hopelijk werkt het ook zo voor ons, al hebben wij over de reserveringen echt niets te klagen...dat loopt als een trein!!
Buiten de 3 boekingen van gasten van vorig jaar, hebben we alweer diverse boekingen van nieuwe onbekende gasten!

We waren december 2007, 25 jaar getrouwd en dood gaan we allemaal, dus allemaal goed.
15 februari j.l. vierden we het 25 jarig jubileum van ons ouderschap.....ja, onze oudste werd 25.

Weer een gast van vorig jaar heeft vanavond gereseveerd, dus dat is nummer 4. We moeten zeggen dat geeft een heel goed gevoel!!
En niks geen familie of bekenden.....het waren toen allemaal onbekenden, dus eigenlijk zijn we heel erg blij met de felicitaties.
Dus lieve forumleden, HEEL ERG BEDANKT voor alle felicitaties en positieve reacties!!!
 
Corrie en Jan, willen jullie een paar dagen voor 9 april nog even een melding maken, dan weet ik zeker dat ik het niet vergeet te kijken!
Of we kunnen het op upc on demand opnemen.
Ik denk dat ik dit niet alleen voor mijzelf vraag.
Groetjes van Brenda
 
Corrie en Jan, ik gun jullie het succes echt van harte, maar..... dit topic begint nu (ongetwijfeld onbedoeld, maar toch) een beetje teveel op een reclamerubriek te lijken voor jullie toko. En zoals bekend is reclame voor de eigen zaken op dit forum in principe niet toegestaan, wat uitzonderingen daargelaten.

Ik stel dus voor dat we vanaf hier weer een stapje terug doen met de berichtgeving rond jullie accommodatie. ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vandaag de herhaling van de uitzending "Ik vertrek", Ned. 1 om 21h30.

Zij die deze nog niet gezien hebben krijgen dus een nieuwe kans.
 
ik vertrek

hoi,
net de aflevering terug gezien van ' ik vertrek',
Corrie en Jan gezien zoals ze zijn, ik was bij hun te gast verleden jaar,maar ik vind dat ze Tsjechie toch een beetje te stereotiep in beeld proberen te brengen, beetje zoals de oma zei...jaren 40,50 terwijl dit helemaal niet zo meer is.Ik zag vooral (oude) skoda's , mensen die geen Engels en Duits spreken,Tsjechie is ondertussen wel meer dan dat, maar denk dat ze dat op het forum ondertussen al wel weten...
 

char

† In Memoriam
Ik heb het opnieuw gezien. Ik heb ook gelezen dat vorig seizoen niet slecht was!!... Houden zo!!.. Ik wens jullie veel nieuwe en oude bezoekers/ vakantiegangers!!..

Nu alleen nog iemand vinden,.. voor het stucwerk aan de buitenzijde.

Nogmaals:...Succes!!!...

Char.
 
Ik heb zelf ook weer even gekeken.
We hadden tegen Jan zijn moeder gezegd, veel is nog zoals het vroeger was. En ECHT tijdens de opnames waren er allemaal oude skoda's en zo. De parkeerplaatsen bij de grote supermarkten stonden er vol mee. Bijna geen nieuwere auto te zien, we vielen een beetje uit de toon met onze bus.
Binnen een paar maanden veranderde dat beeld. Nu is het omgedraaid. Parkeerplaats vol met nieuwe auto's en veel waarvan wij weten dat het verbruik erg hoog is. 1 op 8 !!!
Ik hoop dat die Tsjechen niet in de problemen gaan komen want we weten ook dat er ontzettend veel met een betalingsregeling wordt aangeschaft.
En dan werd tegen ons gezegd dat we ook konden eindigen....zo arm als de tsjechen zelf. Als ze allemaal die auto's kunnen betalen wil ik wel zo arm worden. Maar wij weten allemaal wel beter. De gevolgen van al de leningen komen nog.

Ja, tsjechie is ouderwets neergezet en de uitspraak van mijn schoonmoeder was daar de aanleiding voor denk ik.
Zo werken ze....ze pikken wat op en gaan daar mee aan de slag.
We hebben echt totaal geen inspraak gehad en zagen het eindresultaat pas toen heel nederland en belgie het zag op TV.

Er is veel veranderd.

Ook de schoonvader en schoonmoeder van "Toontje" gaan ons helpen!! Met het zoeken van mensen. Die zijn ook een enorme steun voor ons. Dankzij hun hebben we een lieve enthousiaste tandarts, een leuke jonge dokter en geregeld dat we naar een lieve KNO arts konden.

Ook al proberen we met misschien een belachelijk klein budget onze droom te realiseren. Er zijn mensen die in ons geloven en ons willen helpen. En dat waarderen we heel erg, want dat hebben we wel nodig!
Ik geniet en heb weer energie om door te gaan.
Het blijft moeilijk...maar het is zo leuk hier!

Dus ja, alles lijkt goed te gaan.
 

Tabe

† In Memoriam
Ook wij hebben weer gekeken naar het programma Ik Vertrek. Misschien kwam het inderdaad wat oubollig over, maar dit is toch nog vaak het Tsjechie van nu. Maar de veranderingen gaan hard, erg hard. Inderdaad, de 4wheeldrives bij de supermarkten etc.
 
Bij ons in het dorp rijden er naast de grote 4 WD, hummlers rond......
Vraag ze wel eens waarom......... krijg er niet echt antwoord op.
 
Ik denk dat het komt doordat het jarenlang echt niet kon.
Nu zien ze westerse dingen op TV, staan zelfs voor de Hypernova de schitterende auto's met bakjes aan de ramen met leningsvoorstellen!!! En ze lopen nog altijd op ons achter, dus ze zien alleen de mooie kant. De stoerheid van het bezit van zo'n grote nieuwe auto.
Ik herinner me nog de reclames bij ons op TV, waarbij een man 's avonds zijn hondje uitlaat en een grote TV doos bij de vuilnis van de buurman ziet staan. Heel voorzichtig om zich heen kijkend schuift hij de lege doos naar zijn voordeur. ( dan lijkt het in iedergeval alsof hijzelf er ook 1 heeft gekocht!) ........... vaak kunnen we het niet betalen ...maar wat die buurman heeft!!! Je kan toch niet achterblijven?? En dan die stickers op oude auto's " de mijne is betaald" Gaan we die hier dan ook krijgen op de oude skoda's?

Ik hoop van ganzer harte dat ze niet in de financiele problemen komen. Alleen al de afbetaling en dan dat hoge brandstof gebruik ( alhoewel die oude auto's ook niet echt zuinig zijn) en dat met hun lonen!!!
Maar ach, Nederland moest er ook zelf achter komen, al moest daar eerst een recessie komen. Nu worden werkgevers gek van alle loonbeslagen door alle schulden die hun werknemers hebben.
Als de Tsjechen dat ook zouden weten, zouden ze dan nog zo graag westers willen worden???
Ik in iedergeval niet.....Hypotheek vind ik al erg genoeg!
Meedoen om dat een ander het ook heeft??? Nee, dank je. Dat heb ik nooit gedaan, Jan had soms wel die drang, ik ben er te nuchter voor. Je moet het toch ZELF betalen.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
 
Als we in Tsjechië zijn valt het ons op dat je mooie afgewerkte huizen hebt tot op de puntjes verzorgd, met een oude (skoda) auto
op de oprit. Of je hebt huizen half afgewerkt etc. met een peper dure auto voor de deur, het is natuurlijk maar net waar je prioriteit ligt.
 
Toen wij vorig jaar in Luhacovice waren stak onze auto, toen nog een Opel Omega, schril af bij alle dure merken waartussen wij hem moesten wringen. Van schrik hebben we een andere gekocht (grapje).
 
Tja, het gaat er misschien wel van komen dat wij uit de toon gaan vallen.
Hier wordt ook druk geinvesteerd in het opknappen van huizen.
Maar dat gaat geleidelijk. Of alleen 1 hellingsvlak van een dak. Het ene jaar de fundering en paaltjes en later pas de planken en dan wordt het een hek. Daar maak ik uit op, dat ze er toch voor sparen.
Maar het eten vind ik ook niet echt goedkoop.
Sommige westerse artikelen ( non food) in de LIDL zijn dezelfde week of een week later in Nederland ook in de aktie en dan zijn ze daar (Nederland) goedkoper!!!
Hoe verklaren we dat nou??? Is dat voor de Tsjechen wel interessant?
Heeft iemand hier een antwoord op?
En dat alles moet betaald worden uit die ene of 2 portemonnees.
Ben niet nieuwsgierig.......maar vind het interessant.
 
Ik denk dat het komt doordat het jarenlang echt niet kon.
Nu zien ze westerse dingen op TV, staan zelfs voor de Hypernova de schitterende auto's met bakjes aan de ramen met leningsvoorstellen!!! En ze lopen nog altijd op ons achter, dus ze zien alleen de mooie kant. De stoerheid van het bezit van zo'n grote nieuwe auto.
Corrie (of Jan),met al respect, je maakt wel een inschattingsfout. Ik denk dat je nu vooral de taal moet gaan leren, zodat je ook de Tsjechische kranten kunt lezen (het liefst ook andere kranten dan Blesk en andere TV zenders dan NOVA). Als er een aantal mensen in belachelijke te grote Landrovers ed. rijdt, zegt dat niets over de rest (de meerderheid) van de bevolking. Persoonlijk vind ik dat het bezit van dat soort auto al genoeg over de eigenaar zegt maar misschien zijn er mensen die het leuk vinden? Anderen vinden het weer leuk om lekker en veel te eten, weer anderen gaan graag naar de Canarische eilanden.
Pas op met dat achterlopen van de Tsjechen, misschien zijn ze slimmer dan je denkt?
 
Wat ik bedoel dat lenen hier nog niet zo heel lang interessant leek.
Wij Nederlanders hebben ook veel gekocht op afbetaling. En de meesten die ik ken zijn er echt door in de problemen gekomen.
Het lijkt allemaal wel leuk....en de afbetalingen te doen.
Maar dat is een moment opname......dan worden de vaste lasten duurder...electriciteit.....abonnementen etc. En dan gaat er wat kapot......alleen maar omdat we zo nodig moeten.
En eerlijk gezegd hebben wij ook een auto gehad die een hoog verbruik had. Nooit bij stil gestaan, of je vergoeilijkt het.
Maar de tsjechen werken al zo hard voor een beetje salaris.
Mijn dierenarts verdiende vorig jaar 9500 kronen!!! En vertelde dat een auto op afbetaling haar enige manier was. Maar het was wel zwaar, zei ze!!!
Dus dat bedoel ik met achterop lopen.....wij nederlanders kopen echt al heel lang met leningen! Met SOMS alle gevolgen van dien.
Nu staat eindelijk bij een van de DSB reclames....lenen kost geld.
Heh heh.....veilig lenen..... maar daar moesten eerst een heleboel mensen voor in de problemen komen en ik denk dat dat hier gelukkig nog niet is of nog weinig. Die nare ervaringen heb ik het over.
Dus daar lopen ze gelukkig" mee op achter"'. Niets negatiefs dus!!!
 
Maar de tsjechen werken al zo hard voor een beetje salaris.
Mijn dierenarts verdiende vorig jaar 9500 kronen!!! En vertelde dat een auto op afbetaling haar enige manier was. Maar het was wel zwaar, zei ze!!!
Dat kan natuurlijk niet, he. Dan zou ze al lang van de honger doodgegaan zijn. Het was waarschijnlijk het resultaat op de belasting formulier nadat de uitgaven van de inkomsten zijn afgetrokken (dat is bij kleine zelfstandige ondernemers met živnostenský list tussen de 40 en 60% geloof ik). Voor mij zou dat een signaal zijn om in loondienst te gaan werken maar ik weet natuurlijk niet wat voor een bedrijf ze heeft (startend?) en wat voor andere inkomstbronnen er zijn (een goedverdiende partner? spaargeld? eigen huis?). En trouwens, waren het geen 95 000 per jaar?
 
....... En trouwens, waren het geen 95 000 per jaar?

Ik denk dat het zoals zo vaak overdreven is (of in dit geval "onderdreven" !!!???) Ik heb dat ook vaak meegemaakt dat het maand inkomen lager wordt "uitgelegd" om meer zogenaamd begrip te kweken. Niet altijd, dus pas op, maar in sommige gevallen ligt het dus hoger dan aangegeven.... !!!!
 
Toch is dat inderdaad weinig (geen idee wat een dierenarts normaliter verdient maar ik dacht veel meer). Het zal wel netto zijn, verwacht ik. Of geen volledige baan?
Aan de andere kant, je bent wel veel buiten, je ontmoet veel mensen en dieren, woont waarschijnlijk op het platteland, in eigen huis ... De autokosten kun je hoogstwaarschijnlijk van de belasting aftrekken/door je werkgever vergoed krijgen. Het zal niet zo tragisch zijn zoals het klinkt.
 
Bovenaan