Stroom/stopcontacten in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ga op vakantie in Tsjechie en wil weten of ik gewoon de elektrische apparaten van thuis mee kan nemen en ze daar gewoon kan inpluggen of heb ik een speciale stekker nodig??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Peter
 
Hai, 't is gewoon 220, zelfde alles.

Alleen de stopcontacten zijn anders,
de aarde zit niet zo aan de zijkant zoals in NL, maar 1 dikke pin die uit steekt.

Zo'n platte stekker gaat er dan wel gewoon in, want die pin valt er dan boven.

Maar heb je een ronde stekker, dan moet je kijken of er in die stekker een gat zit. Ik sloop die pinnen er meestal uit het stopcontact hahaha. Anders moet je wel ff een verloopje hebben. Maar volgens mij zit er in Nederlandse apparaten ook wel zo'n gat in de stekker.

Greetz
 

pepo

† In Memoriam
Als jouw oplader een standaard platte stekker heeft, is er niets aan de hand, dan kun je hem overal in Tsjechie gebruiken, past altijd.
Probleem kan een ronde geaarde stekker zijn, dat bijvoorbeeld aan de strijkijzer of kookplaat-snoer zit. Eric heeft dat al eerder in dit topic uitgelegd.
Alleen een ding - nooit de aarde pen uit de Tsjechische stopcontacten slopen, zoals Eric dat (hopelijk nog steeds) doet. Hiermee haal je ook de aardingsbeveiliging weg en dat is link, neem dat van mij aan.
Als je toch met een beetje onzeker gevoel zit, wat een ronde of platte stekker is en wat een stekker met een gaatje is, maak ik vanavond een fotootje en zet ik hier. Of misschien heeft iemand anders zo'n foto ergens in zijn schoenendoos kant en klaar liggen.
 
Nooit geen moeilijkheden gehad. Alles past.
Weten jullie trouwens dat de elektra achter de doos wat anders in elkaar steekt dan bij ons?
Ik was aan het knutselen aan de wandcontactdozen en toen ik het spul goed bekeek, bleek dat er 2 draden zijn en toch het spul geaard. Ik heb er maar even iemand bijgehaald. Bleek dat dat normaal was. De nuldraad wordt doorverbonden met de aarde. Ik hoop dat ik dat van die nuldraad goed onthouden heb. Tegenwoordig gebeurt alles keurig met 3 draden.

Groet.
 

pepo

† In Memoriam
kukel schreef:
Nooit geen moeilijkheden gehad. Alles past.
Nee, beste Kukel, niet alles past! Nogmaals, behalve die oplossing van de afgebroken aarde-pin heeft Erik gelijk,
geaarde stekkers - stopcontacten zijn anders en de Tsjechische passen niet in de Nederlandse en anders om!
Alleen de platte stekkers passen en de geaarde stekkers met gaatje voor de aarde pen.

Even later:

Kukel, je hebt gelijk, wat de moderne hollandse platte of geaarde stekkers met gaatjes betreft - die passen wel.
Hieronder, op de foto, een verduidelijking en om te laten zien waarover wij het hier hebben. Ook heb ik rood aangegeven, welke hollandse stekkers niet in CR passen.
Platte stekker is nr. 4 groen en geaarde hollandse stekker met gaatje is nr 2 groen
Alle stekkers groen nummer passen.
In Tsjechie is maar een type stopcontact. Geaard met de pen.
 

Bijlagen

  • 62144-stopcontactenNL_CZ.jpg
    62144-stopcontactenNL_CZ.jpg
    98,8 KB · Bekeken: 159
Heel erg bedankt, ben weer een stuk wijzer geworden.
Heel handig zo'n forum. Ik ben nog nooit zo goed voorbereid op vakantie gegaan.
Vrijdag op zaterdagnacht vertrekken we.
Als het weer in Tsjechie dan nog even zo blijft als de laatste dagen, zijn we helemaal tevreden.
 
hallo allemaal,

Deze zomer ga ik voor het eerst in mijn leven naar Tsjechie op vakantie, met mijn vriendin.

Ik heb een vraagje over elektriciteit ter plaatse. Passen alle nederlandse 220v stekkers zonder problemen in Tsjechische stopcontacten?

Volgens mij past de platte, ongeaarde Eurostekker altijd, maar hoe zit het met de ronde, geaarde stekkers? Ik zou graag mijn IBM-laptop meenemen, en die heeft een ronde stekker met randaarde.

wie kan me helpen? :confused:

Prodigy
 
Lijkt op de stopcontacten in Belgie. Als je recent zo'n verdeeldoos heb gekocht met aan/uit knopje kan het heel goed zijn dat de stekker, naast randaarde, ook een gat voor die pin heeft. Kan de fabrikant hem in meer landen verkopen.
 
Steeds meer stekkers zijn uitgerust met de 2 systemen van aarding(pen+randaarde).In België mag je alleen penaarde gebruiken in Duitsland is dit dan weer randaarde.Wat pekar zegt over de verkoop in meerdere landen lijkt mij dan ook logisch.Wat ik hogerop in deze topic las over het slopen van de penaarde als de stekker niet paste lijkt mij helemaal geen goed idee.Je brengt de veiligheid van jezelf en andere personen in het gedrang,ik spreek uit ervaring want ik monteer beroepshalve elektrische installaties.Je kan beter een aangepaste stekker aan de draad zetten of een verloopstekker gebruiken.
 
wat een geweldige site is dit toch ben nu al een maand aan het lezen en ga dit jaar voor het eerst naar dit grootse land op vakantie ik heb straks het gevoel of ik thuis kom zoveel heb ik hier al geleerd thanks all voor de informatie
 

Pelhřimov

Donateur
Josef schreef:
...of je neemt gewoon helemaal geen elektrische aparaten mee, da's veel gezelliger....
@ Josef, sommige mensen hebben wel degelijk dagelijks stroom nodig ivm met medische apparatuur, bijv. slaapapneu-patienten, die niet zonder hun zuurstofmasker kunnen slapen.

Maar Freddy heeft wel gelijk, lees eerst eens de vorige berichten in de topic door voordat je een vraag stelt waarvan het antwoord reeds gegeven is. :D
 
Bovenaan