Stroom/stopcontacten in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik vroeg waar ik verloopjes kan kopen, in voorgaande posts is alleen heel goed (dank daarvoor) beschreven hoe het systeem werkt, dat is duidelijk en daar heb ik niets meer over gevraagd. mijn vraag is alleen nog, als ik een ronde stekker heb waar geen pin in kan, waar kan ik dan een verloop kopen zodat ik deze wel op een stopcontact met pin aan kan sluiten
 
hunink schreef:
..... als ik een ronde stekker heb waar geen pin in kan, waar kan ik dan een verloop kopen zodat ik deze wel op een stopcontact met pin aan kan sluiten
Goedkoper is wellicht ff een stekker in Tsjechie aan te schaffen, deze aan het draadje monteren en klaar. Past later terug in NL ook weer gewoon in de (randaarde)dozen
 

Freddy2005

† In Memoriam
Als het snoer niet voorzien is van een aardingsdraad ( dus slechts twee draden ) kan je er gewoon een "platte" stekker aan zetten. Dat lijkt mij nog steeds het eenvoudigste.

...............................
EL-EUR21.jpg
 

Marcel

Moderator
kan je dan in belgie platte stekkers kopen om zelf te monteren ?
ik heb die in holland nog nooit gezien. daarom bewaar ik - ja ja zoals het een echte hollander betaamd - het snoer mét dichtgelaste of dichtgegoten platte stekker.

maar geaard is en blijft beter - lees veiliger, maar dat is een geheel andere :offtopic: discussie.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Marcel schreef:
kan je dan in belgie platte stekkers kopen om zelf te monteren ?
ik heb die in holland nog nooit gezien.
Kijk hier eens elektronica-online.nl en tik "netstekker" in bij zoeken.

Als ze on line te vinden zijn, moet je ze toch ook bij de doe het zelf zaak vinden.

Over die "geaardheid" heb ik het duidelijk over slechts tweedraden snoeren ! Als er slechts twee draden zijn heb je ook geen derde aansluitpunt nodig.
 
Hallo allemaal.

Over 1,5 week reizen wij voor het eerst af naar Tsjechie, compleet met GSM's, MP3 spelers etcetera. Nu vroeg ik me ineens af of onze stekkers wel in de Tsjechische stopcontacten passen of dat we nog even een adapter moeten aanschaffen.

Weet iemand dit? (zal wel, he?)
 
Hoi,
Ik vind wel dat er altijd weinig stekkerdozen in een huisje zitten , we nemen dus ook altijd stekkerdoos mee.
platte stekkers passen altijd maar grote moet wel een gat boven inzitten, anders passen ze niet.
ik weet ook niet hoe je het noemt maar de stekkerdozen in cz hebben allemaal een pen boven in.
Hopelijk is het duidelijk, als ik het zelf terug lees vraag ik me af of het te begrijpen is. Wat een moeilijk gedoe over een klein '' pennetje'' he.
veel plezier in tsjechie.
 
HEEL goed te begrijpen, ik ken het verschijnsel "aarde", weet hoe dat met de nederlandse dozen zit en nu ook hoe het met de Tsjechische dozen zit. Verlengsnoer met een platte stekker en apparatuur met een platte stekker en klaar is kees.
 
De meeste stekkerdozen hebben een eurostekker en die passen zeker in de stopcontacten in Tsjechie. In Belgie hebben de stopcontacten trouwens ook zon pin.
Inderdaad gewoon een stel stekkerdozen meenemen en klaar is kees...eeh joohanna :)
 
In het appartement van ons in Praag maak ik gebruik van een Amerikaanse XboX (met 110 volt dus), die ik middels een beveiligde adapter aansluit op een stekkerbox. Alles gaat prima en het beeld is ook perfect. Het enige probleem is dat er heel de tijd een buzz/zoemer/irritant geluidje is als deze aan staat. Zodra ik de stekker van de adapter er uit haal is er geen probleem (logisch natuurlijk, maar toch). Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Ter info: in NL had ik dit probleem niet.
 

pepo

† In Memoriam
In Tsjechie komt niets anders uit het stopcontact, dan in NL, n.l. 220 Volt en 50 Hertz. Dus daar aan zal dat niet liggen.
Ik vernoed, dat de omvormer een transformator is en daar ergens binnen in iets los zit, een schroefje, koelplaatje, transformator zelf.
Is dat bromgeluid (50 Hertz) te vergelijken met het geluid van een oude TL-balk of het brommen van de wasmachine, als de waterkraan dicht is?
Je kunt een aantal testen doen:

- trek de stekker van de Xbox uit de adaptor. Is het brommen weg?
Als her gebrom nu weg is, betekent dat nog niet, dat de Xbox de boosdoener is. De omvormer kan gaan brommen pas als hij belast is.
Heb je een ander apparaat van 110 V, dat je op de adapter als test kan aansluiten, om te testen?

- hoewel ik dat niet zeker weet, is de kans groot, dat het in de omvormer zit. Je kunt hen na laten kijken door iemand, die kundig is, als je dat zelf niet bent. Denk er om, het is een elektrisch apparaat !!

Jouw probleem heeft in mij ogen niets met Tsjechie of de electriciteitsdistributie in Tsjechie te maken. Het is een verstoring in het apparaat zelf.
 
Bedankt voor de info Pepo!! Ik vertrek over 2.5 week naar Praag om me er dan permanent te vestigen, dus zal dan eens kijken. Had niet verwacht dat ik zo snel al antwoord zou hebben ;).
 
Stroomaansluiting op campings

Hallo allen,

as zomer gaan ik en mijn vriendin met de tent voor het eerst naar tsjechie :wow: .... nu heb ik een vraag over de stroomaansluiting: heb je op sommige campings een vreemde stekker nodig, of kan je gewoon de stekker gebruiken zoals wij die in NL ook kennen? :denk:

Alvast bedankt voor je antwoord!

Colin
 
Bovenaan