Stop de nederlanders!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Laat je nu niet verleiden tot Blaricums gebral beste Ralph!. Ik hoef niet stiekem te gluren hoor. Honselersdijk staat gewoon onder haar naam naast de berichten van Brenda. En aangezien ik weet dat Honselersdijk in het Westland ligt. Duidelijk Ralph?
 
Kleine correctie Bartiku! Allereerst heeft mijn hond de gehele achterbank tot haar beschikking. Rijden 's-nachts en is zo lui dat zij pas bij de Poolse grens al geeuwend wakker wordt. En het is echt geen Duitse herder maar een kleine Kliko-terrier.
 
Beste Vašek, je hebt in ieder geval nog gevoel voor humor. Het feit dat een aantal mijn voorgestelde rondvaarten op de Metuje en de verkoop van stroopwafels aan Nederlanders in Tsjechie serieus nemen zegt toch voldoende over de reacties. Wacht maar tot ik met mijn onderzoek klaar ben over de samenstelling van een bordje Drštková !
 
ik vraag me werkelijk af waarom dit soort woordkeuzes gebruikt moeten worden (blaricums gebral)enig fatsoen lijkt me wel op zijn plaats!!!!!!!.misschien kom je wel uit ............ daar kunnen ze er ook wat van .
 
R

rob.goverde

Guest
Marianne schreef:
Wordt het geen tijd dat er mensen gaan reageren die vanuit Nl in Tsjechie zijn gaan wonen en een camping of hotel of een ander soortig bedrijf hebben opgezet. Hoe gaat het met hen? Dat zijn volgens mij de echte ervaringsdeskundigen. Laat die maar eens wat schrijven.
Dit lijkt me verstandig, laat ervaring spreken, dat is waar het om gaat. Kom op mensen in Tsjechie, geef eens een korte samenvatting hoe het jullie vergaat!
 
carel schreef:
Beste Vašek, je hebt in ieder geval nog gevoel voor humor. Het feit dat een aantal mijn voorgestelde rondvaarten op de Metuje en de verkoop van stroopwafels aan Nederlanders in Tsjechie serieus nemen zegt toch voldoende over de reacties. Wacht maar tot ik met mijn onderzoek klaar ben over de samenstelling van een bordje Drštková !
Ik ben reuze benieuwd! Kom op met je resultaten!
grin.gif
 
Carel, wat is er mis met Nederlanders die in Tsjechie het grote geld hopen te kunnen verdienen?
Ben je soms jalours op je landgenoten die een hoop geld hebben gespaard en dan een droom uit willen laten komen om ergens iets te willen beginnen? (in dit geval Tsjechie)
Maak je je ook druk om meneer ING of KPN die al jaren in CZ het grote geld verdienen?

En je hebt gisteren geschreven dat je vaak in de buurt van Nachod komt, Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je daar dan doet? Toch geen camping beheren?
grin.gif


Ralph uit dat Braldorp.
 
Tsjonge Jonge (naar ik begrijp een echte nederlandse uitdrukking) Ik vindt het eigenlijk wel jammer dat de discussie hier een beetje uitloopt op modder gooien naar elkaar. Een beetje respect over en weer kan m.i. geen kwaad.
Carel : je toonzetting van de post vroeg wel om reactie, zeker omdat je stelt dat mensen domme en onbenullige vragen stellen. En juist dat vragen stellen en ervaringen uitwisselen is m.i. een van de bedoelingen van dit forum.

Dat het af en toe lijkt of er een individu tussen zit die snel rijk denkt te worden ben ik overigens wel met je eens. En die zullen vanzelf hun neus stoten en een dure les betalen.

Maar volgens mij hebben de meeste leden van dit forum een echte liefde voor Tsjechie ofwel omdat ze er vandaan komen ofwel omdat ze een partner hebben die er vandaan komt of omdat ze gewoon ontdekt hebben dat het een fantastisch land is waar de nederlandse "gestoordheid" nog niet volledig heeft toegeslagen. Dat je dan ook probeert een bestaand op te bouwen lijkt me niet meer dan normaal. En dat je vervolgens niet alles weet is m.i. ook normaal. En als je dan middels dit forum iets kunt leren is dat alleen maar prettig. Ik heb er in ieder geval al het een en ander aan gehad. En probeer ( inderdaad met sappelen) een normaal bestaan hier op te bouwen in Praag. En als er iemand is die ik met mijn beetje kennis verder kan helpen doe ik het graag en ik hoop dat die ander daar dan iets aan heeft.
Nou sorry maar ik moest dit even kwijt.
En mensen laten we verdraagzaam blijven naar ik begrijp is in Nederland momenteel voldoende duidelijk waar onverdraagzaamheid toe leid???!!!!!!!!!!!
 
totalcrazy schreef:
Dat het af en toe lijkt of er een individu tussen zit die snel rijk denkt te worden ben ik overigens wel met je eens. En die zullen vanzelf hun neus stoten en een dure les betalen.

M'n vraag aan Carel geldt eigenlijk ook aan jou, Totalcrazy.

Wat is er mis met buitenlanders die in CZ rijk willen worden? Waarom zullen die hun neus stoten?
Er zijn er zat die er al lang hun zakken gevuld hebben. Ikzelf denk dat je je slag in CZ makkelijker kan slaan als in de Benelux.
 
Er is niks mis met rijk willen worde. Er is iets mis met SNEL rijk willen worden over de ruggen van anderen. En ik heb soms de indruk ( overigens niet alleen op dit forum) dat er nog steeds Nederlanders zijn die denken dat Tsjechie een of ander achtergebleven gebied is waar ze snel en makkelijk (op een negatieve manier dus) rijk kunnen worden. En daar heb ik iets op tegen. Ik baal zo langzamer hand van al die vooroordelen over Oost Europe in het algemeen en Tsjechie in het bijzonder. En die vooroordelen zijn er overigens op meerdere vlakken ( zie andere discussies op dit forum. Dus een ieder die rijk wil worden en rijk wordt wens ik veel succes en gun ik het van harte. Maar niet als het op een negatieve manier gaat.
 
Pas op voor Scheveningse toestanden in Tsjechie. Vergelijkbaar met Duitsers die zich ingraven op het strand en de kuil tot Duits grondgebied verklaren. (Nee, nee, ik heb niets tegen Duitsers!) Maar in het algemeen kan men zeggen dat daar waar "te" voor staat niet goed is. En teveel Nederlanders dus ook niet. In september jl. heeft er in de Noviny Náchodska een artikel gestaan over een gepland project van vakantiewoningen in Teplice nad Metuje opgezet door, jawel wederom Nederlanders. Veel protest van de plaatselijke bewoners heeft dit opgeleverd. (Nog) niet tegen de Nederlanders zelf maar wel tegen het project dat ten koste gaat van de natuur en rust.
Wat betreft je vragen nog even het volgende.
Op jalousie ga ik niet in. Een camping beheer ik niet. En mijn verblijf in Hronov komt omdat ik daar al sinds de vorige eeuw een chalupa(tje) bezit. Nog even dit. Laat al diegenen welke overwegen een pension te starten een hoogrekening maken van de kosten en baten op basis van de lokale prijsstelling, bezettingsgraad enz. De uitkomst zou kunnen zijn dat een krantenwijk in Nederland een rianter bestaan opleverd. Maar idealisten zijn uiteraard niet te stoppen!
 
R

rob.goverde

Guest
Dit is klare taal!
Dat is nu precies wat ik bedoel met ook mijn opmerkingen. Iedereen denkt dat Tsjechie de hemel op aarde is als men daar iets wil beginnen. Mij schrikt het nog steeds een beetje af. Alle papieren rompslomp, het risico, wat laat je hier achter en wat krijg je daar. Je laat je vrienden en familie achter, die heb je hard nodig als je daar steun nodig hebt. Daarom is inderdaad dit forum een goede plaats waar je terecht kunt met je vragen, idd geen gestelde vragen zijn domme vragen! En wat voor Carel misschien logica is kan voor een ander een groot vraagteken zijn. Fijn dat je dan met lotgenoten kunt overleggen!
En ik heb ook een hekel aan mensen die naar Tsjechie gaan om alleen te profiteren van de (nu nog) lagere prijzen.
Tsjechie heeft zoveel meer te bieden, Gastvrijheid, natuurschoon, vriendelijke en hulpvaardige mensen, prachtige bouwwerken en een machtige cultuur en ook nog eens lekker eten.
Deze mensen in Tsjechie hebben het niet breed, rijk worden over hun rug zou ik niet willen, samen met Tsjechen opbouwen ja dat is iets waar ik achter sta. Daar een camping of pension beginnen en dan rijk worden van Nederlandse toeristen (of andere) vergeet het maar, die komen 1 keer en dan nooit weer, die zien verdomd goed dat Tsjechische pensions steeds beter worden de campings ieder jaa maar weer verbeterd worden, en willen echt niet altijd geconfonteerd worden met de vele landgenoten gedurende hun drie weken vakantie( tenminste ik niet) ik kom liever op plaatsen waar niet teveel Nederlanders komen. Heb ik de kans me te verdiepen in hun cultuur en hoor ik niet steeds weer "daar kun je goedkoop eten, of daar hebben ze goedkope benzine, of die schoen zijn spotgoedkoop" vergis je niet voor de Tsjechen is de benzine peperduur.

Spreek uit je hart en niet uit je portemonnee!
smile.gif
 
Carel, heb zelf jaren in Scheveningen gewoond (maar woon nu in Tsjechie) en gaten graven doen de Duitsers daar niet meer, want die hebben ook allang in grote getalen Tsjechie ontdekt, alleen doen ze weinig in het toerisme, maar maken ze veel geld op andere gebieden (net zoals veel andere buitenlanders in Tsjechie). Toerisme is trouwens nergens een echte vetpot, ook niet in Tsjechie...
 
wat een heerlijke discussie
smiley29.gif

zelf ben ik ook zo'n nederlander die graag een hotel had opgezet in cz.
mijn beweegredenen waren niet die van geld en het idee dat ik het daar wel even beter kon doen dan die tsjechen.

mijn redenen waren er diverse
- in cz voel ik me thuis
- er staat een pand te verpieteren op een mooie plek, dat is eeuwig zonde.
- ik hou wel van een uitdaging
- had mogelijkheden
- etc.

helaas ontbrak het me aan voldoende geld. misschien ooit nog maar nu effe niet. (sta altijd open voor suggesties
grin.gif
)

nederlanders staan er natuurlijk ook om bekend dat ze vindingrijk zijn wat betreft handel etc. momenteel zijn er in cz best markt gaten. als er dan nederlanders zijn die dat zien en er in duiken vind ik dat niet gek. tevens vraag ik mij af; "hoeveel van de mensen die op het forum aangeven dat ze een pension/camping etc. willen beginnen, doen dit ook uiteindelijk en hoeveel redden het daar weer van."

ik ben dus tot nu toe nog niet begonnen :(

rene alias perun
 
Ik heb vanavond eens lopen nadenken over deze discussie.
Als je eens mocht doen wat je wilde, zou je dan niet snel iets kiezen waar je in je vrije tijd heel veel van hebt genoten? Dat zijn meestal de dingen die je doet op vakantie.
Dus ik denk dat er heel veel onder ons zijn die zouden kiezen voor een camping of een pension in CZ, helaas (of misschien wel gelukkig) is dat maar voor weinigen weggelegd, maar hier op internet kun je je lekker laten gaan als je wilt en "dagdromen".
Bovendien ligt er volgens mij een hele grote stap tussen informeren en werkelijk uitvoeren.

Henk
 
Volgens mij heeft Henk gelijk. Zelf heb je genoten en geniet je waarschijnlijk nog steeds van vakantie. Dus wil je andere mensen ook laten gnieten.
Het is altijd al onze ( misschien meer de mijne ) wens geweest om iets in het toerisme te gaan doen. Een camping of zoiets.
Een aantal jaren geleden werd ons gevraagd om te beginnen met B&B ( hier in Nederland ). We hebben toen besloten om dit te proberen en het is zo goed bevallen dat wij dat nog steeds doen.
Enige ervaring met toerisme hadden wij dus al.
Inmiddels komen wij al sinds 1992 in Tsjechie en hebben eigenlijk al een behoorlijk gedeelte van het land ( alles kan niet ) bezocht. Op een gegeven moment kwamen wij op campings waarvan wij zoiets hadden : "Zijn we hier al eerder geweest?" Ja dus. Misschien ben je dan op een punt gekomen om ergens 'definitief' te gaan zitten, want het rondtrekken, wat wij dus altijd deden, is vanaf dat moment afgelopen.
Na een behoorlijke voorbereiding zijn wij begonnen met het oprichten van een SRO. Na het tekenen bij de notaris van de verschillende stukken werden wij gewezen op een te koop staande boerderij in het Reuzengebergte( al in gebruik geweest als pension ). Op slag werden wij verliefd op dit pand, omgeving etc. De aankoop werd gedaan en na een opknapbeurt konden wij als pension gaan draaien.
Je denkt dan dat alles geregeld is, maar aangezien wij ook nog een minicamping wiilen beginnen, blijf je toch wel bezig met dingen te regelen en voor te bereiden.
Ik mag wel zeggen dat wat velen op het forum willen ( de combinatie pension + minicamping ) bij ons echt van start is gegaan.
Bijna leek het op het leuke programma 'Het roer om', want toen wij afgelopen zomer aankwamen, moest er nog het een en ander gedaan worden, terwijl na 2 weken de eerste gasten zouden komen. Als je dan nog een keuken voor de gasten wilt plaatsen en de winkels zijn 2 dagen dicht ivm nationale feestdagen ( hadden we kunnen weten, maar niet aan gedacht ), heb je een probleem. Op woensdag de keuken uitgezocht en op zondag werd ie al geplaatst.
Alles is gelukkig gelukt, vooral met hulp van vrienden, die in de buurt op een camping stonden en aanboden om een dagje te helpen en dat terwijl ze vakantie hadden.
Houd ook in de gaten dat je alleen met de aankoop van een pand of grond er nog lang niet bent. De inrichting gaat ook nog het nodige kosten.
Al met al kan ik zeggen dat het ontvangen en omgaan met gasten erg leuk is, misschien nog wat leuker dan ik had verwacht.....

PS. en gelukkig vind ik( Akkelien) dat ook.
We hebben nu alweer reuze zin om in de kerstvakantie onze taak als gastheer en gastvrouw weer te gaan vervullen in combinatie met het heerlijk "vrij zijn" in Tsjechie.
 
Ben blij dat ik er alleen heen gaat voor de schoonheid van een ander land en voor mijn Tsjechische vrienden.
yeah.gif
 
Ik sluit me eerst aan wat Perun zegt, zo dachten wij dus ook in eerste instantie.

Dan kan ik me aansluiten bij Jan Nijdam.

Wij komen al vanaf 1991 in Tsjechie.
Het eerste jaar had mijn man al zoiets van hier moet je eigenlijk iets gaan beginnen zoals een mooie camping.
(Eerste vakantie plek was het Lipno meer.) Ik zag dat niet zitten omdat de kinderen nog zo klein waren. Je staat er wel alleen voor want familie is er niet om je te helpen als je ze direkt nodig hebt, en als ik iets begin dan wil ik mij voor de 100 procent inzetten. We waren al wel gelijk verliefd op het land.

Elk jaar dat we kwamen in tsjechie ( in verschillende delen van het land zijn we geweest)
zei mijn man steeds weer: Wat zonde van sommige campings dat ze die zo laten verwaarlozen.
(Hij is nl bouwvakker.) Totdat we een paar jaar geleden in Vrchlabi kwamen en daar een Nederlands makelaar kantoor was. Mijn man wilde nu toch wel eens informatie.
Makelaar Huttert ( schrik niet) hebben we mee gesproken.
Ik vertrouwde de man niet en wij zijn later op de beurs in Utrecht in zee gegaan met een andere makelaar.
Ons doel was ook een camping. Na 2 jaar zoeken en de nodige informatie enz. zijn we er toch op terug gekomen dat dit voor ons niet haalbaar was.
Wij dachten ook het is geen duur land dit moet toch te realiseren zijn, maar het is blijkbaar niet weg gelegd voor ons. Tenslotte hebben we nu een mooie oude boerderij met nog een klein wit huisje wat ervoor staat en bij de boerderij hoorde gekocht.
Hier zijn we nu 2 jaar (schoolvakantie's zoveel mogelijk)
mee bezig om het voledig te verbouwen.
We zijn nog lang niet klaar maar we hebben er ontzettend veel plezier aan en we voelen ons er erg thuis, dus wat willen we nog meer.

De groeten van Sylvia
 
Bovenaan