Stop de nederlanders!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gezien al de belangstelling en vaak onbenullige vragen van velen die in Tsjechie een camping en/of pension willen beginnen heb ik een aantal suggesties om een graantje mee te kunnen pikken van het grote geld wat ze veelal denken te kunnen verdienen.

Start niet een camping en/of pension maar een klompenmakerij, een kaasboerderij of ga je bezighouden met de verkoop van drop, Haagse hopjes, Goudse stroopwafels, tulpenbollen. Rondvaarten naar Amsterdams voorbeeld op de Metuje, roodlichtzone's, koffieshops etc. etc. Inmiddels zijn er zoveel nederlanders neergestreken dat succes gegaranderd is.
 
Je hebt in zoverre gelijk dat best wel veel mensen zich hier melden met vragen, maar ik denk dat we daarmee een vrij groot percentage van de hele groep mensen die dergelijke plannen heeft, op dit forum verzameld zien.

Het mooie van dit forum is, dat je al in een vroegtijdig stadium beeld krijgt hoeveel initiatieven er lopen om zoiets te doen; dan kan eenieder zelf bepalen of hij inschat of er voor hem ook nog een plaatsje op de markt is.

En of het veel is? Ga maar eens na hoeveel Nederlandse camping/pensionhouders er in Frankrijk zijn. Daar valt nog een heel forum mee te vullen, denk ik.

Daarnaast heb ik niet het idee dat deze mensen 'het grote geld' willen verdienen; ik denk eerder dat ze gewoon naar Tsjechië willen, een ander soort bestaan dan loondienst, weg uit Nederland of weet ik wat voor redenen. Maar iedereen zal beamen dat een camping of pension geen vetpot is, hard aanpoten met behoorlijke risico's. Mensen die zich melden met 't plan om in Tsjechië allerlei ondernemingen en fabrieken op te kopen en daar wat mee te doen om ze voor flink meer te verkopen; ja, dat zijn de geldzoekers, maar die kom je op dit forum niet tegen.

Dan je sarcastische tips voor Nederlands vermaak in Tsjechië; ik denk dat de rondvaartboten, roodlichtzone's en koffieshops in Nederland voor het grootste deel door toeristen worden gevuld, dus is het onzinnig te stellen dat die kunnen drijven op de Nederlanders ter plekke.

Het lijkt me effectiever om een dergelijk bericht als hierboven wat zakelijker te formuleren: voor hoeveel NL-gerichte campings en pensions is er plaats op de Tsjechische markt?

PS het lijkt er op dat de poster van bovenstaand bericht liever het IJzeren gordijn had gehandhaafd; de meeste berichten van deze poster hebben een behoorlijk negatieve lading.
 
Ja Bartiku ik ben het volledig met je eens. Er zijn ongetwijfeld goudzoekers en soms erger ik me ook aan de toonzetting. Met name van mensen die denken dat Tsjechie achter loopt en dat de "slimme" hollander daar wel snel wat geld kan verdienen. Maar gelukkig is dat soort mensen ( in ieder geval op dit forum) ruim in de minderheid. Verder ben ik alleen maar blij met dit forum. Ik heb hier al veel geleerd en andere kunnen laten meedelen met mijn kennis. Ik ben zelf 4 a 5 maanden geleden naar Praag vertrokken vanwege de liefde en zo zijn er meer.
Wat betreft de sarcastische tips hou ze maar lekker in Nederland en overigens ook de meeste van die zaken zijn op één of andere manier hier te vinden.

En nog even voor Carel voor jou zijn het misschien onbenullige vragen maar het kan de vraagsteller wellicht behoeden voor domme fouten.
 
totalcrazy schreef:
.... zelf 4 a 5 maanden geleden naar Praag vertrokken vanwege de liefde en zo zijn er meer.
Toch niet allemaal voor dezelfde ??
smile.gif
 
Re: Minder zinnige posting

Ik ken nog een leuke: Stop de Tsjechische meisjes die naar Nederland komen! Er zijn straks geen Nederlandse jongens meer vrij voor de Nederlandse meisjes! Prompt gaan alle Nederlandse meisjes naar Tsjechië! Want de Tsjechische jongens kunnen geen meisjes meer vinden! Complete destabilisering van de huwelijksmarkt dreigt! Culturen gaan verloren!

PS een meer zinvolle discussie over de vraag hoeveel NL campings/pensions er in Tsjechië zouden moeten zijn, aangestuurd door een wat prettiger openingsposting, is hier te vinden.
 
Nou nu moet ik het toch niet met je eens zijn !!!!
Volgens mij is het een verrijking van de cultuur. Mijn slogan is mixen brengt betere mensen te veel inteelt verarmt!
Overigens het zou nog leuk zijn je mijn hele verhaal te vertellen hahahaha.
Maar tripje van de sluier we hebben elkaar 2 jaar geleden leren kennen via internet en de eerste keer werd ze bij de grens teruggestuurd ( was jij dat soms om de integratie tegen te gaaan?)
 
Carel, zo als jij je opmerkingen formuleert vindt ik ver beneden peil. En ook ik kan je garanderen dat de mensen die een camping en of pension in Tsjechie willen beginnen niet opzoek zijn naar een vetpot maar die mensen proberen het aangename met werk te verenigen. Dus genieten van al het mooie van het land, mensen ontvangen en het die ook naar hun zin maken in dat mooie land, en als die mensen dan vetrekken na een hele fijne vakantie, dat krijg je toch een erg aangenaam gevoel van binnen denk ik.
Dat lijkt mij erg leuk werk.
En als je daar dan van rond kan komen dan heb ik genoeg.

Maar wat ik me afvraag is, waarom ben jij hier op dit forum?
Wat is jou link met Tsjechie?
Zeg Carel, misschien neem ik voor jou nog een paar geiten en dan zal ik voor jou wat geitenkaasjes maken.
party.gif
 
Eigenlijk toch wel gek dat ik bijna nooit Nederlanders tegenkom in Tsjechie. Het zal wel komen doordat ik niet kampeer en het feit dat ik afwijk van de gebaande paden.
 
Totalcrazy,

Mijn bericht was dan ook hevig ironisch bedoeld; ik ben zelf getrouwd met een Tsjechische.
Soory, ik had even een gremlin moeten gebruiken
blush.gif
 
Tobycek schreef:
Eigenlijk toch wel gek dat ik bijna nooit Nederlanders tegenkom in Tsjechie. Het zal wel komen doordat ik niet kampeer en het feit dat ik afwijk van de gebaande paden.
Hierbij raak je een gevoelige snaar. Ik ben bang dat je gelijk hebt.
 
Ik wijk ook wel af van de gebaande paden; bijvoorbeeld een bezoekje aan het huisje (chata) van m'n vrouw's oma in een gehucht bij Tyn nad Vltavou. Staat doodleuk een Nederlandse auto voor 't huisje van de buren, want dat wordt steevast aan Nederlanders verhuurd. En toen ik in juli van Praag naar dat huisje bij Tyn nad Vltavou reed, was het overgrote deel van de buitenlandse auto's die ik tegenkwam Nederlands, en bij lange na niet allemaal met caravan of aanhangwagentje. Ik vind juist dat de Nederlanders héél Tsjechië hebben ontdekt, en niet alleen naar de toeristisch bekende gebieden gaan, en ook niet alleen maar kamperen.
 
in pardubice nog maar 3-4x nederlanders tegengekomen..... .in de 3-4 jaar dat ik er kom... . enkele weken geleden nog een nederlandse wagen zien staan bij een 2dehandswinkel in een klein steegje:)))).
 
Ik denk dat vooral Zuid-Bohemen 'geannexeerd' is door onze landgenoten (en voor sommigen noorderburen). Wie reist ten oosten van de lijn Nachod-Litomysl-Svitavy-Znojmo (Ik noem maar een voorbeeld) zal ze met een lichtje moeten vinden om ze pas in de Tatra weer tegen te komen.
 
och heden, krijgen we nog een les taalkunde er overheen.
Het spijt me, maar in je onprettige openingsposting zitten zoveel vreemde wendingen dat het niet mogelijk is om daar één stempel op te plaatsen. Ik begrijp dat het je favoriete stijl is om een bericht (en met name de titel) flink aan te zetten, om reacties uit te lokken en 'mensen aan het denken' te zetten, en als anderen het dan wagen om hier tegenin te gaan, heet het weer dat 'er op dit forum niets negatiefs over Tsjechië gezegd mag worden'. Beste Carel, houd alsjeblieft, alsjeblieft op met verziekende openingspostings, en probeer je -op zich interessante- statements en waarnemingen op een normale manier te verwoorden, zoals Cor met krek hetzelfde onderwerp vannacht heeft gedaan.
 
sorry, geitenkaas was ik vergeten te noemen, naar gezien het "gemekker" is dat een goed idee. Nu even serieus. Als antwoord op je vraag wat mijn binding is met Tsjechie, het volgende.
In 1969 getrouwd met een Tsjechische. En nog steeds met dezelfde. Ik heb de invasie van het Warschau-pakt in 1968 meegemaakt en alle ontwikkelingen daarna ook. Enig recht van spreken eigen ik mijzelf dus wel toe. Overigens de omgeving waar jij een eventuele camping wilt starten ken ik vrij goed. Zelf verblijf ik zo'n 5 maanden per jaar in Hronov (bij Nachod). Ervan uitgaande dat je groene vingers hebt zoals de meeste Westlanders, adviseer ik je na te denken over bv een tuincentrum op te zetten. Daar is naar mijn overtuiging meer behoefte aan dan aan alweer een camping/pension.
 
Misschien kan je nog even mijn vraag beantwoorden, je profiel is zowat niet ingevuld dus daar kan ik het niet afhalen, WAT HEB JIJ MET TSJECHIE? Ik denk dat meerdere dat wel willen weten.
confused.gif
 
R

rob.goverde

Guest
Nou Carel,

Die begrippen worden niet door elkaar gehaald, maar ik denk dat niemand er van gediend is dat je jezelf zo op het forum manifesteert. Op de eerste plaats vraagt het merendeel hier op dit forum om bruikbare tips, omdat ze die graag gebruiken. Enkele hebben al iets opgestart in Tsjechie en zijn de nodige struikelblokken tegengekomen. Het is juist dit forum dat er voor zorgt dat niet iedereen in dezelfde kuil valt. Alleen met hard werken en buffelen kun je slagen in Tsjechie en laten we dan zeggen dat je er een boterham en redelijk bestaan verdient. Poenscheppen is er echt niet bij en dat is ook niet de intentie waarom mensen naar Tsjechie gaan.
Een van de reden kan zijn dat ze Nederland meer dan zat zijn (ik ook) Een andere reden kan zijn rust en natuurschoon, rentenieren en daar naast nog wat beginnen om leuk bezig te zijn. Een relatie met iemand uit Tsjechie.

Maar om veel geld te verdienen? nee daarom gaat niemand naar Tsjechie, uit deze opmerking blijkt m.i. dat je het land niet echt kent!
crazy.gif

Wat is je bintenis met Tsjechie, toerist?? of belangstellende? of heb je niets met Tsjechie?
shocked.gif
 
Bovenaan