Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
94 doden op Tsjechische wegen deze zomer, hoogste dodental sinds 2021
Vierennegentig mensen kwamen tijdens de zomervakantie om het leven bij verkeersongevallen in Tsjechië, zes meer dan een jaar geleden. Het is het hoogste dodental sinds 2021, toen er honderd mensen omkwamen, volgens voorlopige politiecijfers. Het aantal ongevallen daalde zelfs tot 14.159, een daling van 2.250 ten opzichte van afgelopen zomer.
@rainbow heeft niks met elkaar te maken.
Het bericht over 150 km/u op dat stuk snelweg geeft aan: Eind september of begin oktober gaat het experiment op de D3 (na wat vertraging) van start.
Je hebt helemaal gelijk, Plank, maar ik vrees dat die cijfers dan er misschien niet beter op gaan worden.
Niet iedereen rijdt met evenveel ervaring veilig tegen die snelheid (150 km/u)
De meeste verkeersdoden vallen juist niet op de snelwegen.
Verder denk ik, dat er i.h.a. op dat stuk iets harder gereden zal gaan worden, maar dat de meeste mensen hun gedrag zullen handhaven. (De hardrijders reden toch al hard, en de langzamere blijven gewoon bij 110-120. Het is niet verplicht, hè, die 150 .)
Snelheid op de snelweg gaat naar 150 km/u in Tsjechië
De kop is verleidelijk: een Europees land waar je straks 150 km/u mag rijden. Het gaat om Tsjechië, dat vanaf het najaar een proef start op een nieuw stuk snelweg met variabele borden. Alleen bij droog weer, goed zicht en rustig verkeer springt de limiet naar 150; anders blijft het 130. Wat betekent dat voor Nederlandse weggebruikers en onze snelwegcultuur?
Wat Tsjechië precies doet
Tsjechië voert als eerste EU-land een gedoseerde snelheidsverhoging in. Op een circa 50 kilometer lang traject van de D3 tussen Tábor en České Budějovice komen 42 dynamische borden. De limiet kan daar tijdelijk omhoog naar 150 km/u, mits de omstandigheden ideaal zijn; bij drukte, regen of werkzaamheden valt de grens direct terug naar 130. RTL Nieuws bevestigt dat de proef eind september of oktober 2025 start, waarmee Tsjechië het eerste EU-land wordt waar 150 km/u onder strikte voorwaarden is toegestaan.
Ook AutoRAI benadrukt dat het voorlopig om testtrajecten gaat en dat de hogere limiet alleen geldt bij gunstig weer en beperkte verkeersdrukte. Elders in Europa wordt eveneens gekeken naar de balans tussen tempo, veiligheid en uitstoot. Oostenrijk stopte eerder een 140-proef vanwege milieu-effecten, maar Tsjechië wil via slimme borden en strikte criteria juist de risico’s beperken. Autovisie schrijft dat verdere uitbreiding pas volgt als de eerste fase succesvol verloopt.
De Nederlandse context: sneller kan, maar hoeft niet
Voor Nederland draait het gesprek minder om topsnelheden en meer om voorspelbaarheid. Hier is 100 km/u overdag de norm, met enkele uitzonderingen naar 130. NOS meldde dit jaar dat op drie trajecten, waaronder de Afsluitdijk en een deel van de A6, de hele dag weer 130 gereden mag worden. Dat laat zien dat ook Nederland ruimte laat voor maatwerk waar het kan.
Wie straks door Tsjechië rijdt, doet er goed aan het dashboard en de dynamische borden leidend te laten zijn. De limieten wisselen sneller dan je gewend bent, en cruise control of snelheidsassistenten helpen om moeiteloos mee te schakelen. In huurauto’s en leasewagens is het slim om vooraf te controleren of snelheidswaarschuwingen zijn ingeschakeld.
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.