Sterke drank Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Hallo, ik heb in mijn tuin een pruimenboom en deze hangt momenteel vol, een van mijn buren was bij het verlaten van mijn onderkomen nog even een pruim aan het nuttigen en zei, daar moet je slivocice van maken.
Vraag: hoe doe je dat, hoeveel pruimen heb je nodig voor bv. 1 liter.
En wat moet je aanschaffen?
Het is mij niet om het zuipen te doen maar eventueel meer om de aardigheid, zelf drink ik bijna nooit sterke drank, dus wie weet wat?
 
Het is heel heel veel werk om slivovice te branden, heb het 2 jaar geleden gedaan, maar Eric was me niet echt dankbaar. De pruimen moeten namelijk een bepaalde temperatuur hebben en dat kon alleen binnenshuis, elke ochtend pruttelde mijn goedje lekker, met als gevolg veel vliegjes en ongedierte erom heen. Vorig jaar heb ik het laten doen en dat bevalt veel beter. Je brengt de pruimen in zakken naar de stoker en je krijgt het in flessen terug. Ik heb het adres voor je wanneer je wilt en anders kun je in de leer bij een vriend van me. Hij heeft vorig jaar de knedliky ketel van me overgenomen om grote hoeveelheden slivovice te kunnen maken.
 
Ik heb een paar weken geleden een fles zelfgestookte Slivovice gekregen van een vriend van me. Die had hem zelf gemaakt samen met zijn schoonvader. We kregen hem dus kado want we waren voor de eerste keer bij hem op bezoek. Ik ken hem al 4 jaar via internet en afgelopen vakantie hebben we, mijn gezin en ik, dus voor het eerst in levende lijve gezien. Dat was heel bijzonder. Het schijnt een 1e prijs winnende fles te zijn. (wel legaal gestookt).
Vanavond ga ik hem uitproberen. Ik bewaar hem voor speciale gelegenheden want het is voor mij een speciale fles. En dat is vandaag wel. Ik ben jarig. haha. Er zit een kleine gele pruim in. Die komt uit de tuin van zijn moeder want die had een gele pruimenboom die tjokvol zat. Het is dus een witte Slivovice. Ben heel benieuwd.
Ik heb het nog nooit gehad. Er schijnt 52% in te zitten. OEF!
 

Vendula

Actief Lid
Nou, ik dacht het niet, om een GOEDE SLIVOVICE te kunnen maken heb je heel wat wetenschap nodig, hoor. Mijn vader maakt al jaren zijn eigen slivovice en er valt altijd wat te verbeteren zegt hij, al vindt iedereen zijn slivovice de lekkerste in het regio . Hoe hij het doet vertel ik niet, 't is een familiegeheim. Maar kinderlijk eenvoudig??? Kom op zeg...:denk:
 

char

† In Memoriam
Ik kon het nog niet op het forum vinden maar weet iemand waarom er geen Slivovice verkocht wordt in Nederland?

Ja, hoor... Gezien de zeer lage winstmarge's op sterke drank kun je als slijter beter 120 flessen jenever inkopen dan 1 fles slivovice...
In slivovice zit geen omzetsnelheid....

Het is overigens wel gewoon verkrijgbaar in NL, zoals Freddy schreef.

Char.
 
Bovenaan