Sterke drank Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat is nu het verschil of de juiste benaming :

Slivovice of Slivovits Slivovitsj of Slivovitsa
j?


De pruimenbrandewijn wordt ook als een nationale drank beschouwd in Moravië en Tsjechië; veel inwoners maken hun slivovitsj zelf door pruimen te fermenteren en naar distilleerderijen te brengen, die overal te vinden zijn. Deze 'home made' slivovitsj heeft een alcoholpercentage van 52% in Moravië en in Tsjechië meestal nog meer.
De drank is kleurloos, maar wordt goudgeel als ze wordt opgeslagen in vaten van eikenhout.

www.deslijter.com_likeur%20buitenland%20slivovitch.jpg




403px-Slivovka.jpg
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb nog een paar flessen liggen, home made slivovice, dubbelgestookt dus 60%. Vind het eerlijk gezegd niet zo lekker, de enkel gestookte van ca 50 % smaakt veel beter. (ooverigens niet door ons zelf gestookt!)

Wat we wel zelf (laten) maken is calvados en die is prima van smaak! (wordt gestookt in een officiele stokerij -palirna- betaal je ook belasting over!)
 

char

† In Memoriam
Aan goede Tsjechische "Calvados" heb ik mooie herinneringen!!..

Heel wat beter dan aan toen ik in Parijs bijna van de Martinitoren aflazerde in 1986...

Char.
 

kuurgast

Donateur
Heb onlangs een slok moeten nemen van dit goedje op de terugweg van hrad Kost naar Lázně Bělohrad.
Er kwam een flacon tevoorschijn in het busje met Tsjechen en Kuur alias de Bob heeft tot 2x toe een druppel geproefd. Iedereen dacht dat ik de hele flacon leegmaakte. :lmfao:
Ondanks dat ik niet van alcohol houdt is de smaak prima. Kan het niet zonder de grote hoeveelheid alcohol gemaakt worden? :?:
 

Vodnik

† In Memoriam
Net als bier zonder alcohol? (dat is zoiets als een Bra aan de waslijn:lmfao:)


(hoewel...ikdrink tegenwoordig uitsluitend alcoholvrij bier, de beste die ik tot nu toe gevonden heb is Svijany
 
slivovice zonder alcohol.. hmm :?:
ik kan niet zeggen dat ik het lekker vind en wie ik er dronken van heb gezien, was dat stukken heftiger dan van andere alcohol. je moet ervan houden..mijn vader vind het heerlijk.

overigens las ik laatst dat ze whisky zonder alcohol op de markt hebben gebracht. lijkt me dat dat niet eens in de buurt komt van de echte, want ja, een groot deel van de smaakervaring zit hem natuurlijk in de alcohol!
 
Bovenaan