Route van Groningen naar Vrchlabí?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Agnes,

De meest logische route is Groningen-Oldenburg-Bremen-Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden-Gorlitz-Zawidow-Frydlant-Vrchlabi.

Deze route is goed te doen weinig files en is de kortste en de snelste.
Ook voor caravans goed te bereiken zijn allemaal goed toegankelijke wegen voor auto met caravan.

Route is ook te zien op maps.google.nl

Succes
Maikello
 
Hoi Maikello

Bedankt voor je snelle reactie! We zijn 3 jaar geleden ook in Tsjechie geweest en toen hebben we tot Dresden idd deze route gereden. Ik zat nu het laatste deel uit te vogelen. Hier kan ik wel wat mee!

groetjes, Agnes
 
Wij reizen vaak naar Vrchlabi. Ik schat in dat hier nog wat reacties op volgen. Er wonen nogal wat Nederlanders in de omgeving van Vrchlabi.

Tot Dresden akkoord. Ook wij reden vaak Dresden-Gorlitz-Zawidow-Frydlant-Vrchlabi. Maar dat is op aanraden toch Dresden-Lobau Ost- Zittau-Liberec-Turnov-Jicin-Nova Paka-Vrchlabi geworden. Deze wegen zijn groter en sneller dan het gefriemel bij Zawidow. Voor je het weet zit je daar op de weg naar Bily Potok (slingerwegen door de heuvels met mooi uitzicht). Verderop van wegnr 14 Liberec-Tanvald-Harrachov-Rokytnice word ik ook niet vrolijk.

Ondertussen zie ik op de Michelin kaart dat het lijkt alsof er geen weg tussen Nova Paka en Vrchlabi loopt. Niets is minder waar want Nova Paka-Studenec-Vrchlabi wordt veel gebruikt!

Ik ben benieuwd naar de andere meningen. Volgens mij is er hier al vaker over geschreven, maar dat heb ik niet opgezocht.
 
Deze route rij ik wel 8 keer per jaar en als er een betere is hoor ik dat graag?

*******************************************************************
Hannover De E30 of A2 volgen
*******************************************************************
Magdeburg De E30 of A2 volgen (Bij Magdeburg De E30 of A2 verlaten)
*******************************************************************
Dan de E40 of 14 volgen Richting Bernburg Halle Leipzig Dresden
*******************************************************************
Bij Dresden E40 of 4 volgen Richting Bautzen ( Gorlitz Grens )
*******************************************************************
Bij Bautzen Ost de snelweg verlaten Richting Bautzen via Lobau naar Zittau Grens
*******************************************************************
Dan naar Liberec (Reichenberg) Bij Liberec als maar rechtdoor de 35 Turnov
*******************************************************************
De 35 volgen Turnov Jičin Bij Jičin naar Nova' Paka de 16 volgen Vrchlabi
*******************************************************************
Bij Nova' Paka de 16 volgen +/_ 5 km verder bij Horka afslaan na Jilemnice Vrchlabi
*******************************************************************
 
Nu ik dit allemaal lees, zit ik toch nog even te puzzelen om via usti N Laben te gaan rijden.
Die weg is toch ook heel mooi geworden?

Vanaf Bautzen is het nog een heel eind rijden hoor.
 
Even ter aanvulling:

De B178 tussen de A4 en het drielandenpunt wordt geheel 4-baans, hierbij een site waar je de voortgang kunt zien.

B 178 neu.jpg.189473.jpg

In Tsjechië en Polen wordt ook gewerkt zodat e.e.a. sneller aansluit op de wegen, onder andere naar Liberec.
 
Zou het het zeker doen deze route!

Ben naar het plaatje aan het kijken van Gorrit en zit ik ff te denken dat als je vanaf Zittau komt en Grabstein uitrijdt (vooraan Liberec) zijn ze ook een nieuwe weg aan het maken. Toen wij daar vorige week reden, vroegen wij ons af waar die naartoe gaat.
 
Niet helemaal juist.. de afslag Bautzen-Ost wordt inmiddels door velen voorbij gereden, de snelste weg naar Zittau voert nl over Weißenberg
Wij vertrekken morgenvroeg naar Vrchlabi en ben nu even de route definitief aan het vastleggen.

Gorrit: je zegt voorbij Bautzen en via Weissenberg. Hoe gaat de route dan verder richting Zittau? Via Lobou en dan??

groetjes, Agnes
 
Vanaf Dresden heb je twee mogelijkheden. Voorheen nam iedereen afrit 90 (Bautzen-Ost) richting Lobau en dan Zittau. Tegenwoordig kun je ook afrit 91 nemen (Weissenberg). Je komt dan op een nieuwe weg die naar Lobau rijdt. De een zweert bij Weissenberg en de ander vindt dat teveel omrijden en kiest Lobau Ost. Kwestie van smaak. Persoonlijk vond ik vanaf de afrit Weissenberg de weg naar Lobau slecht aangegeven (2009). Mogelijk is dat inmiddels verbeterd.

Verder wordt Liberec op de verkeersborden wel eens als Reichenberg aangeduid en dat schept verwarring. Het is toch al een kwestie van af en toe goed opletten. In Zittau de juiste borden volgens anders krijg je een rondrit door de stad.

Eenmaal in Tsjechie aangekomen goed opletten bij Chrastava. Om weg 35 (E442) op te rijden moet je eerst het viaduct onderdoor. Dit bord staat onhandig. Anders rijdt je weer richting huis.

Voor de rest heb je bij de knooppunten Turnov en Jicin leuke rotondes met 5 of meer afslagen. Daar moet je even bij de les blijven.
 
Bovenaan