Roubenka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heb je dit huisje misschien ook ergens gezien? Net en Hans en Grietjehuis.
Ja, volgens mij ben jij op mijn foto juist op weg voor het maken van de bewuste foto. ;) Een bijzondere roubenka qua model met dubbel dak met houten shingles.
IMG_2187.JPG

Antonio schreef:
...prachtig onderwerp en goed geschreven!!
Thx! :)

En Ben, bedankt voor je foto's, :top: ze zijn prachtig en geven goed weer waarom jullie hiervoor gevallen zijn maar ook waarom dit huis het uiteindelijk toch niet is geworden.
 
Hoi Lina,

Leuk om te lezen deze info over Roubenky.

Onze Tsjechische vrienden zijn ook eigenaar van een Roubenka. In begin jaren 70 hebben zij dit gekocht als ruine. Daarna met veel liefde en vakmanschap hebben ze dit plaatje gemaakt tot wat het nu is.
 

Bijlagen

  • Roubenka Jan a Vera.jpg
    Roubenka Jan a Vera.jpg
    163,1 KB · Bekeken: 19
Hallo,

Weet niet of dit het goede topic is voor mijn vraag maar vooruit.

Ik vraag mij af hoe vaak je het houtwerk van een (polo)roubenka moet schilderen om het goed te houden. En waarmee doe je dat ?
 
Wij hebben het houtwerk na vijf jaar een keer geschilderd. Vooral de kant die vol in het weer (regen en zon) staat kon wel wat gebruiken. Het was niet kaal, maar werd wel heel vaal. Dat is ook net de kop van het huis zonder groot dakoverstek. Nu ziet alles er weer "strak" uit.
 

Pelhřimov

Donateur
De verschillende bouwstijlen van huizen fascineert mij altijd. En ik ben bezig met mijn verhaal over Umgebindehäuser die kenmerkend zijn voor het drie-landengebied waar onze vrienden wonen - zie "onze herfstvakantie 2014" vanaf bericht # 130 en toen moest ik weer denken aan jouw artikel over Roubenky. Die zijn meer uit jullie regio dacht ik.
 
Leuk! Het is al een artikel uit het archief denk ik, omdat alle likes verdwenen zijn. Ik heb de reacties ook opnieuw geliked. ;)
Ik vind die huizenstijlen ook erg interessant, ben benieuwd naar jouw story hierover. :D
 
een roubenka is ook gemaakt van balken, de kopse einden voorzien van zwaluwstaart verbindingen.
tussen de balken onderling zit een isolerende laag, meestal leem al dan niet gemengd met vlas, schapewol etc.
planken vond je op de bovenverdieping aan de kopgevels.
loghomes maken gebruik van hele, ronde stammen, en de uiteinden steken door.

dan heb je ook nog de zg. silezische roubenka's, schlezische holzhauser (boven de a hoort een Umlaut maar die is verdwenen bij mijn toetsenbord..):lmfao:
 
Bovenaan