Roubenka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

chalupa

zomaar nog wat fotootjes van onze chalupa..
op de eerste foto de schitterende originele voordeur..
de 2e foto is aan de achterkant genomen, links waar de bomen staan loopt een lieflijk beekje
de 3e foto laat een van de nieuwe lateien zien..
de 4e foto de achterkant nogmaals, nu naar rechts genomen..
de 5e foto is de woonkamer waar ik even wat stoeltjes neer had gezet..
de laatste foto is een detailopname van een van de 3 ramen aan de (achter) zijkant..
let op het houtsnijwerk boven het raam..
 

Bijlagen

  • P1010293.jpg
    P1010293.jpg
    72,7 KB · Bekeken: 13
  • P1010298.jpg
    P1010298.jpg
    102,7 KB · Bekeken: 13
  • P1010300.jpg
    P1010300.jpg
    83,6 KB · Bekeken: 12
  • P5060092.jpg
    P5060092.jpg
    62,9 KB · Bekeken: 12
  • P5070115.jpg
    P5070115.jpg
    50,3 KB · Bekeken: 13
  • P5070119.jpg
    P5070119.jpg
    68,8 KB · Bekeken: 13
Toen ik het voor het eerst las moest direct aan jou denken Kukel! :D Werden ze soms vroeger in Sindelova gemaakt?

En leuk dat jullie het ook leuk vinden om te lezen. :)

En dat, lieve Lina, heb ik nooit kunnen achterhalen.
Er staan geen bouwwerken in de buurt met hout als bedekking.

Oerlelijk! ik schok me rot toen ik dat las. Smaken verschillen maar om een cultuur, bouwwijze oerlelijk te noemen gaat mij te ver.
Er zijn absoluut geen lelijke roubeka's te vinden!

Groet uit een koud Ommen.
 
Hoi Lina,

Wat ontzettend leuk om te lezen en zeker als wij ook aan de vooravond staan van een nieuw te bouwen Roubenka.
Ja.....ik weet het.... nieuw is nooit zo leuk als origineel maar ik moet het er maar mee doen :confused:
 
Hallo Lina,
hier gaat het hart van de timmerman sneller van kloppen zeg.:top:
Dit is een intressant onderwerp voor mij.
Heerlijk cultuursnuiven vanuit mn bureaustoel.
Bedankt.
Groet André
 
Dit doet me denken aan de roubenka die wij wilden kopen.
Is uiteindelijk niet doorgegaan. Vond het toen ONTZETTEND jammer maar ben nu blij toe.
Nu realiseer ik me dat de renovatie een vermogen had gekost. Veel meer dan de `prijsopgave´ van de aannemer.
Zal binnenkort een aantal foto´s bijvoegen want uiteraard is het pand van binnen en van buiten uitvoerig gefotofrafeerd.
Nancy kent het huis wel. Het ligt in Horni Brusnice. (waren we bijna buren geworden van jullie en Macek)
 

Tabe

† In Memoriam
Ik schrijf als ik tijd heb graag stukjes over Tsjechië voor familie en vrienden. Sommigen zijn denk ik ook leuk om op het forum te plaatsen, zoals deze over de roubenka.


Schitterend overzicht, Lina.
Heb je dit huisje misschien ook ergens gezien? Net en Hans en Grietjehuis.
 

Bijlagen

  • huisje.jpg
    huisje.jpg
    96,8 KB · Bekeken: 11
Bij onze zoektocht vele Roubenka's gezien. Die sfeer is inderdaad bijzonder.
Na tientallen huizen kwam ik op een dag dat schitterende huis tegen waarvan je eindelijke dat gevoel had;
dit zou ik héél graag willen kopen!!

Op het eerste gezicht leek het uit steen opgetrokken, mooie tuin rondom, ligging OK en een sfeer die ik nog nergens anders ervaren had. Maar ik kwam er al snel achter dat er een stuclaag op de balken was aangebracht. We hadden hier dus een authentiek houten huis met een stuclaag.
Ik was helemaal weg van dit huis maar het hout heeft me toen weerhouden van koop, maar tsjonge......ik had het er heel moeilijk mee.

Na het lezen van je verhaal kwam dit weer boven Lina, Roubenka, prachtig onderwerp en goed geschreven!!
Uiteindelijk zijn we geslaagd met een ander bijzonder huis.......wel van steen.:)

Dit doet me denken aan de roubenka die wij wilden kopen. Is uiteindelijk niet doorgegaan. Vond het toen ONTZETTEND jammer maar ben nu blij toe.

Komt mij zó bekend voor Ben......
 
Zal binnenkort een aantal foto´s bijvoegen want uiteraard is het pand van binnen en van buiten uitvoerig gefotofrafeerd.
Nancy kent het huis wel. Het ligt in Horni Brusnice. (waren we bijna buren geworden van jullie en Macek)

Jammer, altijd gezellig een paar nieuwe buren erbij.

Ben natuurlijk heel benieuwd welk huis het was, is..
 
Bij deze dan een aantal foto´s. Het huis, wij noemden het `de boerderij´ is uiteindelijk door Tsjechen gekocht. Ze hebben het geheel gerenoveerd en wilden er kamers gaan verhuren.
 

Bijlagen

  • PICT0417.jpg
    PICT0417.jpg
    88,9 KB · Bekeken: 12
  • PICT0418.jpg
    PICT0418.jpg
    105,8 KB · Bekeken: 14
  • PICT0363.jpg
    PICT0363.jpg
    128,5 KB · Bekeken: 14
  • schuur 1.jpg
    schuur 1.jpg
    64,5 KB · Bekeken: 13
Met name ik was er helemaal `verliefd´ op.
De verkopende makelaar bezocht, vraagprijs uitgevonden en onze mogelijkheid berekend.
Van binnen en buiten moest er veel gebeuren maar dat vonden we geen probleem. In de schuur konden we e.e.a. opslaan.
 

Bijlagen

  • PICT0054.jpg
    PICT0054.jpg
    123,2 KB · Bekeken: 9
  • PICT0016.jpg
    PICT0016.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 9
  • kamer 1.jpg
    kamer 1.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 9
  • badkamer.jpg
    badkamer.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 9
Het huis had echter 1 zeer groot nadeel. De vorige eigenaren hadden vergeten de `airco´ uit te zetten. Dit heeft z´n invloed gehad op de dakconstructie.
Nu, jaren later, ben ik blij dat we de boerderij toen niet hebben gekocht. De renovatie zal ver boven ons budget uit zijn gegaan.
 

Bijlagen

  • PICT0048.jpg
    PICT0048.jpg
    76,1 KB · Bekeken: 10
  • PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    75,7 KB · Bekeken: 9
  • PICT0436.jpg
    PICT0436.jpg
    130,6 KB · Bekeken: 10
  • PICT0020.jpg
    PICT0020.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 9
  • PICT0023.jpg
    PICT0023.jpg
    53,8 KB · Bekeken: 9
  • PICT0421.jpg
    PICT0421.jpg
    66,6 KB · Bekeken: 9
Bovenaan