Rondreis Tsjechië 2024

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Wow 36 nachten van huis.....
Dat is weer een pittig programma wat je maakt......neem je wel een dagje echte rust?....het is ook vakantie ;)
Het monument van de kinderen van Lidice
Het Lidice Memorial kondigde een inzamelingsactie aan op het Donio-platform. Het beeld van 82 kinderen verkeert door tijd en weer in kritieke toestand. Het monument kondigde daarom een openbare collecte aan. Ze willen 13 miljoen kronen inzamelen.
Bron seznamzpravy.cz. Ze hebben pas 1/10 ingezameld, dus dit jaar is het nog in oude staat te zien.
vanuit Kutna Hora voor een dagje Praag.
In Praag kan je misschien het nieuwe kunstwerk Spitfire met vlindervleugels bekijken.
Het beeldhouwwerk van David Černý werd geïnstalleerd bij OD Máj, het iconische historische gebouw op de hoek van de straten Národní en Spálená in Praag centrum. OD=Obchodní dům=warenhuis.
Bron oa novinky.cz.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2024 (Deel 6)

De pracht en praal van Moravië

We zijn neergestreken in Moravië, dat bekend staat om z'n rijke bezit aan kastelen van verschillende adellijke families en om veel religieus erfgoed. Meerdere steden en schattige dorpjes hebben een status ontvangen van werelderfgoed van Unesco.
Deze dagen zullen we enkele van deze plaatsen bezoeken. Ook zullen we gaan genieten van de schitterende natuur en uitgestrekte wijngaarden, terwijl we aan de prachtig uitgevoerde wijnkelders niet willen ontsnappen. We willen het allemaal nog weer zien.

Dinsdag 27 augustus
De rit deze dag voert ons in zuidelijke richting naar het drielandenpunt van Tsjechië met Slowakije en Oostenrijk. Heen en terug moeten we daarvoor rond 200 kilometer afleggen. We gaan de kastelen van Lednice en Valtice tegen komen, alsmede de plaatsen Breclav, Mikulov en Moravský Krumlov. Op het laatst van de rit doen we nog Kurim aan waar de Sint Maria Magdalena kerk een opvallende positie inneemt.

1717065502041.png

Woensdag 28 augustus
Weer gaan we zuidwaarts, maar we rijden nu alleen langs de grens met Slowakije. We hebben daarbij een speciaal doel voor ogen. Het is iets waar we vorige bezoeken nauwelijks aan toe gekomen zijn. Wij willen wat meer gaan zien van het wijnparadijs, zoals Zuid-Moravië wel genoemd wordt. Bovendien vinden in deze periode (1e weekend van september) de wijnfestivals plaats, waarbij met de nodige trots de dames en heren zich hullen in traditionele klederdracht. Ik denk dat we nog flinke trossen druiven kunnen zien hangen aan de wijnranken.

1717065625953.png

Tenslotte vergeten we niet om wat flesjes wijn te kopen, waarvan één voor onze buurman die in deze vakantieperiode van ruim 5 weken ons gras maait en de plantjes water geeft.
De plaatsen die we deze dag bezoeken zijn o.a.: Vrbice, Mutěnice, Hodonin, Petrov, Strážnice en Uherské Hradiště

Donderdag 29 augustus
We gaan een heel andere kant uit op onze tocht. De eerste stop op onze rit is bij het kasteel Bouzov. Via Sternberk blijven we wat langer in Olomouc. Nu hoor ik jullie denken dat dit vorig jaar ook op mijn programma stond. Wij kwamen in Sternberk echter aan bij een voor bezoekers gesloten hotel, dat men aan het renoveren was. Tekortkoming van de vorige eigenaars was, dat men ons daarover niet geïnformeerd had. Wij zijn toen in de avonduren alsnog naar Dolni Brusnice gereden waar we gelukkig met open armen ontvangen werden.
Voor we Olomouc binnenrijden toch nog even de Svatý Kopeček (Heilige Heuvel) op. Een bedevaartsoord waar de basiliek van de Visitatie van de Maagd Maria opvallend aanwezig is en waar ook de dierentuin van Olomouc een plek heeft gekregen. In de plaats zelf gaan we terug in de tijd naar Horní Náměstí, het centrale plein. Het is hier met aardig weer best druk op de aanwezige terrassen, die dan vooral bemenst worden met studenten en toeristen. Vooral de laatste komen voor het oude stadhuis met haar astronomisch uurwerk en de pestzuil uit 1754, die met z'n hoogte van 35 meter opvallend aanwezig is.

1717065717959.png

Op weg naar waar ons bed te vinden is stoppen we nog in Vyškov. Op het Masarykovo-plein zijn hier een stadhuis uit 1569, een Mariazuil uit 1719 en in een zijstraatje is nog een oude Joodse synagoge.

Vrijdag 30 augustus
Een hele dag trekken we uit om Brno te bezoeken. Uiteraard willen we het historische stadscentrum bekijken, maar zeker ook de moderne architectuur en dan heb ik het over de villa Tugendhat uit 1930. Vanzelfsprekend willen we de burcht Spielberg niet vergeten.

Zaterdag 31 augustus
Op ons programma prijkt een verplaatsing naar Oost-Bohemen en we verlaten Moravië. Doel van de reis is Dolni Brusnice, het hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.nl), waarvoor we 184 kilometer hebben te overbruggen. We doen dit niet zonder bezoekjes te plegen aan de kastelen en plaatsen Litomyšl en Opočno. In het hotel gaan we de komende 8 nachten logeren en genieten van de omgeving, maar hierover meer in een volgend deel.

wordt vervolgd. Deel 7
 
Wederom lees ik met (positieve) verbazing hoe jullie alles van dag tot dag uitpluizen en voorbereiden.
Vlgs een strak schema jullie in dit geval laatste Tsjechië vakantie doen lees ik vlgs mij vind ik knap.
Zelf ben ik een last minut beslisser, dus het kan elke dag iets anders zijn met onze uitstapjes.
Jullie echte reis is dus over een paar maanden begrijp ik en dit wat er nu geschreven wordt zijn de voorbereidingen.
Dat is qua leesvoer al leuk dus ik ga jullie later ook weer volgen.

Mvg Arie
 

Ad Verschoor

Donateur
"Wederom lees ik met (positieve) verbazing hoe jullie alles van dag tot dag uitpluizen en voorbereiden" aldus het citaat uit het vorige bericht.

Hallo Arie, de voorbereiding van de reis doe ik al vele jaren op deze manier. Het geeft een positieve invulling van mijn tijd in de winter. Noem het een hobby waar anderen puzzelen in deze periode. Het is heel plezierig om tijdens de donkere dagen geregeld in Tsjechie te kunnen zijn. Wel vinden er tijdens ons verblijf zeker wat wijzigingen plaats, of nemen we zelfs een daagje volledig rust. Wat ik probeer is om dagelijks te berichten (dagboek) over onze vakantie, zomaar een verhaaltje met daar gemaakte foto's van wat we gezien hebben.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2024 (Deel 7)

'Ons' favoriete Kuurhotel op de Zvicinou

Al vele jaren logeren wij in het hotel Pod Zvicinou op de berg Zvicinou bij het Nederlandse gezin van Nancy en Eric. Dit jaar wordt het de 13e keer dat we hier verblijven en dat zal helaas de laatste keer zijn. Wat hebben we hier vele jaren genoten. We hebben er de kids Rob, Floor en Maaike zien opgroeien. Ook de medewerkers (Janna voor de bediening, Karl de kok voor onze maaltijden en Zuzana voor de schoonmaak) waren al die jaren dezelfde bekende gezichten. Dankbaar zijn we dat we hier via www.Tsjechie.net terecht gekomen zijn. Een hotel (www.hotelpodzvicinou.cz) dat we van harte aanbevelen bij Nederlanders, die op vakantie gaan naar Tsjechië.

1717909380770.png

Zondag 1 september
We gaan vandaag niet teveel kilometers maken. Steeds als we in Dolni Brusnice gearriveerd zijn, beginnen we met een kort bezoek aan de dam Les Království in Bila Tremesna. Sinds 2010 is het een nationaal cultureel monument en is de dam een toeristische trekpleister. Geen wonder, want de dam verschijnt aan je als een kasteel uit het sprookje van Doornroosje. Het is gewoon prachtig en de torentjes zijn echt de moeite van het bekijken waard.
Na dit korte ommetje willen we naar de jaarmarkt in Trutnov, die op deze dag op de agenda staat. Tenslotte willen we nog even gedag zeggen in Dolni Lanov.

1717909481165.png

Maandag 2 september
Bekend is van Tsjechië, dat op maandag best wel veel gesloten is en eigenlijk is dat in Nederland natuurlijk niet anders. In het programma proberen we hier toch altijd een beetje rekening mee te houden. We maken vandaag een wandeling van 2½ kilometer door Pardubice en zien dan onderweg alle bijzonderheden, die kenmerkend zijn voor deze stad. Uiteraard probeer ik toch ook nog wat versierde Lebkuchen te scoren, waar Pardubice bekend om staat.
Onderweg daar naartoe rijden we langs het symbool van de regio de Kunětická-berg met het kasteel "Rumburak" d'r bovenop. Mocht het haalbaar zijn proberen we toch even boven te komen en het kasteel van dichtbij te bekijken.

1717909566077.png

Op de terugweg is er nog het romantische kasteel Hrádek u Nechanic en de plaats Horice. Horice ? vraagt u zich misschien af. Jawel, ik ben een liefhebber van moderne beeldende kunst. Niet alleen is er een school voor beeldhouwkunst, maar ook een binnengalerie en een park met moderne beelden.

Dinsdag 3 september
Na eerst Vrchlabi bezocht te hebben reizen we af naar Spindlerův Mlýn. Bij velen bekend als de wintersportplaats bij uitstek in het Reuzengebergte. Het ligt in het gebied waar de rivier Elbe ontspringt en ik ga deze keer speciaal om er de Labská Přehrada met eigen ogen te zien. Het is de Elbe dam, diie in de folders wordt omschreven als een eigenaardig waterwerk. Ik zie echter alleen de gelijkenis met de dam, die vanmorgen al op mijn programma stond. Er ontbreken slechts de sprookjesachtige elementen. Op weg naar ons bed stoppen we nog in Hostinné.

Woensdag 4 september
We gaan de grens met Polen over om via Bernartice uit te komen in Kamienna Góra. Een stad met ruim 18.000 inwoners en een historisch centrum. Te zien zijn er kerken, het stadhuis, een weefmuseum en bewaarde middeleeuwse stadsmuren. Enkele monumenten herinneren aan de slachtoffers van de afdeling van het concentratiekamp Gross-Rosen, dat hier was opgericht door de Duitsers.

1717909666029.png

Richting het noordoosten van de stad gaan we op zoek naar kasteel Ksiaz, ook wel Fűrstenstein genoemd. Het is een indrukwekkend gebouw met tuinen en wandelgebieden, dat omringd wordt door heuvels. Onder dit kasteel is een mysterieuze tunnel gebouwd door de Duitsers tijdens de Tweede wereldoorlog.
Op onze rit hopen we hierna nog een tijdje door te brengen tussen de rotsen van Adršpach. Er is een wandeling in dit natuurreservaat uitgezet van 7 kilometer langs en door de zandsteenrotsen. Onderweg zijn er een grote en kleine waterval te zien en het Adršpach-meer, waar we eventueel een rondvaart kunnen maken. Ik zie het als een waardige afsluiting van deze dag.

1717909804644.png

wordt vervolgd. Deel 8
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2024 (Deel 8)

Snezká, de hoogste berg van Tsjechië.

Donderdag 5 september

Nog nooit zijn we in al die jaren op de hoogste berg van Tsjechië geweest. Deze keer zijn we dit echt van plan. We rijden daarvoor naar Pec pod Sněžkou, een wintersportplaats in het Reuzengebergte. Vanaf de parkeerplaats P3 is het ongeveer 700 meter lopen naar het kabelbaanstation, vanwaar je in een 4-persoonscabine naar de top van de berg kunt. De top van de Sněžka ligt op een hoogte van 1588 meter en op 1339 meter is nog een tussenstation op de Roze berg (Růžová hora). We gaan er genieten van het uitzicht op het Reuzengebergte en het zuidelijke gebied van Polen. Het genieten hoop ik tenminste, want het moet verteld, dat ik behoorlijk last heb van hoogtevrees. Ik in een kabelbaan kan mij dagenlang bezighouden en slapeloze nachten bezorgen. Ik ben benieuwd.

1718525390789.png

Nadat we deze avontuurlijke tocht achter ons hebben gelaten, gaan we de grens met Polen over om een bezoek te brengen aan een miniaturenpark in Kowary. Mochten we op de terugweg naar ons hotel nog tijd over hebben, dan kunnen we altijd nog Harrachov even in of het kasteel in Jilemnice bekijken.

Vrijdag 6 september
We bezoeken kasteel Pecka en de plaats Nová Paka waar altijd weer de bierbrouwerij opvalt als je er langs rijdt. Aansluitend willen we langs bij camping De Sprookjesmolen (www.vakantietsjechie.cz) in Dolni Kalná om Miranda, Frans en Romano gedag te zeggen.
Het blijft bij een korte rit die we willen beëindigen in Hostinné. Een stad waarvan het stadhuis direct opvalt door z'n toren en de beide reuzen.

1718525575404.png

Zaterdag 7 september
In Náchod wordt op deze dag een festival gehouden met ook een optocht in historische klederdracht. In het Tsjechisch noemt men het "Náchodské Kuronské Slavnosti".
Uiteraard willen we gelijktijdig nog allerlei mooie dingen zien, zoals de attractie van Náchod, het kasteel met z'n beren en het uitzicht op de stad en het plein.

1718525660775.png

Zondag 8 september
Met pijn in het hart zullen we deze dag wegrijden bij "ons" hotel Pod Zvicinou. Maar ja, het is niet anders. Zeker is dat aan alles op een bepaald moment een eind komt. Zo ook aan ons fantastische verblijf hier.
De route die ik voor deze dag heb bedacht gaat van Dolni Brusnice naar Trosky om te kijken of die beide puisten voor ons te bereiken zijn. Volgens mapy ligt een parkeerplaats op 423 meter met een hoogteverschil van 42 meter en is het 6 minuten lopen.
Boven het dorp Rotštejn op 9 kilometer ten oosten van Turnov ligt de ruïne van rotskasteel Rotštejn in het natuurgebied van Klokočy. Hier geldt een intree van 25 CZK voor personen boven 70 jaar, maar bij regenachtig weer blijft het gesloten.
Na een afstand van 75 kilometer bereiken we ons volgende en laatste onderkomen in Tsjechië. Het is te vinden in Splzov tussen Turnov en Železný Brod.

1718525760254.png

Aan de zijde van de rivier Jizera bevindt zich het pension en direct er tegenover is het gelijknamige restaurant.

1718525802953.png

In Penzion Formanka (www.formanka.cz) komen we inmiddels ook al voor de 12e keer bij Vladimir Buriánek. Contacten met hem verlopen via de mail en wij houden er een leuke gewoonte op na, om in het Nederlands te communiceren. Vast en zeker zullen we genieten gedurende 5 dagen en nachten, die we hier verblijven.

wordt vervolgd. deel 9
 
Toch wel "pijn in het hart" Adriaan. Wij dachten dat jullie er vrij nuchter in stonden om afscheid te nemen?????????? Geneer je niet hoor, want het lijkt ons vrij normaal, als de emotie "naar boven komt".
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Heel erg leuk Ad en Marja. Waarschijnlijk komt er veel emotie vrij gedurende de reis. Wij hopen, dat jullie een heel fijne reis zullen hebben en zullen jullie reis zeker volgen.
We staan daar vrij nuchter in en denken al vooruit naar een busreis Rome of Barcelona en misschien wel Schotland of Zweden. Toch bedankt voor je goede wensen.

Met pijn in het hart zullen we deze dag wegrijden bij "ons" hotel Pod Zvicinou.
 
Bovenaan