Rondreis Tsjechië 2024

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2024 (Deel 1)

Het wordt de laatste!!!!!!!!!!!!!!!

Zo, dat kan er maar direct uit zijn. We gaan terug naar plekken die we nog een keer willen zien. Ook bezoeken we meerdere nieuwe plaatsen en gaan we Oostenrijk en Polen binnen. Het plan is om op vrijdag 9 augustus ons dorp in Drenthe te verlaten en er niet eerder terug te keren dan op zaterdag 14 september 2024. We hebben het dan over 36 nachten, die we zullen doorbrengen in 9 hotels en pensions. Het zijn er 2 op de heen- en terugreis in Duitsland, 6 in Tsjechië en dan blijft er nog eentje over. We zijn nog niet eerder in het Oostenrijkse Salzburg geweest en het leek ons aardig om ook daar even door te brengen.

Waarom de laatste Tsjechië reis?
Ach, dat is eigenlijk heel simpel. We beginnen toch wat tekenen te vertonen van de ouder wordende mens. Tijdens onze reis hebben we, Marja en ik, de respectabele leeftijd van 77 jaar bereikt. De kinderen, die wij zeer hoog achten en waar wij ook naar luisteren, vonden het verstandiger worden om de verantwoordelijkheid voor een reis neer te leggen bij een reisorganisatie. Bovendien heeft Marja altijd nog plaatsen als Rome en Barcelona op haar "To-do" lijstje staan. De keuze is dan niet moeilijk meer. Het worden, de jaren volgend op 2024, dus meerdaagse busreizen. Het zal jullie niet verbazen dat er al de nodige catalogussen zijn aangevraagd.
Genoeg hierover, want we gaan vanaf dit moment weer vol voor rondreis Tsjechië 2024.

1710012944732.png

Ons reisschema en programma.
Ik ga mij, ook dit jaar, weer houden aan de methode van schrijven die ik al die jaren heb gehanteerd. Ruime tijd neem ik om jullie te vertellen over de plannen die ik gemaakt heb.
In de vakantie zelf zullen wij te volgen zijn via ons dagboek, waarbij ik steeds enkele foto's aan het verhaal zal toevoegen. Het zijn onze dagelijkse bezienswaardigheden, die we graag met jullie delen. Vanzelfsprekend is het daarnaast best mogelijk dat op dagen het programma wordt omgegooid of komt te vervallen. Het zijn van die dagen dat het weer niet te best is, of juist te goed en de hitte je, bij inspanning, haast flauw doet vallen.
Toch hoop ik er weer een lezenswaardig verhaal van te maken en we door velen gevolgd zullen worden op onze reis.

Donderdag 8 augustus. De voorbereiding.
Op de dagen voor vertrek is het een drukte van jewelste in huize Verschoor. Huis en tuin worden op orde gebracht, zodat het er allemaal netjes uitziet en we met een gerust hart de rest aan hulpvaardige kinderen en buren kunnen overlaten.
Er worden nog wat inkopen gedaan en de nodige wasjes gedraaid. Ook de auto krijgt een schoonmaakbeurt, want ik wil met een schone auto de hort op. Marja heeft altijd pret als ze dit ziet, omdat hij in de kortste keren weer vies zal zijn.
Een belevenis is altijd weer het inpakken van de koffers, want stel dat we is iets vergeten. We moeten er ook niet aan denken dat we ons koffiezetapparaat vergeten of de laptop.
Na al deze klussen is het de douchebeurt voor onszelf en gaan we tegen de avond richting Dwingeloo voor een goede maaltijd in restaurant De Riete.

1710012983092.png

Vrijdag 9 augustus. Vroeg op en wegwezen.
Onze goede voornemens zijn om rond 10.00 uur te vertrekken, maar de geschiedenis leert dat dit door de onrust in ons wel om 8.30 uur zal zijn.
We hebben een tocht voor de boeg van ongeveer 400 kilometer met een stop in de stad van de rattenvanger: Hameln.

1710013072050.png

Uiteraard willen we niet te vroeg aankomen op de plaats van bestemming en bezoeken we Hildesheim waar we langskomen. Een stad met zo'n 100.000 inwoners.
Het is de zetel van een katholiek bisdom en er zijn twee kerken, de Mariendom en de Michaeliskerk, die op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staan.
Grote schade is aan de stad toegebracht door de bombardementen van de geallieerden in maart 1945. Later is het Marktplein met z'n Raadhuis uit 1529 zorgvuldig gereconstrueerd.

1710013143369.png

In de loop van de middag verwachten we aan te komen in Braunlage bij ons hotel Elisabeth-Ilse (www.hotel-elisabeth-ilse.de) voor een verblijf van 2 nachten.

Wordt vervolgd. Deel 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2024 (Deel 2)

Niet direct doorgereden? Ontdek de Harz!

Na de coronaperiode hebben we een pauze ingelast op onze route naar Tsjechië en hebben er nooit één keer spijt van gehad. Halverwege bevindt zich namelijk het Harz-gebied. Van West naar Oost heeft het een lengte van zo'n 100 kilometer en het is 30 tot 40 kilometer breed. Mensen die vanuit Noord-Nederland naar Tsjechië reizen doen dit in de meeste gevallen via Osnabrűck. In plaats van Bielefeld, Paderborn en Kassel gaan we rechtdoor in de richting van Hannover. Voor de Harz nemen we kort na Bad Oeynhausen de afslag naar Hameln en Hildesheim. De beide plaatsen heb ik al beschreven in het vorige deel en zijn zeker een bezoekje waard.

1711349595056.png

De Harz begint aan de westzijde met de historische plaats Goslar en onze tocht door het gebied eindigt in het oosten in Lutherstadt Eisleben.
Alles ertussen kenmerkt zich door uitgestrekte bossen, diep ingesneden dalen met wilde rivieren, watervallen en stuwmeren. Bekend is ook de mijnbouw, die al genoemd werd in geschriften uit het jaar 968. Voornamelijk zilver, koper, lood en zink werden gevonden op soms wel dieptes van 500 meter. Het waren de diepste mijnen ter wereld, die inmiddels allemaal gesloten zijn.
Veel van deze mijnbouw komt voor op de Unesco Werelderfgoedlijst, waarop ook de plaatsen Goslar en Quedlimburg zijn terug te vinden.

1711349687817.png
Hotel Elisabeth-Ilse in Braunlage

Zaterdag 10 augustus
Na het ontbijt gebruikt te hebben hopen we de plaats Braunlage met z'n omgeving beter te leren kennen. Wat dat gaan we echt ontdekken. Een mogelijkheid biedt zich aan voor een rit met de stoomtrein door het gebied, of we kunnen ook met een cabinekabelbaan naar de top van de Wurmberg. We gaan het zien!!!

Zondag 11 augustus
Vandaag hebben we nog enige afstand af te leggen in het gebied van de Harz. Onderweg wil ik even een flitsbezoek afleggen in het oude centrum van Harzgerode. Afscheid van het Harzgebied nemen we in Lutherstadt Eisleben op ongeveer 90 kilometer van ons vertrekpunt. Volgens de gegevens is de historische binnenstad een bezoek meer dan waard. Veel in de stad heeft te maken met z'n beroemde zoon: Maarten Luther. Te zien zijn z'n geboorte- en sterfhuis, maar ook de kerken waar hij gedoopt is of zijn preken hield.
Op het Marktplein moet een standbeeld van hem staan. Rond 14.00 uur wil ik hier wel vertrokken zijn, want we hebben dan altijd nog zo'n 275 kilometer af te leggen. Via Chemnitz gaan we bij Boži Dar de grens met Tsjechië over om later aan te komen bij ons hotel voor de komende dagen in Zlutice.
Voor 4 nachten heb ik een kamer (met ontbijt) gereserveerd in Penzion Harmonie. Een pension waar we eerder waren in 2016 en waaraan we goede herinneringen bewaren. Het beschikt over een goed restaurant met terras, sportvoorzieningen en een 18 holes midgetgolfterrein. Voor meer info: www.penzionharmonie.com

1711349924535.png
Penzion Harmonie, Zlutice

Maandag 12 augustus
We gaan ervoor om vandaag enige rust te nemen en een korte rondrit te maken. Hierbij zijn we van plan om even rond te wandelen in Bečov nad Teplou en dan door te rijden naar Loket. Hier slaan we het hooggelegen kasteel niet over en drinken koffie op het plein in het centrum. In de buurt van Bochov gaan we langs bij het kasteel Hartenštejn.

Dinsdag 13 augustus
Deze dag staat op het programma Manětin met op het Marktplein een paleis. Vervolgens Kladruby met een klooster en Stribro dat omgeven wordt door oude verdedigingsmuren. Een volgend klooster gaan we zien in Tepla.

1711350045044.png
Zicht op Tepla

Woensdag 14 augustus
Bij meerdere plaatsen gaan we langs over een rit van zo'n 185 kilometer. Een middelgrote stad is Chomutov, vervolgens Most dat een stedenband heeft met Meppel en Žatec dat sinds 2023 op de Unesco-Werelderfgoedlijst staat met de stad en z'n hopvelden. We sluiten de rit en de dag af in Chyše met een heel aardig paleis.

wordt vervolgd. Deel 3
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2024 (Deel 3)

Een uitstapje naar Oostenrijk tussendoor!

Pratend over onze laatste reis naar Tsjechië laat Marja weten dat ze eigenlijk nog wel even naar Salzburg zou willen. Ik ben direct gaan zoeken op welke manier ik het kan inpassen in het programma. Uiteraard lukt me dit altijd, al moet ik er het programma voor omgooien.

I-vignette voor Oostenrijk en Tsjechië
Op mijn zoektocht moest ik vaststellen dat we in Oostenrijk een i-vignette voor het gebruik van de snelweg nodig zullen hebben. Alle achter ons liggende jaren gold en dit jaar geldt dit ook nog in Tsjechië. De aanschaf kan wel even op zich laten wachten, maar ik heb het alvast vastgelegd op de kalender om deze begin juli even aan te vragen of elektronisch te laten registreren. (www.edalnice.cz)

Donderdag 15 augustus
Na het ontbijt op deze dag zullen we proberen op tijd te vertrekken. We hebben namelijk toch zo'n 330 kilometer te gaan voor we Salzburg zullen bereiken. Onderweg komen we langs Domažlice en van een vroegere reis weet ik dat het leuk is om nogmaals kort te bezoeken. Ik herinner mij vooral de scheve toren.

1713005036056.png
Domažlice

Bij Furth im Wald passeren we de grens met Duitsland (Zuid-Beieren) en na zo'n 170 km rijden we dan Oostenrijk binnen. Even voor de laatste grensovergang ligt Burghausen, waar zich een kasteel bevindt dat met zo'n 1000 meter het langste kasteel van Europa is. Uiteraard proberen we genoeg tijd te vinden om ook hier te stoppen.

Salzburg
Tussen 15.00 en 16.00 uur wordt verwacht dat we ons aanmelden bij het Boutique Hotel das Salz (dassalz.com) in Salzburg. Onduidelijk is nog waar we de auto kunnen parkeren, want ik lees iets over een parkeergarage, die 22 euro kost voor een dagkaart. Ik zeg eerlijk dat ik dat rijkelijk veel vind. Goed, we gaan het allemaal zien.

1713005135124.png
De tuinen van slot Mirabel

Vrijdag 16 augustus
De dag dat we de stad Salzburg onveilig willen maken. Ik ben er nooit geweest, of toch wel. De musicalfilm "Sound of Music" over de muzikale familie Von Trapp heb ik 2 keer gezien. Marja wel vaker en is ook zelf, heel lang geleden, in de stad geweest. De wereldberoemde film waar ik het over heb is hier opgenomen, vooral in de tuinen van slot Mirabel. Het huis van de familie Von Trapp en het geboortehuis van Mozart zijn bezienswaardigheden. Overigens staat de gehele binnenstad op de Unesco lijst van werelderfgoed.

Zaterdag 17 augustus
Vandaag staat ons weer een ritje te wachten van zo'n 300 kilometer naar Kamenný Újezd, dat even ten zuiden van České Budějovice ligt. We gaan dus terug naar Tsjechië, maar zijn gewend om onderweg ook nog van alles en nog wat te zien.
Op ons programma staat een boottochtje over het meer bij Hallstatt. Het schijnt er nogal druk te zijn met toeristen en daarom parkeren we de auto aan de overzijde van het meer. Staat het dorp ons aan, dan kunnen we altijd nog even aanmonsteren omdat er zich een aanleghalte bevindt.

1713005229628.png
Het dorpje Hallstatt vanaf het meer

We vervolgen onze rit en afhankelijk van de tijd stoppen we bij het klooster van Vyšši Brod en het kasteel op de heuvel bij Rožmberk nad Vltavou. We rijden nog langs Český Krumlov, maar dat staat over enkele dagen op ons programma.
In de loop van de middag bereiken we de slotbestemming van vandaag: het Resort-restaurant Štilec in het dorpje Kamenný Újez. Op dit resort (www.stilec.cz) zijn we in 2015 geweest en dat is ons goed bevallen. Een leuk appartement met vanaf het terras uitzicht op een meer.

1713005281490.png
In het eerste appartement van Resort-restaurant Štilec zullen we enkele dagen verblijven

wordt vervolgd. Deel 4
 
Jouw planning lezende denk ik, dat langste kasteel, is dat niet wat wij vorig jaar per ongeluk tegengekomen zijn? Polarsteps geopend en ja hoor het klopt. Een mooie verrassing was dat vorig jaar en ook het dorp zelf was aardig. Wel een aardige tippel bij elkaar. Maar kasteel is de moeite waard.
 
Bovenaan