Rondreis Tsjechië 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Voorbereiding en jullie hulp

Nog een aantal weken die te overzien zijn, en dan gaat onze nieuwe reis naar Tsjechië van start. Naarmate de dagen langer worden, krijgen we er meer zin in, ook al sneeuwt het hier nog op het moment dat ik de eerste letters van dit verslag op papier zet. Deze winter zijn de eerste voorbereidingen alweer begonnen om straks vier en een halve week (30 dagen) door Tsjechië te trekken.
Er zijn een 30-tal VVV's aangeschreven en het altijd weer behulpzame Tsjechisch Bureau voor Toerisme. Bereikbaar via telefoon 0205753014, of het mailadres info-nl@czechtourism.com Overigens hebben dit jaar veel meer VVV's gereageerd op mijn informatieverzoeken, dan vorig jaar.
Tijdens deze voorbereidingsperiode blijken ons rijbewijs en identiteitskaart te zijn verlopen en moeten dus vernieuwd worden. We gaan op weg naar de fotograaf voor pasfoto's en dan naar het gemeentehuis voor de nieuwe kaarten. Op de bereikbaarheid van de gemeente wordt bezuinigd, want ze zijn alleen nog in de ochtenduren open voor haar inwoners. Het zijn zaken waar je achter komt in dit soort situaties.
Al enkele jaren reden we in onze Peugeot 307 door Tsjechië. Twee weken geleden zie ik een advertentie, dat bij aanschaf van een nieuwe, de BTW vervalt. "Een mooie korting" zeg ik tegen Marja. "Nou, dan gaan we toch even kijken", antwoordt ze. Een uur later zijn we eigenaar van een nieuwe Peugeot 208 met alles erop en eraan. Een kleur, die rood/zwart staat aangegeven maar in het zonnetje een zandkleur krijgt. Toch is het dan weer moeilijk afscheid nemen van een karretje waar je 70.000 kilometer in gereden hebt.

374520_547208175299215_1932644208_n.jpg

De nieuwe auto, die door Tsjechië gaat toeren

Ook de nieuwe auto wordt straks gekenmerkt door de enige echte "I love Tsjechië" sticker, zodat ik voor de Tsjechofielen onder ons altijd te herkennen ben. Dit jaar trekken Marja en ik weer samen door Tsjechië, maar we zijn op een leeftijd gekomen om niet meer op de bonnefooi te gaan. Dus zijn alle hotels cq. pensions geboekt. Voor alle bezienswaardigheden (natuur en cultuur) doe ik graag een beroep op de forumleden om met ideeën en goed bedoelde adviezen te komen. Mijn uitgangspunt is wel om binnen een straal van 50 kilometer te blijven van de plaats waar we logeren.

Hier volgen die plaatsen op volgorde van onze hotels/pensions:
1. Dolni Brusnice, vlakbij Dvur Kralove ten noorden van Hradec Kralove
2. Dacice en paar kilometer boven Telc
3. Breclav. In het meest zuidelijke puntje van Tsjechië en aan de weg Brno - Bratislava
4. Sternberk ten noorden van Olomouc
5. Splzov. Aan de weg van Turnov naar Harrachov
6. Melnik ten noorden van Praag
7. Decin in het Noord-Westen van Tsjechië

Over ongeveer een week zal ik dan, mede op basis van jullie aangedragen ideeën, komen met het programma voor het eerste stukje van de reis. Ik zou het leuk vinden als aan jullie reacties een foto wordt toegevoegd. Uiteraard heb ik zelf ook een programma voor ogen, maar dat wordt pas definitief ingevuld aan de hand van jullie voorstellen.
Ik hoop dat ik met dit voorwoord op onze rondreis door Tsjechië, heb laten zien dat onze reis dus feitelijk al enige tijd geleden is begonnen. Op een moment dat we nog aan het nagenieten zijn van de vorige reis. Oh ja, de datums kunnen van belang zijn om te weten. Ons vertrek staat gepland op 28 april 2013 en dat moet dan ook de datum van aankomst zijn in Dolni Brusnice.

Tsjechie_AutoCollage.jpg

Tsjechië, Here we come !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, heb je ook de datum waarop jullie in de ander locaties verblijven?
Ik wens jullie alvast weer heel veel plezier en ik verheug me nu al op de reisverslagen en foto's die ongetwijfeld zullen volgen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Pelhrimov, bij deze het lijstje met de verschillende datums:

1. Dolni Brusnice - zondag 28 april t/m zaterdag 4 mei
2. Dacice - zondag 5 mei t/m woensdag 8 mei
3. Breclav - donderdag 9 mei t/m vrijdag 10 mei
4. Sternberk - zaterdag 11 mei t/m dinsdag 14 mei
5. Splzov - woensdag 15 mei t/m zondag 19 mei
6. Melnik - maandag 20 mei t/m donderdag 23 mei
7. Decin - vrijdag 24 mei t/m maandag 27 mei en de volgende dag richting Nederland

Het nu gepubliceerde lijstje kan als aardige bijkomstigheid eventueel te houden jaarmarkten, kasteeldagen etc. opleveren.
Ik ben heel nieuwsgierig waar jullie mee gaan komen.
 
Hey Ad,

ga je mij nu jaloers maken?
Whow, ik wou dat ik mee kon zeg, ziet er erg goed uit.

Dat zou ik nu eigenlijk ook nog eens willen doen.
Een rondreis door Tsjechie.
Wie weet, je brengt me wel al op een idee.
Ik wens je alvast heeeel veel succes met je verdere voorbereidingen.
En zeker en vast al met je reis.

staf
 
Er zijn genoeg voorbeelden van rondreizen op het forum te vinden.

Zelfs voor meerdere jaren, wat wil je gaan doen of zien?

Samen maken we er een onvergetelijke vakantie van, afhankelijk van het weer natuurlijk, anders moeten we de hoofdprijs gaan vragen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2013

Het programma (deel 1)

Vooraf. Ongeveer een week geleden heb ik jullie hulp gevraagd bij het in elkaar zetten van dit reisprogramma. Helaas heeft dit niet zo heel veel reacties opgeleverd. Graag wil ik Pelhrimov, Riannah, Kuurgast, Vasek, Drummerstaf en Baan bedanken en uiteraard neem ik de suggestie van Kuurgast over de feesten in Frydlant over. Een bezoek staat in de planning. Ook neem ik nog een aantal suggesties mee, die vorig jaar al gedaan zijn door Baan en Stardust. Bedankt allemaal en hier volgt nu het programma in enkele delen.

Zondag 28 april 2013. Een nieuw avontuur begint. Bij aanvang van de reis is er altijd wel enige spanning aanwezig en hopen we weer dat alles goed zal gaan. Zo rijden we in een nieuwe auto zonder reservewiel. Op de vroegere plaats van het wiel ligt nu een reparatieset om de band weer op te lappen en om vervolgens door te rijden naar een dealer om de zaak te laten maken. In deze auto ook een ingebouwd navigatiesysteem, zodat Truus ons helpt de weg te vinden. Chaotisch verlopen ook altijd de dagen voor vertrek, waarbij nog van alles moet gebeuren en op het eind blijkt dat alles weer op zo'n pootjes terecht komt. Ook moet mijn uitbundige haardos weer gemillimeterd zijn en de lichamelijke conditie enigszins op peil. Ik heb nog een poosje om daaraan te werken. Het is deze keer voor het eerst, dat we Tsjechië binnenkomen via de Noordkant. De plannen zijn om te vertrekken, vanaf ons huis, om 4.00 uur. We gaan dan bij Emmen de grens over en via Osnabrűck, Hannover, Magdeburg, Leipzig en Dresden passeren we na ongeveer 700 kilometer autobaan de grens met Polen.

020k.jpg
Na 700 kilometer autobaan schieten we al lekker op

Even ten noorden van Liberec, bij Zittau, rijden we Tsjechië binnen en moeten we niet vergeten een wegenvignet aan te schaffen. Ik heb me laten informeren over de houdbaarheid van het vignet en kan er gewoon eentje aanschaffen met een duur van een maand, die is dan geldig tot en met de datum van ons vertrek uit Tsjechië te weten 28 mei 2013. Aangekomen bij Liberec krijgen we nog een stukje vierbaansweg tot Turnov. Vanaf daar alleen nog over provinciale wegen, via Jicin, naar Dolni Brusnice. Gelukkig is het allemaal bekend terrein voor me en is het dus niet moeilijk de plaats van bestemming zonder omwegen te vinden. We hopen dat we tussen 15.00 en 16.00 uur ons doel bereiken, al blijft dat over zo'n afstand altijd gokken. We hebben gepland om een week in Dolni Brusnice te blijven (www.hotelpodzvicinou.cz) en we zijn heel benieuwd naar alle veranderingen die er hebben plaatsgevonden. Uiteraard zullen we hier in ons verslag later op terugkomen.

Maandag 29 april. In de eerste plaats is het onze trouwdag (43 jaar). We gaan het heel kalm aan doen en bezoeken hooguit nog even Josefov/Jaromer. In de laatste plaats moet ik de pestzuil van Braun fotograferen. Ja, ook tijdens deze reis kom ik weer op meerdere plaatsen Braun tegen en ook weer de architect Alliprandi.

Dinsdag 30 april. Vandaag is het feest in Nederland in verband met de kroonwisseling. Voorlopig staat er niets in mijn programma en wacht ik even af, of en waar we er iets van mee kunnen krijgen.

Woensdag 1 mei. Een dag volledig in het teken van het Forum. We rijden naar Dolni Lanov. Hier verzamelen we, om in de ochtenduren, de as van Freddy te verstrooien over zijn Tsjechië. In de middag en vroege avond is er dan de meeting in Dolni Lanov waar we ontvangen worden door Jan en Akkelien.

Donderdag 2 mei. Eerst is het de bedoeling Opocno te bezoeken met het kasteel waaraan de architect Alliprandi zijn bijdrage geleverd heeft. Nachod zijn we tijdens een vorige reis langsgereden en nu willen we de stad even bezichtigen.

images

Kasteel Opocno

Vrijdag 3 mei. Willen we de hele dag gebruiken om een korte wandeling te maken in Adrsprach, zodat ook Marja kan zien wat een geweldig product de natuur hier geschapen heeft.

Zaterdag 4 mei. In de ochtend willen we op zoek naar de beeldhouwkunst in Horice en dat moet niet zo heel moeilijk te vinden zijn. 's Middags is dan de opening van het toeristisch seizoen in Dolni Brusnice en dat feest willen we meemaken.

Zondag 5 mei. We vertrekken al vroeg richting ons volgende verblijf in motel Dacice (www.2es.cz). Onderweg doen we meerdere plekjes aan, zoals kasteel Pernstejn, Bystrice (dit was mij vorig jaar al aangeraden door Stardust, die er een camping heeft), Nove Mesto na Morave (de geboorteplaats van Sablikova) en Zdar nad Sazavou.

P1000954k.jpg
Kasteel Dacice

Maandag 6 mei. Vandaag gaan we naar Jindřichův Hradec en als er tijd over is lijkt me Trebon nog wel leuk. Er is me aangeraden om bij de plaatselijke vistent de heerlijke karper-friet te proeven.

Dinsdag 7 mei. Een tochtje langs de rivier de Dyji lijkt me fantastisch met halverwege het kasteel bij Vranov. De dag besluiten we in Znojmo.

Woensdag 8 mei. Kuurgast, daar komt ie dan. De markt van Havlickuv Brod. In de middag willen we nog naar kasteel Dacice, maar nu willen we erin.

Tot zover de eerste tien dagen van deze reis. Een volgend deel later.
 
Nachod KAN de moeite waard zijn. Momenteel staat het kasteel in de steigers, maar het is - zo te lezen - gewoon toegankelijk.

Vlakbij Nachod in Dobrošov ligt Jiraskova Chata http://www.volny.cz/kctnachod/dobrosov.htm
Zeer de moeite waard als het helder weer is vanwege het uitzicht; de toren is tegen betaling te beklimmen. Wel je hoed, contactlenzen vastzetten, want het kan daarboven aardig waaien.
Ook kun je er een prima maaltijd nuttigen. Het is de stageschool voor jongelui met een horeca-opleiding, dus er wordt extra goed opgelet hoe ze presteren!
 
..... Er is me aangeraden om bij de plaatselijke vistent de heerlijke karper-friet te proeven.
Ad, als je in Třebon (of ergens anders) karper gaat nuttigen, let er dan op dat het "Kapří filet" is. Filet dus, zonder graten. Want karper wordt al te vaak geserveerd met graat, en dat is echt hopeloos te eten.
Er zijn overigens ook gelegenheden waar je een levende karper uit kan zoeken en later aan tafel opeten.
 
Breclav, geplanned voor 9 mei, is o.i. niet de mooiste stad van Tsjechië. Wel een prachtige omgeving met plaatsen als Valtice, Mikulov, Lednice, etc.. Een streek van Liechtenstein (kastelen en landschappen) en wijn (er zijn prachtige, heel interessante wijnroutes, deels door Oostenrijk voerend).
Het gebied rond Trebon (prachtig stadje), Clum en Lomnice is fabelachtig mooi met al z'n bossen en visvijvers, een echte aanrader.
Niet alleen met de auto, maar ook op de fiets kun je je in beide streken prima vermaken (vlak terrein).
Heel veel plezier toegewenst!!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Russalka, ik heb de toren opgenomen in mijn programma. Ziet er goed uit. Bedankt. Ook Vasek bedankt voor de tip, want graat heb ik een geweldige hekel aan. JCD in Breclav overnachten we alleen maar en wil ik kort het gebied verkennen voor een volgende reis. Let goed op deel 2 van mijn programma. Ik ga je raad grotendeels overnemen. Dank je wel
 

kuurgast

Donateur
Woensdag 8 mei. Kuurgast, daar komt ie dan. De markt van Havlickuv Brod.
Voor mensen die niet weten waar dit over gaat een vertaling van google:
Traditionele voorjaars kunstmarkt met goederen en producten en voorbeelden van vergeten ambachtelijke productie en een rijk begeleidend programma van 8:00 - 16:00 uur op het Havlíčkovo náměstí/plein.
Bron: mic.muhb.cz

Ad, je weet dat van 17 mei t/m 8 juni in veel plaatsen muzejní noc/museumnacht is zoals bv 18 mei museum Turnov.
als je in Třebon (of ergens anders) karper gaat nuttigen, let er dan op dat het "Kapří filet" is.
Als Ad in hetzelfde restaurant komt als waar ik mijn eerste karper heb gegeten, dan zit daar geen graat in en is super lekker.
In karper zitten vrij grote graten die je makkelijk kan vinden/verwijderen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2013

Het programma (deel 2)

Donderdag 9 mei. We verlaten Dacice en we maken een korte rit naar ons volgend verblijf Pension vila Tenis (www.hotelrose.cz) in Breclaw. Dit pension is één van de twee nieuwe logeeradressen die we deze vakantie aandoen. Onderweg bezoeken we Mikulov, Lednice, Valtice en Pohanska.

matilda_19.jpg

Plein in Mikulov

Vrijdag 10 mei. Vandaag willen we vanuit Veseli nad Moravou kennis gaan maken met het Batakanaal en even verderop Uherske Hradiste en Velehrad verkennen.

Zaterdag 11 mei. Bij een kennismaking met het Batakanaal hoort ook de stad Zlin, waar het allemaal begonnen is voor deze schoenindustrie. Later doen we nog even Holesov aan om uiteindelijk terecht te komen in Sternberk Pension "U Zlatého Muflona" (www.zlatymuflon.cz) waar we 4 nachten zullen doorbrengen.

Zondag 12 mei. We blijven deze dag redelijk in de buurt. Op het programma staat Prostejov en Svatý Kopeček bij Olomouc. Prostejov is een vrij grote plaats en staat bekend als centrum van de Tsjechische mode-industrie. Svatý Kopeček viel ons op, tijdens ons bezoek vorig jaar, als opvallend gebouw tussen Olomouc en Sternberk.

20779888.jpg

Svaty Kopecek, zoals wij het zagen vanaf de weg

Maandag 13 mei. Voor deze dag was ik op zoek naar Ostrava en Novy Jicin, maar onderweg kwam ik de plaats Hranice na Morave tegen en dat deed me de plaatsen in het uiterste Oosten van het land vergeten. Op de terugweg wil ik dan nog één van de oudste stenen bruggen van Tsjechië, in Litovel, bekijken.

Dinsdag 14 mei. Van Baan heb ik al veel gelezen op dit forum over Kromeriz en vandaag moet het dan gebeuren. Hopelijk hebben we aan één dag genoeg en anders helaas, ik heb er niet meer.

Woensdag 15 mei. We overbruggen een afstand van ongeveer 230 kilometer om te arriveren in Splzov. We zijn er in een ons bekend pension aan wegnummer 10 tussen Turnov en Zelezny Brod (www.formanka.cz). Voor we er aankomen, is er een vrij druk programma met bezoekjes aan Unicov, Usov, Moravska Trebova en Litomysl om er even te kijken hoeveel er veranderd is na 3 jaar. In Jicin willen we dan nog slippers aankopen bij een Vietnamees (ze zitten zo lekker) en een kalender 2014 bij de boekhandel aan het plein.

uniovnmstsradnic.jpg

Plein in Unicov

Donderdag 16 mei. Sychrov, Cesky Dub en Mnichovo Hradiste zijn te vinden in het gebied tussen Turnov en Liberec. We willen ontdekken of wat je van ver haalt lekker is, of dat je ook gewoon in de buurt kunt blijven hiervoor.

Vrijdag 17 mei. Ik kijk altijd met een ietwat jaloerse blik naar de mooie wandelreportages van Lina, omdat het maken van lange wandelingen ons niet meer zo goed af gaat. Nu heeft zij ons gewezen op enkele van haar pronkjuweeltjes van het Rieger-wandelpad, die goed per auto te bereiken zijn. We gaan daarvoor richting Semily en Bitouchov en aansluitend kijken we dan nog even bij de Suché Skály, het rotsenpark tegenover Mala Skala.

Zaterdag 18 mei. Vorig jaar wilde ik graag per tandradtrein van Tanvald naar Harrachov. Helaas bleek deze trein in mei alleen op zaterdag te rijden. Dus staat de rit opnieuw in het programma. Bovendien heeft Aad Piekaar ons nu gewezen op de Mumlava waterval en een bezoek aan de glasfabriek aangeraden. We gaan ervoor. Vannacht wordt een museumnacht gehouden in Turnov. Kuurgast liet ons dit weten. Ik rij echter niet graag in het donker in het buitenland, zodat ik de nacht Turnov aan me voorbij laat gaan.

Zondag 19 mei. Het is het weekend van de Wallenstein feesten in Frýdlant. Kuurgast heeft ons hiervan op de hoogte gesteld. Hele goeie herinneringen bewaren we aan de kasteeldagen van Sternberk en Kost. We vinden het dus leuk de feesten rondom en in Hrad Frýdlant mee te mogen maken.

image.php

Wallenstein feesten in Frydlant

wordt vervolgd. Deel 3.
 
Bovenaan