Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Corrie schreef:
Het is dus redelijk duidelijk hé Punk, niemand van dit forum heeft ooit zelf last gehad van Roma's!!!

Daar wordt ik ook behoorlijk akelig van!!!!

Hoezo?!
Weet je wat? Probeer eens als je in Tsjechië bent een uitje naar Most, Teplice of Usti n/L te maken en dan niet lekker in de "mooie" delen van deze steden maar in de ghetto's. Loop naar de uitgewoonde huizen en kijk naar binnen (als je dat durft!)
Dan zou je wel snappen waar we het hier over hebben.

Ik zat op basischool met 2 zigeuners jongens in een klas en kan niet zeggen dat ik een slechte ervaring met hun had. Niks bijzonders. Die ene bleef alleen maar zitten en die andere was verliefd op mij. Ook niks bijzonders. Ik had er geen last van.

Een keer kwam ik zonder werk zitten en naar "Urad prace" moest ... je wilt niet weten hoeveel zigeuners er bij de balie staan.
Ze hoeven geen werk, hoor. De uitkering is genoeg.
Je word er ook boos van als je hun bij het sociaal bureau ziet staan en een uitkering voor hun 12 kinderen te inkasseren.
Als je als "wit gezin" (niet rassistich bedoeld, de Roma's noemen ons ook "gadzos") een bijslag wilt krijgen heb je dat lang niet zo makkelijk als Roma's .. dat maakt de mensen in Tsjechië ook behoorlijk pissig.

Ik zeg niet dat er geen "normale" Roma's zijn. Maar die zijn op een hand te tellen, bij wijze van.
 
OK, ik lees dus een hele nare, persoonlijke ervaring van Arachnee van 14 jaar geleden. Maar is dat nou echt een incident waarvan je zegt: dat is typisch iets wat zigeuners doen, iets wat "gewone" Tsjechen of Nederlanders nooit zouden doen? Nee, dat denk ik niet...

En het verhaal van Beruska vind ik niet noemenswaardig afwijken van wat je in Nederland altijd over allochtonen hoort.

Persoonlijk heeft men meestal weinig of geen slechte ervaringen opgedaan, maar men hoort, ziet of leest iets negatiefs en rekent daar vervolgens de hele bevolkingsgroep op af. Het is verleidelijk om zwartwit te denken omdat het dan allemaal zo lekker overzichtelijk en simpel lijkt, maar daar ligt wel de kiem voor haat, racisme en discriminatie. En dat is de pest voor onze samenleving.

Vind ik. :oeps:
 

pepo

† In Memoriam
Corrie schreef:
Het is dus redelijk duidelijk hé Punk, niemand van dit forum heeft ooit zelf last gehad van Roma's!!!

Daar wordt ik ook behoorlijk akelig van!!!!
Ik heb wel negatieve ervaringen en mijn broer nog veel meer (was 5 jaar burgemeester in mijn geboortedorp), maar ik ben bang, dat mijn argumenten niet tastbaar genoeg zullen zijn voor mensen, die de Roma's alleen maar op de TV gezien en gehoord hebben en ze nooit maar een weekje als de buren gehad hebben.
 
Geen misverstand: ik beweer niet dat het allemaal onschuldige lieverdjes zijn. Het gaat mij erom dat we ze niet allemaal over één kam moeten scheren. Behandel iedereen gelijk, daar begint het mee. Bestraf crimineel en asociaal gedrag; help en beloon wie daar recht op heeft. Ongeacht de afkomst.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Punk ik vind het een beetje jammer dat je ons probeert te provoceren om met een reactie te komen, want als er niet gereageerd wordt, dan is het dus ineens dat iedereen maar vooroordelen heeft.
Ik heb verschillende malen gehoord van gasten die eens een dagje of een paar dagen naar Praag waren dat zij ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen, (geld in een zakje om je nek onder je kleding en elkaar continue in de gaten houden) toch beroofd waren van hun paspoort en centen. Veelal in de metro. Ik ben zelf erbij geweest dat mensen beroofd werden in de kathedraal van de burcht van Praag. Op sommige toeristische plekken staan de roma's met groepjes te wachten. De een leidt af en de ander steelt. Ik zie het gebeuren, maar het gaat zo snel, dat je niets kunt doen, ze zijn binnen 2 secondes uit je gezichtsveld. Iedereen waarschuwt je, als je naar Praag gaat, kijk uit voor de zigeuners. Ik vind dit geen vooroordeel, maar een voorzorgs maatregel. Wanneer ik hier in het gemoedelijke en gezellige Trutnov ben en je moet met de auto even door de romawijk rijden, staan ze je aan te kijken buiten in groepen met een blik in hun ogen waar ik koude rillingen van krijg, ik ben blij dat ik daar de auto niet uithoef. Ik heb in Nederland met marokanen op school gezeten, mee gewerkt en naast gewoond, ik vind dat toch heel iets anders. Deze mensen hebben mij nooit dat gevoel gegeven wat de roma's wel doen. Het spijt me wel.
 
Wij hebben ook vrienden die in de metro van Praag berooft zijn van hun portemonee. Toen zij daar aangifte van deden bij de politie waren ze daar met velen die ook aangifte kwamen doen.
Maar zijn dat dan altijd Roma's die dat doen?? Dat geloof ik namelijk niet, maar ze krijgen wel altijd de schuld!!

De "moraal" van Roma's is anders dan die van "ons", maar is dat zo gek? Ik praat zeker niet goed wat ze doen, en het zijn ook niet allemaal lievertjes, en wat jij schrijft over door een Romawijk heen rijden ken ik ook en ik voel me daar net als jij helemaal niet op mijn gemak.

Maar krijgen ze verder een kans? Zie mijn vorige bericht hierover.

Dit is hoe ik erover denk, en wat Punk (denk ik) ook bedoelde.
 
Ik wilde eerst niet reageren maar hier toch ook een ervaring van onze kant toen we net in Tsjechie waren,we woonden tijdelijk met onze 2 honden in een pension in Svratough(onze Droom) toen daar in de avond(het was donker)een grote groep gasten uit Praag arriveerde, was in juni 2005.
Terwijl de gasten binnen kwamen liepen er 2 mannen mee naar binnen wat later Roma's bleken te zijn...dezelfde die de eigenaar 2 weken daarvoor weigerde,eenmaal binnen kreeg hij ze niet meer weg en ze wilden dus buiten met een tentje 2 nachten blijven,ze waren op doorreis.
De 2 vrouwen met 1 baby van de Roma's waren buiten inmiddels een tentje aan het opzetten en de ene man van rond de 40 wilde de keuken gebruiken om te koken en om van zijn gezeur af te zijn mocht dit mits er iemand bij bleef natuurlijk.....ik ben met de Roma de keuken ingegaan en Jaco hield boven de andere Roma in de smiezen en de pensioneigenaar die met de groep gasten bezig was had het niet meer!!!
Eenmaal in de keuken pakte de man een groot slagersmes en grote professionele pan en gooide hier na het nodige snijwerk 2 flessen slaolie in met uien,groenten en blikken varkensvlees etc....stinken die t*fuszooi zeg!!!!
Ondertussen kwam de eigenaar polshoogte nemen en bestelde de Roma een biertje en sigaretten,werd voor gezorgd.
Hij sprak Duits en vertelde dat hij 4 kinderen had en uit Hongarije kwam etc....de eigenaar kwam terug en de Roma stond er op om alles te betalen en deed dit ook van een zeer dikke stapel geld.
Hierna was ik weer alleen met de griezel en werd hij ineens vervelend en zei dat hij de grote pan zeker mocht houden als souvenir...meteen vertelde ik dat ik hier niet van gediend was en mijn baas ook niet(terwijl ik er natuurlijk niet werkte)hij bleef doorzagen en toen ben ik heel boos geworden en vroeg waarom hij zo raar deed terwijl hij gastvrij werd behandeld,reageerde hij nogal lacherig op,gelukkig was hij klaar met koken en gingen ze buiten eten.
De eigenaar was blij dat ze buiten waren en deed meteen alle verdere deuren hermetisch op slot,hierna gingen wij beneden in het kamp een biertje drinken.
Toen wij een klein uurtje later terugkwamen stond er eentje aan de gesloten deuren te morrelen...meteen hebben Jaco en ik onze grote Leonbergers van binnen gehaald en de eigenaar zijn eigen 2 honden,onze reu Tinus ging nogal tekeer tegen de Roma's en zij schrokken zich te pletter van deze onverwachte actie en liepen snel weg.
Geslapen hebben we niet echt deze nacht en waren blij toen ze weer waren vertrokken,tegen de eigenaar had de ene man trouwens een heel ander verhaal gezegd dus liegen kunnen ze ook nog heel erg goed!
En zelfs de pan moest (voordat ze wegreden) vuil worden opgehaald anders hadden wij deze niet meer teruggezien.
Als ik Roma's zie moet ik steeds weer even terug denken aan die avond....was een soort van freak-night:deuk:
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Corrie schreef:
Maar zijn dat dan altijd Roma's die dat doen?? Dat geloof ik namelijk niet, maar ze krijgen wel altijd de schuld!
Ik denk dat het merendeels de Roma's zijn, ja. Maar er zullen ook best andere mensen stelen.
Corrie schreef:
Maar krijgen ze verder een kans? Zie mijn vorige bericht hierover. Dit is hoe ik erover denk, en wat Punk (denk ik) ook bedoelde.
Tuurlijk, iedereen verdient een kans, of een 2e of een 3e. Maar misschien zouden ze dan eerst eens werk moeten zoeken, zelf hun eigen centjes verdienen en niet met ze allen in de rij staan bij het loket om geld "te eisen" zo niet goedschiks, dan kwaadschiks. En natuurlijk, zo zijn ze ook weer niet allemaal. Wij Nederlanders zijn ook niet allemaal hetzelfde.

Daarom hoop ik dat de titel van deze topic zijn naam eer aan zou doen en dat de situatie (hopelijk) verbetert, maar het zal zijn tijd nodig hebben.
 
Wat wij ontzettend vervelend vonden in Praag waren de vrouwen (lange wijde rokken, lang haar en slonzig) met kleine kinderen op hun arm aan het bedelen waren. Overal waar je liep of zat (bij een restaurant bijv.) hingen ze om je heen en bleven ook stug om je heen hangen. Zijn dit ook Roma's?
 
Geen persoonlijke ervaring? Zal even wat kleine dingetjes opnoemen...

Ik heb bijna nooit vooroordelen over mensen, pas een oordeel als ik zelf diegene heb meegemaakt... Een zigeuner, een bekende bij ons uit de stad, altijd netjes enzo, en een harde werker. Hij wilde ons graag helpen. Nou ok, dus ik heb samen met hem een dag hard staan werken. We zouden 5 dagen werk hebben. Iedereen zei dat je zigeuners pas moet betalen als het werk af is, anders zie je ze nooit meer terug... Maar mijn vader had ook zoiets, die man heeft het verdient, als hij nu geld wil dan krijgt hij dat van mij. Wat denkie? Volgende dag, nergens Franta te bekennen haha. Week later kwam die of die weer moest helpen, maar had t toen al zelf gedaan. Bleek dattie zich meteen was gaan bezatten in de kroeg en een week bij moest komen haha. Ook weer wat geleerd haha...

Een keer een lekkere warme zomeravond, zit in m'n auto op een parkeerplaats op een vriendin te wachten. Gooit een zigeuner een tas in m'n auto, dus ik pak hem om terug te gooien, maar hij staat direct naast me met z'n hoofd naar binnen, ik krijg de tas dus niet naar buiten. Dus ik kijk wat erin zit, een digitale camera. Hij wilde dat ik hem geld gaf voor de camera, het begon met 30.000 kronen, dus ik lachte hem uit. Hij dacht natuurlijk, die Nederlander (NL kenteken) heeft wel geld, dus ik begon hem uit te lachen. Nou hij steeds lager. Maar lager dan 5.000 kc ging hij niet en toen begon hij te dreigen dat hij zou gaan schreeuwen en doen dat ik de camera had gestolen en zou hij de eigenaren uit de winkel gaan halen... bla bla... Dus ik werd boos op hm, maar kon ook amper de auto uit met hem ernaast... Gelukkig kwam m'n vriendin net aangelopen en had ze een maatje bij dr, dat schrok de zigeuner gelukkig af. Hij pakte snel de tas en was in 1x weg. Op zoek naar z'n volgende slachtoffer.

Nog een verhaal, ik liep toen ik 13 was ofzo, met m'n neefje door de stad. Staan een stuk of 5 kleine fu*k zigeuners een hond te mishandelen... Schoppen, trekken etc... Dus wij werden boos, dat ze dat moesten laten... Volgens hun mochten ze dat, want het was hun hond. Nou dat ik ook nooit eerder gezien dat kids een hond zo mishandelen. Maar wij werden nog bozer... Wat denkie, gingen ze hun broers halen (Ok, dat doen Marokanen ook haha) Maar wij zijn er gauw vandoor gegaan en moesten helaas t hondje bij hun achterlaten :(

En zo zijn er nog veel meer dingen die ik zelf heb meegemaakt, vooroordelen over zigeuners, zeker, maar heb in m'n leven zelf al genoeg gezien om dat voor mijzelf zo te hebben. Ze hebben het er zelf naar gemaakt. Ook al heb je een goede zigeuner, die niet steelt etc, dan nog blijft er altijd wel een ander iets... Het zit hun gewoon in hun bloed. En nee, zoals ik al eerder zei in dit topic, ik scheer niet iedereen over 1 kam. Maar het overgrote deel is zo... Ik zeg eerlijk, ik kijk nu zo tegen ze, schuldig, totdat ze hun onschuld hebben laten zien. Nou, dat is nog geen van hun gelukt die ik ben tegen gekomen...

Jammere is, dat mensen die ze niet zelf hebben meegemaakt niet weten waar de andere over praten...
 
Sas schreef:
Wat wij ontzettend vervelend vonden in Praag waren de vrouwen (lange wijde rokken, lang haar en slonzig) met kleine kinderen op hun arm aan het bedelen waren. Overal waar je liep of zat (bij een restaurant bijv.) hingen ze om je heen en bleven ook stug om je heen hangen. Zijn dit ook Roma's?
Wie anders? :)
 

Tabe

† In Memoriam
armoede

Ook het kleine dorpje Zbyslav is niet gevrijwaard van Roma's. Een (wonderlijk genoeg) klein gezinnetje. Toen ik ze de eerste keer in het dorp zag schrok ik me rot. Had inderdaad het gevoel dat nu alles "op slot" moest. Maar volgens de buurman viel het wel mee met dit gezin. Ze waren een aantal jaren geleden neergestreken in het buitengebied van Zbyslav en zijn behoorlijk ingeburgerd in het dorp.

Nu we het toch over Roma's hebben, een kleine anecdote.
Een aantal jaren geleden reden we van Praag via de binnenwegen naar Klatovy/Zbyslav. We kwamen toen door Pribram, een beetje een groezelige industriestad. Links van de weg waren verschillende kleine woningen waar duidelijk Roma's woonden. Veel kinderen op straat. Veel wasgoed aan de waslijnen. Oudere mensen zittend op de stoep en op hekwerk een flesje bier in de hand.
Plotseling staken vlak voor onze auto twee armoedig geklede zigeunerjongens van een jaar of veertien zonder op of om te zien over. Ik schrok en stond direct op de rem. Ook de jongens schrokken en wilden vervolgens snel weglopen. Dat lukte bij de ene jongen, maar toen de andere jongen de sprint er in wilde zetten zakte zijn te grote joggingbroek naar beneden. En ondergoed kende men daar kennelijk niet. Bleek dat een stuk touw, dat als riem dienst moest doen, geknapt was. Stond de jongen daar een meter of wat voor onze auto in zijn blote kont. Lachte wat schaapachtig, maakte een grimas, trok zijn broek omhoog en wandelde met tweehanden zijn broek ophoudende naar de overkant van de weg waar zijn vriend stond te schaterlachen.
We hebben even vriendelijk naar de mensen gezwaaid en zijn verder gereden. Voor het zelfde geld had ik de jongen onder de auto gehad.
 
Esthertje schreef:
Punk ik vind het een beetje jammer dat je ons probeert te provoceren om met een reactie te komen, want als er niet gereageerd wordt, dan is het dus ineens dat iedereen maar vooroordelen heeft.
Ik provoceer helemaal niet, Esther, dat is tenminste niet mijn bedoeling. Ik stel alleen vragen en reageer op de antwoorden. Dat mijn mening misschien provocerend overkomt, is iets anders. ;)

Esthertje schreef:
Ik heb verschillende malen gehoord van gasten die eens een dagje of een paar dagen naar Praag waren dat zij ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen, (geld in een zakje om je nek onder je kleding en elkaar continue in de gaten houden) toch beroofd waren van hun paspoort en centen. Veelal in de metro.
Je zal het wel een provocatie vinden, maar is het niet een beetje erg makkelijk om dit allemaal op de Roma's af te schuiven? Doen "gewone" Tsjechen niet aan criminaliteit?

Esthertje schreef:
Iedereen waarschuwt je, als je naar Praag gaat, kijk uit voor de zigeuners. Ik vind dit geen vooroordeel, maar een voorzorgs maatregel.
Ik ben nog nooit voor zigeuners gewaarschuwd als ik naar Praag ging, wèl voor zakkenrollers. Maar ja, als je gewend bent aan een grote stad, is het geen nieuws dat je ook in Praag op je spullen moet passen.
 
Bovenaan