Rohlíky, de maatschappelijke relevantie.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu na bijna 4 jaar rohliky ben ik toch ook heel gelukkig dat er in de hypernova en de kaufland bakkerijen zijn gekomen zo dat je nu ook eens een lekker bruin broodje of brood kan kopen :top:.Vandaag zelfs een heel brood gekocht met cibule {uien} smaak om te proeven puntje met smeerkaas geproefd en ik geef het een tien. :top:
 
ik vind die rohliky ook goed te eten. Het verhaaltje in de eerste post is heel herkenbaar en eigenlijk best scary maar ja, what doesn't kill you makes you stronger, is het niet?

Met een bot mes moet je ze inderdaad niet snijden, maar vers met een laag roomboter en kaas of honig is het voor mij niet meer weg te denken. Jammer dat ze hier niet verkrijgbaar zijn (in NL).

Ik krijg er helemaal trek in. ;)

Of ze maatschappelijk relevant zijn, geen idee...
 
Zoveel mensen zoveel wensen, en alles wat je zie maak de een bang en de andere blij.
Voor mij zijn de broodjes echt iets wat bij het land hoort
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je met eten netjes en schoon omgaat, maar als het in NL zo erg is dat we niet meer tegen bacteriën kunnen, en geen antistoffen meer aanmaken in ons lichaam , dus niks mis met de broodjes in Tsjechië goed voor ons lichaam.
 
radio.cz schreef:
Amper te evenaren is ook de smaak van een doorsnee-rohlik. Ze herinnert sterk aan een stuk pleister. Bij het bijten er in wordt men soms in een stofwolk gehuld, want stofdroog zijn rohliky in ieder opzicht, zelfs s'morgens om 8 uur.
Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Ikzelf heb juist de beste herinneringen aan de Tsjechische ontbijten met versgehaalde rohliky (vooral die met zoutkorrels erop!), belegd met Majca, worst en kaas, en een paar straffe bakken koffie erbij.
Mij kan je ervoor wakker maken! :lekker:
 
Rohliky zijn erg lekker,en ik mis ze nog elk ochtend bij mijn ontbijt.Ik ben met ze opgegroeid. Ook in mijn eerste school boek,waar ik van mijn eerste woordtjes leerde lezen stond:Mama mele rohlik. (moeder maalt de rohlik)Omdat, de gemalen rohlik,als die wat droog is,is lekker in plaats van paneermeel.:ja:
 
Heerlijk, zo'n rohlik met zout erop.
Ik vraag altijd een mesje voor biefstuk erbij om ze in de lengte open te snijden. De serveersters in het hotel weten dat al en hebben het voor de buitenlanders als standaard overgenomen.
En dan de hemenex in reepjes gesneden erop. En de dooiers soppen met de laatste stukjes rohlik. Ik zit hier met het water in de mond.
Helaas duurt het nog even voor we weer gaan.
 
beste mensen ze smaken uitstekend maar na 12.00 uur is het helemaal niks meer

Ik besprenkel ze dan met een klein beetje water en leg ze boven op de hete kachel als deze tenminste aan is. Alsof ze zo uit de oven komen! :lekker: In de zomer, als de kachel niet brandt even in de oven of bovenop een hete broodrooster. Wel erbij blijven om ze te draaien, ze verbranden snel op de broodrooster.
 
Bovenaan