Rohlíky, de maatschappelijke relevantie.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Iedereen die ooit in een Tsjechische supermarkt was en iets wilde kopen voor het ontbijt, zal ze ongetwijfeld gezien hebben, de typische zogenaamde rohlíky. De specialiteit uit broodjesdeeg heeft de vorm van een dikke sigaar, en doet er mede door zijn kleurvariatie ook aan denken. Dat rohlíky een voedingswaarde hebben die de neiging heeft van tegen nul aan te liggen doet geen afbreuk aan zijn populariteit in de Tsjechische Republiek. Daarom is de omgerekende prijs ongeveer iets minder dan 10 eurocent per stuk moeilijk te verslaan.

rohlik_pekarna_pecivo_270809_denik_clanek_solo.jpg


Amper te evenaren is ook de smaak van een doorsnee-rohlik. Ze herinnert sterk aan een stuk pleister. Bij het bijten er in wordt men soms in een stofwolk gehuld, want stofdroog zijn rohliky in ieder opzicht, zelfs s'morgens om 8 uur. En toch genieten ze een grote populariteit in de Tsjechische Republiek.

En dan wordt er nog niet gemord over de manier waarop de rohliky in de diverse supermarkten ten lande aangeboden worden: in grote open houten of kunststofkratten, waarin iedereen naar hartelust kan graaien.
En als u hoest of niest ... dan ze moest u gewoon hoesten of niezen.

Daar staan ze naast elkaar, huisvrouwen, de bankbediende met een boord en stropdas, gehuld in een parfumwolk en medewerkers van de bouwplaats op de hoek, gehuld in een wolk van zweet. Ze beoordelen de aangebodene producten en nemen hun uitgekozen broodjes uit de grote rohliky-tombolatrommel. Met kennersblik worden de uitgezochte broodjes door aanvoelen en drukken beoordeeld. Wat niet goed goed overkomt belandt weer in de grote tombolatrommel, alles zonder deurwaarderscontrolle wel te verstaan.

Het is altijd zo geweest en zelfs de waarschuwingen van de gezondheidsdiensten tegen grieppandemie of de aan hysterie grenzende regels over het vermijden van handdrukken, over voldoende afstand houden kunnen hieraan niets veranderen.

Regeringen en presidenten, revoluties en pandemieën, komen en gaan. De eigen rohlikycultuur in de Tsjechische Republiek heeft in decennia niets van haar maatschappelijke relevantie verloren. Smakelijk.

radio.cz
 
Daar moet je gewoon niet over nadenken.
In NL zijn mensen soms wel te bang voor bacterien.
Als je er regelmatig mee in aanraking komt krijg je antistoffen en die heeft ieder mens nodig.
En ze zijn heerlijk vooral van de bakker bij ons in Blovice.
 
Dan heb ik er nog wel een. Wat dacht je van de open bakjes met zout, die in de goedkopere restaurants op tafel staan. Je gaat er met je vingers in, transporteert het zout naar je bord, en gaat dan weer terug naar het bakje om het overschot boven het bakje van je vingers af te wrijven. Dat zout ziet vaak niet wit, maar grijs door het vuil dat zo meekomt van de groezelige handen van de gasten. Buitengewoon smerig.
 
;)In ieder geval een goede motivatie om eerst het eten zonder extra toegevoegd zout te proeven of de zoutconsumptie te minderen.:denk:

In Nederland zijn daar dure reclamecampagnes voor nodig.

Hilde
 
Het lezen van dit stukje heeft geenszins mijn gedrag beinvloed. Ik ga ook hierna gewoon weer, zoals altijd, als eerste wat ik doe bij aankomst in Tsjechie, 3 rohliky met Rumcajs salat eten. Dat is de lekkerste lunch, dat er bestaat.

Hmmm, nog een paar weken... dan mag ik weer.
 
Het is maar wat je gewend bent. Ik kon in NL in het begin moeilijk wennen aan brood verpakt in plastic, vanwege de gedachte dat het gauw gaat schimmelen. Rohlíky moet je iedere dag vers halen, als ze van gisteren zijn, moet je ze in de oven doen of verwerken tot paneermeel of in verschillende gerechten. Of aan konijnen geven of weggooien.
 

kuurgast

Donateur
En heb je wel eens geprobeerd ze te snijden met een bot mes?:fluit:
Als je naar een kuuroord gaat dus altijd een scherp mes meenemen anders blijft
er weinig van je broodje over.
 

Vodnik

† In Memoriam
En heb je wel eens geprobeerd ze te snijden met een bot mes?:fluit:
Als je naar een kuuroord gaat dus altijd een scherp mes meenemen anders blijft
er weinig van je broodje over.

Zelden dat Tsjechen een rolik doorsnijden! Over het algemeen "doop" je de rolik als een lepel waarmee je de kraby salat of andere salat uit het bakje lepelt.
Als er gesmeerd moet worden dan is gaat dat gewoon op de buitenkant!
En bij de lunch moet je natuurlijk óók iets te drinken, dat komt rechtstreeks uit de (halve liter) fles Pivo uiteraard!

;);)
 
Ik haal de rohliku gewoon bij onze bakker op het plein. Daar staan ze in een krat achter de toonbank, geen klant kan er bij en de hulp pakt ze (meestal) met een plastic zakje om haar hand. :top: Ook bij de supermarkt maak ik me totaal geen zorgen, al moet ik wel zeggen dat ik meestal niet de allerbovenste broodjes uit de bak pak.
 

Pelhřimov

Donateur
ik heb ooit een rondleiding gekregen door een grote bakkerij en zo worden de rohliky gemaakt

foto 1: hier wordt van het deeg balletjes gedraaid
foto 2: hier worden de deegballetjes tot plakjes gevormd welke vervolgens opgerold worden
foto 3: hier kan je heel goed zien dat het opgerolde deegplakjes zijn
foto 4: ongebakken rohliky op de band naar de oven
foto 5: een inspectieluik in de oven waar het bakproces gevolgd kan worden
foto 6: hier komen ze uit de oven. Op sommige broodjes worden wat zoutkorrels gestrooid
foto 7: de rohliky zijn gebakken en klaar om gegeten te worden
 

Bijlagen

  • rohliky 1.jpg
    rohliky 1.jpg
    90,9 KB · Bekeken: 6
  • rohliky 2.jpg
    rohliky 2.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 5
  • rohliky 3.jpg
    rohliky 3.jpg
    57,3 KB · Bekeken: 4
  • rohliky 4.jpg
    rohliky 4.jpg
    71,5 KB · Bekeken: 5
  • rohliky 5.jpg
    rohliky 5.jpg
    112,7 KB · Bekeken: 6
  • rohliky 6.jpg
    rohliky 6.jpg
    83,9 KB · Bekeken: 8
  • rohliky 7.jpg
    rohliky 7.jpg
    70 KB · Bekeken: 5

Marcel

Moderator
we kopen nooit rohliky's of andere broodjes ... we hebben geen winkel bij ons in het dorp.
om nu elke ochtend 8 km heen/weer te gaan rijden voor een broodje, dat gaat me letterlijk te ver ...
we hebben een kleine broodbakmachine staan in Tsjechie, nooit gedoe met verdroogde broodjes.
het meel kopen we overigens wel in CZ, dus toch elke ochtend tsjechisch brood !!
 
Ja leuk die foto's Jeanne!
Wij kunnen bij ons in het dorp ook in de bakkerij "gluren", dat gaat gemakkelijk als het als het donker is en het licht brand binnen.
Jouw foto's geven een betere indruk. Als wij willen dan kunnen wij bv om elf uur s'avonds nog (al) wel broodjes halen, de deur staat altijd open, de eerste verse broden staan klaar.
 
Je staat op.

Drink een kopje thee en wandelt naar de bakker of supermarkt.

En daar liggen de rakkers, in grote getale.

Plastic zakje, graaien, afrekenen en heerlijk in de frisse morgen terug wandelen naar je stekkie.

De koffie staat klaar, het broodje opensnijden, boter en beleg, een slok koffie.

De dag is weer fantastisch begonnen met zo een overheerlijke rohliky!

En 's avonds als je naar bed gaat droom je alvast over morgenochtend.

Want ze wachten altijd op je: rohliky 's.

Over 2 dagen is het weer zover, dan wordt de droom over een rohliky werkelijkheid!

Het water looopt mij in de mond.

Kan bijna niet wachten.

Groet.
 
Ik ben al bijna 18 jaar fan van de rohlik. Heerlijk, hard van buiten, zacht van binnen. En dan uiteraard met het lekkerste Tsjechische beleg: Vysocina salam. Jazeker, de allergoedkoopste en vetste salami, maar het allerlekkerst!
Een dag in Tsjechië zonder rohlik, is een dag géén vakantie!

Het is trouwens enkelvoud rohlik, meervoud rohliky.
 
Bovenaan