Rohlíky, de maatschappelijke relevantie.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

persoonlijk geef ik de voorkeur aan de maisbroodjes, of die overheerlijke vierkante donkere broodjes met zonnebloempitten, zo heel af en tot koop ik een paar rohliky om te soppen in de koffie..
wat overblijft gaat naar de kippen van de buurman die zijn er dol op...
hehalve met een slijptol zijn die krengen niet doormidden te krijgen..:zwijg:
 

Pelhřimov

Donateur
Héé ja, goed gezien! Deze zullen er vast uitgesorteerd worden, ik zie nooit aangebrande broodjes in het schap.

Dat klopt.
Ook brood met een "schoonheidsfoutje" (wel eetbaar, maar niet mooi genoeg voor de verkoop) worden uitgesorteerd.
Dit brood wordt niet weggegooid, maar gaat naar mensen toe die het wat minder goed hebben.
 
Ode aan Rohliky

Zondagochtend, na een lange reis en een korte nacht:

Het hele huis slaapt nog, ik rohl uit bed.
Verrek ja.... we zijn weer in Tsjechie.
Het is vroeg, de supermarkten zijn al om 7 uur open.
Afdalen naar de stad, vandaag met de fiets.
Ooh wat zou ik graag zo'n oud brommertje op de kop tikken, maar ja brommerrijbewijs enzo.....

7:30
Een klein supermarktje met die prachtige oude dame in een nog ouder schort. Ze staat achter de toonbank.
Ik bestel met mijn beste Tsjechisch dwacet deka vysocina en sunkovy.
De worst waar de jongens mee weglopen.
Een lach van de oude dame.

Ik loop naar de broodmanden.
Het geluid van het karretje klinkt als vertouwd.
De voorwielen willen alle kanten op en de tegels rollen een ritmisch geluid.

Nadenkend met hoevele we zijn, de samenstelling wisselt bijna elke reis, pak ik de rohliky's uit het schap.
Neem nog wat bruine bollen mee en stap op de fiets de heuvel op.
Ik fiets het heerlijke vooruitzicht tegemoet, een week zonder nieuws, een week zonder gedoe.
Gewoon een huis, een boomgaard, de bossen en.......... voor mij geen Rohliky's!?!

....... eeuuhh.........misschien ben ik de enige hier, ik kan rohliky dus alleen eten met pruimen.
Als U begrijpt wat ik bedoel.:groet:
 
Zondagochtend, na een lange reis en een korte nacht:

Het hele huis slaapt nog, ik rohl uit bed.
Verrek ja.... we zijn weer in Tsjechie. Bla bla bla..... met de fiets.
etc etc.......... Ik fiets het heerlijke vooruitzicht tegemoet, een week zonder nieuws, een week zonder gedoe. ......bla etc
Yes Antonio, :wow: op deze manier (ik (wij) doe het graag te voet overigens), wordt dat broodje nog drie keer zo lekker. :lekker: En er staat vast wel ergens een pruimenboom in de buurt, kan niet missen. :D
 
TAADAAAH: Rohliky met pindakaas

(nu maar hopen dat je geen kunstgebit hebt Krul)

De Calvé staat inderdaad op tafel, elke morgen, ook in Tsjechië. Hij gaat gewoon mee in de tas, mochten we in een hotel zitten.
Een ontbijt zonder pindakaas is ondenkbaar, waar dan ook ter wereld.:D
Maar... dan wel voor de koters, niet voor mij. (Yeach):nee:

VYSOCINA!!!!!!!!!!!!!:verlekkerd:
 

kuurgast

Donateur
kornspitz.jpg


Deze is ook erg lekker.:lekker:

En nog veel meer lekkers van de pekař.
 
Als wij veel rohliky over hebben maak ik er wentelteefjes van. Even in de lengte doorsnijden, door een mengsel van geklutste eieren met melk halen en in de koekenpan goudbruin bakken, wat suiker er op en smullen maar. De kleinkids zijn er gek op. Als zij er zijn in de vakantie, gaat er weinig oud brood naar de kippen van Vera.
 
De Calvé staat inderdaad op tafel, elke morgen, ook in Tsjechië. Hij gaat gewoon mee in de tas, mochten we in een hotel zitten.
Een ontbijt zonder pindakaas is ondenkbaar, waar dan ook ter wereld.:D
Maar... dan wel voor de koters, niet voor mij. (Yeach):nee:

VYSOCINA!!!!!!!!!!!!!:verlekkerd:
Krulletje wat een gesleep, ze hebben hier ook heerlijke pindakaas met en zonder stukjes noot erin.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 004.jpg
    Afbeelding 004.jpg
    45,6 KB · Bekeken: 4
Krulletje wat een gesleep, ze hebben hier ook heerlijke pindakaas met en zonder stukjes noot erin.

Oh, dat krijg ik er toch niet in bij die meubels van mij. Er is maar één pindakaas en dat is Calve. En ach, 2 potten pindakaas op een hele vakantie is niet zoveel bagage. We nemen verder bijna niets meer mee, omdat alles verkrijgbaar is en soms nog lekkerder dan in nl. Salami bijvoorbeeld.
Wel leuk om te zien dat er inmiddels pindakaas te kust en te keur is. Dat was 15 jaar geleden wel anders...
 
Bovenaan