Reuzengebergte - TOP 10 de geselecteerde toeristische routes voor rolstoelgebruikers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator


De groep van de top 10 toeristische routes voor gehandicapte Reuzengebergte bezoekers:

1. Pomezní Boudy - U Kostela - Černá Voda - Pomezní Boudy,
2. Pec pod Sněžkou - Obří Důl - Pec pod Sněžkou
3. Špindlerův Mlýn - Labský důl - Špindlerův Mlýn
4. Janské Lázně - Rudolfovo údolí - Janské Lázně
5. Špindlerova bouda - Petrovka - Špindlerova bouda
6. Špindlerův Mlýn - Důl Bílého Labe - Špindlerův Mlýn
7. Špindlerův Mlýn - Svatý Petr - Špindlerův Mlýn
8. Benecko - Rovinka - Krausovy Boudy – Benecko
9. Harrachov - Krakonošova snídaně – Harrachov
10. Vrbatka - Pramen Labe - Labská bouda - Vrbatka
 
Geweldig, wat een service!

Is er ook zo'n lijst voor Zuid Bohemen?

Sommige toeristische trekpleisters zijn voor rolsoelgebruikers een ware uitdaging: probeer Tabor maar eens uit met een rolstoel! Daar krijgt je partner sperballen van, van het duwen! Eigenlijk niet te doen.
 
Ik zoek inderdaad ook bezienswaardigheden die bereikbaar zijn voor mensen die wat moeite hebben met lopen.

En niet alleen voor ons zelf.

Heel erg bedankt voor deze informatie.
 

MartinaK

Moderator
Je kunt ook gehandicapteparkeerkaart voor je auto via gemeente in NL regelen. Dit kan je in Tsjechië makkelijker gebruiken en parkeren op invalidenparkeerplaatsen helemaal dichtbij (e.g. winkel of kastel) gratis. Wist je dat? Dat maakt leven voor beide een beetje makkelijker.
 
Je kunt ook gehandicapteparkeerkaart voor je auto via gemeente in NL regelen. Dit kan je in Tsjechië makkelijker gebruiken en parkeren op invalidenparkeerplaatsen helemaal dichtbij (e.g. winkel of kastel) gratis. Wist je dat? Dat maakt leven voor beide een beetje makkelijker.

Nee Martina ik wist dit niet, ik weet wel dat het verkrijgen van de kaart een lang traject is in Nederland.
Ze geven ze niet zomaar af, er moet een aantoonbare redenen voor zijn.
 
Gelukkig maar Hendrikus dat ze ze niet zomaar afgeven, ik zie er nu al zat die er misbruik van maken. :(
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om tijdelijk een vergunning te krijgen, dat zou in jouw geval ideaal zijn.
 
Beste mensen mijn schrijven is vaak veel te kort door de bocht.

Even een uitleg: Zelf heb ik geen Kaart nodig voor Praag.
Een neef van mij die al een Nederlandse gehandicapten kaart heeft wil graag een dag naar Praag.
Hij verblijft in Nova Paka.
Maar Hij kan niet ver lopen en wil graag dichtbij een bezienswaardigheid de auto kunnen parkeren.
Dus de informatie die Martina gaf was uitstekend op tijd voor Hem.

Zelf hebben we de vakantie afgestemd op wat we mogelijk wel kunnen bezichtigen.
 

MartinaK

Moderator
Kastelen geschikt voor rolstoelgebruikers rond Reuzengebergte (gemeente Liberec)

grabstejn01.jpg


Grabštejn, burch en kasteel :?:

De originaliteit van de collecties - het bestand diverse meubelen van renaissance tijd, en barok uit de 19e eeuw. Uitzicht van het karteltoren naar drie landen.


- Toegang is alleen mogelijk met de hulp van begeleider, zonder hulp is alleen mogelijk op de grote kasteelbinnenplaatsen die verband houden met een rondleiding van de exterieuren, toiletten zijn rolstoelvriendelijk, parkeren kan geregeld worden op afspraak in de omgeving van het kasteel of kasteelbinnenplaats, kontakt: +420 724316488

Tip voor lunch - RESTAURACE Oáza Grabštejn – geschikt voor rolstoelgebruikers
 

MartinaK

Moderator
Lemberk & Bohemia glas winkelen

Lemberk, kasteel

Kasteel is relatief gemakkelijke toegankelijk voor rolstoelgebruikers, eerste rondleiding is gelegen op de bechanegrond, met gemakkelijke toegang vanaf de kasteelbinnenplaats. Met begeleiding kan ook de tweede rondleiding, die is gelegen op de eerste verdieping, maat dan moet gehandicapten geholpen worden over de houten trappen naar de eerste verdieping. Aangepaste toiletten zijn in het gebouw. Parkeren is ongeveer 500 meter afstand van het kasteel voor rolstoelgebruikers gereserveerd, er is parkeergelegenheid vlak voor de ingang naar het gebouw.

00021_04.jpg


Renaissance en barok kamers, een tentoonstelling over de geschiedenis van de eigenaars, het gebouw van de geschiedenis en ontwikkeling van meubels en interieurinrichting van de gotiek, renaissance, barok en classicisme. Interieurs aangevuld met een rijke stuc-decoraties en meubels uit de verschillende bouwsectoren.

:top: Top - Crystalex - permanente tentoonstelling van moderne glaskunst - een unieke collectie voorwerpen van glas die zijn gemaakt in de afgelopen jaren in Novy Bor Crystalex een wereldwijde vergadering van artistieke glasblazers en kunstenaars

Mogelijkheden rond het kasteel:

Bohemia glas winkels voor uitstekende prijzen:

Bohemia Crystalex Trading, a.s.,
Pod zeleným vrchem 327
47154 Cvikov


of Bohemia Crystalex Trading, a.s.,
B. Egermanna 634
47301 Nový Bor
 

MartinaK

Moderator
36csleft.jpg


Sychrov, kasteel


Kasteel bevat authentieke neo-gotische interieurs met rijk houtsnijwerk en collecties van Peter Bušek en franse portretkunst. Volgens mijn smaak, echte kasteel topper!!! :top::top::top:

Vrijelijk beschikbaar komt een park met blootstelling van roofdieren en exterieurs van kasteelgebouwen, rondleiding – kan maar gehandicapte mensen moet geholpen worden te overbruggen de trappen in het begint van rondleiding, verder perfect! Toiletten in het kasteel restaurant, parkeren voor invaliden is direct gelegen tegenover.
 
Je laatste tip van zámek Sychrov, redelijk in de buurt ook nog, zetten we in ons lijstje voor de komende vakantie. :top: Hoeveel trappen moeten we trotseren met de rolstoel?
 

MartinaK

Moderator
Sychrov - Trappen op rondleiding ‘’A’’

Ik heb naar Sychrov kasteel je vraag direct opgestuurd. Voor de zekerheid, dat je kunt eventueel assistentie krijgen en over hele regels en opentijden voor het bezoek met gehandicapten partner. Ik wacht voor het antwoord van reservatiebureau.

Wij hebben over ong. 20 brede trappen gelopen. Hierbij de foto.

15834d1287342904-13-daagse-huwelijksreisje-naar-mijn-vaderland%85-sychrov-schodi%9A%9Dov%E1-hala-jpg


Maar ik heb goede assistentie gekregen in de tijd van onze bezoek (05/2010), dus geen probleem :ja:
 

MartinaK

Moderator
Sychrov & trappen

Snelle reactie van het kasteel gekregen en ik had gelijk. Foto van trappen klopt.

Voor de reservatie van rondleiding op Route ‘’A’’ (B, C zijn niet geschikt voor rolstoelgebruikers door nauwe trappen) kan je de kontact opnemen met reservatiebureau van het Sychrov kasteel (Sychrov 1, 463 44 Sychrov). Met meneer Jaromír Náměstek op tel.1: 482 416 014, tel.2: 482 416 011, mob.: 602 698 378, fax.: 482 416 012, of e-mail: namestek@liberec.npu.cz, of rezervace.sychrov@liberec.npu.cz of sychrov@liberec.npu.cz
Info op web: http://www.zamek-sychrov.cz

Als je voor het bezoek de mail stuurt met de tijd, zij gaan de voorbereidingen invoeren voor de rondleiding. Trappen zijn breed en makkelijk te overbruggen. Ik wens jullie veel cultureel plezier! :?:

Gr,

Martina


P.S.: Voor eventueel mail in het Tsjechisch naar Sychrov kasteel, zal ik je graag helpen.
 
Wat ben je toch een schat! :top: Diký!
Maar je schrijft dat je de trappen hebt gelopen met je partner, dat is voor ons geen optie. We gaan vast een oplossing vinden als het zover is.
 

MartinaK

Moderator
Sorry, mijn Netherlands was niet duidelijk dus ‘’Lopen’’ = zij brengen de gehandicapte naar boven. Als in de e-mail van het kasteel staat, wil je zo vriendelijke zijn en reservatie voor het bezoek te maken (bellen of e-mail sturen). Dus de rondleiding over de route ‘’A’’ kan vooruit aangepast woorden voor het gehandicapte mens. Normaal zij gebruiken andere deuren in de kamers en trappen, maar als in de groep gehandicapte mens is, de rondleiding is aangepast door rondlijder voor beter doorgang van het kasteel.
 
Bovenaan