Recept: Vánočka (Tsjechisch kerstbrood)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

500 gr bloem
125 gr (room)boter
100 gr suiker
3 eierdooiers
40 gr verse gist
1/4 l melk
50 gr rozijnen
50 gr geschaafde amandelen + event. handvol walnoten (grof gehakt)
1 zakje vanillesuiker
geraspte citroenschil
mespunt suiker
snufje anijs
1 ei
poedersuiker
saté stokjes

In een kommetje verse gist doen en losmaken, 1 el suiker en 1 el bloem erbij doen en mengen. Dan 1 kopje lauwe melk toevoegen en losroeren, op een warme plaats afgedekt laten rijzen.

In een grote kom bloem vermengen met een mespunt zout, citroenschil, vanille suiker en citroenrasp doorheem mengen. Boter verwarmen tot het dik vloeibaar is, iets laten afkoelen, losgeklopte eierdooiers en rest van de suiker toevoegen. Vermengen met bloem en tot een stevig deeg bereiden (zoals bij paasbrood), met bloem bestrooien en afgedenkt met een theedoek nog verder laten rijzen.

Oven laten voorverwarmen op 190 graden.

Kneed nu rozijnen en deel van amandelen (of walnoten) door het gerezen deeg en verdeel het in 9 stukken. Maak van elk stuk een lange dunne rol. Vlecht eerst 4 rollen, leg het voorzichtig op de ingevette bakplaat (bakpapier kan ook) en vlak het in het midden met de hand wat af. Leg daarop een vlecht van 3 rollen, vlak deze in het midden wat af, laat de zijkanten iets breder. Leg hierboven op de 2 gevlochten rollen, de uiteinden aan de onderkant vastdrukken, zodat ze niet losgaan.

Laat het brood nog 10 minuten rijzen, bestrijk het met losgeklopte ei en strooi er amandelstrooisel over. Steek vanaf boven op een afstand van ong. 8 cm saté stokjes er in zodat bovenlagen niet afglijden tijdens het bakken. De baktijd bedraagt 45-60 minuten, als je een saté stokje uittrekt voel je of het deeg al doorgebakken is en het stokje droog.

Afgekoelde Vánočka bestrooien met poedersuiker.
 

Bijlagen

  • 33904-Vanocka.jpg
    33904-Vanocka.jpg
    34,6 KB · Bekeken: 17
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

het vlechten zelf is als 'leek' redelijk moeilijk..... (tijdens men opleiding hebben een 6-7 tal soorten vlechten leren maken:dus moeilijk onderscheid te maken enz)
 
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

Hoi Vašek,Nog ff en je bent een concurrent van Rontje.Maar ik ben hardstikke blij met al je recepten.Was altijd al van plan deze Tsjechische kersttraditie over te nemen.Wat ontbrak waren de recepten in het Nederlands.Ga er wel minder maken dan de Tsjechen hier.Die maken er vlgs mij ettelijke honderden.
worshippy.gif
rich_
 
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

gaat niet om concurrentie maar om medetsjechofielen aan info te helpen.... . maar ik veronderstel dat het niet zo bedoelt was van rich? ?
 
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

Vašek,
Je hoeft geen concurrent te worden van mij want ik geef jou de scepter door voor de recepten.
Jij kan ze plaatsen in de twee talen en ik niet.
Dus aan jou de eer als alleenheerser van " gastronomie ".
En ik gun het je van harte!
smiley20.gif
smiley20.gif
 
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

Vašek schreef:
Dat hoop ik maar, want ik wil de concurrent van Rontje worden. Is trouwens behoorlijk
ot.gif
, ging over Vánočka?

Vašek, waar blijf je nu met jouw tweetalige recepten?
Je wil concurrent worden van mij. Dat is heel goed, maar dan moet je wel recepten plaatsen om concurrent te zijn
laugh.gif
grin.gif
laugh.gif
 

Bijlagen

  • 35075-33053-Baby.gif
    35075-33053-Baby.gif
    4,5 KB · Bekeken: 34
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

ik denk dat Vasek zich mistypt heeft en eigenlijk wou zeggen dat hij niet van plan is de concurrentiestrijd aan te gaan, wat een zeer volwassen beslissing is... het tegendeel zou me sterk verbazen van hem...
 
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

En ik vraag me sterk af wie hier de BABY is, Vasek of RONTJE (erg zielig, dat plaatje, en de opmerking ook trouwens) Sorry, kon weer mijn mond niet houden!!!
ahum.gif
 
Re: Tsjechisch Kerstbrood - Vánočka

uuuuuuuuhhhh was het verschil met onze eigen kerststol (zo heet het met de kerst) paasstol (zo heet het met pasen) en pinksterstol (zo heet het met pinksteren)?
 
Bovenaan