Recept: Bramborové knedlíky (Aardappelknoedels)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kategorie: bramborová jídla

recept je určen pro 4 osob(y)
doba přípravy je cca 60 minut

Ingredience:
1 kg moučných brambor,
100 g krupice,
3 žloutky,
1 lžíce másla,
1 lžička soli,
200 g tvrdého sýra nakrájeného na kostičky

na omáčku:
2 cibule,
200 g slaniny,
1 lžíce olivového oleje,
500 g loupaných rajčat (konzerva),
sůl,
pepř­

Příprava:
1. Brambory uvaříme ve slupce, oloupeme a ještě horké prolisujeme.

2. Brambory, mouku, žloutky, máslo a sůl zpracu­jeme do hladkého těsta. Na lehce pomoučněné ploše z těsta vytvoříme váleček a rozkrájíme na asi 20 plátků.

3. Na střed každého plátku položíme několik kos­tek sýra a vytvarujeme menší knedlík. Knedlíky vložíme do vařící osolené vody a knedlíky asi 10 min. vaříme na mírném ohni.

4. Oloupeme cibuli a rozkrájíme ji spolu se slaninou nadrobno. Poté necháme v horkém oleji ze­sklovatět. Rozkrájíme rajčata, přidáme k cibulí a podusíme asi 5 min. Osolíme a opepříme a po­dáváme k bramborovým knedlíkům.
 
Bramborové knedlíky / Aardappel knödels

Bramborové knedlíky / Aardappel knödels

Voor 4 personen

1 kg (vastkokende) aardappels
1 ei
2 kopjes griesmeel
5 kopjes grof bloem (hrubá mouka)
1 theelepel zout

Aardappels onder de kraan afspoelen en (in schil) laten koken. Niet te gaar, ongeveer 15 minuten koken, water afgieten en aardappels laten afkoelen.
Haal de schil van de aardappels af en rasp ze vervolgens met een (grof) rasp op aanrecht.

Maak in de geraspte aardappels een kuiltje en voeg het ei, griesmeel, bloem en zou toe. Het geheel goed mengen/kneden tot we een vaste deeg krijgen. Als het plakt, bestuif de aanrecht met een beetje bloem. Van het deeg maken we 4 langwerpige knödels.

In een ruime pan, in kokend water leggen en plm. 15 minuten laten koken. Tijdens het koken enkele keren roeren.

Knödel is gaar, als we hem door midden snijden en in het midden geen bloem meer zichtbaar is. Als het nodig is, terug in de pan en nog even laten koken.
Snijd voor het opdienen de knödels in plakjes van ongeveer 1 cm.
 
Re: Bramborové knedlíky / Aardappel knödels

Dat hoop ik
grin.gif
, daarom het ik het geplaatst.
 
Re: Bramborové knedlíky / Aardappel knödels

Afgelopen zaterdag overnachtten we in een hotel in Rokycany. Het enige wat lekker was was de bramborové knudlíky! Klef stokbrood met een kauwgum afdronk. Maar mij beviel het best. Dank voor 't recept!
 
Re: Bramborové knedlíky / Aardappel knödels

Oei Marnix, het is dat je 't lekker vind, maar je beschrijving van knedliky schopt wel direct tegen de Tsjechische trots aan! Klef, dat kan ik nog wel plaatsen, maar die kauwgum afdronk is toch niet helemaal de bedoeling. Wellicht dat Vasek's recept je smaakpapillen zal verrassen. Terugkerend probleem is dat we in NL die 'groffe meel' maar niet goed weten te vinden, dus het zal niet he-le-maal worden zoals 't moet.
 
Re: Bramborové knedlíky / Aardappel knödels

Eindelijk het recept! Dank je wel Vasek! zal is rond kijken in A'dam of ik die groffe bloem kan vinden.
Ik zat me altijd al af te vragen hoe ik het moest maken.
Anders kan ik toch wel wat pakken in Tsjechie kopen in December denk ik?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Heb het geprobeert, knedly te maken. Het resultaat; een geheel nieuwe lijmsoort, heb er de kieren van de schuur mee gedicht, koop het voortaan kant en klaar. Kan je ze bewaren in de vriezer?????
Na zdravi!!!
 
Bovenaan