Recept: Aardappelsoep

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi, kan iemand mij het recept geven om aardappelsoep te maken.

Ik hoorde pas geleden iemand watertandend over aardappelsoep praten, waarop mijn vraag was kom je vaak in Tsjechie? maar nee hij is er verslaafd aangeraakt in duitsland. Ik vertelde hem dat ik uit Tsjechie van die soep zakjes mee nam om het zelf te maken - maar helaas die zijn al op! Vandaar dat ik hoop dat iemand mij het recept kan vertellen.. Kan niet wachten om het weer eens te maken!!! Alvast bedankt
 

pepo

† In Memoriam
Re: Recept voor aardappelsoep?

ik durf niet meer te komen met mijn echte aardappelsoep van mijn grootmoeder na al die links naar daar en daar, Deutschland, Virtual, Amerika, zo iets.
Sorry!
 
Re: Recept voor aardappelsoep?

500 g brambor
100 g kořenové zeleniny
60 g sádla
60 g hladká mouka
pepř
majoránka
sůl
česnek
houby
cca 1,5 l vody




V rámci úspory nádobí si jíšku připravíme rovnou v hrnci, ve kterém pak budeme bramboračku vařit ;-) Do hrnce dejte sádlo a až roztaje, vsypte do něj za stálého míchání mouku. A pak už jenom míchejte a míchejte, dokud není jíška "pěkně do červena usmažená, aby měla polévka správnou chuť a vábnou barvu" (stojí v babiččině kuchařce, já tomu říkám: "troštu ji připalte :-) Pak hrnec odstavte a vrhněte se na loupání a krájení brambor na drobné kousky. Brambory hoďte k jíšce, nalijte na ně 1,5 l vody, osolte a vařte (a míchejte) téměř doměka. Když jsou brambory skoro uvařené, přidejte strouhanou kořenovou zeleninu a houby (sušené jste si doufám předem namočili :-) a dovařte. Ke konci dochuťte lisovaným česnekem, pepřem a majoránkou (hodně majoránky :-)


Dobrou chut
giggle.gif
bye.gif
giggle.gif
 

pepo

† In Memoriam
Re: Recept voor aardappelsoep?

Hier de vertaling Aardappelsoep van Sarka73:

500 g aardappelen
100 g wortelgroente
60 g reuzel
60 g bloem
peper
majoraan
zout
knoflook
bospaddestoelen
cca 1,5 l water

Maak eerst roux (jíška) van gesmolten reuzel (sádlo) en bloem in de pan, waarin de soep later ook wordt gekookt.
Voortdurend roeren tot de roux roodkleurig begint te worden.
Zet de pan met roux opzij, snij geschilde aardappelen in blokjes, gooi deze in de pan, giet 1,5 l water erover,
kook de aardappelen tot ze bijna zacht zijn.
Voeg daarna geraspte groente en de paddestolen (gedroogde bospaddestoelen van te voren weken) en het geheel nog even laten doorkoken. Ten slotte nog op smaak brengen met geperste knoflook, peper en veel majoraan.

Mijn aanvulling (Pepo):

ik maak de reux van boter en bloem. Goed roeren en bij de beginnende verkleuring beetje bij beetje water toevoegen en verder met de garde goed roeren, anders krijg je van die lelijke stukjes er in.
Verder kook ik eerst 2 aardappelen, 1 geraspt (dit voor de betere binding, het gaat tenslotte om een gebonden groentesoep) en een stuk knolselderij plm 10 minuten, daarna doe ik de de rest van de aardappelen en de groente er in, alle soorten, ook sperziebonen, koolrabie en spruitjes, wat op dat moment te krijgen is. Houd er rekening mee, dat je de sperziebonen 15 minuten moet koken en de spruitjes maar 5 minuten.
Wat in mijn aardappelsoep niet mag ontbreken, is de kummel (kmín) en als garnering versgesneden gladde peterselie, die bij mij in tuin altijd groeit, ook in de winter.

Er is al meer gezegd over de reuzel, maar ik zeg dat nog een keer: reuzel is gesmolten vers vet spek, dus niet gerookt. Geen vlees, puur vet. Te bestellen bij sommige slagers (vers vet rug spek) of meenemen uit Tsjechie (syrové sádlo). In blokjes snijden en langzaam smelten bij lage temperatuur.
De kaantjes er uit (vroeger lekker op brood) en de reuzel is geboren.
 
Re: Recept voor aardappelsoep?

Pepo & Sharka, hartstikke bedankt!! Ik heb op het internet gekeken maar daar kon ik alleen de duitse & hongaarse versie vinden kon ik ook wel wat mee maar het is niet Tsjechies. Gebruiken jullie nog speciale bloem? kmín is dus kummel en geen komijn? Ik vond het al anders als de komijn die wie hier kennen. Nogmaals bedankt, ik ga het binnen kort zeker proberen te maken.
Dobrou chut! Mike
 
Re: Recept voor aardappelsoep?

Een klein vraagje. Ik neem altijd de paddestoelen uit Tsjechie. Kan je de "klassieke" tsjechische bospaddestoelen ook hier in NL kopen? Ik heb het nog nergens gezien. Wel andere soorten, maar diegene die in de soep horen nog niet. Weet het iemand??
 
Re: Recept voor aardappelsoep?

Ik gebruik de "duinenpaddestoelen" die we stiekem in de duinen plukken. Een paar keer lekker wandelen en je hebt een voorraadje voor het hele jaar.
 

pepo

† In Memoriam
Re: Recept voor aardappelsoep?

ik heb wel eens vers eekhoorntjesbrood (hřiby) en pronksteelboleten (podborováky) in een groentezaak gezien, maar zagen er ellendig uit en waren onwijs duur. Met de verse cantharellen (lišky) is dat iets beter gesteld (soms bij AH te koop), maar eigenlijk ook niks. Gedroogde bospaddestoelen heb ik hier nog nooit gezien. In Nederland zijn de beste paddestoelen in bos te vinden, toch is NL geen bospaddestoelen land; plukken mag niet, geen culinaire tradities op dat gebied en weinig mensen, die verstand hebben van de eetbare (bos)paddestoelen.
Een tip voor mensen, die in Tsjechie komen, geen gedroogde paddestoelen kunnen bemachtigen en toch iets er van willen proberen en proeven: Vitana (tsjechische soepproducent) verkoopt de Soep kruiden pakjes (Houbové koření}, ziet er uit als een soeppakje. Bevat een beetje paddestoelen en smaakt er naar, meer dan de paddestoelen bouillon blokjes, ook in CR te koop. Zelf gevonden, netjes geplukte en zelf gedroogde paddestoelen zijn stukken beter, geef ik toe. Lees goed bijdrage van mája!

Op de foto: verse cantharellen, net terug uit Tsjechie, september 2002
 

Bijlagen

  • 44437-listicky.jpg
    44437-listicky.jpg
    91,1 KB · Bekeken: 25
Re: Recept voor aardappelsoep?

Ja Pepo, allemaal cantharellen, maar ik zie ook één eekhoorntjesbrood(je), en ik ben zo Nederlands als maar zijn kan dus... goed hé!!
cheer.gif
cheer.gif
cheer.gif


Groet

Corrie.
 

pepo

† In Memoriam
Re: Recept voor aardappelsoep?

Bravoooo, Bravoooo, applaus!!
ik dacht - iemand gaat misschien opmerking maken over de (duitse) blikjes soep op de aanrecht van een kookfanaat (ja, ja, soep uit blik is een afknapper}, maar dit heb ik niet verwacht. Goed gezien, Corrie!
 
Re: Recept voor aardappelsoep?

Sarka73 schreef:
Als er vertaling nodig is...wordt moelijk....weet echt niet tot de dag van vandag hoe je sadlo zegt....
ahum.gif
ahum.gif
ahum.gif

sadlo = vet, varkensvet.... kun je dat hier in NL krijgen dan? :S ik ben het nog niet tegengekomen, dat soort dingen neem ik altijd mee
laugh.gif
 
Re: Recept voor aardappelsoep?

Klarko,

ik heb ze weleens gezien. Sowieso weet ik dat ze ze weleens hebben op de groothandelmarkt in Amsterdam, maar daar kom je geloof ik niet in als consument. Verder heb ik ze een keer gezien bij de konmar of goed rondkijken naar exotische groente/fruit winkels. Ervaring leert wel dat je je helemaal scheel betaalt en je beter bij oma in Tsjechie kan halen
smile.gif
gedroogd of ingevroren
smile.gif


Klara schreef:
Een klein vraagje. Ik neem altijd de paddestoelen uit Tsjechie. Kan je de "klassieke" tsjechische bospaddestoelen ook hier in NL kopen? Ik heb het nog nergens gezien. Wel andere soorten, maar diegene die in de soep horen nog niet. Weet het iemand??
 
Bovenaan