Recept: Aardappelsoep

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Recept voor aardappelsoep?

pepo schreef:
Op de foto: verse cantharellen, net terug uit Tsjechie, september 2002


hahaha geweldig dit..... net terug uit CZ, onze lekkere brood op de foto verraadt dat sowieso al
smile.gif
Wij nemen ook altijd verse brood mee - zo nodig vriezen we nog wat in ook
laugh.gif
 
gezocht: aardappelsoep

Hallo
Afgelopen zomer waren wij in Cesky Krumlov en daar heeft mijn 8-jarige dochter aardappelsoep gegeten. Het werd geserveerd in een rond brood.
Ze vond het heel erg lekker en wil graag dat ik het recept zoek.

Ik heb wel gezien dat er ergens op het forum een recept de ronde doet, maar dat is in het tsjechisch en dat spreken we niet.

Kan iemand mij helpen aan een nederlandstalig recept?

Alvast bedankt
Sabrina Horst
 
Wij hebben de afgelopen jaren wel vaker soep gegeten uit een uitgehold brood: meestal knoflooksoep. Echt een hele maaltijd! Laat maar weten of het in Nederland net zo smaakt als in Tsjechie!:eten2:

Ik bedenk me opeens dat ik thuis een boekje heb met Tsjechische soepen! Wellicht zit jouw soep hier ook tussen!
Wanneer ik thuis ben, zal ik het voor je opzoeken!

(nu zit ik nog in een hotelletje in Heerenveen, schaatsen gekeken in Thialf)
 

Pelhřimov

Donateur
Aardappelsoep met room (Bramboračka)

Ingrediënten:
300 gr. groente (peen, selderij en wortelpeterselie), 1,5 l. water, 3 lepels boter, 1 ui, kopje room, 2 eidooiers, verse groene peterselie, wat zout en gemalen peper naar smaak.

Bereiding:
De groente snijden we in fijne reepjes en laten we even in de boter bakken.
We voegen de fijn gesneden ui toe en laten alles nog even bakken.
1,5 liter water toevoegen, zout en peper naar snaak en alles aan de kook brengen.
De schoongemaakte aardappels in kleine blokjes snijden en in de soep gaar laten koken.
Voor het opdienen de eierdooiers in de room loskloppen en in de soep doen. De soep niet meer laten koken.
Bij het serveren gaat de fijngehakte groene peterselie er overheen.
 
Bovenaan