Rampenhotel Fit Fun (noch fit, noch fun) in Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben gisteren teruggekomen vanuit Hotel Fit & Fun te Harrachov. Wat een ramp was dat!!!!! Ik zou jullie absoluut willen afraden om daar naartoe te gaan. Ik ga vandaag al naar het reisbureau om persoonlijk een klacht in te dienen en met mij zover ik weet alle andere Nederlanders in het hotel. Een korte samenvatting:

- Ski's gestolen uit de hotellockers van onze busvrienden. In plaats van een excuus van het personeel en een kopje koffie tijdens het wachten, kregen ze te horen dat ze in het koude hok op de politie moeten wachten (duurde uiteindelijk ongeveer 3 uur, aangezien er maar 2 agenten zijn in het hele dorp. De dag erna zijn er camera's geïnstalleerd.

- Ontbijt is redelijk, de Jus en de melk zijn aangelengd met water, de kaas en ham/boterhammenworst liggen in de 'koeling' bij 18 graden. De eieren zijn standaard te hard gekookt, in en in blauw. Je kunt tot 10 uur ontbijten, maar om half 10 waren de broodjes altijd al op. Ik vroeg aan de manager of er nog broodjes kwamen omdat ze op waren, maar ik kreeg geen antwoord. Ik loop achter hem aan en vraag nogmaals dezelfde vraag, krijg ik te horen: "Ich weiss!!! Warten!!!!".

- De 'manager' loopt om half 1 's nachts in zijn onderbroek met een schort voor door de lobby...... verklaart een hoop.

- Het avondeten is niet te vreten. Bedorven salades, komkommers met schimmel, pasta met peen en erwten, als vlees: tong (niet de vis dus), welk vlees 's ochtends bij het ontbijt niet op ging, kregen we 's avonds door het avondmaal, fruit lag vanaf na het ontbijt doorgesneden op een schaal in de buffetruimte, de koekjes die we bij het Kerstdiner kregen lagen 2 dagen later nog steeds bij het ontbijt. Niemand eet ze, aangezien ze met kerst al slof/oudbakken waren. Sowieso was het kerstdiner een 'topper' wat eten betreft: Toen we in de eetzaal kwamen stond er een cakeje met een kwarklaag voor ons klaar. Was best lekker, maar de kwark was een beetje zuur. Na een half uur te hebben gewacht op ons drankje (de ober moest 80 man!!! bedienen) kregen we onze soep terwijl onze busvrienden al aan het hoofdgerecht zaten. De soep was inmiddels koud en het was een leversoep....... Terwijl toch 9 van de 10 geen lever lusten. Daarna kregen we het hoofdgerecht dat bestond uit een stukje vis en vlees, beide van 5 cm lengte, een vreemde opgerolde worst en een kartoffelsalat. Kartoffelsalat was prima, het vlees ook, maar mijn vis ontbrak en de worst werd massaal weggegooid door de tafels om ons heen. Na een half uur op ons toetje te hebben gewacht, bleek dat het kwarkcakeje te zijn dat al van te voren op tafel stond. Van andere Nederlanders hoorden we achteraf, dat het cakeje al na het ontbijt op tafel stond. Vandaar dat het een beetje zuur was geworden.....

- Als je binnenkomt in je kamer, ligt er een briefje dat je 1400 kronen per gestolen/vermiste handdoek moest betalen. Op zich prima, maar wij kregen tot 2x toe een handdoek te weinig terug. Na veel moeite kregen wij er steeds weer 1 bij. Verder is de housekeeping erg netjes en goed. Onze hotelkamer zat in de dependence, geen probleem en wisten we van tevoren, maar er zit geen lift in de dependance! Ze bedachten dat het wel een goed idee was om Duitsers van over de 80 op de 5e van de dependance te stoppen!!!

- Het personeel sprak zeer slecht of beperkt andere talen, is erg ongeïnteresserd, en erg onkundig en een lach kon er maar bij weinigen vanaf.

- De technische dienst bestond uit 1 man, die met zijn rol tape alle problemen probeerde op te lossen. Twee ontblootte stroomdraden bij de kachel (waar wij gelukkig achter kwamen voor we onze natte kleding te drogen legden) werden vakkundig afgetaped.

De hotelbar was leuk en de barman aardig, na het kerstdiner hebben wij elke dag bij Restaurant Z gegeten en ervaren dat Tsjechen toch kunnen koken, 1 van de 3 receptionistes was altijd aardig en behulpzaam, de andere kan ik schieten...

Er zijn nog een aantal redenen waarom je nooit naar hotel Fit Fun moet gaan, maar ik denk dat dit er al voldoende zijn om jullie af te schrikken. In potentie is het een mooi, goedgelegen hotel (direct aan de piste maar wel 3km van het dorp) maar door mismanagement en overbelasting van het personeel, een rampenhotel.

Wat het personeel betreft, kwamen wij op de laatste dag tot de conclusie, dat het niet zo vreemd was dat ze zich zo gedroegen:

- Ze moesten 16 uur per dag 7 dagen in de week werken.
- Ze sliepen in een 2 persoonsbed met zijn 3en.
- Ze hadden kamers van ongeveer 3M2.
- Ze kregen 9000 kronen in de maand, waar nog 3000 voor voedsel en 250 voor de kamer vanaf ging.

Sowieso is de mentaliteit van de Tsjechen erg tegengevallen. Tot sneeuwscooters die recht op je afrijden en extra gas geven aan toe!!!! Ze weten ook totaal niet hoe ze een piste moeten prepareren en lieten de pistes naast het hotel onnodig 3 dagen dicht, zodat de Polen, Tsjechen en Russen die deze week massaal komen, betere capaciteit hebben.

Jammer, toch maar veel geld uitgeven in Oostenrijk en Frankrijk volgend jaar......
 
maar als je eerste ervaring tegenvalt, ga je er toch geen 2e keer naartoe. Zo werkt dat toch?
Meestal wel ja, maar is dat terecht? en wat viel er tegen? Het hotel of het complete land ? Ik heb gelukkig hele andere ervaringen, al moet ik zeggen dat wij alleen in kleine particuliere pensions geweest zijn en niet in een groot/groter hotel....

Strijen schreef:
Wat het personeel betreft, kwamen wij op de laatste dag tot de conclusie, dat het niet zo vreemd was dat ze zich zo gedroegen:

- Ze moesten 16 uur per dag 7 dagen in de week werken.
- Ze sliepen in een 2 persoonsbed met zijn 3en.
- Ze hadden kamers van ongeveer 3M2.
- Ze kregen 9000 kronen in de maand, waar nog 3000 voor voedsel en 250 voor de kamer vanaf ging.
Vervelend dat het zo is tegengevallen.... Je bent overigens niet de eerste die als wintersporter is afgeknapt op Tsjechië... Maar ik vraag me wel af hoe je aan de bovenstaande info komt.....
 
Meestal wel ja, maar is dat terecht? en wat viel er tegen? Het hotel of het complete land ? Ik heb gelukkig hele andere ervaringen, al moet ik zeggen dat wij alleen in kleine particuliere pensions geweest zijn en niet in een groot/groter hotel....

De tevreden Nederlanders die ik heb gesproken zaten inderdaad in een klein pension. Gelukkig heb jij wel goede ervaringen. Als ik er ooit nog naartoe ga, zal het zijn voor Restaurant Z (geweldig gegeten) en voor de Engelse juwelier in het dorp (leuke tent, aardige kerel met veel voor weinig). Zoals ik al aangaf ben ik ook gestruikeld over de mentaliteit en onkunde van de gemiddelde Tsjech in die regio.

Enige vorm van miscommunicatie is dus niet helemaal uitgesloten....?

niet uitgesloten, maar ik heb alles 3 keer op een andere manier gevraagd in zowel het Engels als Duits. Maar ze gaf ook aan dat het normaal was in dat hotel, maar niet wist hoe het in andere hotels was.
 
Zoals ik al aangaf ben ik ook gestruikeld over de mentaliteit en onkunde van de gemiddelde Tsjech in die regio.

De gemiddelde Tsjech in die regio ?? Da's net zoiets als de gemiddelde Nederlander in bijvoorbeeld de Hoekse Waard.... ;)

Ik ben 2 keer in die regio geweest, ik zou geen oordeel willen vellen over de mentaliteit en onkunde van de gemiddelde Tsjech aldaar....
 
De gemiddelde Tsjech in die regio ?? Da's net zoiets als de gemiddelde Nederlander in bijvoorbeeld de Hoekse Waard.... ;)

Goh, je weet waar Strijen ligt en waar de Hoeksche Waard is, dan weet je meer dan de gemiddelde Dordtenaar (ik heb op Stedelijk Dalton Lyceum Overkampweg te Dordrecht gezeten, dus ik kan het weten :stout:).

We kunnen daarover blijven discussiëren, maar uitendelijk vorm je een mening naar de belevenissen en de mensen die je hebt ontmoet. In mijn geval was dat negatief. Gelukkig hebben vele van jullie wel goede ervaringen en ik wens jullie veel plezier in de komende vakanties. Ik hoop dat jullie zoiets niet zullen meemaken. Een busvriend die al 3 jaar met ontzettend veel plezier naar Harrachov is gekomen, zul je er ondanks de 3 goeie jaren niet meer terugzien....... (in de rest van Tsjechië ook niet)

Regio is een relatief begrip. Regio Harrachov is wat ik in dit geval met regio bedoelde.
 
Goh, je weet waar Strijen ligt en waar de Hoeksche Waard is, dan weet je meer dan de gemiddelde Dordtenaar (ik heb op Stedelijk Dalton Lyceum Overkampweg te Dordrecht gezeten, dus ik kan het weten :stout:).

Dat kan heel goed... woon "pas" 5 jaar in Dordt ;)

We kunnen daarover blijven discussiëren, maar uitendelijk vorm je een mening naar de belevenissen en de mensen die je hebt ontmoet. In mijn geval was dat negatief.
Dat klopt... negatief en kort door de bocht als je het mij vraagt, maar ik snap heel goed dat je flink baalt als je weken/maanden uitkijkt naar je vakantie en het valt vies tegen, ik zou hetzelfde hebben.

Gelukkig hebben vele van jullie wel goede ervaringen en ik wens jullie veel plezier in de komende vakanties. Ik hoop dat jullie zoiets niet zullen meemaken.
Dat hopen wij ook met z'n alle, al denk ik dat ik een iets andere / meer genuanceerde mening zal hebben, juist omdat ik ook andere dingen in Tsjechië heb meegemaakt.

Een busvriend die al 3 jaar met ontzettend veel plezier naar Harrachov is gekomen, zul je er ondanks de 3 goeie jaren niet meer terugzien.......
Dat die vriend niet meer (terug) gaat naar dat hotel snap ik goed, als hij niet meer naar Harrachov of Tsjechië gaat snap ik dat minder....

Regio is een relatief begrip. Regio Harrachov is wat ik in dit geval met regio bedoelde.
Net als de regio Strijen in Nederland? Dán moet ik je eerlijk bekennen nog nooit in die "regio" geweest te zijn.... Wel in de regio Noord/Oost Bohemen en in het Reuzengebergte. Misschien is Harrachov wel het Urk van Tsjechië :)
 
Heb wel moeten lachen om je verhaal. Herkenbaar! Ben nooit in dat hotel geweest hoor,maar hebben ook ooit in een zwaar teleurstellende locatie gezeten in het Reuzengebergte. Ook nog eens met onvriendelijke verhuurders. :kwaad:We hebben zoveel rare en onbeschofte dingen meegemaakt dat we er steeds meliger om werden. We waren met 9 personen en deze vakantie is nog steeds hét verhaal op feestjes en partijen:cheers:. Voor mij was dat niet mijn kennismaking met Tsjechië, dus ik wist ook dat Tsjechië een geweldig land is (althans vind ik). Uiteindelijk hebben we zelfs een huis gekocht in Tsjechië en is het tot nu toe bij die ene vreselijke keer gebleven (alhoewel we wel lekker hebben geskied; ik was toen nog beginner en vond de pistes ideaal). Maar.....smaken verschillen. Durf het bijna niet te roepen op dit forum, maar ben ook niet zo weg van de sfeer in het Reuzengebergte... :bloos2:Tip: probeer gewoon eens een ander deel van Tsjechië!

Ik wil mezelf toch even nuanceren. Natuurschoon in het reuzengebergte waardeer ik enorm, maar ben gewoon vééééél gekker op andere delen van Tsjechië.
 
Durf het bijna niet te roepen op dit forum, maar ben ook niet zo weg van de sfeer in het Reuzengebergte...

Ik wil mezelf toch even nuanceren. Natuurschoon in het reuzengebergte waardeer ik enorm, maar ben gewoon vééééél gekker op andere delen van Tsjechië.

Allereerst ben ik blij dat ik gewaarschuwd wordt voor Hotels die gastvrijheid onder aan de huisregels hebben staan.

Het Reuzegebergte is hard op weg om voor een groot deel verpest te worden door aanleg van door de mens gewilde 'verbeteringen'.
Als ik het Reuzegebergte vergelijk met het Adelaarsgebergte zie ik in het laatste veel meer ongereptheid. Om de hoogste top van Tsjechie, de Snezka, te bereiken leidde velen asfaltwegen U naar de top. En anders kunt U altijd nog via de aangelegde traptrede Uw doel bereiken.
Kortom, mijns inziens is er veel te veel aangelegd in het Reuzegebergte.
 
Wij hebben inderdaad ook enorm veel lol gehad daar, veel leuke kennissen/vrienden aan overgehouden. We zijn net naar het reisbureau geweest en die hebben er ook om kunnen lachen. Toch nog fun om hotel Fit Fun :P. Wie weet besluit ik na 20 jaar Tsjechië toch nog een keer te bezoeken, maar de kans is klein.
 
Strijen; Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het reisbureau nog maatregelen gaat nemen om dit soort toestanden in de toekomst te vermijden. Ik hoor graag het vervolg.
Groetjes Gerda (oud inwoonster van Westmaas hahaha)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Mag ik even opmerken dat 1 slechte hotel-ervaring in het Reuzengebergte niet gelijk staat aan 'het reuzengebergte is dan maar gelijk helemaal niks meer'. En Strijen, ik snap dat jullie ontzettend teleurgesteld zijn en hogere verwachtingen hadden van dit hotel, maar na terugkomst klagen bij een reisburo werkt meestal niet. Dit moet je doen als je er nog bent en het reisburo een kans geven jullie teleurstellingen weg te nemen of jullie om te boeken of iets dergelijks. Maar ja daar is nu niks meer aan te veranderen. In Janske lazne worden de pistes naar mijn weten goed peprepareerd en in de omgeving zijn vele leuke, gezellige klantservice gerichte pensions te vinden, dus ik zou als ik jou was het nog een kans geven!
 
Bovenaan