Presidentsverkiezingen 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Beneš-decreten doen intrede in verkiezingscampagne

De kwestie van de Beneš-decreten is een van de belangrijkste thema's van de presidentsverkiezingen geworden. "Karel Schwarzenberg is in de valstrik van het nationalisme gelopen", constateert Lidové noviny drie dagen na de tweede ronde van de verkiezingen.
Tijdens een televisiedebat met zijn tegenstander, Miloš Zeman, verklaarde de liberaal-conservatieve kandidaat dat president Beneš tegenwoordig voor het tribunaal in Den Haag zou moeten verschijnen vanwege de verdrijving van Duitsers en het confisceren van hun bezittingen (na de Tweede Wereldoorlog). "Men kan geen aanspraak maken op teruggave van deze eigendommen in Tsjechië", voegde hij eraan toe. "Maar dat wil niet zeggen dat we het niet aan een historische of morele beoordeling mogen onderwerpen".

Daarop wierp Zeman Schwarzenberger toe een buitenlander te zijn. Hij verwijt hem een Oostenrijkse vrouw te hebben van wie de vader met de nazi's sympathiseerde, en "zich als een Sudeten-Duitser te gedragen". Toch beweerde deze zelfde Zeman in 2002, toen hij premier was, dat "het vraagstuk van de Beneš-decreten voortaan tot het verleden behoort", aldus Lidové Noviny.

Karel Schwarzenberg heeft bovendien te maken met nationalistische aanvallen van familieleden van scheidend president Václav Klaus, die Miloš Zeman steunen. De echtgenote van Klaus, Livia, vindt het geen prettige gedachte dat de toekomstige presidentsvrouw, Thérèse Schwarzenberg, geen Tsjechisch spreekt en hun zoon Václav junior heeft kritiek op de wijze waarop Schwarzenberg het nationale volkslied zingt. Lidové noviny beklaagt zich over "een mengeling van nationalisme, xenofobie, chauvinisme en demagogie".

Het weekblad Respekt beschouwt de eventuele verkiezing van Miloš Zeman als een gevaar:
"Dat Miloš Zeman met behulp van de familie Klaus de nationalistische kaart trekt tegen Karel Schwarzenberg, is een tragische uitkomst van de eerste rechtstreekse presidentsverkiezingen. [...] Miloš Zeman heeft met de vlag van het nationalisme gezwaaid en als hij tot president wordt verkozen, is het slechts een kwestie van tijd dat de Tsjechische politiek een dieptepunt bereikt, zoals ook het geval was in andere Midden-Europese landen (achtereenvolgens het Polen van de broers Kaczyński, het Hongarije van Viktor Orbán en het Slowakije van Vladimír Mečiar en Robert Fico, tijdens zijn eerste ambtstermijn).

En toch, de opponenten van Karel Schwarzenberg die hem verwijten niet ‘Tsjechisch genoeg’ te zijn, hebben het volledig bij het verkeerde eind, meent Mladá Fronta Dnes:
Zijn grootvader Karel V werd als een belofte van de Tsjechische politiek beschouwd. En zijn vader Karel VI heeft zich in het bijzonder ingezet voor de Tsjechische geschiedenis en de Tsjechische staat. Hij heeft zijn romantisch patriottisme en zijn engagement voor Tsjechië aan zijn zoon doorgegeven.

Bron: presseurop.eu
 

Ad Verschoor

Donateur
Schwarzenberg.jpg


Punk-minister rockt in Tsjechië

Een Tsjechische minister heeft zich tijdens de strijd om het presidentschap ontpopt tot rebelse punker. Karel Schwarzenberg gooit daarmee hoge ogen bij de jeugd in Tsjechië.

Hoewel Schwarzenberg de respectabele leeftijd van 75 jaar heeft bereikt, is hij allesbehalve ouderwets. Hij staat bekend om zijn liefde voor het goede leven, whiskey en zijn dutjes tijdens politieke bijeenkomsten.

Schwarzenberg heeft Punk-buttons van zichzelf laten maken. Daarop is hij te zien met een roze hanekam en met spreuken als: 'Karel is not dead' en 'Karel for president.'

De rebelse minister van Buitenlandse Zaken heeft inmiddels een grote schare jonge Tsjechen achter zich weten te krijgen. Zijn Facebookpagina is door 500.000 mensen gelilked. De minister van Buitenlandse Zaken lijkt steeds meer een serieuze kandidaat te worden voor het presidentschap.

Bron: Telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stemlokalen Tsjechië open voor tweede ronde

Waarnemers verwachten een nek-aan-nekrace. De sociaaldemocratische oud-premier Milos Zeman (68) is licht favoriet bij de kiezers. Hij staat in de peilingen op 53,7 procent van de stemmen. Zijn rivaal is Karel (Prins van) Schwarzenberg (75), die nu minister van Buitenlandse Zaken is. Hij heeft vooral veel aanhang onder de jongeren.
Zaterdag kan er ook nog worden gestemd. De eerste stemronde was 2 weken geleden en duurde ook 2 dagen.
De zittende president Vaclav Klaus kan zich na twee termijnen niet meer verkiesbaar stellen. Hij werd nog door het parlement gekozen
 

kuurgast

Donateur
Er is een privé-sms verschenen in de kranten, verstuurd door Vaclav Klaus, waarin hij meldt dat als de "Prins" gekozen wordt, hij overweegt om te emigreren naar een ander land.
De Prins is een bijnaam van Schwarzenberg vanwege zijn adellijke afkomst.
Meer over Schwarzenberg en zijn gang naar de stembus en een advertentie kan je lezen op ceskenoviny.cz/news.
 
Populist Zeman naar Praagse Burcht

26/01/13 - bron: ANP/DPA/RTR

Met de sociaaldemocratische populist Milos Zeman hebben de Tsjechen een nieuwe president gekozen die zich eerder weinig diplomatiek gedroeg jegens het buitenland. In zijn tijd als premier, van 1998 tot 2002, joeg hij Duitsland tegen zich in het harnas met opmerkingen over de bijna 3 miljoen Sudeten-Duitsers die na de Tweede Wereldoorlog werden verdreven uit Tsjecho-Slowakije. Zeman noemde hen 'de vijfde colonne van Hitler'. Toenmalig bondskanselier Gerhard Schröder zegde daarop een gepland bezoek aan Praag af.

466590.jpg


Het presidentschap is voor Zeman het eindpunt van een lange mars, die hij al in 1968 inzette. De nu 68-jarige Zeman zette zijn eerste schreden in de politiek tijdens de Praagse Lente. Gebruikmakend van het klimaat van verandering bemachtigde hij een plek in de communistische partij.

De vreugde was echter van korte duur. Na de inval van de Sovjet-Unie keerde de partij weer terug naar haar oude beginselen en werd Zeman als 'revisionist' gezuiverd. Eind 1989 werd hij lid van het burgerforum van Vaclav Havel, kort voordat dit forum het kwijnende regime de definitieve doodssteek toebracht. Vier jaar later trad hij aan als leider van de sociaal-democraten. Dat was toen nog een marginale politieke beweging die niet meer dan een procent of zeven van de bevolking achter zich wist.

Na de verkiezingen van 1996 werd hij voorzitter van het Tsjechische lagerhuis. Sindsdien vergrootte hij stelselmatig de populariteit van zijn partij. Daarbij speelde hij vooral in op de groeiende antipathie onder de Tsjechen voor de blunderende en sjoemelende regering-Klaus.

Zeman, zelf een goed onderlegd econoom, bleek populistische en moeilijk hard te maken uitspraken over de economie niet te schuwen. Andere economen fronsten de wenkbrauwen, maar de gewone Tsjech applaudisseerde. Vooral Zemans plannen voor stopzetting van Klaus' liberaliseringen, en zijn oproep tot een anticorruptieoperatie Schone Handen naar Italiaans voorbeeld, droegen bij tot de verovering van het premierschap in 1998. Na zijn tijd als regeringsleider bleef Zeman pogingen doen om staatshoofd te worden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe Tsjechische president wil snel parlementsverkiezingen

De linkse ex-premier van Tsjechië, Milos Zeman, heeft na de telling van 94 procent van de stemmen zo goed als zeker de presidentsverkiezingen gewonnen. Meteen sprak hij zich al uit voor vervroegde parlementsverkiezingen.

0c.250.jpeg

Milos Zeman, de nieuwe president van Tsjechië.

'De regering overleeft bij de gratie van één partij die haar status zelfs niet te danken heeft aan vrije verkiezingen, maar die uitsluitend is samengesteld uit overlopers', aldus Zeman in een gesprek met de openbare televisiezender CT. 'Daarom is het wenselijk vervroegde verkiezingen te organiseren', zo zei hij.

De centrum-rechtse regering onder leiding van Petr Necas staat inderdaad niet echt sterk. Ze ging in juli 2010 van start met de rechtste partijen ODS en TOP 09. Daarbij kreeg ze de steun van het kleine LIDEM, ontstaan uit door splitsing van de centrumpartij Openbare Zaken (VV) die oorspronkelijk deel uitmaakte van de coalitie.

De 68-jarige Zeman kreeg 55,7 procent van de stemmen achter zijn naam, terwijl zijn rivaal, de conservatieve minister van Buitenlandse Zaken Karel Schwarzenberg (75), op 44,3 procent van de stemmen kon rekenen. Volgens schattingen van de Tsjechische media lag de opkomst in de buurt van die van de eerste stemronde, met name ruim 60 procent.

Zeman is een linkse econoom, die populistische uitspraken niet schuwt. Die vallen vooral goed in de provincies, die zwaar getroffen zijn door de economische crisis. Schwarzenberger stamt uit een oude adellijke familie, en staat bekend als groot voorvechter van de mensenrechten en traditionele waarden. Daarmee geniet hij een grote aanhang in Praag en andere grote steden
Beide kandidaten waren het over een zaak eens. Allebei zijn ze grote voorstanders van een verdere Europese integratie. Al menen waarnemers dat vooral Zeman daarmee afstand probeert te nemen van de euroscepticus Vaclav Klaus, en dat hij in staat is om zijn mening over Europa en de EU snel te herzien. Zeman volgt op 7 maart Klaus op.

Bron: Tijd.be
 

kuurgast

Donateur
Als er vervroegde verkiezingen komen, kan Schwarzenberg dan in het parlement komen als bv opvolger van Petr Nečas? :denk:
Dan kan hij toch evengoed grote invloed uitoefenen op de landspolitiek?
 
Ik woon nu zelf al een tijdje in Praag.

Tijdens de beide verkiezingsrondes kon ik mij niet van de indruk ontdoen dat Zeman zich allesbehalve respectvol gedroeg tegenover zijn tegenstrever. Van schampere opmerkingen tot grove beledigingen en het werd van langsom maar erger. Ik kon Schwarzenberg daar niet op betrappen.

In mijn onmiddellijke omgeving was de afkeer voor het boertige gedrag van Zeman dan ook zeer groot. Alsof dat nog niet genoeg was werd de ene leugen na de andere de lucht ingeslingerd door Zeman met als klap op de vuurpijl het fameuze inserat in Blesk. Rioolpolitiek noem ik dat.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Zeman allesbehalve een integer man is. Denigrerend over anderen, beledigend en aggressief. Kortom ik heb helemaal geen vertrouwen in die man en ik denk samen met mij nog een hele boel anderen.

Tot slot, hij kan dan wel verkozen zijn maar ik beschouw hem niet als president. Daar zal dan wel niemand van wakker liggen maar iemand met dit profiel maakt zijn land binnen de kortste keren tot schande.

Ik troost mij met de gedachte dat hij werd gekozen door "slechts" 2,7 miljoen Tsjechen. Dat is grofweg 1 op 4. Dat Tsjechië nu met deze kerel opgescheept zit voor de volgende 5 jaar ligt voor een groot stuk aan diegenen die het de moeite niet vonden om te gaan stemmen voor hun president.

Dat zullen dan ook wellicht dezelfden zijn die al snel een oude traditie voortzetten nl. steen en been klagen...
 
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Zeman allesbehalve een integer man is. Denigrerend over anderen, beledigend en aggressief. Kortom ik heb helemaal geen vertrouwen in die man en ik denk samen met mij nog een hele boel anderen.
Met andere woorden: een waardige opvolger van Vaclav Klaus. Ook zo'n fijnzinnig, diplomatiek persoon. :tong:
 

kuurgast

Donateur
Deel van artikel op presseurop.eu:
"De Tsjechen zijn niet over hun eigen schaduw gesprongen en hebben gekozen voor een terugkeer naar het verleden", concludeert Lidové noviny met spijt. "Maar wie had zes maanden geleden gedacht dat Karel Schwarzenberg met al zijn 'handicaps' zo'n geduchte tegenstander kon worden?" De rol van Schwarzenberg is echter nog niet uitgespeeld. De nieuwe president is van plan "vervroegde verkiezingen uit te schrijven, die Schwarzenberg wellicht een nieuw perspectief bieden, namelijk het premierschap".

"De terugkeer van Miloš Zeman is als een droom: hij gaat regelrecht naar het Kasteel in Praag met de steun van 2,7 miljoen kiezers" aldus Hospodářské noviny. Toch "is het onzinnig om de hoop te koesteren dat Miloš Zeman een conflictmijdende president zal zijn die de mensen tot elkaar brengt en de politieke cultuur verbetert, want hij is een onvoorspelbaar en arrogant politicus. Zijn campagne tegen Karel Schwarzenberg was gelardeerd met leugens, beledigingen en oneerlijke praktijken".

Nog erger is volgens het economische dagblad het lijstje met adviseurs die hem opnieuw naar het pluche vergezellen: "Miroslav Šlouf [voormalig communist en politiek lobbyist die nauwe banden heeft met de Russische oliegigant LUKoil] en andere schimmige figuren die in de jaren negentig een gunstige voedingsbodem voor corruptie creëerden."
Niet alleen Schwarzenberg maar ook Klaus kan gaan voor premierschap met nieuwe verkiezingen.
Wat betreft het alcohol gebruik waar Erik&Jana over schreef ,daar zijn vele spotprenten van verschenen.

1444592.jpg
 
Bovenaan