Praag rond de jaarwisseling

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Misschien is er te veel naar die panoramafoto gekeken en heeft de server z'n limiet aan dagelijks dataverkeer bereikt. :confused:
 
Hallo mensen,

een tijd geleden hadden we het wilde idee om een weekendje praag te doen maar bleken 2 personen niet in het bezit te zijn van een geldige ID.

De grens illegaal oversteken werd afgeraden :lekker:

Maar nu hebben we allemaal weer een geldige ID en willen we met nieuwjaar naar Praag.
Vorig jaar zijn we Parijs geweest en nu dus een andere grote stad.

We vroegen ons echter af wat we kunnen verwachten van nieuwjaar in praag...
We zijn behoorlijke feestbeesten en willen de hele nacht doorgaan...in gezellige sfeer. (parijs was een beetje een flop vanwege de bijna relle n waar wij midden in zaten...).
Ik ben nogal een beetje huiverig voor praag omdat ik bang ben dat het niet zo'n groot feest is en we buiten de boot gaan vallen.

Ten eerste heb ik nog niet echt gehoord dat praag met nieuwjaar een feeststad is...
Daarnaast spreekt niemad van ons tjechisch.
we spreken allemaal boven gemiddeld duits en beheersen de engelse taal perfect.
Maar komen we daarmee tussen de lokale bevolking...

en als laatste gaan we met een autootje van mijn ouders (een nieuwe VW polo of een recente mercedes viano), in hoeverre loop ik kans dat de auto daar gestolen word...
(we hebben hier in de grensstreek veel last van oostblokkers die auto's stelen dus misschien is een auto met NL kenteken in tsjechie helemaal een attractie voor het dievengilde...)

De andere optie die we hebben is berlijn...

Hoop dat mensen wat meer kunnen vertellen :)

(ps, wat doen de prijzen tegenwoordig in praag? ben er 8 jaar geleden geweest en toen was het nog goedkoop...)
 

dennuzzz

Donateur
Over de kerstperiode kan ik u niet veel vertellen. Wel weet ik dat er diverse trips rond de feestdagen te boeken zijn vanuit nl naar Praag.

De taal dat zal m.i. niet echt veel problemen op gaan leveren. De jeugd spreekt over het algemeen een aardig woordje Engels en de ouderen Duits. Een kleine tip spreek altijd mensen eerst in het engels aan. Als u daar niet mee uitkomt probeer dan het in het Duits. De duitsers zijn niet echt geliefd.

Over de auto zou ik me ook niet zoveel zorgen maken. Vaak kun je die bij de accomodatie kwijt en met o.v. naar de stad reizen. Verbindingen zijn over het algemeen prima.

En de prijzen, ja alles wordt duurder. In de buitenwijkjes van Praag kunt u volgens mij nog altijd prima terecht voor een goedkope en uitstekende maaltijd.
 
Voor eenzelfde biertje in Praag kun je tussen de € 0,30 en € 2,80 betalen waarmee ik alleen wil zeggen dat de prijzen tamelijk varieëren en behoorlijk zijn gestegen.

In Praag zou ik wel de auto op een afgesloten parkeerplaats zetten en niet zomaar ergens langs de weg. Het risico zal overigens niet zo heel veel groter zijn dan ergens parkeren in een willekeurige wijk in Amsterdam, maar het zou jammer zijn als een (bijna) nieuwe auto uiteindelijk verdwijnt (al dan niet in onderdelen.....) via Polen naar Belarus (wit Rusland) of zo.:grin:

Tussen Kerst en Nieuwjaar is er aardig wat te doen in Praag. Interessant zijn de Kerstmarkten. Voor het echte uitgaansleven kan ik je helaas niet echt van dienst zijn.

Inderdaad een goede tip: Spreek de mensen aan in het Engels (bij ca. 70% van de jongeren geen echt probleem), daarna evt. in het Duits. In al dit soort landen ligt e.e.a. nog steeds wat gevoelig. Een paar woordjes Tsjechisch werkt nog veel beter, dus misschien toch nog even oefenen. :)

Nog een kleine bijdrage wat een klein gesprekje (in dit geval met Grigoris, toch maar in het Duits) een kunstenaar, op nieuwjaarsdag tot gevolgen kan hebben ........
Inderdaad de plaatselijke kroeg, bijzonder gezellig, meer dan informatief, maar wel met hoofdpijn de dag erna. :bloos2:
 
ja spreek engels en liever geen duits en zeg dat je nederlander of belg bent dan krijg je soms hele andere reacties.
 
mijn zoon heeft vorig jaar oud en nieuw gevierd in praag
het was een groot feest met veel vuurwerk en in heel Praag erg druk de discotheek bij de Karelsbrug (Karlovy Lazne) was heeeel erg gezellig .
de prijzen van bier zijn in praag ongeveer het zelfde als in nederland.
 
Nou mensen,

hostel is geregeld.
we zitten op 11 km van centrum van praag en op 100 meter van een metro station.

we komen zaterdag avond aan dus we gaan zelf bier mee nemen omdat zaterdag we geen tijd meer hebben en maandag oudjaarsdag is en we niet zeker weten of de supermarkten los zijn.

we zullen wel zien hoe het allemaal loopt.
Het zal wel een mooie tijd worden daar :cheers:

laatste keer dat ik er was is 8 jaar geleden en toen vond ik het al een geweldige stad.


ps we gaan met een mercedes viano, behoorlijk luxe bak.
is het aan te raden om een betaalde bewaakte parkeerplaats te nemen of zal het wel goed gaan daar in die buitenwijk?

bedankt zover allen
 
voor je eigen gemoedsrust: zoek een bewaakte garage. niet omdat het Praag is, maar omdat je maar nooit weet. Zo'n auto kan inderdaad net zo goed in Amsterdam of Parijs gejat worden.
 
de supermarkten in tsjechie zijn ook op zondag open. dus bier meenemen is niet nodig. gewoon zondag gaan. sommige zijn zelfs 24 uur per dag open dus kan je zaterdagavond ook nog:)
 
Bovenaan