Praag rond de jaarwisseling

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kijk aan dat is ideaal :)

dan nemen we alleen een paar traytjes voor zaterdagavond mee :cheers:

hoe staat het tegenwoordig eigenlijk met de taxi prijzen en uit eten gaan en dergelijke?
beetje nederlandse prijzen al of nog goed te doen?
 
is denk ik wel iets goedkoper. maar in praag moet je wel voor goedkoop eten aan de buitenkant van de stad zijn en niet het centrum. in de zomer was het nog goedkoop.
 
Hallo Praagliefhebbers,

Wij gaan dit jaar voor 1 week direct na de kerst naar Praag. Hierover heb ik enkele vragen:
Is Praag tussen kerst en de jaarwisseling nog in kerstsfeer?
Waar kun je het mooist het vuurwerk met de jaarwisseling bekijken?
Is er een vertaalsite met de belangrijkste Tsjechische woorden?
Hebben jullie nog andere tips mbt ons verblijf in deze periode?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Groetjes, Harry.

PS: een zeer belangrijk Tsjechisch woord ken ik al: Pivo.:cheers:
 

Vodnik

† In Memoriam
De kerstsfeer neemt wat af na kerst, de markten verdwijnen dan snel.
Wat oudejaarsavond betreft, groot feest, m.n. op het oude stadsplein (de binnenstad wordt voor een groot deel autovrij gemaakt).
Er wordt veel vuurwerk afgestoken.
Het grote nieuwjaarsvuurwerk is op 1-1 om 1800 uur en is groots!

P.
 
Zelf tweede kerstdag 2007 naar Praag gevlogen en nieuwjaarsdag (01-01-2008) 's avonds teruggevlogen.
De week tussen kerst en oud en nieuw volledige kerststemming, in ieder geval bij aankomst.
Op het moment van de jaarwisseling voor de klok gezeten, alleen om middernacht gingen de deurtjes van de klok niet open, vermoedelijk uit veiligheidsoverweging voor het vuurwerk.
Daarna naar het Wenceslasplein bij het nationaal museum, daar is het grote vuurwerk.
Trams rijden gewoon door, met als gevolg een groot rotje onder de tram.
Het metrostation Muzeum stond nadien blauw van de rook.
Gevaarlijk vuurwerk is waarschijnlijk wanneer deze niet recht op de achterbank van de politie kan liggen, afkomstig uiteraard van de Chinezen.
Vond het een leuke ervaring.

Succes

Fred
 
Hallo Semabyt, Ericske en Fred Ranzijn,
Bedankt voor jullie reactie's, hier kan ik tenminste wat mee :top:.
Ik weet nu zeker dat wij de jaarwisseling in Praag gaan doorbrengen.

Groetjes, Harry.
 
Hallo,

Op de site http://prague-river-cruises.123-praha.biz/ vond ik deze rondvaart:

Special NEW YEAR'S EVE five hours river cruise

Celebrate the New Year in style! Five hours river party with buffett, lots of drinks and special programme. Tour includes pick up from the hotel to the river side. Return taxi is not included. You can book the return taxi with the driver for 350 CZK.

Lasts 5 hours.

Tour costs CZK 3000 / person. Available only on the 31st December, leaving hotel at 19:30. Boat leaves at 20:00 and returns at 1:00. Make a reservation...
Weet iemand van jullie of deze rondvaart de moeite waard is???
Alvast bedankt voor jullie reactie's:dank2:

Groetjes, Harry.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een rondvaart van 2 uur gedaan.
Het eten op deze boot was in buffetvorm en dat smaakte goed.
Maar de boot kon toen niet door de sluisjes omdat die op dat moment gestremd waren en voer dus steeds weer hetzelfde korte stukje.
De live-muziek was een zingende accordeonist.
 
Een mooie locatie om het vuurwerk dat op oudjaar wordt afgestoken te bekijken is op de Petrin heuvel. Ik weet niet of dit ook de echte naam is.
Het is op de linkeroever van de Moldau.
Het is hier niet zo een gekkenhuis als beneden op het stadsplein.

En zo zijn er denk ik nog meer plekken op de linkeroever waar mensen samenkomen om de jaarwisseling te vieren.

En zoals eerder gemeld. het officiele vuurwerk van de stad Praag is op 1 januari. Zeker ook de moeite waard om te zien.
 
Ik heb afgelopen weekend een rondvaart gemaakt op de dinerboot, welke afgemeerd ligt bij de engelenbrug, aan de rechterkant gezien vanaf centrum.
Koud en warm buffet incl. rondvaart 2 uur, 19 euro in groepsverband. Tsjechische naam voor de brug is Cechov most.
Cees, Mia
 
Wij hebben al een paar jaar een huis in Tsjechië, maar gaan nu met kerst voor het eerst naar Praag voor 3 nachten. Ik heb er nu al zin in!
 
het meest ideale plaatsje om het vuurwerk te bekijken - naar mijn bescheiden mening - is vanaf čechův most. Niet langs de kant van de Letnáheuvel (Letenské sady), maar aan de kant van de joodse wijk, of vanaf de kade stroomafwaarts (richting štěfanikův most).
het vuurwerk zelf wordt afgestoken achteraan op Letná zelf.
Waar je ook staat, geniet ervan, want het is inderdaad de moeite! :ja:
 

kuurgast

Donateur
thumbs_pozvanka_2009.jpg
thumbs_Betl_v_Betl_kapl_2007_017.jpg


Tot 3 januari is een kerststallen expositie in de kelder van de Bethlehemkapel. Dagelijks geopend tot 18.00 uur met uitzondering van 24+31 december, dan is ze open tot 14.00 uur. Ben je kleiner dan 90 cm dan is de toegang gratis. :D Voor andere kinderen 25 CZK en volwassenen 50 CZK. De tentoonstelling staat dit jaar in het teken van houten kerststallen en ander hout.
 

kuurgast

Donateur
Het vuurwerk in Praag wordt dit keer vanaf een boot op de Vltava afgestoken.De boot ligt tussen de Čechův Most en de Štefánikův Most.Dus op de Moldau tussen die twee bruggen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Naar schatting 10.000 mensen hebben gisteren het vuurwerk aanschouwd. Het 15 minuten durende vuurwerk in musical-vorm werd begeleid met muziek van o.a. Giuseppe Verdi, Sergej Prokofiev, George Gershwin en Jules Massenet. Kijkers die alles van op grotere afstand bekeken konden de begeleidende muziek live beluisteren op de Tsjechische Radio Regina.

idnes.cz(korte video+foto's)

novinky.cz

ABR302e72_185048_1413434.jpg
 

kuurgast

Donateur
In het kader van de bezuinigingen zal het vuurwerk in Praag dit jaar niet doorgaan.
De show van 15 minuten kost 1,5 miljoen kronen en trok jaarlijks tienduizenden mensen.

Bron:ct24.cz + idnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
Of het vuurwerk dit jaar (2011) wel doorgaat is afwachten. Dit jaar is het grote struikelblok het geluid. Als men kan garanderen dat er minder geluidseffecten zijn en dus meer siervuurwerk, dan kan het misschien wel doorgaan.
Bron: ceskenoviny.cz.
 

kuurgast

Donateur
Komende jaarwisseling is het grote vuurwerk langs de oever van de Vltava op nieuwjaarsdag om 18:00 uur.

images
 
Bovenaan