Planten en bomen voor in de tuin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Héé Jolanda, bedankt voor je tips alvast. Ontwerp je ook tuinen? :fluit: Henk, ik kan zo niet niet zien hoeveel bomen en wat voor bomen jullie hebben, maar als er veel loof- en naaldbomen op het perceel zijn dan is een "bostuin" ook geweldig, in mijn beleving dan. Helaas kan dat bij ons niet, want wij hebben geen bos op ons perceel. Met oa de Hosta en Rododendron waarvan de meeste soorten zeer winterhard zijn. Een bostuin vergt bovendien niet veel onderhoud.
 

Marcel

Moderator
het voorjaar begint pas eigenlijk een beetje in de maand mei en vorst aan de grond begint al in september.
naar al gelang waar je je bevindt. in en tegen de bergen aan is er sneller sprake van vorst dan in de lagere gelegen streken.
 
Je moet ook wat fruitbomen planten hoor. Dat is altijd zo leuk.
Vooral de ouderwetse blauwe pruim die doet het zo goed. Je hebt er geen omkijken naar. Hazelaars zijn ook leuk en ook erg gemakkelijk.
 
Wij hebben veel planten uit Nederland mee genomen.
Gewoon aan al je vrienden, familie en kennissen vragen in het voorjaar om niet de planten, bij de jaarlijkse opruiming, weg te gooien maar weg te geven.
Zodoende staat er het een en ander.
Het mooie is dat je in de tuin loopt en zegt: he kijk, muurpeper.
Die heeft het al 30 jaar overleeft en hebben we indertijd uit de tuin van kukelin haar vader mee genomen.
En die struik? Van de gamma, in de aanbieding.
En daar? Van Carla.
Enzovoort.
Zo krijgt elke plant/struik zijn eigen verhaal.

Alleen bloembollen gaan slecht, die vreten de woelmuizen op.
Gebeurt ook bij sommige andere planten, maar die zet ik met pot en al in de volle grond en laten de plant eruit woekeren.

Kortom, wat in Nederland groeit en bloeit doet het bij ons in Tsjechie ook, alleen alles gaat wat trager.

Ennuh, ik zag ergens in Tsjechie een mooie bodembedekker en de eigenaar zag ik niet en ik wilde het niet maar ineens had ik een stuk in mijn handen.
En mooi dat die het in mijn tuindoet!

Succes!
 
wat leuk om zoveel reacties te krijgen!
Ik kan er zeker wat mee, ga er eens rustig voor zitten met tuinboeken op schoot.
Henk vertrekt morgenvroeg vroeg weer naar Tsjechië en ik zal trachten in het weekend één of als het lukt meerdere foto's van de "tuin" toe te voegen. Maar: geduld.........
 
Zo hebben wij hier de tuin ook voor 'n gedeelte gevuld Kukel, met gekregen spul dan he, niet het "gevonden".
Mijn moeder en drie van m'n zussen zijn ook gek op tuinieren, dus zo heb je al snel 'n hele tuin vol en gaat er ook regelmatig weer iets naar iemand anders.
 
Geweldig al die tips. Ik kan ze ook goed gebruiken. Kan ik hier nog een vraag aan toe voegen?

De vorige eigenaar van ons huis heeft niets aan zijn tuin gedaan. Gevolg is veel brandnetels en graspollen. Doordat de tuin oa door de graspollen niet mooi vlak is kan ik geen grasmaaier gebruiken maar moet het met de zeis of bosmaaier gebeuren. Nu zit ik er over te denken om het hele stuk om te laten ploegen (1500m2), op de huidige kleigrond zwarte aarde te strooien en te egaliseren. Daarna gras zaaien. Hebben jullie hier ervaring mee? Pas ingezaaid gras heeft veel water nodig maar helaas zijn we er niet altijd. Kan het ook braak blijven liggen en komt het omgeploegde gras vanzelf weer op?
Graag advies.
Bedankt
Ben
 
ma het ook phaecelia zijn?? of koolzaad?? meteen goed voor de insecten, voornamelijk de bijen.

Nog even terugkomen op mijn allereerste bericht: heeft er iemand ervaring met helleborus (kerstroos)? Hier in Nederland bloeien ze nu volop, maar ik ben nieuwsgierig hoe dat met strenge winters en "bergen" (hmhm) sneeuw zal zijn.
Henk 1984
 
Ik heb een grote tuin van een hectare, bijna alles wat het in Nederland goed doet, doet het hier ook goed. Je moet er alleen rekening meehouden dat bepaalde planten wel tegen vorst kunnen, maar niet tegen de strenge vorst die we in CZ vaker hebben. Ik dek in de herfst al mijn gevoelige planten af met dennetakken en in het voorjaar slaat alles weer aan. Het enige probleem waar we veel meekampen zijn inderdaad de woelmuizen van Kukel en dan de vele vele mollen. De molafleiders werken niet echt in zon grote tuin, gelukkig zijn onze 2 honden prima mollenvangers
 
Coniferen kopen omg. Ceske Budejovice?

Ik probeer het nog een keer:

Wij laten een gastank plaatsen in de tuin, zodat de centrale verwarming hiermee gestookt wordt en niet meer op kolen.

Helaas, wel spuuglelijk, zo'n kreng in de tuin. Daarom zijn we op zoek naar coniferen om creatief rond het bakbeest te draperen. Ze moeten minstens 1.50 m hoog zijn. (de kleintjes zijn te koop bij Baumax en Obi, maar die zoeken we niet.

Daarom onze oproep: waar kunnen we in de omgeving van Ceske Budejovice deze coniferen kopen?
 
Bovenaan