Horeca Pizza in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
dieter schreef:
Uit eten is in Tsjechië een meer alledaagse bezigheid dan dat het hier in Nederland is: wij gaan uit eten omdat er iets te vieren is en veel Tsjechen gaan dagelijks uit eten gewoon omdat ze honger hebben (nee, geen trek, dat heb je in tussendoortjes). Waar wij een gevulde broodtrommel meenemen krijgt de Tsjech van zijn werkgever maaltijdbonnen die in een aantal restaurants te besteden zijn.
Natuurlijk zijn er restaurants die pretenderen een betere keuken te hebben dan de alledaagse, maar ik moet helaas zeggen dat dat pretenderen in de meeste gevallen alleen terug te zien was in de ambiance en natuurlijk de prijs.
Ik eet dus het liefst waar ik tussen de middag veel mensen naar binnen zie gaan die lunchpauze hebben. Ik wou dat dat in Nederland kon, gewoon alledaags zonder poespas en pretenties ergens eten zonder dat het uit de muur moet zijn. Lekker alledaags, alle dagen lekker.
En nog een tip: eet in Tsjechië geen pizza (daar is Italië voor), het is vaak gruwelijk wat ze met die onschuldige pizza's uitgevreten hebben...
Dieter.

Ben het grotendeels met je eens.

Ook wij gaan meestal die restaurants binnen waar veel Tsjechen eten. Kwaliteit, hier en daar, verschilt nog wel eens. Maar het is ook de avontuur om het te beleven. Vaak op deze manier veel leuke verrassingen opgedaan.

Met betrekking tot de "Italiaan" wil ik een uitzondering maken voor in ieder geval het Italiaanse restaurant in Klatovy "MARTINEZ". Niet het Italiaanse restaurant op de Markt van Klatovy, maar vanaf de markt richting Zelesna Ruda. Na de markt ongeveer 500 meter aan de linkerkant. Een klein pijpenla restaurant waar de kok ter plaatse de pizza's klaarmaakt. Ook het in de lucht "gooien" van de pizza hoort daarbij. De man doet dat met een grote smile:D op zijn gezicht. Hij geniet van zijn werk. Martin , de kok, is een Tsjech maar heeft jarenlang in het Duitse Cham als kok gewerkt bij een pizzeria. Moet zeggen dat de pizza's DAAR van een redelijk tot goede kwaliteit zijn.

Natuurlijk is een pizza niet Tsjechisch, maar voor een toerist maakt dat toch niet zo veel uit ???:)
 
dieter schreef:
En nog een tip: eet in Tsjechië geen pizza (daar is Italië voor), het is vaak gruwelijk wat ze met die onschuldige pizza's uitgevreten hebben...
Ik wil graag pizzeria Green Tomato in Praag als positieve uitzondering aanbevelen. Een zeer gezellig Italiaans restaurant, zeer vriendelijke bediening en uitstekende pizza's, in prijs variërend van 3 tot 7 Euro.

Tabe schreef:
Natuurlijk is een pizza niet Tsjechisch, maar voor een toerist maakt dat toch niet zo veel uit ???:)
Is ook een onzinargument van Dieter. Een pizza is ook niet Nederlands; toch vindt niemand het hier gek als je een pizza eet.
 
Ach en ook in Istanbul zijn er broodjes gehakbal, Nasi en kroketten te koop..... Nee dan toch liever een Pizza in Tsjechië :)

Vind trouwens de pizza's in Tsjechië lang niet zo slecht als die in Parijs.... Maar ach... Dieter zou zeggen... "Parijs is net zo Italiaans als Moskou". (waar overigens wel weer een Mc Donalds zit.... maarja Moskou is natuurlijk weer net zo Amerikaans als Bagdad..)
 
Hebben ze Russische pizzabakkers in Parijs dan? Kan ik me helemaal voorstellen dat de pizza’s dan slecht zijn!
Voor het overige: ik hou nu eenmaal van vepřová pečeně, knedlík a zelí. En dan ga ik toch geen - al dan niet goed bereide - pizza's eten, dat kan ik thuis ook wel.
Vakantie is nu eenmaal het perfecte thuis nastreven!
En dat wil ik een nieuwkomer in Tsjechië dan ook adviseren in plaats van eventueel in ouder gewoonte te vervallen van te eten wat men kent. En daarmee - hopelijk - terug naar goede restaurants in de omgeving van České Budějovice. Want tot nu toe zijn er alleen pizzerias genoemd die grotendeels ook nog eens niet daar in de buurt lagen!
 

Macek

Geroyeerd Lid
JesusMaria, je gaat toch niet naar Tsjechië om pizza,s te eten, buiten het feit dat pizza's geen eten is maar voer nog even dit; Ik heb het al tig keren gepromoot, ga tussen het werkvolk zitten en laaf u aan echt Tsjechisch eten, geen flauwekul maar een echt eerlijk bord eten. Kijk ondertussen naar die koppen van het noeste werkvolk, ik kan er boeken over volschrijven, als niet roker geniet ik van de "blauwe omgeving" dat hoort erbij.
 
Als ik in Tsjechië ben, eet ik over het algemeen en met veel genoegen alles wat er maar Tsjechisch is. Heerlijk!!! Maar soms heb ik trek in wat anders en dan zie ik niet waarom ik geen lekkere pizza zou mogen nemen. Thuis doe ik dat ook, waarom daar dan niet? :confused:
Denken jullie soms dat Tsjechen nooit eens wat anders eten? Kom nou toch... Al die hamburgertenten, pizzeria's, chinezen, enzovoort draaien echt niet alleen op buitenlandse toeristen, hoor.
 
Punkenstein, maar hier hebben ze geen vepřová pečeně, knedlík a zelí. Dus eet ik daar geen pizza. Klinkt toch logisch.
Verder kan ik me helemaal vinden in de restaurantkeuze van Macek.
En natuurlijk ben ik heel blij dat er heel veel hamburgertenten etc etc zijn. Want zoals Tabe laatst beschreef een restaurant om vijf uur vol Nederlanders te treffen, dan zie je die "koppen van het noeste werkvolk" namelijk niet meer.

Wat Elly/Arno zeggen klopt wel, ik heb een keer noodgedwongen chinees gegeten op nieuwjaarsdag in Bratislava (weet ik is niet in Tsjechië) en dat was zeker goed (ze hadden ook vepřová pečeně, knedlík a zelí, maar dat heb ik wijselijk gelaten). Chinezen hier zijn vaak te veel aangepast aan de Nederlandse smaak (van de jaren 60), en de mensen die in de keuken stonden waren meer Chinees dan kok...

De chinese restaurants in Tsjechië zijn overigens vaak Vietnamees, en da's ook lekker... Maar de Tsjechische keuken trekt me meer. Lekker met een pivo erbij.
 
dieter schreef:
Maar de Tsjechische keuken trekt me meer. Lekker met een pivo erbij.
Geen misverstand: mijn soms opkomende voorliefde voor een pizzaatje is absoluut geen motie van wantrouwen tegen de vertrouwde stevige Tsjechische hap met bijbehorend gerstenat, hoor. Integendeel!!! Maar mij kan er niet genoeg keus zijn op culinair gebied.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nadat wij gister lekker Tsjechisch gegeten hebben (veprova pecene a knedliky) gaan we vanavond (trek gekregen door jullie) maar eens aan de Pizza, lekker makkelijk, zo van de Hypernova, daar maken ze ze zo vers voor je neus en zijn heerlijk. :D
 

Marcel

Moderator
in trutnov zit ook een goede pizzanist, halverwege (het hoogje op naar het plein) naar rechts ...... een vrij nieuwe zaak (2 jaar oud ??) leuk ingericht en gezellig.

en als we grote boodschappen doen (nee jongens/meisjes ff geen geintjes) in polen bij de auchan in walbrzych, halen we daar ook altijd een vers gebakken pizza'tje voor ons thuisje in tsjechie.
 
je kan toch wel een keer een pizza eten ik ga ook altijd pizza eten omdat iedereen dat lekker vind. en in nederland eet je toch ook grieks terwijl nederlands eten heel lekker is dus je kan best wel een keer pizza eten hoor.
 
Als wij na een dag reizen op ons vakantieadres in Tsjechië aankomen is het eerste wat wij doen, een alcoholische versnapering pakken;)
en omdat we daarna niet meer mogen rijden laten we dan de pizza taxi komen. De dagen daarna genieten we weer van de lekkere Tsjechische gerechten:)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pizza online Corrie, naar keus met de taxi, met het brommertje of ...........even wachten.​

........
11516_00.jpg
..................
logo.gif
..........
........
Garfield%20-%20Pizza.jpg
 
Het is toch een beetje anders als je in het land WOONT, dan als je daar gewoon toerist bent. Natuurlijk ga je als toerist het eten van het land eten, maar als je er woont dan wil je wel es iets anders. Kijk, Chinees eten is goed, maar elke dag die rijst, verdomme. Daarmee dat ik elke vrijdag mijn pizzatje ga eten. En als ik op reis ben in China en vertoef in grotere steden dan het hol waar ik woon, eet ik zoveel mogelijk Westers eten, tot ongenoegen van mijn medereizigers die naar China gekomen zijn om Chinees te eten...
Zo ziet ge maar, thangt allemaal af van de situatie...
 
Bovenaan