Openbaar vervoer in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Eigenlijk weet ik niet of ik deze bijdrage aan het forum nu moet plaatsen in de rubriek VERVOER, of de rubriek HOSPODA of onder de VERHALEN. Ik laat dat maar over aan de moderatoren om dat te bepalen.:confused:

De afgelopen drie weken ben ik een aantal malen met het openbaar vervoer dwars door Tsjechie gereisd. Heb daarbij in bussen gezeten, de Metro in Praag gepakt en de trein van Praag via Plzen naar Klatovy genomen. Zo heb ik verschillende indrukken opgedaan over het openbaar vervoer in Tsjechie, en ik kan u meedelen dat het mij ontzettend is meegevallen. Diensten hadden een redelijke frequentie, de aansluitingen waren over het algemeen goed en het personeel was, op hier en daar een uitschieter na, erg aardig en vriendelijk. En je beleeft nog es wat.:)

Bij deze enige belevenissen van mijn reis dwars door Tsjechie op donderdag, 14 februari j.l, van Dolni Lanov naar Zbyslav, een afstand van over de weg een 300 kilometer maar met het openbaar vervoer een reis van ongeveer 8 uren.

- Het is nog vroeg als Akkelien Nijdam van pension Papillon (Dolni Lanov) mij afzet bij het busstation in Vrchlabi. Half negen in de ochtend. In de bus zaten al veel mensen vanuit Spindler Mlyn, die van een ski-vakantie terugkeerden. Hier en daar waren nog plaatsen vrij, maar helemaal achterin de bus was nog een bank met twee zitplaatsen vrij. Ik nam afscheid van Akkelien en nestelde mij dus achterin de bus met de bestemming Praag.

Bij de eerste busstop, nog in Vrchlabi stapte er een vrouw in de bus. Een markante vrouw, ongeveer 1.60 meter lang, en ter hoogte van haar heupen, ook ongeveer 1.60 meter breed. Ze was gekleed in een dikke bruin wollen vest, een roodgeruite plooirok tot aan haar knieen, een dikke zwarte panty en groen rubberen laarzen met een bontje. Haar dikke ronde hoofd werd versierd met een zwarte bontmuts. En dat kwam al waggelend door het gangpad in de bus naar achteren.
Oh God, nee he, asjeblief niet naast mij !! Nee, Nee!!!

Mijn gebeden werden helaas niet verhoord. Met een doffe dreun plantte zij haar dikke zitvlak in de zetel naast mij, zodanig dat ik direct helemaal klem kwam te zitten. Voorzichtig mijn achterwerk bewegende probeerde ik mij wat meer zitruimte te verschaffen. Tevergeefs. De vrouw verroerde zich niet en keurde mij overigens ook geen blik waardig. Verveeld en ingeklemd keek ik maar door de vuile ruiten naar buiten, tot ik enig geluid naast mij hoorde. De vrouw was in slaap gevallen, haar bontmuts was nog dieper over haar voorhoofd gezakt. De neusvleugels van haar dikke ronde neus vibreerde en een zacht rochelend geluid was hoorbaar. Haar mond was iets opengevallen. Gegeneerd keek ik maar weer vlug naar buiten. Als dit helemaal tot Praag zou duren dan zou dit de laatste maal zijn dat ik met een bus gereisd heb.

Gelukkig stapte ze in de eerstvolgende redelijk grote stad al weer uit, Jilemnice geloof ik. Zodat ik de rest van de bussreis naar Praag weer twee stoelen voor mij alleen had. Het moet een potsierlijk gezicht zijn geweest; twee wat fors uitgevallen personen op het voorlaatsate bankje in de bus - (kan worden vervolgd) .
 

Tabe

† In Memoriam
vervolg

Vervolg.
De busreis van Dolni Lanov/Vrchlabi naar Praag, metrostation Cerny Most is mij, afgezien van mijn ervaring met de dikke dame, goed bevallen. De bus ging langs leuke steden als Jelemnice, Turnov, Semily en Mlada Boleslav. Deels over B-wegen door de bergen en deels over de autoweg. De busreis eindigde voor het Metrostation Cerny Most, het laatste (of het eerste zo u wilt) station van de Metro op die route.
:)

Hier nam ik de supersnelle metro naar het centrum van Praag. Supersnel en schoon.Met als overstap op metrostation Florenc, naar Hlavni Nadrazi, het spoorstation, in de verwachting dat vanaf dit stion de trein naar Plzen zou vertrekken. Bij de informatiebalie aan het begin van dit station vroeg ik aan een vrouwelijke beambte of dit het goede station was voor de trein naar Plzen. Over haar dikke brilleglazen keek ze mij streng aan en in wat Tsjechisch gebrabbel aangevuld met wat Duitse woorden werd mij te verstaan gegeven dat ik op het verkeerde station was. Ik moest naar station Holecovice, vier metrohaltes verder! DAAR vertrekt de trein naar Plzen, volgens haar. Een en ander werd bekrachtigd met een folder van de metro waar zij middels een pennestreek aangaf op welk station ik moest zijn.En of mijn metrokaartje nog geldig was, vroeg de dame. Ik overhandigde haar het metrokaartje en NEE DUS. Volgens haar niet meer geldig. Ik kon terplaatse een nieuw kaartje kopen voor de somma van 14 kronen. En ik, de gek, geef haar nog 6 kronen fooi ook!!

Snel de metro weer in. Vier metrostation verder uitgestapt op Nadrazi Holesovice. Bij het loket van het staion wilde ik een kaartje kopen voor de trein naar Plzen. Nee, meneer, dat gaat niet, zei een vriendelijke loketbediende, U bent op het verkeerde station. En....u raad het al....ik moest wederom met de metro en nu vier stations terug.
:kwaad:

Weer aangekomen op het Hauptbahnhof aarzelde ik even of ik toch nog even verhaal zou halen bij de bewuste tante van de informatiebalie. mijzelf kennende zag ik daar toch maar vanaf.

Dus direct naar het stationsloket, waar een lieftallige en keurig Duits sprekende mevrouw mij een treinkaartje naar Plzen verstrekte en daarbij direct aangaf dat de eerstvolgende trein om 13.16 uur vertrekt van perron 2 spoor 1.
(kan worden vervolgd)
 

Tabe

† In Memoriam
vervolg 2

Vervolg 2.
Na het gehol met en door de metro en het goede reisadvies van de vriendelijke loketjuffrouw die me direct naar het goede perron verwees, had ik nog drie kwartier om mij te verpozen op het station. Kocht een broodje en een flesje "drinken" en begaf me daarna naar perron 2 waar net de trein uit Plzen aankwam. Een moderne trein met bestemming Plzen-Domaslice-Nurnberg (Duitsland). Een schoonmaakploeg van voornamelijk vrouwen snelde in sneltreinvaart door de trein, waarna de passagiers konden instappen.

Ik nam plaats in het eerste de beste compartiment bestemd voor 5 passagiers. Nestelde mij bij de deur aan het gangpad. Even later kwam een jonge vrouw binnen. Naar schatting een jaar of 30, Zeer kort geknipt maar verzorgd kapsel. Gekleed in een driekwart leren jas met bijpassende laarsjes. Ze had een uitdrukking op haar gezcht van:"je hoeft mij niks meer te vertellen". Ze hing haar dure leren jas aan het haakje.Ook zonder jas( of juist misschien wel daarom) was zij zeer bezienswaardig. Gekleed in een heup-spijkerbroek en een kort strak bruin truitje met halskraagje. Het truitje liet niets aan mijn verbeelding over. Haar boezem kwam er voortreffelijk in uit en waar de welving van haar borsten begon eindigde haar truitje, zodat een groot gedeelte van haar buik zichtbaar was. Ik kreeg het er benauwd van. Maar het werd nog erger!.... Vlak voor mij rommelde zij in haar handtas waardoor een groot gedeelte van haar rug en billen zichtbaar was. Een keurig touwtje vanuit haar bilnaad versierde het geheel..... Gegeneerd, voor de tweede keer al deze dag, keek ik maar naar buiten.

Gelukkig kwam er vlak daarna een vrouw, type Tsjechische huismoeder met haar dochtertje binnen, gevolgd door een studente met meer beugel dan bek. De mooie dame bladerde wat in papieren. Het huismoedertje pakte een Tsjechische PRIVE, Dochterlief ging slapen en de studente deed alsof ze studeerde. De gehele treinreis naar Plzen werd er geen woord gezegd. En bij mij gingen af en toe de "luikjes" even dicht. Mocht ook wel na al dat "gereis".:D

(kan worden vervolgd)
 

Tabe

† In Memoriam
Vervolg 3

Vervolg 3

Nadat de "luikjes"weer openstonden naderde de trein het station Plzen. Hier stond de trein naar Klatovy al gereed. Na een kort sprintje dook ik deze trein in. Een soort boemel; heel wat anders dan de luxe trein Praag-Nurnberg. Een trein vol met schooljeugd. Baldadige schooljeugd. Niet anders dan in Nederland dus. De Matoni flesjes en soortgelijke flesjes vlogen door de coupé. Links en rechts werd dekking gezocht. Dat duurde maar even !.... In de deuropening verscheen een struise conductrice en het was direct uit met de pret. Haar verschijning zei genoeg. Breedgeschouderd, gekleed in een zwarte broek, een witte blouse met een bijpassend zwart hesje. Een blond kapsel, waar een kapper zeker anderhalf uur werk aan heeft gehad om het ZO in model te krijgen, en daarboven op een pet. Een indrukwekkend geheel (en nou ben ik toch wel wat gewend!);)

Tegenover mij gingen twee mannen zitten. De éne type arbeider/werkman en de ander type kantoorklerk. Nadat deze laatste man zijn vale overjas had opgehangen snuffelde hij in een, zo te zien, lege zwarte aktentas. De man droeg een versleten overhemd met een donkerbruine gebreide spencer met V-hals en een lichtbruine "pantalon"die duidelijk betere tijden heeft gehad. Maar wat het meeste opviel was het kruis van die broek. Die was namelijk nog iets bruiner, net alsof de man regelmatig moeite had zijn laatste druppels fatsoenlijk kwijt te raken. Gegeneerd, nu voor de derde maal, keek ik maar weer naar buiten, waar al boemelend de dorpjes passeerden. De schooljeugd hield zich verder redelijk rustig. Ook nu gingen bij mij zachtjes de "luikjes" weer dicht.

Vlak voor Klatovy werd ik wakkergemaakt door het vrouwtje met de postuur van Jerommeke en de haardracht van tante Sidonia. Vriendelijk lachend vroeg ze mij om mijn treinkaartje.

(kan worden vervolgd)
 
Bovenaan