Openbaar Vervoer in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ron

Geroyeerd Lid
en voor 650 kroon kan je een maandkaart krijgen die niet op naam gesteld is en dus overdraagbaar! Hiervoor moet je wel naar metro station rostili gaan, het enige metrostation waar deze (en andere) byzondere kaart wordt uitgegeven.

Kan je ook prima halen bij Andel's en Florenc.. ik koop zelf altijd een 90 dagen of 3 maanden kaart (ligt aan de maanden uiteraard) en dit grapje kost 1480 kronen, hetgeen natuurlijk helemaal niets is..

Dagkaartje 100 kronen is natuurlijk ook super goedkoop, daarvoor kan je in A'dam niet eens meer een uur parkeren :/
 
Legitimatie Openbaar vervoer CZ voor 60+

Voor jongeren onder de 15 jaar en senioren van 60-65 jaar bestaat in Praag de mogelijkheid om voor 13 Ck 70 min te reizen met openbaar vervoer in Praag (vermoedelijk ook landelijk)
wordt de Nederlandse ID kaart geaccepteerd?????
 

Freddy2005

† In Memoriam
Praag koopt 620 nieuwe stadsbussen

In de loop van de volgende acht jaar koopt Praag 620 nieuwe stadsbussen met een optie voor nog eens honderd bussen. De eerste zullen reeds deze zomer in gebruik genomen worden. Na de openbare aanbesteding werd voor de levering van de lagevloerbussen van de Tsjechische firma SOR gekozen. In totaal investeren de stad Praag en de Praagse verkeersondernemers 4,5 miljard kronen in de nieuwe bussen. 20 voertuigen zullen bij wijze van proef een gecombineerde diesel-electroaandrijving hebben. Momenteel hebben de Praagse busondernemers samen 1260 bussen in bedrijf. De gemiddelde ouderdom bedraagt 9,7 jaar en de oudste nog in dienstverband rijdende bussen zijn 20 jaar oud. Gisteren werd een eerste bus aan de pers voorgesteld.

novinky.cz

sor.cz

157121-article-kuq2y.jpg
 

Vodnik

† In Memoriam
En niet iedereeen is blj met die beslissing, zie het volgende bericht dat gisteren in Prague breakfest letter stond:

The Czech Gas Union has criticised a decision to buy 700 new city buses for Prague, most of which will burn diesel and none will use compressed natural gas (CNG). The group says CNG could cut fuel costs by half. [ ČTK ]

Praag gasbedrijf bekritiseerd de aanschaf van 700 stadsbussen welke op dieselbrandstof rijden en niet op aardgas. Er zou 50% op brandstofkosten bespaard kunnen worden. (en volgens mij is het ook schoner)

Pieter
 

Vodnik

† In Memoriam
aardgas is schoner en ook nog "CO2 neutraal".
Maar in ieder gval zijn nieuwe bussen schoner dan de oude ongeacht waar ze oprijden, diesel of LNG. Ik verbaas me er vaak over hoe vele bussen aan een groene STK sticker komen. (dit is een soort APK sticker, rood is voor de technische staat van het voertuig, geel en groen voor emissie van de motor)

P
 

Freddy2005

† In Memoriam
Morgen komen de eerste elektrische busjes in bedrijf tussen Malostranské náměstí en het hospitaal Nemocnice pod Petřínem. De stadsbuslijn met nummer 292 zal om het kwartier rijden en zal 4 stopplaatsen hebben. De busjes zijn van Italiaanse makelij zijn speciaal gekozen om in de smalle en steile straatjes tot aan het hospitaal te rijden. De buslijn is speciaal opgezet voor moeilijk te been zijnde personen en oudere bezoekers van het hospitaal. De busjes zullen dagelijks rijden vanaf 05h30 tot 20h00.

novinky.cz(video)

idnes.cz(video)

nmskb.cz hospitaal

TAJ306a4e_fotobus2.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Omdat de nieuwe buslijn langs de Amerikaanse ambassade, aan de Tržiště, voorbij loopt worden de busjes nu ook telkens gecontroleerd. Alle voertuigen die erlangs gaan worden immers gecontroleerd. De kofferruimte moet open en onder de wagens wordt met behulp van spiegels gekeken of er niets verdachts is aangebracht. Zo ook de busjes die nu telkens bij het naar boven rijden worden gecontroleerd, bij het naar beneden rijden is er geen controle.

idnes.cz
 

Bijlagen

  • DSC01029 Amerikaanse ambassade .jpg
    DSC01029 Amerikaanse ambassade .jpg
    77,9 KB · Bekeken: 0
  • DSC01036.jpg
    DSC01036.jpg
    98,8 KB · Bekeken: 1
In de meivakantie ga ik met mijn lief Eus en haar zus + vriend een week naar Praag. :wow:
Vroegah had je voor het OV aldaar 10-dagentickets, maand- en jaartickets en zo nog meer. Heel makkelijk... Maar de tijden zijn veranderd en ook dit kaartjessysteem.
Wie kan mij zeggen wat nu de simpelste en voordeligste manier is om een week zonder dagelijks gestempel van het Praagse OV gebruik te maken? Van de website, www.dpp.cz, word ik niet echt wijzer. :snotter:
 
Dat had ik al gezien, maar waar is te lezen waar je als buitenlandse toerist snel en zonder allerlei administratieve rompslomp bijvoorbeeld zo'n maandpas kan bemachtigen? Dus dat je nog dezelfde ochtend/middag met zo'n pas op pad kan?
 
Wij zijn net terug van een korte vakantie in Praag. Het openbaar vervoer werkt uitmuntend en alle kaartsoorten staan inderdaad HIER.
Op ieder metro/trein/groot busstation als zowel in de kiosken langs de straat zijn deze kaarten te krijgen, maar administratieve rompslomp????? Stempelen?????? Dát hoort erbij.
Dagkaart? Éen keer stempelen en vanaf dat moment 24 uur geldig.
Driedagenkaart? Éen keer stempelen en vanaf dat moment 72 uur geldig.

WIJ hebben dit jaar een nieuw fenomeen aan ons reizen in Praag toegevoegd nl. de PID-kaart:

Dit is iedereen van 60 jaar en ouder aan te raden. GEWELDIG, moesten ze in Nederland eens aan beginnen!!!!!

Hier is een beetje administratieve rompslomp voor nodig: bij de informatiedesk van het openbaar vervoer in Praag (alle grote trein/metrostation hebben die) laat U uw paspoort zien (Tsjechisch, Nederlands maakt niet uit als het maar echt is), U levert een goed gelijkende pasfoto in en U verzoekt om een PID voor Seniory. Deze kost 40 Czk en is VIJF jaar geldig!!!!
http://www.ropid.cz/seniori-v-pid__s263x299.html
helaas alleen in het Tsjehisch, maar via google translate is er uit te komen.
Binnen een paar minuten heeft U de kaart (altijd uw paspoort als eventueel bewijs erbij houden!) en kunt U óf in de automaat óf bij de desbetreffende balie alle kaartjes die U nodig heeft met korting kopen.

Misschien goed om te weten: bij de automaat vóórdat U uw kaartje koopt éérst de 'reduktieknop' indrukken en dan pas die van het kaartje dat U wilt hebben. Anders betaalt U gewoon het volle tarief. En: ALTIJD stempelen (de favoriete sport in Tsjechie)

Op de tabel kunt U zien dat U met korting wel een dagkaart, maar geen 3-dagenkaart kunt krijgen. Een kwestie van uitrekenen wat het beste uitkomt.

 
Dank je wel, Rusalka, een stuk duidelijker zo. Die rompslomp noemde ik omdat ik het oude ticketsysteem van het OV in Praag gewend ben en dus niet weet wat ik nu met al die moderne fratsen moet verwachten. Maar dat valt reuze mee, begrijp ik.:)
 
WIJ hebben dit jaar een nieuw fenomeen aan ons reizen in Praag toegevoegd nl. de PID-kaart:
Dit is iedereen van 60 jaar en ouder aan te raden. GEWELDIG, moesten ze in Nederland eens aan beginnen!!!!!

Deze kost 40 Czk en is VIJF jaar geldig!!!!

CORRECTIE!!!

Jahaaa, WIJ betaalden 40 Czk, helemaal juist, maar dat was wel voor TWEE PERSONEN!! Met andere woorden: de kaart kost slechts 20 Czk p.p.
 
ooo, danke. Goed om weten : ik dacht dat men enkel als Czechische senior van die vermindering kon genieten. (Ik werd dus met een kluitje in 't riet gestuurd toen ik daar ooit naar vroeg :ja: .... Ik ben sindsdien de volle pot blijven betalen. )
 
Bovenaan