Openbaar Vervoer in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zevendagen ticket

Weet iemand of men ook bij aankomst op de luchthaven een 7dagen ticket kan aanschaffen ?
Je kan, denk ik, alleen 3dagen ticket op het vliegveld kopen. Dichtbijzijnde verkooppost is een metrostation (bv Dejvicka) Daar kom je met een enkel kaartje van 20 kronen. Die zijn wel op het vliegveld te koop.
Je kan het ook proberen bij je accommodatie vragen. Ik heb weekkarten in voorraad of koop ik ze voor mij gasten op bestelling.

Rena
 
Studentenkorting OV Praag

Volgende maand zal ik voor vijf maanden in Praag gaan wonen, om mijn afstudeerscriptie te schrijven bij een Tsjechisch makelaarskantoor, maar natuurlijk ook om van de prachtige stad en het land te genieten.

Nu alles geregeld is, heb ik tijd om me wat meer te richten op praktische zaken. Gelukkig heb ik door verschillende beurzen en een door het bedrijf betaalde studio geen geldzorgen, maar elk beetje is mooi meegenomen.

Van verschillende mensen heb ik vernomen dat je, als student zijnde, in aanmerking komt voor een reductietarief. Een kwartaalabonnement kost 1470,- CZK, terwijl deze voor studenten 720,- CZK kost.

De vraag is alleen of dit ook voor buitenlandse studenten geldt. Ik ben in bezit van een ISIC card, maar ik heb geen idee of ik hiermee in aanmerking kom, ook kan ik dat nergens vinden.

Heeft iemand een idee of zijn er Tsjechisch-sprekende mensen die zo vriendelijk willen zijn om even op de site van het o.v. Praag te kijken?

Thanks! :)
Ik heb gezien dat een kwartaalkaart 1470,- CZK kost, het gereduceerde tarief voor studenten bedraagt 720 CZK, nogal een verschil dus. Zelf heb ik wel een internationale studentenkaart (ISIC)
 
Dit pdf bestand:
http://www.dp-praha.cz/files/imgs/tarif-jizdne/tarif2008.pdf

geeft de gewenste info, pagina 5. (geheel in het Tsjechisch)

Om van een gereduceerde tarief gebruik te mogen maken moet je:
  • tussen de 15 en 26 jaar zijn
  • kunnen bewijzen dat je bij een school als student ingeschreven staat

Helaas heb ik dus het idee dat je als student van een niet tsjechische school geen recht hebt op een kaart met gereduceerd tarief.

Alhoewel ... ik lees ondertussen het hele verhaal verder door...
Za doklad pro dolozeni naroku na slevu podle clanku III. odstavce 8 blah blah blah etc. nelze povazovat mezinarodni identifikacni prukazy pro studenty ISIC. Blah blah blah .. narok na slevu se doklada zakovskym prukazem, ktery vystavi dopravce a skola jej potvrdi.

Dus alles bij mekaar opgeteld:
nee, je hebt geen recht op een kaart met gereduceerd tarief. Ook al heb je een ISIC kaart want deze alleen verleent geen recht op een kaart met gereduceerd tarief tenzij je student bent op een van de scholen genoemd op pagina 48-49.
  • want als je gereduceerd tarief ding aanvraagt moet je een "zakovsky prukaz" hebben, een .. zeg maar "studenten ID"
  • deze geeft zelf o.v. Praag uit maar moet een stempel van je school dragen
  • op basis hiervan kun je een kaart met gereduceerd tarief aanvragen
  • maar ze zeggen dus niks over buitenlandse studenten van buitenlandse scholen, die stage lopen bij een tsjechisch bedrijf

Het hele 49 pagina's tellende story ... wat ik me wel afvraag, maakt het voor jou een heel verschil of je nu 1.480 Kc (59,20 euro) of 720 Kc (28,80 euro) betaalt gezien de andere uitgaves die je verblijf in Tsjechie zal meebrengen.
 
Even een tip voor hen die van plan zijn langer dan 5 dagen in Praag te blijven: neem een maandabonnement.
De kosten hiervan zijn 550 kc (dus maar 50 kc duurder dan een 5-dagen-pas) voor het abonnement zelf en 30 kc voor de identificatiekaart (wel een pasfoto en een ID kaart/paspoort) meenemen).
Je kunt dan vrij van alle metro's, trams en bussen gebruik maken.
 

Vodnik

† In Memoriam
en voor 650 kroon kan je een maandkaart krijgen die niet op naam gesteld is en dus overdraagbaar! Hiervoor moet je wel naar metro station rostili gaan, het enige metrostation waar deze (en andere) byzondere kaart wordt uitgegeven.
 

Vodnik

† In Memoriam
AAfke:
De kaart die ik genoemd heb (voor 650 czk) is zonder identificatie te krijgen, (dus ook voor buitenlandrs!

De eerst genoemde kaart (voor 550 czk) kan problemen geven maar dat ligt ook de behandelaar (soms eisen ze een rodni cislo, geboorte nummer, soms ook niet soms werkt het om je geboortedatum alsvolgt op te geven: jjmmddXYZ en voor XYZ: 999)
 
Bovenaan