Op oriëntatietocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, mijn naam is Regina Meijer en ga -als het een beetje meezit- aankomende donderdag 14 april op orientatietocht naar Tsjechië. Ik wil onderzoeken wat de mogelijk- en de onmogelijkheden zijn om in Tsjechië te wonen en te werken.
Wij hebben hier in Nederland een klein boerenbedrijf en verkopen het vlees van onze dieren. Wij willen graag uitbreiden maar dat wordt ons hier niet gegund (wat we ook bedenken, het past niet in het straatje van de gemeenten) en moeten steeds meer 'genieten' van onmogelijke regels die hier worden bedacht. Nu moeten er regels zijn maar wij vinden het inmiddels te gortig worden. Wat wij willen is een boerderijtje/huisje met stal en land, het liefst eerst huren en ik zoek een baan zodat we een beetje zekerheid hebben.
Nu heb ik al heel veel op dit forum gelezen met veel positieve maar ook zeer veel negatieve reacties. Je zou er al haast geen zin meer in krijgen om te gaan verhuizen :zwijg: maar toch willen we kijken of we de stap kunnen wagen. We zijn met ons tweeën en hebben wel zin in avontuur in het mooiste land van de EU!

Hebben jullie tips of denk je; daar wil ik wel even een praatje meemaken/laten zien wat ik heb opgebouwd/haar uitleggen hoe een ondernemer in Tsjechië in de praktijk werkt, laat het me weten. Misschien komen we tot een afspraak aankomende dagen :cheers:
 
Poeh, succes. Niet negatief bedoeld hoor, maar een hele onderneming om een onderneming op te starten.
Waar in welke buurt in Tsjechisch gaan jullie je oriënteren.
Wij hebben ook een bedrijf in Nederland en wat je zegt: het is moeilijk om hoofd boven water te houden en heel veel regels maar die heb je ook in CZ.
Ik zit niet zo vaak op deze site, maar altijd als we weer naar Tsjechië gaan (wat binnenkort weer in onze planning ligt) kijk ik even of er nog bijzonderheden zijn, nieuws of andere meldingen en toevallig zag ik je oproep.
 
Hallo Regina, ik ben van huis uit slager en nu al 20 jaar ondernemer in de horeca. Wij hebben (nu 6 jaar) een vakantie/klushuis in noord Tsjechie. Altijd als ik in Tsjechie ben, denk ik na over de mogelijkheden om daar een bedrijfje te beginnen of iets te ondernemen, om op een leuke manier een inkomen te verdienen om zodoende vaker in Tsjechie te kunnen zijn.
Één van de weinige ideeën die dan vaker bij me opkomt, is een farm opzoeken waar kwalitatief hoogwaardig rundvlees wordt gefokt, en waar met de juiste voeding het lekkerste vlees wordt geproduceerd (ik denk aan Black Angus of Wagu) en de luxe delen naar Nederland te importeren.
Het liefst zou ik zelf een kleinschalige farm beginnen, maar mijn kennis is hiervoor niet toereikend.
Indien je ook bij boerenbedrijven langs gaat, ben ik dus geïnteresseerd in de uitkomst van je oriëntatietocht.
 
Dat noem ik wel moed hebben! Alles hang af van de persoonlijke beleving.Wij woonen hier in ons groene dal 300m ven het laatste bewoonde huis van het dorp al het 13. jaar.Als wij het zouden wilen zouden wij met het maaken van geitenkaas een leuke bijverdienste hebben. Maar wij zijn er mee gestopt want het kost ons erg veel tijd en om het geld hoefen wij het niet te doen.De kaas van geitenmelk is in Praag heel goed te verkoopen.Ook het geitenvlees en lammvlees gaat goed voor een heel hooge prijs te verkoopen.De taal is blijkbaar toch niet zooooo moelijk om te leren want mijn man van 65 red zich overal heel goed en krijgt alles voor elkaar wat hij zich zo al voorneemt.Hij heeft nooit les genoomen , ales van hooren zeggen geleerd. Tegenwoordig begint hier de mode om herten en damherten voor het vlees te gaan houden.Kalkoenen zijn niets voor hier in het noorden, maar in zuid wel in verband met de stookkosten.Ook broilers gaan goed.Een baan op het dorp word een beetje moeilijk maar in een melkkoeienbedrijv(400 of meer)zou het wel lukken kunnen want daar neemen ze vaak ook melksters uit Ukraine aan.Daar verdient men 13000Kc per maand als melkster en 15000Kc als traktorist.Ziekenfonds en sociale premies betaald de werkgever. Met de bepaalingen is het hier niet zo schrikbaarend. Er komt zeer op de persoonlijke benaadering aan.
 

kuurgast

Donateur
...onmogelijke regels die hier worden bedacht..
Die regels zijn er in Tsjechië ook, want dat wordt bepaald door de EU in Brussel.
Als buitenlander zal je je helemaal aan de regels moeten houden, want ze letten meer op je.
Huur zijn bouwvallige schuren zonder woning of land, zoals voorbeeld van robenter (dat is koop op pachtgrond).
Voor koop zie realcitycz.com.
Wat voor vee en hoeveel wil je gaan houden?
De prijs van landbouwgrond varieert tussen 12 - 25 Kč/m2, en de mooiste locaties meer dan 30 Kč/m2 volgens zemedelskepozemky.cz.
Je kan zoeken op farmy.cz, kleine vertaling daarbij:
zemědělské pozemky / landbouwgrond.
lesní pozemky / bosgrond.
rybníky a rybníčky / meren en vijvers.
objekty s převážně zemědělským využitím / objecten overwegend agrarisch gebruik.
objekty vhodné i pro bydlení, rekreaci / gebouwen geschikt voor huisvesting, recreatie.
ostatní / anders.
 
tsjechie heeft veel mogelijkheden, zo zie je in de betere restaurants in praag steeds vaker black angus vlees aangeboden.
bij het houden van deze aberdeen angus heb je niet eens export nodig, maar zou je zelf rechtstreeks de betere restaurants in en om praag kunnen bevoorraden.
 
Regina is inmiddels in Tsjechië, ben benieuwd.
Wij hebben ook geprobeerd om een bedrijf op te richten, maar liepen tegen zoveel regels aan en vooral tegenwerking. Grond en huizen zijn dan wel goedkoper, we hebben er ook een woning aan overgehouden. Dat is dan wel weer leuk, maar de planning was anders.
 
Hé wat een hoop reacties, mooi! Ik ben nog niet in Tsjechië, ik ga maandag. Waarom? Eerst nog wat meer research op papier en het was te kort dag. Maar maandag dus en dan in het ecchie. De taal is inderdaad een struikelblok maar kan ons niet weerhouden. Wat ik al zei; we zijn met ons tweetjes (alhoewel mijn schoonvader heeeeel graag mee wil maar schoonmoeder durft niet) en samen staan we sterk! Ik logeer in Kochanky bij de eigenaren van voormalig pension Rianka. Van daaruit wil ik inderdaad bij boeren op bezoek (weet iemand een Nederlandse boer??)

Egje: tuurlijk zijn daar ook regels, we zijn in de EU en daar moeten we ons aan houden. Ons idee is dat Harry het land opgaat en ik werk zoek in Praag (via expat of czjobs) Onze orientatie is dan ook gericht op maximaal een uur rond Praag.

Joopie: Wij de farm, jij het vlees :top: Ik hou je op de hoogte

Robenter: Dank je wel, zal zo gelijkop de links kijken. Ook leveren wij hier in Nederland vlees aan de horeca, als dat ook in Tsjechië/Praag kan zoals jij beschrijft, zullen we daar ook zeker mee doorgaan

Mazackova: Dat is inderdaad alles bepalend: wat is je persoonlijke beleving. Zodra wij de grens over zijn en Tsjechië binnenrijden zijn we thuis. We hoeven niet veel, maken alles zelf. als we maar onze diertjes om ons heen hebben en dagelijks te eten hebben zijn we heel gelukkig :) Samen hebben we de instelling: als je denkt dat het niet gaat lukken, krijg je meestal gelijk
We verkopen hier ook lamsvlees dus als dat in Tsjechië ook goed te verkopen is, gaan we daar zeker mee door.

Kuurgast: Tuurlijk zijn er regels en daar zullen wij ons ook aan houden. Feit is gewoon dat wij niet alleen last hebben van de regels maar het is meer. Een opeenstapeling van regels, plichten, tegenwerking, verandering van mentaliteit, gesloten kluisdeuren enz. En wij zijn verknocht aan Tsjechië dus dan liever in een land wonen waar we graag willen zijn met regels dan een land die ons inziens helemaal wordt verpest door vreemd beleid en ideeën (en regels die elkaar tegenspreken).
Wat fijn dat je me de links stuurt van Angus en Wagu, beide zijn ons bekend. Wordt hier in Nederland bijna niet gehouden.
 
Er was ooit iemand hier op Forum uit Litomerice met de naam Hendrik Maartens met een akkerbouwbedrijv van 800ha onder de naam litomerice maar hij heeft zich sinds 13.08.2015 niet meer laaten hooren. Dus wie weet of hij noch in leven is....Er is hier in de buurt ook een boer-onderneemer uit de Noordoostpolder maar ik geloof niet meer dat hij noch aktief is. Zijn naam is Bruinsmaa of zo iets en hij had een bedrijv bij Hradec Kralove in Plotiste of Vsetaty...
Sucess!

Zemedelske druzstvo VSESTARY: J. Bruinsma

Arend Splinter van Everdingen in Zebrak bij Tachov- runderen
 
Veel succes Regina met je mooie plannen. Het zou geweldig zijn als jullie de stap kunnen maken. Maar bedenk wel dat Tsjechie in het algemeen op het gebied van regeltjes, wetten en reguleringen bij een van de ergste landen in Europa behoort. Dus als dit je belangrijkste drijfveer is om Nederland te verlaten, ben ik bang dat je in CZ van een koude kermis thuiskomt. Pas op voor het roze bril syndroom, betaal nooit 100% vooruit terwijl goederen/diensten nog niet geleverd zijn en zoek een betrouwbaar contactpersoon die de taal goed spreekt.
 
Het liefst zou ik zelf een kleinschalige farm beginnen, maar mijn kennis is hiervoor niet toereikend.
Indien je ook bij boerenbedrijven langs gaat, ben ik dus geïnteresseerd in de uitkomst van je oriëntatietocht.
Hallo, inmiddels weer terug. Lijkt nog niet zo gemakkelijk om vanuit niets een onderneming te beginnen maar dat wisten we vanaf seconde 1. Ergens in mei ga ik samen met Harry om daar Nederlandse boeren te bezoeken. Wordt vervolgd...
Je kan contact opnemen met de zoon W.F. van Everdingen in Deil
Dat is inmiddels gebeurd, medio mei gaan we daar op werkbezoek. Bedankt voor je melding en meedenken. :top:
..... bedenk wel dat Tsjechie in het algemeen op het gebied van regeltjes, wetten en reguleringen bij een van de ergste landen in Europa behoort. ..... Pas op voor het roze bril syndroom, betaal nooit 100% vooruit terwijl goederen/diensten nog niet geleverd zijn en zoek een betrouwbaar contactpersoon die de taal goed spreekt.
Dat wij ons aan de regels en wetten moeten houden is helemaal geen probleem. Onze droom is wonen en werken bij en met ons vee. Nederland is vol, er is geen land meer te vinden en zo zitten wij in onze woning op 271 m2 zonder uitbreidingsmogelijkheden. Roze bril? hmmm, nee, die is er niet. Hopen op een stukje land waar we vee en wat akkerbouw kunnen houden in het land waar wij het liefst willen zijn, die hoop is er wel en niet onbereikbaar.

Ps. In Nederland moeten wij voor bijna iedere regel of wet diep in de buidel tasten, nergens in Europa is dat zo... Zo wordt boeren om te boeren echt niet leuk meer..
tsjechie heeft veel mogelijkheden, zo zie je in de betere restaurants in praag steeds vaker black angus vlees aangeboden.
bij het houden van deze aberdeen angus heb je niet eens export nodig, maar zou je zelf rechtstreeks de betere restaurants in en om praag kunnen bevoorraden.
Dat is precies wat we hier ook doen maar dan met lamsvlees :) Zou mooi zijn het in Tsjechië ook te kunnen doen.
 
Ik durf nog niet hardop te juichen, de laatste weken stond vooral in het teken van een kapotte auto. Dat betekende dat wij dus niet op oriëntatietocht konden.
Maar het lijkt er nu toch op dat er morgen gaan. Op werkbezoek bij 2 Nederlandse boeren (met dank aan de reacties op dit forum).
Daarnaast willen we met Nederlandse (of Nederlandssprekende) ondernemers om tafel voor hun verhaal. Heeft iemand nog suggesties of heb je zelf de behoefte ons te helpen aan informatie
 

kuurgast

Donateur
Litomerice met de naam Hendrik Maartens met een akkerbouwbedrijv van 800ha.....
boer-onderneemer uit de Noordoostpolder maar ik geloof niet meer dat hij noch aktief is...
Martens woont nu denk ik in Duitsland.
Verhaal van Bruinsma PDF ,maar die zal nu wel van pensioen genieten.
Was een ander forumlid martijn222 die daar werkte. Je kan contact opnemen met het uienbedrijf wat erbij hoort.
 
Bovenaan