Onderhoudsbeurt auto in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben de laatste tijd een paar keer een minder prettige ervaring gehad met onze garage. Wij denken er nu over onze auto een onderhoudsbeurt te laten geven bij een dealer van hetzelfde merk in Tsjechië. Ook het wisselen van de winter- en zomerbanden zou dan daar misschien gedaan kunnen worden. Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben?
 

char

† In Memoriam
Even afgezien van de prijs, heeft het alleen zin om zomer- en winterbanden te laten wisselen in Tsjechie, wanneer je regelmatig (bv. 6-7 maal per jaar) naar Tsjechie rijdt!!

Dus alleen in de Zomervakantie een paar weken en in de winter 1 of 2 weken,...dat werkt niet!!..

Ik ga het echt niet uitleggen, hoor!!..

Char.
 
Wij hebben onze auto in onderhoud in Tsjechië, tot grote tevredenheid. En inderdaad, het arbeidsloon is lager, nog wel(!), dan hier in Nederland. Maar dat kan omdat mijn man (Jelen) Tsjech is en dus alles prima kan vertellen. Ik spreek wel een woordje tsjechisch maar ik zou niet weten hoe ik een rammeltje zus of zo uit zou moeten leggen.... Dat vind ik al moeilijk bij een nederlandse garage, dus laat staan bij één in het buitenland. Dus wat ik eigenlijk wil vragen is, hoe is je kennis van het (technisch) tsjechisch?
 
Ik sta dus met een besteld dingetje voor de Citoen garage.

Kan je dit er even inzetten.

Hij kijkt moeilijk, nee volgens afspraak.

Ik loop naar buiten en binnen 4 seconden had ik het voor elkaar.

De service is knudde.

Laat gewoon je auto onderhouden in Nederland, als je de taal niet spreekt verspeel je je rechten.

Heb je wel rechten in Tsjechie over (niet) uitgevoerde reparaties?

Is er een BOVAG of iets dergelijks?

Ombudsman?

Geen idee.
 
ik kan een boek schrijven over de garages hier

skoda garage kei brno demonteerde en monteert motorblok , na 3 mnd nieuwe bouten afgebroken. blok op de straat . verantwoording service geen.

distributieriem vervangen positie aangegeven met nagellak etc.

banden laten omleggen van mijn vrachtwagen winterbanden bestelt zomerbanden geleverd . daarna aangedraaid met 15 bar . momentsleutel bestaat hier blijkbaar niet.

remolie alleen in het reservoir vernieuwd , dus niet doorgespoeld.
peugeot brno auto ter inspectie niet eens naar gekeken met de zelfde lekke band terug.

reno car brno bmw ruitenwissers vernieuwd metalen stangetjes bekrassen mijn voorruit . auto nog viezer als gebracht. service niet geheel uitgevoerd. filters niet vervangen etc. wel een hoge rekening.


en ga zo maar door. maar ja het zal in nl wel hetzelfde zijn.
 

char

† In Memoriam
Mag ik even lachen??... Ik begrijp er geen reet van!!.. Allemaal de verkeerde adressen?.. Of de verkeerde vrienden/kennisen...

En, ik weet wel,.. tegenwoordig draaien de meeste garages van Merkauto's op een handboek van de importeur/fabrikant...

Voor elke klus staat een bepaalde tijd. Deze tijd (in het handboek) wordt zeer ruim genomen.. Dus het tarief is er ook naar.
En doen ze de klus in een kortere tijd??.. Mooi verdienen, toch?

Nu kun je, ook in Tsjechie, reparaties nog goedkoop uit laten voeren.

Maar er komt een dag,.. waarop de monteurs in witte jassen lopen!!..

Schaf een " Oldtimer " aan!!..

Char.

_______________________________
Char. ...ook een Oldtimer...

Edit:... De uurlonen liggen nog steeds en stuk lager!.. Maar ze hebben, bij de grotere garages, wel geleerd hoe ze volgens het handboek geld kunnen verdienen...
 
wij hadden de afgelopen jaren alleen maar positieve ervaringen zowel bij toyota garage in liberec als bij renault in turnov.
de eerste rekende alleen het vervangen onderdeeltje ( iets van 4 gulden als ik me goed herrinner) de tweede helemaal niets voor een noodoplossing om mee in nederland te komen, geweldig :wow:
 
Ik heb in Tsjechie mijn wiellager laten vervangen kosten omgerekend 89 euro. Omdat de auto nog in de garantie periode was heb ik de rekening aan mijn garagehouder gegeven. Het lager was hier iets goedkoper maar tegen het werkloon kon hij niet aan, was zijn reactie.

Ook een grote beurt was aanmerkelijk goedkoper in Trutnov bij de ford dealer. Prima service en alles volgens het boekje.

Barend
 
Het blijft allemaal een beetje appels met peren vergelijken. Er spelen te veel factoren een rol. Dealers hebben allicht een hoger uurloon dan de lokale garage in het dorp. Officiele merkonderdelen zijn duurder dan dezelfde onderdelen van een (vaak net zo goed) onbekend merk.
Zelfs dealers onderling kunnen verschillen. Zo zal een Mercedes dealer met alles duurder zijn dan een Skoda dealer.
Kortom: de conclusie zal moeten zijn, onderdelenprijzen verschillen niet zo gek veel per merk (per land), in het arbeidsloon zitten de verschillen.
 
Bovenaan