Nog iets speciaals te doen in Praag in november/december?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

iets leuk, moois of spannendst

Freddy 2005

bedankt, echt top.
Daar houden wij wel van.
en nog bedankt voor het prive gehalte.:wow:
Boeda

Freddy2005

† In Memoriam
Speciale zaken komen echter pas laat in de krant of als het reeds voorbij is. Als het echter meerdere dagen duurt, zoals met de Orient express kunnen zij die dan ter plaatse zijn er nog iets van meepikken. Ik hou de kalender wel verder in het oog. ;)

Hoooooo, maar nu krijg ik geen tips meer binnen, neemt mijn echtgenoot het ineens over, slik. Ook mijn vraag blijft van kracht hoor, dus als iemand antwoord heeft op mijn vraag, dan ook graag.

erg leuke kelder onder de bar en dansvloer van Chateaux (ChapeauRouge) is 'the underground'.
programmatatie vind je terug via deze link
http://www.chapeaurouge.cz/underground/ (Jakubská 2)
Ik ga er geregeld naar Balkanfeestje, maar vaak staan die niet aangekondigd op de site om de één of andere reden. Inkom is steeds
gratis

In Opatovická vind je een gezellige bar met een beetje ouderwetse jazzy uitstraling. "čt 14." of "čt 14"

En als je van Maltézké Náměstí naar Kampa stapt, dan kom je in het eerste parkdeeltje net voor het bruggetje op je linkerkant een galerijtje tegen. Je kan er ook rustig iets drinken, zoals in de meeste alternatieve galerijtjes wel is. De exposities stallen veelal expressionistische schilderkunst uit, maar soms ook ander werk.

Ten slotte nog een galerijtje aankaarten op Hastalské Náměstí. Galerie Le Court heet het. Erg mooi, redelijk druk bezocht door zowel Tsjechen als buitenlanders die daar in Josefov hun werk hebben. Provence-aandoend binnentuintje, de exposities wisselen geregeld.

dat zijn gewoon plaatsjes waar ik wekelijks of meermaals per week wel eens passeer. Maar ik moet Praag nog een heel stukje verder verkennen dus tegen de lente, weet ik weeral wat meer!

Hoi Pét'a, Het galerietje op Kampa ken ik, maar vorig jaar was dit nog een Midelleeuws museumpje (waar je overigens ook wat kon drinken en eten). Ineens was het een tijdje dicht en nu is het inderdaad een galerie. Vind het wel een heerlijk plekje.

Galerie Le Court ken ik niet, maar klinkt aantrekkelijk! Bedankt voor de overige tips!

Nog twee tips terug in de door jou geschetste buurten: In de Jakubska zit naast de door jouw geschetste tent GialloRosso. Top Italiaan! In Josefov is ook een Provencaals aandoend wijnlokaaltje (ook met kleine binnentuin): Anezska, bij het gelijknamige klooster.

GialloRosso. Top Italiaan! In Josefov is ook een Provencaals aandoend wijnlokaaltje (ook met kleine binnentuin): Anezska, bij het gelijknamige klooster.

dank! De Italiaan kende ik al, maar heb daar nog niet gegeten. Dus ik zal daar één der weken zeker eens werk van maken.
Anezska kende ik nog niet, maar zo te horen is het ook een must...
Ik verheug me al..:wow:

Ik ken het. Vind het inderdaad heel leuk en ook het feit dat je op zo'n mooie lokatie nog zo iets betaalbaars kunt vinden is geweldig!

Ron

Geroyeerd Lid
Yep, zelfs dan. Ga maar eens naar de kroeg in een straatje achter het plein, dan betaal je 20, hooguit 24 kronen.

Maar ik bedoel het niet zuur hoor, jullie hebben daar een leuke avond gehad, dus dan is het goed. :)

Ehm, ik woon hier nu anderhalf jaar. De laatste 6 maanden is er in Praag goed te merken dat de kroon sterker word. Immers knijp ik me in mijn handjes als ik 37 Kronen voor een halve liter mag betalen. Een kroeg waar wij na het werk weleens heen gaan: Chapeau (vlakbij Old Town Square) daar betaal je al meer. En dat is beetje achteraf gelegen. Daarnaast ben ik afgelopen vrijdag Sushi wezen eten (nieuwe tent tegenover Chapeau) en dat kostte gewoon 2000 Kronen met zijn tweeen, en dat is dan voorgerecht, hoofdgerecht, flesje wijn, 2 glazen rose champagne (die overigens het goedkoopste waren 130 kronen per glas).

Kortom denk dat de tijden wel voorbij zijn van het goedkope Tsjechie, althans wel in Praag.

Goede tip om te eten: Pizza Pasta Grill. Je stapt uit op Namesti Republiky, ga recht voor het Palladium staan en kijk rechts naar boven. Het ziet er niet echt uit qua entree, maar heerlijk Italiaans eten voor aardige prijzen (420 Kronen onbeperkt eten, krijg je alles van de kaart in een aangepaste hoeveelheid, flesje wijn 500 Kronen).

EDIT:

Net even alle berichten gelezen.. Ehm Chapeau is inderdaad heel leuk, maar pas beetje op als je naar de WC gaat, althans daar wil over het algemeen nog wel flink drugs gebruikt worden en ook zonder schaamte! Beneden is wel okay, maar wel beetje hoog 17/18 jaar gehalte. Denk dat het leuker is om naar een gezellige kroeg te gaan zoals Kolkovna, hier zijn er meerdere van in het centrum en iets daarbuiten. De leukste vinden wij zelf is bij de Spaanse Synachoge in the Jewish Quarter. Een aanbeveling is bijv. ook om daar te gaan lunchen en aardappel soep te nemen, welke word geserveerd in een uitgehold groot brood!

Ben zelf afgelopen dinsdag naar de Opera geweest: Cosi Fan Fette, een Italiaanse opera in de Staats Opera, hij speelt ook nog als jullie hier zijn. Had twee kaartjes gereserveerd voor 600 kronen per stuk (wil je goedkoper dan moet je gewoon last minute aan de deur kopen en hopen dat er nog plek is). Kregen een glaasje sect aangeboden en ze liepen rond met een dienblad met hapjes. Dit alles was in de Staats Opera rechts achter het Muzeum.

Daarnaast zijn de echte toeristische trekpleisters:
- Joodse wijk incl Synachoge route & begraafplaats
- Burght
- Kralsbrug
- Kabelbaan naar boven (little eifeltower), schitterend uitzicht over Praag, en leuke wandeling naar beneden (of omhoog net wat je wilt :))
- Alle overige schitterende gebouwen en parken door de hele stad.

Daarnaast is het aan te bevelen, ondanks dat het wellicht wat koud is, te roeien over de moldau heb dit zelf vorige week gedaan, en dan is het leukste als je daarna door alle straatjes te roeien die links van de Karlsbrug liggen. Heel pitoresk, en er iets niets romantischer in Praag dan door die kleine "straatjes" te roeien met treurwilgen en de schitterende herfstkleuren! Daarnaast is er een aanleg stijger (100m, verder dan het luxe restaurant Kampa), ga daar eruit en maak een wandeling door het schitterende park en neem een kijkje bij de " Praagse Klaagmuur" heb geen idee hoe hij echt heet maar hij was super belangrijk in de jare 70 voor en door Hippies, allemaal teksten e.d. Ben je beetje koud geworden dan ligt achter de muur een schitterende tuin met een kunst galerie, hier kan je heerlijke chocolade melk drinken met zelfsgemaakte apfelstrudel..

Veel plezier, en voor vragen: just ask!

Als ik het zo jouw aanbevelingen bekijk, vind ik het jammer dat ik niet binnenkort naar Praag ga Robbert!! :top:

Nou die 36 euro retour is mij vanaf februari niet meer gelukt hoor (en ik ga vrijwel iedere maand en hou de aanbiedingen nauwlettend in de gaten..). Wel bedankt voor de Praagtips. Ik denk dat je met de opera "Cosi fan tutte" bedoelt, van Mozart. Als je trouwens iets langer in Praag woont zal je zien dat je echt nog wel in het centrum onder de 30 kronen makkelijk een pivo kunt vinden hoor! Ga bijvoorbeeld eens bij Muzeum (met het museum in de rug) links de Sokolska in. Voor 19 kronen scoor je in één van die café's een halve liter. Sowieso zitten daar allemaal leuke betaalbare tentjes.

Ga bijvoorbeeld eens bij Muzeum (met het museum in de rug) links de Sokolska in. Voor 19 kronen scoor je in één van die café's een halve liter. Sowieso zitten daar allemaal leuke betaalbare tentjes.

Wij zijn daar twee weken geleden geweest in Hostel Advantage, maar ik toen die leuke betaalbare tentjes niet gezien. Heb ik die dan glad over het hoofd gezien? Wij zijn van daaruit naar Metro IP Pavlova gelopen en van daaruit verder iets gezocht.
Heb je een naam misschien? (Voor de volgende keer)

Ehm, ik woon hier nu anderhalf jaar. De laatste 6 maanden is er in Praag goed te merken dat de kroon sterker word. Immers knijp ik me in mijn handjes als ik 37 Kronen voor een halve liter mag betalen.
Als je trouwens iets langer in Praag woont zal je zien dat je echt nog wel in het centrum onder de 30 kronen makkelijk een pivo kunt vinden hoor! Ga bijvoorbeeld eens bij Muzeum (met het museum in de rug) links de Sokolska in. Voor 19 kronen scoor je in één van die café's een halve liter. Sowieso zitten daar allemaal leuke betaalbare tentjes.
Ja, ik begrijp dat dus echt niet. Ik kom eens per jaar in Praag en weet dan feilloos de hospoda's te vinden waar je 20, hooguit 25 kronen betaalt voor een pivo. In en rond het centrum, dus geen achterafkroegjes in de buitenwijken. En de Nederlanders die in Praag wonen, zeggen allemaal veel meer te betalen. Dan doe je volgens mij iets niet goed.
Het zal wel aan mijn speciale pivoneus liggen dan... :oeps:

Daarnaast ben ik afgelopen vrijdag Sushi wezen eten ..... en dat kostte gewoon 2000 Kronen met zijn tweeen, en dat is dan voorgerecht, hoofdgerecht, flesje wijn, 2 glazen rose champagne (die overigens het goedkoopste waren 130 kronen per glas).

Kortom denk dat de tijden wel voorbij zijn van het goedkope Tsjechie, althans wel in Praag.
Ga jij nu maar eens sushi in Nederland eten, en dan hetzelfde wat jij hierboven opnoemt. Met 2000 kronen ben je echt heel goed weggekomen, hoor. Bovendien: sushi eten in Tsjechië lijkt mij niet de juiste maatstaf om te bepalen of de goedkope tijden daar voorbij zijn. :stout:

Wij zijn daar twee weken geleden geweest in Hostel Advantage, maar ik toen die leuke betaalbare tentjes niet gezien. Heb ik die dan glad over het hoofd gezien? Wij zijn van daaruit naar Metro IP Pavlova gelopen en van daaruit verder iets gezocht.
Heb je een naam misschien? (Voor de volgende keer)
Ja hoor, de eerste bar aan je linkerhand meteen "Café Alternativ", dan zit daar achteraan meteen een andere betaalbare hospoda en loop je verder die straat in kom je vanzelf het café tegen waar je voor 19 kronen een pivo kan kopen (was in 2005 zelfs 16 kronen). Ook een aanrader in die buurt vind ik de Legenda bar in de parallel lopende straat Legerova.

Punkenstein: Over Pivoneus gesproken.....dan heb ik die ook, alhoewel ik meestal naar de prijs van de vino's kijk: Is die goed dan is de bierprijs ook goed. Echt een hele belangrijke tip: Als de prijzen niet staan aangegeven, vraag ALTIJD de kaart (misschien wat betuttelend, maar als wij groepen rondleiden in Praag zijn er toch altijd weer mensen vervelend verrast omdat ze geen kaart vroegen; overigens geven de meeste bars uit zichzelf een kaart. Dus: Ook al ziet een café er niet luxe uit, vraag toch de kaart!).

Nathalie: Inderdaad, let in goed op dat ze je niet belazeren!
Ik heb het ooit gehad in een kroeg vlak achter het Oude Raadhuisplein; naast de deur hingen van die glazen vitrines met prijslijst. Halve liters stonden voor 21 kronen. Na daar met een lotgenoot een paar stuks verwerkt te hebben, wilden wij afrekenen. De barman rekende iets van 30 kronen en hield stug vol dat de kleine pivo's 21 waren. We hebben hem bijna mee naar buiten gesleurd en toen gaf hij snikkend toe. Voor straf hebben we daarna nog flink wat pivo's leeggeslobberd en hebben afgerekend zonder fooi. *kijkt genadeloos*
:deuk:

PS. Ik zal deze berichten straks verplaatsen naar het topic over "Tsjechië steeds duurder?", daar past de discussie beter. :)

Ron

Geroyeerd Lid
Ga jij nu maar eens sushi in Nederland eten, en dan hetzelfde wat jij hierboven opnoemt. Met 2000 kronen ben je echt heel goed weggekomen, hoor. Bovendien: sushi eten in Tsjechië lijkt mij niet de juiste maatstaf om te bepalen of de goedkope tijden daar voorbij zijn. :stout:
Ik ben niet bepaald een koopjes jager of iets, maar het was meer een opmerking.

Sushi eten, dat deed ik om de twee weken in Nederland.. Neem bijv. Doozo in Leeuwarden die zelfs heeft mee gedaan aan een tv programma van Herman den Blijker...Daar met zijn tweeen eten is 80 euro, tsja.. In verhouding is het natuurlijk wel raar, immers welke Czech kan 80 euro betalen om 1 x te eten.. Althans als ik hoor wat mensen bij mij op kantoor verdienen, dan kunnen die er niet eten. Laat staan als je leraar bent of misschien iets minder nog. Daarom vond ik het vooral duur.

Daarnaast is alles sinds een half jaar hier wel fors duurder geworden, al kijk ik alleen maar naar een DPP abbonement (voor openbaar vervoer) die is sinds 6 maanden met 500 kronen omhoog gegaan! Dat is fors...

Maar goed, je kan vast heel goedkoop drinken en eten, alleen tsja ik ken ze nog niet echt. Althans waar ik ook een beetje de sfeer vind die ik graag heb...

Nou die 36 euro retour is mij vanaf februari niet meer gelukt hoor (en ik ga vrijwel iedere maand en hou de aanbiedingen nauwlettend in de gaten..). Wel bedankt voor de Praagtips. Ik denk dat je met de opera "Cosi fan tutte" bedoelt, van Mozart. Als je trouwens iets langer in Praag woont zal je zien dat je echt nog wel in het centrum onder de 30 kronen makkelijk een pivo kunt vinden hoor! Ga bijvoorbeeld eens bij Muzeum (met het museum in de rug) links de Sokolska in. Voor 19 kronen scoor je in één van die café's een halve liter. Sowieso zitten daar allemaal leuke betaalbare tentjes.
Heb overigens geboekt voor a.s. November (2 weken geleden) en dan vlieg ik heen en weer voor 45 euro. Kortom 22.50 voor een enkeltje.. :). Goed zoeken, en ik heb denk ik het voordeel dat ik vanuit Tsjechie vlieg..dat is over het algemeen goedkoper dan vanuit Amsterdam naar Praag.

OK, dan heb je echt een mazzeltje! Wat betreft de sfeer in de kroegjes: De kroegjes die ik bedoel zijn gewoon authentiek Tsjechisch, geen moderne ketens ofzo.

Ron

Geroyeerd Lid
Ja dat snap ik :). Ik weet niet of je kroegen kent als Kolkovna, dat vind ik nu een leuke tent om even te lunchen of om een biertje te drinken s'avonds. Vaak wat live muziek van gitaar, dwarsfluit en zang.. Leuk om wat te drinken tot een uur of 22:00 daarna word het wat suf. Maar goed dan zijn er genoeg andere tenten waar je lekker een biertje kan drinken. Trouwens al die echt goedkope kroegen schenken Krusevice (of nog erger), ik vind dat persoonlijk niet echt heel lekker. Prefereer liever Cambrinus of Pilsner. En die drink ik meestal rond de 25 tm 50 kronen, overal door Praag.

Bovenaan