Nieuw lid

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn naam is Jos van Zetten getrouwd met Simonette en vader van Perry (10) en Nina (4).

Ik ben deze zomer voor de 4e keer in Tsjechie geweest en de rest van de familie voor de 2de keer.
2 keer ben ik wezen vliegvissen op forel en vlagzalm op diverse mooie riviertjes met leden van de visclub waar ik lid van ben.
Na de eerste keer vissen was ik enthousiast en ben met vrouw en kinderen ook nog 2 weken vakantie wezen vieren in Hbloka.

Nu 2 jaar later gingen wij weer vissen op de Labe (Elbe) en Jizera in de buurt van Vrachlabi.
Na een lekkere week vissen aldaar (Juni) ben ik wezen zoeken op internet naar een leuke camping in deze omgeving.
Zo kwamen wij uit op camping Papillon van jan en Akkelien.
Een heerlijke tijd gehad.

Op de terugreis nog 2 dagen Praag.
Wij overnachten 30 km buiten Praag en gingen met de trein naar de hoofdstad.
De treinreis is al een belevenis op zich.
Na een tussenstop in Duitsand zijn wij van de week weer veilig thuis aangekomen.

Eenmaal thuis maar lid geworden van dit forum aangezien dit zeker niet de laatste keer geweest zal zijn dat wij in Tsjechie geweest zullen zijn.

Jos
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Welkom Jos op het forum en heel veel leesplezier gewenst. Er zijn altijd veel vragen van mensen die graag willen gaan vissen, nou ik merk dat jij daar dus al veel vanaf weet, dus wie weet kun je mensen van dienst zijn in de toekomst. Veel plezier hier en in Tsjechie natuurlijk.
 
Welkom om dit verslavende forum
Voorlopig zal je niet uitgelezen raken met alle belevenissen die iedereen al heeft meegemaakt in het wonderschone CZ.
Ik wens je daarom ook heel veel leesplezier.
En succes met het maken van een leuke keuze voor de volgende vakantie, maar dat zal niet moeilijk zijn alhoewel het hele land is bijzonder mooi
 
Freddy2005 schreef:
Welkom Jos, ik veronderstel dat Jan en Akkelien het forum aangegeven hebben. Heb je ook in de Labe bij Jan iets gevangen ?
Klopt Freddy,

Ik heb de naam van dit forum wel eens voorbij horen komen tijdens het drinken van een biertje bij het kampvuur.
Even googelen en voila...

Ter hoogte van de camping in de Labe heb ik 3 forelletjes gevangen.
Het water stond ook erg laag.
In de Labe boven Vrachlabi heb ik meerdere leuke forellen gevangen.
Nu moet ik bekennen dat ik erg lui was deze vakantie en niet erg veel gevist heb.
Normaal ga voor zonsopgang vissen tot de rest van de familie wakker is, 's avonds weer even voor zonsondergang.
Dan heb de rest van de dag om leuke dingen te doen met vrouw en kinderen.
Maar deze vakantie heb ik lekker uitgeslapen (had ik waarschijnlijk nodig).

Jos
 
Kun je iets vertellen over de techniek bij het vissen bij Jan en Akkelien.
Welk materiaal , welke vlieg?
Ik heb het bij 30 graden buitentemperatuur geprobeert, 3 dagen lang , overdag en tegen de avond , en heb er maar 1 kunnen vangen.
 
Jos en familie allereerst van harte welkom op dit forum, leuk zo'n visfanaat erbij. (niet dat ik zelf zo'n visser ben):)
Ben jij zo'n fanatieke visser die netjes zijn vergunningen gaat halen of vis je gewoon een beetje voor de hand weg.
En als jij zo'n fanatieke visser bent dan is mijn vraag hoe heb jij dat geregeld met je vergunningen verkrijgen om te vissen in de buurt van Vrchlabi?:confused:
Daar hoor ik vaak vragen over dus ik ben wel benieuwd.
Groetjes en veel leesplezier hier.
Albert
 
Promotie poging ???

Gorrit schreef:
Ik vis helemaal niet, ben ik nu lui???:confused:
Nee dat denk ik niet. je wil graag promotie maken.

Van aspirant pivonist naar ?????

En leren kost tijd dat weet ik.

Zo heeft een ieder wat anders waar je mee bezig kunt zijn.

En dat respecteer ik.

Maar lui, nee dat is het laatste wat ik zou willen zeggen.
 
Vis techniek

:deuk: Hee, Baan
Je hebt denk ik te veel gedronken :proost: bij jan en Akkelien en teveel naar het graasmaaien zitten kijen ipv naar die vissen.

groeten Michel Nas, die fietser van de camping
 
Alberto schreef:
Ben jij zo'n fanatieke visser die netjes zijn vergunningen gaat halen of vis je gewoon een beetje voor de hand weg.
En als jij zo'n fanatieke visser bent dan is mijn vraag hoe heb jij dat geregeld met je vergunningen verkrijgen om te vissen in de buurt van Vrchlabi?

Beste Alberto en andere forumleden,

Om te beginnen heb je de Tsjechische staatsvergunning nodig, het zelfde wat in NL de visakte is.
Daarnaast moet je een plaatselijke vergunning hebben van de desbetreffende visrechthebbende.

De Staatsvergunning verkrijgen kan lastig zijn.
Ik had er nog 1 van 2 jaar geleden maar die was verlopen.
Voor afgelopen keer was onze vistrip geregeld via een Tsjechische visgids.
2 maanden van te voren had ik een kopie van mijn Nederlandse visakte, paspoort en mijn oude staatsvergunning opgestuurd en bij aankomst in Tsjechie lag mijn nieuwe vergunning gereed, geregeld door de visgids, geldig voor 3 jaar.

2 jaar geleden had ik het ook van te voren geregeld.

Ik was 2 jaar geleden ook met de familie op vakantie en mijn zwager ging ook mee, hij wilde ook een hengeltje uit gooien.
Wij op pad om voor hem de staatsvergunning te regelen, het heeft ons een hele dag gekost.
Wij zijn uiteindelijk beland in de kamer van de burgemeester in Ceske Budejovice en uiteindelijk heeft hij nooit een vergunning gekregen.
Hij moest zijn Nederlands visakte kunnen tonen als bewijs dat hij "kan" vissen, die lag in thuis in NL.

Dus voor het verkrijgen van de staats vergunning heb je een paspoort/ID kaart en je Nederlandse akte, ik had ook allerlij andere Nederlandse vergunningen, lidmaatschapskaart van de VNV (ver. ned. vliegvissers) e.d. meegestuurd aangezien men kennelijk gek is op al dit soort documenten.

Eenmaal de staatsvergunning kun je zo de plaatselijke vergunningen krijgen, sorry "kopen" bij de plaatselijke hengelsport winkel.
Een touristen vergunning voor inwoners van buiten CZ.
Voor Vrchlabi betaalde ik geloof ik 1100.00 of 1200.00 kr voor 1 week salmonide vergunning. De witvis/karper vergunning is goedkoper.
Dus ga niet met de goedkopere vergunning in forllen water vissen!
In Vrchlabie zit de hengelsportwinkel in een dierenwinkel in de hoofdstraat, Krkonosska 155.
Er zijn weer afzonderlijke vergunningen voor Salmonide (forel & vlagzalm) en witvis/karper wateren.
Dit staat ook keurig aangegeven op de gedetaileerde viskaarten die te koop zijn bij de hengelsport winkels.
Er zijn 6 kaarten die heel Tsjechie dekken en ze kosten 89.00 kr.
Op de kaarten zie je rode wateren, deze zijn voor de salmonide vergunningen, blauwe voor de witvis/karper vergunningen en paarse zijn prive wateren.
Ook staan er nummers bij die je ook op bordjes tegen komt langs de rivier. Allemaal goed goed geregeld dus.

Of men streng controleerd, en de e.v.t. sancties weet ik niks van.
Ik heb mijn vergunningen altijd netjes geregeld, met de opbrengsten wordt uiteindelijk de visstand bijgehouden e.d.

Jos
 
Baan schreef:
Nee dat denk ik niet. je wil graag promotie maken.
Van aspirant pivonist naar ?????
En leren kost tijd dat weet ik.
Zo heeft een ieder wat anders waar je mee bezig kunt zijn.
En dat respecteer ik.
Maar lui, nee dat is het laatste wat ik zou willen zeggen.
Mijn berichtje was als geintje bedoeld hoor;) No hard feelings:shake:
En inderdaad: Van aspirant naar ECHTE Pivonist is nog een lang en vloeibaar traject:deuk:
Ik hoop dat de liefhebbers nog lang en vaak visplezier gaan beleven.
PS Ook bij ons in de buurt zijn leuke viswaters te vinden!!
 
Baan schreef:
Kun je iets vertellen over de techniek bij het vissen bij Jan en Akkelien.
Welk materiaal , welke vlieg?
Ik heb het bij 30 graden buitentemperatuur geprobeert, 3 dagen lang , overdag en tegen de avond , en heb er maar 1 kunnen vangen.

Beste Baan,

Ik heb achter de camping ( Malé Labe) met veel moeite 3 forellen kunnen vangen.
De waterstand was laag er waren nauwelijks insecten (behalve wespen :traan: ).
Onder de stenen in de rivier kon ik ook geen larven ontdekken.
Ik heb ze gevangen met een nimf, een Caddis imitatie.

Ook op de andere visstekken (Labe)zag ik geen vissen aan de oppervlakte actief, dus ook met nimfen gevangen en goed ook.

In Juni vingen we ook goed met de droge vlieg.
Beneden Vrchlabi in de Labe mooie vlagzalmen, er zit hier ook forel maar ik ging voor de vlagzalmen.
Boven Vrchlabi in de Labe en Jizera bruineforel, regenbogen en 1 bronforel (hier zit geen vlagzalm).
Beneden Vrchlabi in de Malé Labe bruine forelletjes, wat hier verder nog zit weet ik niet.

Jos

watermark.php
 
Dank je wel Jos, voor je uitgebreide en vooral duidelijke info. Hier hebben we tenminste wat aan. Ik denk dat je vele lezers hiermee helpt en nog mee gaat helpen in de toekomst.
Groetjes Albert
 
Ik had over deze vispraat mischien beter een nieuw onderwerp kunnen maken.......maar nog even een paar tips.

Het is verplicht om een landingsnet bij je te hebben.
Ik heb dus het allerkleinste netje wat te krijgen was op mijn rug hangen, puur omdat het een verplichting is en er verder geen last van wil hebben.

Weerhaakloos wordt aanbevolen, maar is dus geen verplichting.

Op de vergunning dien je de vangsten te noteren.
Ik weet alleen niet of dat voor alle gevangen vis geld of alleen de vis die je meeneemt (max. 2)
Aangezien ik niks meeneem vulde ik maar niks in, als dan blijkt dat je alles moet invullen dan wist ik dat gewoonweg niet :confused:

Er wordt ook verwacht dat de vergunning na afloop weer wordt ingeleverd waar deze is gekocht, de ingevulde gegevens zal men waarschijnlijk gebruiken om de visstand te bewaken.

Het meenemen van gevangen vis door touristen wordt door de Tsjechische vissers niet echt gewardeerd, maar is dus niet verboden (max. 2 per dag)
De tsjechische vissers zijn zuinig op hun mooie visstand.

Tsjechie is erg populair onder de vliegvissers vanwege de vele mooie riviertjes, de visstand en betaalbaarheid.
In vele andere Europese landen zijn de vergunningen duur, kan wel oplopen tot 60,00 Euro per dag.

Er is een bepaalde techniek onder de vliegvissers, het "Tsjechisch nimfen", waardoor de Tsjechen meerdere malen wereldkampioen vliegvissen werden.
Het schijnt wel een Poolse vinding te wezen maarja.....
Mede dit heeft Tsjechie op de viskaart gezet.
Mijn manier van vissen is het niet omdat ik het gewoonweg niet leuk vind......maar het is wel effecief.

Jos
 
Bovenaan