Nieuw kanaal tussen Donau, Oder en de Labe

Topic in 'Vervoer' gestart door Ad Verschoor, 26-03-2016.

  1. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    China wil meebetalen aan groot kanaal in Europa

    Vooraleer president Xi Jinping gaat deelnemen aan de nucleaire top in de VS brengt hij maandag een tweedaags bezoek aan de Tsjechische republiek. Naar verwachting zullen er 20 akkoorden worden gesloten waarbij het meest opvallende de aanleg is van een kanaal tussen Donau, Oder en de Elbe waar beide landen in een eerste fase $ 1 miljard aan willen bijdragen.


    [​IMG]

    Het bezoek van president Xi aan Tsjechië duurt twee dagen vooraleer hij in Washington gaat deelnemen aan een nucleaire top. Het is zijn eerste reis van een Centraal- of Oost-Europees land. Hoewel het de eerste keer sinds 67 jaar is dat een Chinese president het land bezoekt, is het de vijfde keer sinds 2013 dat Xi zijn Tsjechische collega Milos Zeman ontmoet. Zeman was de enige leider van een EU-land die in september aanwezig was op de militaire parade naar aanleiding van de 70e verjaardag van het einde van WO 2. China ziet het land als een scharnier tussen Oost- en West-Europa en als een toegangspoort tot de EU. Tsjechië zoekt al langer betere transportverbindingen maar het ontbreekt Tsjechië aan fondsen om die te financieren. Naar verwachting zullen de twee landen hun betrekkingen optillen naar een strategisch partnerschap waarbij een twintigtal overeenkomsten zullen worden gesloten. De discussie zal zich wellicht focussen op de nieuwe zijderoutes tussen China en Europa.

    [​IMG]

    Vicevoorzitter van het parlement Vojtech Filip heeft onthuld dat China gezamenlijk de bouw van een kanaal tussen de Donau, de Oder en de Elbe wil financieren, een project dat door president Zaman al een tijdje gepromoot wordt. De twee partijen zouden 1 miljard euro investeren in een eerste fase. Het voorgestelde kanaal zou zo een Y-vormige water corridor zijn van Polen en de Tsjechische republiek tot Slovakije en Oostenrijk. Het kanaal zal drie grote Europese rivierbekkens verbinden en uiteindelijk de Noordzee te Hamburg verbinden met de Baltische zee te Constanza in Roemenië en de Baltische zee te Szczecin in Polen. De Tsjechische republiek tekende als eerste land in de regio het MoU over OROB, ‘One Road, One Belt’, de nieuwe zijderoute, in november. Vorig jaar bezocht China ook de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), die de uitbouw van de regio ondersteunt sinds 1991 en stelde het een mechanisme tot financiële samenwerking voor met de 16 landen uit de regio.

    Bron: chinasquare.be
     
    bruinh vindt dit leuk.
  2. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Qoute van Nieuws van de Nederlandse ambassade in Praag:
    De aanleg kanaal Donau-Oder-Elbe speelt al lange tijd.
    Er is een bouwverbod en de haalbaarheidsstudie wordt volgend jaar pas afgerond.Bron cs.wikipedia.org.
    Zie ook artikel radio.cz/en over logistieke droom of nachtmerrie.
    Website van het project Donau-Oder-Labe(Elbe) is d-o-l.cz/en.
    Als ik het goed lees zal China maar € 500.000.000,- investeren in de eerste fase ,dat is een heel klein deel van de totale kosten.
     
  3. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Uitslag haalbaarheidsstudie Oder-Donau-kanaal.

    De droom van president Milos Zeman - en vóór hem, keizer Franz-Joseph en de schoenenfabrikant Baťa - komt tot uiting. Hoewel alleen op papier. De interconnectie van de Donau, Oder en Elbe is economisch de moeite waard, volgens een studie van het ministerie van Transport.

    Keer op keer verschijnt het idee: de aanleg van een kanaal tussen de Donau, Oder en Elbe. Het project is niet nieuw.
    Een ambitieus project met een onzekere uitkomst: Tsjechië heeft een haalbaarheidsstudie afgerond voor een kanaal tussen de Oder en de Donau. Kosten: € 10,9 miljard.
    Dit is het resultaat van een studie die in totaal 3.500 pagina's telt waarvan de conclusies na twee jaar beschikbaar zijn en nu aan het Tsjechische kabinet moet worden voorgelegd.
    Een extra verbinding met de Elbe zou de kosten meer dan verdubbelen tot € 22,5 miljard.
    Reden is het hoogteverschil dat moet worden overwonnen. In het geval van de Elbe zou 250 m overbrugd moeten worden. De verbinding van de Donau naar de Oder zou relatief goedkoop zijn om te realiseren, aangezien de zogenaamde Moravische Poort de laagste waterscheiding in Midden-Europa is en het hoogteverschil slechts 125 m is. De verbinding tussen de Donau en de Oder is dan "het meest logisch", aldus Transportminister Dan Ťok. Het onderzoek beoordeelde de effecten van het kanaal op transport, water, energie en recreatie. De studie omvat echter niet de investeringskosten om de bevaarbaarheid van deze rivieren te verzekeren. Vanwege de aanhoudende droogte hebben deze rivieren momenteel de laagste waterstand sinds jaren.
    De Tsjechische experts gaan ervan uit dat de bouw van het kanaal 15 jaar zou duren. De aanleg van het kanaal zou ten vroegste in het jaar 2028 kunnen beginnen.

    Een van de belangrijkste voorstanders van een trans-Europees kanaal Donau-Oder-Elbe is de Tsjechische president Milos Zeman. Transportminister Dan Ťok noemde het project in het verleden science fiction.
    Milieuactivisten bekritiseren de plannen, omdat ze bang zijn voor massale ingrepen in de waterhuishouding en talrijke bestaande natuurgebieden.
    De nationaal-socialisten waren in 1939 begonnen met de bouw van een Oder-Donau-kanaal. Het werk werd beëindigd vanwege de oorlog. Het kanaal wordt ontworpen om vrachtschepen van de Donau naar de Oostzee en de Noordzee te laten varen.
    Bronnen oa mdcr.cz/Media , radio.cz/de + binnenschifffahrt-online.de.
     
    bruinh vindt dit leuk.
  4. Die studie is net zo betrouwbaar als de studie van de Betuwelijn.
    Duitsland bouwt geen sluizen in de Elbe, dus beneden Decin ben je dan uitgevaren. En het Poolse kanaal net ligt er bij zoals het gebouwd is, voor kleine schepen met weinig diepgang. En dat kan je niet vergelijken met een modern nederlands binnenschip, waar 110 meter bij 11,40 en een diepgang van 3,50 meter al als klein ervaren wordt.
    Daar komt nog bij dat het verbinden van rivieren en kanalen ook op de natuur een enorme impact heeft.

    Maar er is een lichtpuntje: in 2028 is er geen Milos meer en zal het wel weer in de ijskast geschoven worden.
     
  5. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Over de stuw bij Děčín is men al 30 jaar aan het vergaderen. Helaas bleef het alleen bij praten.

    In 2015 is de nieuwe EU regeling ingegaan van Natura 2000. Nu blijkt de geplande stuw bij Decin net binnen de grens van het beschermde gebied Natura 2000 te liggen. Ze hebben gevraagd aan de EU of er een gebiedscompensatie gedaan mag worden met Duitsland, maar dat is afgewezen. Národní park České Švýcarsko (in het Nederlands: Nationaal park Boheems Zwitserland) wil niet meewerken aan een natuurcompensatie regeling.

    Sinds kort valt het Ministerie van Waterstaat in Tsjechië niet meer onder het Ministerie van Verkeer, maar is verplaatst naar het Ministerie van Landbouw. Het Ministerie van Landbouw staat wel achter de bouw van een stuw bij Děčín.
    Bron radio.cz/de

    Vorig jaar was het 8 maanden lang onmogelijk om met een binnenvaartschip van/naar Tsjechië te varen. Met de stuw zou de binnenvaart langer kunnen doorvaren. Zo worden er bijv cascoschepen gebouwd in Tsjechië voor Nederland, die over water via Hamburg naar Rotterdam gaan om daar afgebouwd te worden. Dit voorjaar zijn er een paar, na maandenlang gewacht te hebben op water in de Elbe, eindelijk vertrokken.
    Afgelopen weken zijn er 10 megagrote biertanken voor Tsjechische brouwerijen per boot vanaf Hamburg aangekomen in Lovosice. Dit is met trein onmogelijk of over de weg alleen met speciale nachtelijke transporten bijna niet te doen zijn.



    De grootste en oudste rederij van Tsjechië, ČSPL, is in november overgenomen door een Duits bedrijf. Nu is er maar een grote rederij die nog in Tsjechië zit, de EVD. Al deze circa 50 binnenvaartschepen varen het hele jaar over de Europese rivieren en ook regelmatig in Nederland.
    Verder zijn er ongeveer 450 Tsjechische bemanningsleden die op Nederlandse schepen werken.

    In 2017 werd er al een begin gemaakt met het verhogen van de bruggen tussen Praag en Duitsland, zodat schepen tot 7 meter doorvaarthoogte krijgen. Dit plan wordt voor 85% gefinancierd door de EU. In 2020 zou het eerste hoge schip al in Praag moeten arriveren volgens radio.cz/de.
     
    Ad Verschoor, zapalky en Pelhřimov vinden dit leuk.
  6. Wegens redenen waarover ik niet wil uitweiden, ben ik plotseling een bijzonder groot - zo niet de grootste - voorstander van alle infrastructurele werken die een ongehinderde doorvaart bevorderen! :stout:
     

Deel deze pagina