Nieuw kanaal tussen Donau, Oder en de Labe

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
China wil meebetalen aan groot kanaal in Europa

Vooraleer president Xi Jinping gaat deelnemen aan de nucleaire top in de VS brengt hij maandag een tweedaags bezoek aan de Tsjechische republiek. Naar verwachting zullen er 20 akkoorden worden gesloten waarbij het meest opvallende de aanleg is van een kanaal tussen Donau, Oder en de Elbe waar beide landen in een eerste fase $ 1 miljard aan willen bijdragen.




Het bezoek van president Xi aan Tsjechië duurt twee dagen vooraleer hij in Washington gaat deelnemen aan een nucleaire top. Het is zijn eerste reis van een Centraal- of Oost-Europees land. Hoewel het de eerste keer sinds 67 jaar is dat een Chinese president het land bezoekt, is het de vijfde keer sinds 2013 dat Xi zijn Tsjechische collega Milos Zeman ontmoet. Zeman was de enige leider van een EU-land die in september aanwezig was op de militaire parade naar aanleiding van de 70e verjaardag van het einde van WO 2. China ziet het land als een scharnier tussen Oost- en West-Europa en als een toegangspoort tot de EU. Tsjechië zoekt al langer betere transportverbindingen maar het ontbreekt Tsjechië aan fondsen om die te financieren. Naar verwachting zullen de twee landen hun betrekkingen optillen naar een strategisch partnerschap waarbij een twintigtal overeenkomsten zullen worden gesloten. De discussie zal zich wellicht focussen op de nieuwe zijderoutes tussen China en Europa.



Vicevoorzitter van het parlement Vojtech Filip heeft onthuld dat China gezamenlijk de bouw van een kanaal tussen de Donau, de Oder en de Elbe wil financieren, een project dat door president Zaman al een tijdje gepromoot wordt. De twee partijen zouden 1 miljard euro investeren in een eerste fase. Het voorgestelde kanaal zou zo een Y-vormige water corridor zijn van Polen en de Tsjechische republiek tot Slovakije en Oostenrijk. Het kanaal zal drie grote Europese rivierbekkens verbinden en uiteindelijk de Noordzee te Hamburg verbinden met de Baltische zee te Constanza in Roemenië en de Baltische zee te Szczecin in Polen. De Tsjechische republiek tekende als eerste land in de regio het MoU over OROB, ‘One Road, One Belt’, de nieuwe zijderoute, in november. Vorig jaar bezocht China ook de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), die de uitbouw van de regio ondersteunt sinds 1991 en stelde het een mechanisme tot financiële samenwerking voor met de 16 landen uit de regio.

Bron: chinasquare.be
 

kuurgast

Donateur
Vicevoorzitter van het parlement Vojtech Filip heeft onthuld dat China gezamenlijk de bouw van een kanaal tussen de Donau, de Oder en de Elbe wil financieren, een project dat door president Zeman al een tijdje gepromoot wordt. De twee partijen zouden 1 miljard euro investeren in een eerste fase.
Qoute van Nieuws van de Nederlandse ambassade in Praag:
Ik sprak met hem ook over het lievelingsproject van president Zeman, de verbinding van de rivieren de Oder, de Elbe en de Donau, een project waar Nederlandse expertise goed ingezet zou kunnen worden.
De aanleg kanaal Donau-Oder-Elbe speelt al lange tijd.
Er is een bouwverbod en de haalbaarheidsstudie wordt volgend jaar pas afgerond.Bron cs.wikipedia.org.
Zie ook artikel radio.cz/en over logistieke droom of nachtmerrie.
Website van het project Donau-Oder-Labe(Elbe) is d-o-l.cz/en.
Als ik het goed lees zal China maar € 500.000.000,- investeren in de eerste fase ,dat is een heel klein deel van de totale kosten.
 

kuurgast

Donateur
de haalbaarheidsstudie wordt volgend jaar pas afgerond.
Uitslag haalbaarheidsstudie Oder-Donau-kanaal.

De droom van president Milos Zeman - en vóór hem, keizer Franz-Joseph en de schoenenfabrikant Baťa - komt tot uiting. Hoewel alleen op papier. De interconnectie van de Donau, Oder en Elbe is economisch de moeite waard, volgens een studie van het ministerie van Transport.

Keer op keer verschijnt het idee: de aanleg van een kanaal tussen de Donau, Oder en Elbe. Het project is niet nieuw.
Een ambitieus project met een onzekere uitkomst: Tsjechië heeft een haalbaarheidsstudie afgerond voor een kanaal tussen de Oder en de Donau. Kosten: € 10,9 miljard.
Dit is het resultaat van een studie die in totaal 3.500 pagina's telt waarvan de conclusies na twee jaar beschikbaar zijn en nu aan het Tsjechische kabinet moet worden voorgelegd.
Een extra verbinding met de Elbe zou de kosten meer dan verdubbelen tot € 22,5 miljard.
Reden is het hoogteverschil dat moet worden overwonnen. In het geval van de Elbe zou 250 m overbrugd moeten worden. De verbinding van de Donau naar de Oder zou relatief goedkoop zijn om te realiseren, aangezien de zogenaamde Moravische Poort de laagste waterscheiding in Midden-Europa is en het hoogteverschil slechts 125 m is. De verbinding tussen de Donau en de Oder is dan "het meest logisch", aldus Transportminister Dan Ťok. Het onderzoek beoordeelde de effecten van het kanaal op transport, water, energie en recreatie. De studie omvat echter niet de investeringskosten om de bevaarbaarheid van deze rivieren te verzekeren. Vanwege de aanhoudende droogte hebben deze rivieren momenteel de laagste waterstand sinds jaren.
De Tsjechische experts gaan ervan uit dat de bouw van het kanaal 15 jaar zou duren. De aanleg van het kanaal zou ten vroegste in het jaar 2028 kunnen beginnen.

Een van de belangrijkste voorstanders van een trans-Europees kanaal Donau-Oder-Elbe is de Tsjechische president Milos Zeman. Transportminister Dan Ťok noemde het project in het verleden science fiction.
Milieuactivisten bekritiseren de plannen, omdat ze bang zijn voor massale ingrepen in de waterhuishouding en talrijke bestaande natuurgebieden.
De nationaal-socialisten waren in 1939 begonnen met de bouw van een Oder-Donau-kanaal. Het werk werd beëindigd vanwege de oorlog. Het kanaal wordt ontworpen om vrachtschepen van de Donau naar de Oostzee en de Noordzee te laten varen.
Bronnen oa mdcr.cz/Media , radio.cz/de + binnenschifffahrt-online.de.
 
Die studie is net zo betrouwbaar als de studie van de Betuwelijn.
Duitsland bouwt geen sluizen in de Elbe, dus beneden Decin ben je dan uitgevaren. En het Poolse kanaal net ligt er bij zoals het gebouwd is, voor kleine schepen met weinig diepgang. En dat kan je niet vergelijken met een modern nederlands binnenschip, waar 110 meter bij 11,40 en een diepgang van 3,50 meter al als klein ervaren wordt.
Daar komt nog bij dat het verbinden van rivieren en kanalen ook op de natuur een enorme impact heeft.

Maar er is een lichtpuntje: in 2028 is er geen Milos meer en zal het wel weer in de ijskast geschoven worden.
 

kuurgast

Donateur
Verder wil Miloš Zeman een grotere bijdrage van Oostenrijk aan zijn onzinnige plan om de Donau door te trekken via Tsjechië naar Polen, het D-O-E project. Daar zit niemand op te wachten , kost heel veel geld en is voor grote binnenvaart schepen niet bruikbaar. Laat hij eerst werk maken van een betere ontsluiting van Praag naar Dresden dmv een nieuwe sluis bij Decin zodat de binnenvaart door kan varen tijdens drogere periodes.
k ben niet zo van de boten. Geen verstand van. Maar gelet op het kennelijke voorstel, lijkt het mij interessant als je ons hierover wat meer kan vertellen.
Over de stuw bij Děčín is men al 30 jaar aan het vergaderen. Helaas bleef het alleen bij praten.

In 2015 is de nieuwe EU regeling ingegaan van Natura 2000. Nu blijkt de geplande stuw bij Decin net binnen de grens van het beschermde gebied Natura 2000 te liggen. Ze hebben gevraagd aan de EU of er een gebiedscompensatie gedaan mag worden met Duitsland, maar dat is afgewezen. Národní park České Švýcarsko (in het Nederlands: Nationaal park Boheems Zwitserland) wil niet meewerken aan een natuurcompensatie regeling.

Sinds kort valt het Ministerie van Waterstaat in Tsjechië niet meer onder het Ministerie van Verkeer, maar is verplaatst naar het Ministerie van Landbouw. Het Ministerie van Landbouw staat wel achter de bouw van een stuw bij Děčín.
Bron radio.cz/de

Vorig jaar was het 8 maanden lang onmogelijk om met een binnenvaartschip van/naar Tsjechië te varen. Met de stuw zou de binnenvaart langer kunnen doorvaren. Zo worden er bijv cascoschepen gebouwd in Tsjechië voor Nederland, die over water via Hamburg naar Rotterdam gaan om daar afgebouwd te worden. Dit voorjaar zijn er een paar, na maandenlang gewacht te hebben op water in de Elbe, eindelijk vertrokken.
Afgelopen weken zijn er 10 megagrote biertanken voor Tsjechische brouwerijen per boot vanaf Hamburg aangekomen in Lovosice. Dit is met trein onmogelijk of over de weg alleen met speciale nachtelijke transporten bijna niet te doen zijn.


De grootste en oudste rederij van Tsjechië, ČSPL, is in november overgenomen door een Duits bedrijf. Nu is er maar een grote rederij die nog in Tsjechië zit, de EVD. Al deze circa 50 binnenvaartschepen varen het hele jaar over de Europese rivieren en ook regelmatig in Nederland.
Verder zijn er ongeveer 450 Tsjechische bemanningsleden die op Nederlandse schepen werken.

In 2017 werd er al een begin gemaakt met het verhogen van de bruggen tussen Praag en Duitsland, zodat schepen tot 7 meter doorvaarthoogte krijgen. Dit plan wordt voor 85% gefinancierd door de EU. In 2020 zou het eerste hoge schip al in Praag moeten arriveren volgens radio.cz/de.
 
Over de stuw bij Děčín is men al 30 jaar aan het vergaderen. Helaas bleef het alleen bij praten.
.....
Afgelopen weken zijn er 10 megagrote biertanken voor Tsjechische brouwerijen per boot vanaf Hamburg aangekomen in Lovosice.
Wegens redenen waarover ik niet wil uitweiden, ben ik plotseling een bijzonder groot - zo niet de grootste - voorstander van alle infrastructurele werken die een ongehinderde doorvaart bevorderen! :stout:
 

kuurgast

Donateur
Volgens critici is de watercorridor Donau-Oder-Elbe het niet waard en megalomaan
Aanleg zou kunnen beginnen in 2030 en eindigen in 2079

Vooral academische tegenstanders hadden kritiek op de haalbaarheidsstudie in opdracht van het ministerie van Transport, waarin commentaar wordt gegeven, de voordelen worden overschat en de kosten worden onderschat. Integendeel, de voorzitter van de D-O-L Association, Jan Skalický, of de directeur van de Strategiedienst van het ministerie van Transport, Luděk Sosna, pleitten voor de corridor, volgens welke het project dit najaar aan de regering zou kunnen worden voorgelegd. Ze zeiden dit tijdens een openbare hoorzitting op vrijdag 14 juni in de Senaat.

"We willen graag een gemeenschappelijke kijk op individuele afdelingen, zodat we dit kunnen presenteren aan de regering tijdens de herfst van dit jaar, "zei Sosna. Hij verwierp de kritiek dat de 3500 pagina's tellende studie de voordelen van de corridor overschat. "Naar onze mening, economische evaluatie is goed voorbereid, we werken met geldige methodologieën," zei hij.
"Ik denk niet dat een andere studie een nieuwe toegevoegde waarde zal brengen. We kunnen erover praten, het zal een interne discussie zijn, " zei Sosna op voorstel van de initiatiefnemer van de hoorzitting, Jitka Seitlová uit KDU-ČSL senatoriale club, dat de studie wordt beoordeeld door buitenlandse deskundigen of dat er een nieuwe wordt ontwikkeld.

Josef Seják van de Commissie Milieu van de Academie van Wetenschappen bestempelde de studie als vals. Volgens hem hebben de auteurs van de studie de methoden van milieueffectbeoordeling verkeerd gebruikt. Schade aan ecosystemen kan 100 miljard CZK overschrijden, voegde hij eraan toe.

Eliška Vejchodská van het Instituut voor Economisch en Milieubeleid zei dat het onderzoek niet aan de Europese normen voldeed. Er wordt gezegd dat het dubbele tellingen van voordelen omvat, bijvoorbeeld van de productie en verkoop van schepen.

De Vereniging van particuliere landbouw van de Tsjechische Republiek (ASZ ČR) verwerpt categorisch een dergelijk project. Naast een andere megalomane interventie in een landschap dat socialistische constructies te boven gaat, zou het project honderden miljarden Tsjechische kronen en duizenden ingrepen in de rechten van landeigenaren in het gebied waar het DOE-project zou worden uitgevoerd, vereisen. Bovendien is het benodigde geld niet beschikbaar en als de Chinese investeringen in deze context worden gebruikt, zou ons land het Trojaanse paard van China worden op het grondgebied van de EU, wat ook de veiligheid van ons land in gevaar zou kunnen brengen.

De president van Oostenrijk, Alexander Van der Bellen, was ook niet overtuigd van het kanaal Donau-Oder-Elbe om daar hun water naar toe toe laten wegstromen.

Hyundai uit Nošovice vind het niet de moeite waard om auto's of onderdelen te vervoeren voor hun productie. Ondanks het feit dat de haalbaarheidsstudie carmakers noemt. Gebruik van het kanaal is nog niet gepland door twee andere autobedrijven, TPCA in Kolín en Škoda Auto in Mladá Boleslav.

Het enige theoretische voordeel zou alleen kunnen zijn om de vrachtscheepvaart op de Elbe te versterken, die toevallig de milieu-, economische, zakelijke en politieke risico's die een dergelijk project zou opleveren, niet kan compenseren.

Het is mogelijk om na 2030 te beginnen met bouwen van Donau-Oder. De geschatte kosten van dit onderdeel zijn 283 miljard kronen.
Volgens een haalbaarheidsstudie gepubliceerd door het ministerie van Transport zouden vijfduizend vrachtwagens per dag verdwijnen van de Midden-Europese wegen nadat het hele kanaal in 2079 in gebruik was genomen. Als alleen de Donau-Oder-vestiging in bedrijf was, zouden slechts drieduizend vrachtwagens verloren gaan.

Bronnen goochelvertaling van oa ct24.ceskatelevize.cz , nase-voda.cz , radio.cz/de , radio.cz/en.

Vorig jaar was het 8 maanden lang onmogelijk om met een binnenvaartschip van/naar Tsjechië te varen. Met de stuw zou de binnenvaart langer kunnen doorvaren. Zo worden er bijv cascoschepen gebouwd in Tsjechië voor Nederland, die over water via Hamburg naar Rotterdam gaan om daar afgebouwd te worden. Dit voorjaar zijn er een paar, na maandenlang gewacht te hebben op water in de Elbe, eindelijk vertrokken.
Afgelopen weken zijn er 10 megagrote biertanken voor Tsjechische brouwerijen per boot vanaf Hamburg aangekomen in Lovosice. Dit is met trein onmogelijk of over de weg alleen met speciale nachtelijke transporten bijna niet te doen zijn.
De nieuwe stalen romp van een schip werd te water gelaten op de scheepswerf Barkmet in Lhotka nad Labem nabij Lovosice. De zogeheten casco van tanker gemaakt voor een Nederlandse klant, is 86 meter lang, 11,45 meter breed en 5,35 meter hoog.
Nu is het wachten op einde van de droogte om hem te kunnen vervoeren over de Elbe. Bron idnes.cz.
Punk de biertanks zijn inmiddels geïnstalleerd in Plzen. Bron idnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
We willen geen kanaal!
Tientallen gemeenten ondertekenden een memorandum tegen D-O-L.


Burgemeesters van 56 gemeenten in Moravië hebben een memorandum ondertekend waarin het megalomane project van de watergang Donau-Oder-Elbe wordt afgewezen. Het memorandum is toegezonden aan de regering en de Tsjechische premier Andrej Babiš.

De burgemeesters maken zich zorgen over de voorbereiding van beslissingen van de overheid. Tot dusverre heeft niemand de impact van de gang op het milieu met hen besproken en zijn ze niet gedetailleerd op de hoogte gebracht van de intentie.

Sommige burgemeesters zijn ontevreden over de buitensporige kosten van het project - de totale investeringskosten van de Donau-Oder-link worden geschat op 283 miljard. In de variant van interconnectie van alle drie rivieren is dit 585 miljard kronen.
Burgemeesters eisen de vrijgave van het beschermde kanaalreservaat en de stopzetting van de financiering voor de voorbereiding van het project totdat de duidelijke bijdrage aan de regio en de Tsjechische Republiek is aangetoond.

De territoriale reserve, die door vijf regio's loopt, heeft honderden kilometers. Hierdoor hebben gemeenten zich al tientallen jaren niet kunnen ontwikkelen, omdat het een beperkend element is voor de plaatsing van strategische regionale en lineaire gebouwen. Gemeenten zullen duizenden hectares landbouwgrond van hoge kwaliteit verliezen.

Het memorandum richt zich nu tot de overheid en de Tsjechische premier. De senatoren verzochten ook om beoordeling van de haalbaarheid door onafhankelijke deskundigen - bij voorkeur buiten Tsjechië.
De economische berekeningen lijken niet helemaal correct te zijn, er zijn duidelijke fouten gemaakt en het is noodzakelijk dat iemand het onpartijdig controleert.

De watergang Donau-Oder-Elbe heeft echter ook een aantal aanhangers - waaronder de stad Přerov. Volgens het project moet Přerov de grootste binnenhaven van Europa worden.

Bron olomoucky.denik.cz + radio.cz/de.
--------------------------------------------------------------
Wat ik ook heel vreemd vind is dat men water uit de Donau wil pompen in dit nieuwe kanaal, terwijl de Donau ook met watertekorten te maken heeft.
 

Ad Verschoor

Donateur
Stuw Decin voorlopig van de baan

Het Tsjechische ministerie voor Milieu heeft het onderzoek naar de milieueffecten van een nieuwe stuw in de Elbe nabij Decin voor beëindigd verklaard. In september 2016 had het ministerie de milieueffectrapportage teruggestuurd naar de Tsjechische vaarwegbeheerder met de vraag deze bij te werken, maar na drie jaar is er nog geen reactie gekomen. De Tsjechische vaarwegbeheerder geeft aan nog niet over alle documentatie te beschikken om het rapport volledig te kunnen bijwerken.


(foto Adobe Stock)

Onvoldoende garanties
De bouw van een nieuwe stuw in Decin zou de nautische condities voor de binnenvaart op de Elbe tussen de Duitse grens en Decin kunnen verbeteren. Er is een grensoverschrijdend milieueffectonderzoek uitgevoerd. In dat kader konden in 2011, 2012 en 2016 ook in Duitsland burgers en instellingen reageren op de plannen. Het Tsjechische milieuministerie vond telkens dat er nog niet genoeg garanties voor milieubescherming in de plannen stonden.

Nu de milieuminister in Praag sinds 2016 geen bijgewerkte versie meer ontvangen heeft, zet hij een punt achter het onderzoek. De Tsjechische vaarwegbeheerder kan echter op een later tijdstip verzoeken het onderzoek weer te starten. Het project is dus niet volledig van de baan. De bouw van de stuw zou naar schatting 160 miljoen euro kosten.

Bron: binnenvaartkrant.nl
 

kuurgast

Donateur
De regering stuurt tijdens de crisis 15 miljard euro naar het omstreden Zeman-kanaal.

Ondanks de huidige onzekere situatie, waarin de regering het land steeds meer schulden heeft, keurde het kabinet van Babiš de voorbereiding van het eerste deel van de watercorridor Donau-Odra-Elbe goed. De vergunning heeft betrekking op een stuk aan de Oder tussen Ostrava en de grens met Polen. Volgens het ministerieel document moet voor het meest efficiënte gebruik van de waterweg de diepte vijf meter zijn en de breedte van de vaargeul ongeveer 40 meter.

Het project, dat voornamelijk werd gepusht door president Miloš Zeman en waarvan de staat de rechtvaardiging nog steeds niet heeft bewezen, werd maandag door de regering gesteund. De eerste fase van de aanleg van het Donau-Odra-Elbe-kanaal moet de staatskas 15 miljard kronen (554 miljoen euro) kosten.

Onder de critici van het kanaal bevinden zich 56 steden en gemeenten uit de buurt van de geplande route. Ze vrezen dat de aanleg en exploitatie van het kanaal een negatief effect zou hebben op het grondwater. Ze zijn het ook niet eens met het beheer van de corridor over hun grondgebied, die de bezetting van duizenden hectares land zou vereisen.

Gemeenten geven de voorkeur aan verbetering van het wegennet in de omgeving en het hogesnelheidsspoor.

Het zal weer een klap zijn die opnieuw schade zal toebrengen aan de regio, die lange tijd gebukt gaat onder zware industrie en een slecht milieu. Zo evalueerden experts van de Universiteit van Ostrava de beslissing van maandag van de regering, die de voorbereiding van de Donau-Odra-Elbe-waterstructuur op de rivier de Odra goedkeurde. Ze riepen de regering op om af te zien van het plan. Ze zijn niet de enigen: het bouwproject wordt al lang bekritiseerd door economen, ecologen en transportlogistiek.

Vorig jaar vond er een hoorzitting plaats in de Senaat, waar het hoofd van de strategie-afdeling, Luděk Sosna, het standpunt van de staat verdedigde. Hij bracht een studie naar de Senaat, op basis waarvan hij verklaarde: "Naar onze mening is de economische evaluatie correct opgesteld, we werken met valide methodieken."

Josef Seják van de Commissie voor Milieu van de Academie van Wetenschappen noemde de studie vals. "Het onderzoek is het papier waarop het is gedrukt niet eens waard", zei hij in de Senaat, aldus ČTK.
Volgens hem hebben de auteurs van de studie doelbewust misbruik gemaakt van de methoden van milieueffectrapportage. Schade aan ecosystemen kan meer dan 100 miljard kronen bedragen, voegde hij eraan toe.

Eliška Vejchodská van het Instituut voor Economisch en Milieubeleid verwierp vervolgens het overheidsonderzoek tijdens dezelfde hoorzitting en verklaarde dat het niet voldeed aan de Europese normen. "Het project moet worden afgewezen", voegde ze eraan toe.

De aanleg van het kanaal achter Ostrava zou na 2030 kunnen beginnen - hier is waarschijnlijk een heel andere regering bij betrokken, en 99 procent van een andere president. Zo'n project in 2020 pushen is egoïstisch.
De regering besloot dit te doen op een moment dat ze, als gevolg van de covid-19-situatie, het tekort op de staatsbegroting dit jaar verhoogde tot 500 miljard. Het rekent ook op een tekort van meer dan honderd miljard voor volgend jaar, en het is niet duidelijk welke verdere uitgaven het land te wachten staan in verband met de pandemie.

Bronnen oa neovlivni.cz + seznamzpravy.cz + expats.cz.

Ik zie het niet gebeuren dat vrachtschepen dagenlang door Polen gaan varen om een vrachtje op te pikken in de regio Ostrava. Laten ze het geld investeren in een betere bevaarbaarheid van de Elbe.
Er varen daar nu schepen leeg naar Tsjechië en met halve lading naar Duitsland vanwege de lage waterstand. Maar ze moeten dat wel doen om hun schepen aan te passen met EU-subsidies en de plicht om dan voor de helft goederen te vervoeren vanuit Tsjechië.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een tsjechiese betuwelijn. En een kanaal van 40 meter breed was 50 jaar geleden al verouderd. En het Poolse kanalenstelsel stamt nog uit de tijd van Napoleon.

enc-bereik-groot.png


Dit is een overzicht van kaarten voor de beroepsvaart. En het overzicht zo inschattend, voor schepen vanaf 80 meter.
En een nieuw kanaal zou ook plaats moeten hebben voor 135x11.40x 4.5 meter. Dat is nu al min of meer de standaard.
Maar als je dit vergelijkt met de snelwegen en je kijkt hoe snel ze in vergelijking met (voormalig) oost germanistan zijn, zullen zelfs mijn kinderen dit niet meer meemaken.
 

kuurgast

Donateur
De politie verdenkt de auteurs van het onderzoek naar het Donau-Odra-Elbe-kanaal van corruptie.

De politie vermoedt de manipulatie van bevelen van de vereniging van bedrijven Aquatis en Sweco Hydroprojekt, die de auteur is van een haalbaarheidsstudie voor de aanleg van het waterkanaal Donau - Odra - Elbe. Volgens de verdenkingen van de rechercheurs namen Sweco en Aquatis deel aan aanbestedingen voor grote waterwerken. Het kanaal wordt al lang gesteund door president Miloš Zeman, en de regering keurde begin oktober de voorbereidingen voor het eerste deel van het kanaal goed.

Het toezichthoudende parket in Olomouc wil geen commentaar geven op het onderzoek of de verdachte. "Er zijn niet-openbare inspecties aan de gang, ik kan geen commentaar meer geven", aldus officier van justitie Pavel Komár.

Op basis van de bevindingen lanceerde het nationale hoofdkwartier tegen de georganiseerde misdaad in april 2018 een actie, waarbij het tussenbeide kwam in het Praagse hoofdkwartier van het stroomgebieddistrict van de Moldau en in het hoofdkwartier van Brno in het stroomgebieddistrict Moravia.

Volgens de brief namen de rechercheurs echter computers in beslag en namen ze documenten mee van particuliere bedrijven - Aquatis en Sweco Hydroprojekt - die toen onopgemerkt bleven.

Met deze bedrijven sloot het Ministerie van Verkeer in 2016 een contract van 27 miljoen voor de analyse van de kanaalaanleg. De wijziging van het contract werd drie maanden voor de politie-inval ondertekend.

Een ander bedrijf Vodní cesty, dat oorspronkelijk ook aan het onderzoek meedeed, behoorde op het moment van het binnenhalen van het contract weer tot Zeman's adviseur Petr Forman. Later sloten de twee bedrijven haar echter uit van de vereniging.

Volgens bronnen die dicht bij het onderzoek stonden, werd het werk van de politie vertraagd door organisatorische veranderingen, waardoor een ander team de zaak overnam, meldde Hospodářské noviny.

Volgens de media onderzoeken rechercheurs van het antimaffiahoofdkwartier of Aquatis en Sweco contracten met elkaar zijn overeengekomen, waardoor hun prijs kunstmatig wordt verhoogd. Dit zijn onder meer maatregelen voor het beheersen van overstromingen in Olomouc.

Hierdoor kwam de politie ook tussenbeide bij het plaatselijke gemeentehuis in een tijd dat de latere minister van Cultuur, Antonín Staněk, burgemeester was.

Pavel Kutálek, CEO van Aquatis, bevestigde tegenover Hospodářské aan de kranten dat rechercheurs geïnteresseerd zijn in Olomouc-aanbestedingen.
'Ik weet dat het (inval) te wijten was aan een overstromingsmaatregel in Olomouc. We waren een onderaannemer van Sweca. Maar we hebben er niets aan gedaan en ook niets geregeld ', zei Kutálek. Hij gaf ook toe dat de politie ook tussenbeide kwam in het hoofdkantoor van zijn bedrijf in Brno. Tegelijkertijd ontkende hij echter dat het bedrijf iets had gedaan.
De CEO van Sweco, Milan Moravec, reageerde niet op vragen van Hospodářské noviny.
Bron irozhlas.cz.

27 miljoen voor de analyse van de kanaalaanleg in 2016.....
De haalbaarheidsstudie kostte overigens 22 miljoen in 2014.....
Aanleg 15 miljard kronen..........

Daarnaast bestaat de kans dat de drie rivieren Donau, Odra en de Elbe, nooit echt met elkaar verbonden zullen zijn. Omdat Oostenrijkers al lang weigeren deel te nemen aan dit internationale project.
Als het echter lukt om alleen een verbinding met Polen aan te leggen en niet met de Donau (of ook met de Elbe, wat technisch de moeilijkste opgave is, omdat er in feite een nieuwe rivier zou moeten worden gegraven vanuit Moravië richting de Elbe), dan is de conclusie uit de economische haalbaarheidsstudie viel. Omdat de studie rekening houdt met het totale effect van het hele DOL-project, inclusief de verbinding over de Donau.
"Zonder de Donau heeft het kanaal economisch geen zin meer", waarschuwt ecoloog Zeman, die het eens is met de voormalige waterwegadviseur van de president, Forman. "Het is waar dat toen de beoordeling alleen werd gemaakt voor de verbinding met Polen, het economisch niet levensvatbaar was", zegt Forman.
Maar het levert meteen een verklaring op: in de onderzoeken werd alleen gekeken naar transport vanuit de Ostrava-regio naar de zee, ze hielden geen rekening met hoeveel vrachtvervoer tussen individuele steden in Polen zou opleveren. Volgens Forman, als dit algemene model zou worden gebruikt, zou de Odry-tak in het rood staan.

Hoewel het het gemakkelijkst is om te beginnen met bouwen aan de Oder en de datum helemaal niet zeker is, was een recente regeringsresolutie ter ondersteuning van het project voldoende, en er was onmiddellijk een scherpe reactie van politici in de regio Moravisch-Silezië.

Volgens hen is het onzin om een kanaal aan te leggen als niemand enig idee heeft hoe de industrie er over dertig of veertig jaar uitziet - als er überhaupt iets op het water te rijden is. En dat het idee van de rivier als een belangrijke transportader een terugkeer is naar de tijd van keizerin Maria Theresa in de tijd van snelwegen en hogesnelheidslijnen.
"In een dergelijke situatie is het een complete gok om zulke langetermijnprojecten ter waarde van honderden miljarden te plannen en het landschap fundamenteel te veranderen. Daarom achten wij eventuele stappen ten gunste van het DOL-project buitengewoon onverantwoord ”, aldus tachtig wetenschappers, waaronder experts op het gebied van ecologie en landschap, landbouw, waterbeheer of biologen, plantkundigen en regionale ontwikkelingsdeskundigen.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Volgens gemeenteraad is dit overbodig en een verouderd project, waarvan het concept tot de 19e eeuw behoort.

De vertegenwoordigers van Ostrava zijn het niet eens met de aanleg van het Donau-Odra-Elbe-kanaal. Ze stemden unaniem tegen. Ze zullen de komende dagen een brief met hun mening sturen naar premier Andrej Babiš. Burgemeester Tomáš Macura vertelde de pers vandaag.

De stad wijst erop dat de constructie grote gevolgen zou hebben voor het ecosysteem en het milieu rond de rivier de Odra, die door het grondgebied van Ostrava stroomt, en tegelijkertijd de stedenbouw van de stad negatief zou beïnvloeden. "Dit is een overbodig, verouderd project, dat door zijn concept tot de 19e eeuw behoort, niet tot de 21e eeuw", zei Macura. Volgens hem zou het project een nieuwe barrière in de stad creëren en het milieu enorm belasten.

De stad vreest dat de gevolgen van de aanleg van een kanaal op de rivier de Odra niet alleen significant zullen zijn op de bouwplaats, maar ook in de volledige omvang van de stroom. De constructie zou habitats in gevaar brengen en het grondwater aantasten, inclusief bronnen voor massale drinkwatervoorziening. Vertegenwoordigers van Ostrava zijn echter ook bezorgd dat de constructie de fundering van nieuwe gebouwen zou beïnvloeden en de statica van bestaande gebouwen zou kunnen verstoren.

"Het hele concept van het project is achterhaald. In de tussentijd is er een grote vertraging opgetreden in de cokes- en steenkoolwinning, en is de hele regio getransformeerd door afstand te nemen van de verwerkende industrie voor basisgrondstoffen, die vraag naar scheepvaart zou kunnen genereren. Het belang van het kanaal voor industrieel transport zou daarom zeer twijfelachtig zijn. Het gebruik van de rivier voor recreatievaart is wenselijk, maar vereist zeker geen ingrepen zoals het huidige plan voorziet”, zegt locoburgemeester Kateřina Šebestová , die ook wees op de financiële kosten van het project.

“Wij zijn dan ook van mening dat de bestede gelden naar andere regionale gebieden moeten gaan en projectvoorbereidingen voor de aanleg van het kanaal moeten worden stopgezet. In een tijd waarin de economie in heel Tsjechië aan het bloeden is als gevolg van de wereldwijde pandemie van covid-19, beschouwen we verdere uitgaven aan het megalomane project als een verkeerde beslissing, "voegde Šebestová eraan toe.

De haalbaarheidsstudie voor de aanleg van de watercorridor Donau-Odra-Elbe is begin oktober door de regering besproken en goedgekeurd. Het eerste deel van de watercorridor moet worden voorbereid, namelijk de bevaarbaarheid van de Odra tot aan de Poolse grens. Het zou ongeveer 15 miljard kronen moeten kosten, inclusief de haven, die gepland staat in Svinov. De goedgekeurde voorbereidingen voor het project werden bekritiseerd door oppositiepolitici en vertegenwoordigers van milieuorganisaties. In de regio was de universiteit van Ostrava bijvoorbeeld tegen hen. Integendeel, de aanleg van het kanaal wordt gepromoot door president Miloš Zeman.
Bron zdopravy.cz.

En ik maar denken dat het een echt kanaal zou worden.......blijkt het te gaan om een grote betonnen goot waar grote schepen niet dagenlang voor omvaren en voor pleziervaart niet echt plezierig zal zijn.
 

kuurgast

Donateur
Het einde van Zemans droom
Regering schrapt territoriale reserves Donau-Odra-Labe-kanaal


Tijdens haar vergadering op woensdag annuleerde de regering van Petr Fiala de territoriale reserves voor de watercorridor Donau-Odra-Labe. De annulering van de territoriale bescherming van de toekomstige route van het kanaal betekent in feite het einde van het project, dat werd gepromoot door president Miloš Zeman.

"We hebben nu de verwijdering van de territoriale reserve voor de hele Donau-Odra-Labe-verbinding goedgekeurd en een aantal gerelateerde historische resoluties van de regeringen geannuleerd", bevestigde vervolgens de minister van Transport Martin Kupka.
Hij voegde eraan toe dat het huidige kabinet geen enkele kroon heeft uitgegeven aan de voorbereiding van het kanaal, en noemde het hele project zinloos.

Minister van Regionale Ontwikkeling Ivan Bartoš vatte samen dat het kanaal dood is na het regeringsbesluit van vandaag.
"Het project is economisch niet zinvol en vormt een enorm risico voor het landschap en zijn ecosystemen. Het zou een enorme verspilling van overheidsgeld en onze natuurlijke rijkdom zijn', zei hij. "Het kanaal blokkeert al tientallen jaren land waar met niets anders op gebouwd kon worden. Nu is het eindelijk mogelijk om ze op een zinvolle manier in te zetten voor de verdere ontwikkeling van de aangrenzende gemeenten. Gemeenten zullen ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken om nieuwe appartementen te bouwen", legt Bartoš uit.

Het grondgebied in de geplande route van de corridor is geblokkeerd sinds 2010, toen de bescherming werd ingevoerd door de toenmalige regering van lopende zaken van Jan Fischer. Het kabinetsbesluit van vandaag houdt in dat het gebied wordt gedeblokkeerd. Eerder spraken de gemeenten langs de kanaaltracé zich uit voor deze stap, die ze omschreven als territoriale reserves als een belemmering voor hun ontwikkeling.

Volgens een haalbaarheidsstudie van het vorige kabinet van Andrej Babiš zou het project bijna 586 miljard kronen kosten. Volgens aanhangers zou het kanaal economische kansen bieden, tegelijkertijd het wegvallende scheepvaartverkeer in Tsjechië helpen en een beter waterbeheer mogelijk maken.

Integendeel, ecologen maakten bezwaar dat de corridor de overblijfselen van de relatief natuurlijke ecosystemen van Midden-Europa zou vernietigen en een aanzienlijk negatief effect zou hebben op het landschap en het waterregime van het land.

Het oordeel van de regering heeft geen betrekking op de mogelijke aanpassingen van de Elbe in het gedeelte van Pardubice tot de staatsgrens met Duitsland, evenals de Vltava van Mělník via Praag naar České Budějovice. Voor beide rivieren daarentegen wordt in de toekomst een verdere ontwikkeling van het transport verwacht.
Bron seznamzpravy.cz.
 
600 miljard kronen. Dat is een boel geld. Dat kun je beter in andere infra projecten steken. Zoals een snelle treinverbinding Praag Dresden Berlijn. etc.
Zonder een beter bevaarbare Elbe had dat kanaal zowiezo weinig zin. En wat de Elbe betreft is Tsjechië hierbij afhankelijk van Duitsland. En die wil vanwege milieu aspecten geen grote aanpassingen aan de Elbe doen om de bevaarbaarheid te verbeteren.
 
Bovenaan