Nederland loopt achter, Tsjechie voorop

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Door langer werken te blokkeren, wordt men mede verantwoordelijk voor het transport van werk naar landen in Azië. Landen als India en China, maar ook de nieuwe EU-Oostbloklanden, waar veel goed opgeleide mensen wonen en waar weinig werk is, nemen maar wat graag het werk over waar de Nederlandse werknemer nu te duur voor is.

Alhoewel Nederlanders de neiging hebben te denken dat de wereld om hen heen een stuk minder intelligent is dan het eigen volk, wijzen statistieken volstrekt anders uit. Ofschoon de Nederlander qua opleiding ooit tot de top van de wereld heeft behoort, is de Nederlandse werknemer momenteel slechts een matig ontwikkelde Europeaan.

Tsjechen en Slowaken gaan ons qua middelbaar onderwijs voor en ook Hongaren zijn beter opgeleid. Ook wat betreft het hoger onderwijs valt Nederland in de middenmoot.
 

Bijlagen

  • 34214-tabel.gif
    34214-tabel.gif
    18,9 KB · Bekeken: 7
Goed om ons eens een keer met de neus op de feiten te drukken vasek!!
Dat is wel eens nodig, zeker bij die eigenwijze Hollanders!!
 
Nederlandse kinderen hebben het ook veel te makkelijk op school. Toe ik zelf nog op scool zat had ik een keer scheikunde( chemie). Toen ik nog in cr woonde vnd ik scheikunde een leuke vak en heb toen ook naar school een oude schrift van cr school meegenomen. Toen de leraar scheikunde in heeft gekeken vroeg ie wat het was en of ik zo iets al had geleerd. Toen ik hem uitlechde dat het in cr normaal is dat de kinderen/jongeren dit leren heeft ie me verteld dat wat in mijn schrift stond krijgen kinderen/jongeren in nl pas op de universiteit. Dus kan je nagaan.
 
Wel schrikken dat Tsjechië helemaal achteraan staat met het percentage HBO'ers/WO'ers.
Ierland, aan de andere kant, heeft 48% van de 24-35 jarigen een HBO/WO opleiding meegegeven. Daarvan kan je je afvragen of dat niet wat te veel is; een samenleving heeft denk ik een goede mix nodig. Als er geen loodgieters, chauffeurs, secretaresses meer zijn (want iedereen te hoog opgeleid), schiet je daar als samenleving ook niet veel mee op.
En uit Petra's bericht valt af te leiden, dat het niveau van de middelbare opleiding ook nog flink kan verschillen. Maar dat is wat lastiger meetbaar
 
Bartiku schreef:
Daarvan kan je je afvragen of dat niet wat te veel is; een samenleving heeft denk ik een goede mix nodig. Als er geen loodgieters, chauffeurs, secretaresses meer zijn (want iedereen te hoog opgeleid), schiet je daar als samenleving ook niet veel mee op.
Da's niet helemaal waar. Als er in land X een tekort bestaat van beroep Y dan zullen die lonen stijgen en komen vanzelf de werknemers op het geld af.
 
R

rob.goverde

Guest
Ik denk dat ieder land zo zijn eigen idee heeft over opleidingen. Op het gebied van exacte vakken zal er duidelijk een verschil zijn. Daarin zijn de Tsjechen misschien wel beter. Op het gebied van talen niet, vergis je niet dat wij als Nederlanders op het talengebied best goed ontwikkeld zijn. En daar, heren en dames, ligt de basis communiceren! Op economisch vlak zullen we zeker niet onder doen
 
Bartiku schreef:
Wel schrikken dat Tsjechië helemaal achteraan staat met het percentage HBO'ers/WO'ers.
Ierland, aan de andere kant, heeft 48% van de 24-35 jarigen een HBO/WO opleiding meegegeven. Daarvan kan je je afvragen of dat niet wat te veel is; een samenleving heeft denk ik een goede mix nodig. Als er geen loodgieters, chauffeurs, secretaresses meer zijn (want iedereen te hoog opgeleid), schiet je daar als samenleving ook niet veel mee op.
En uit Petra's bericht valt af te leiden, dat het niveau van de middelbare opleiding ook nog flink kan verschillen. Maar dat is wat lastiger meetbaar

Maar die scholen daar zijn ook anders dan dat het hier is, hier is een middelbare school eigenlijk niks, is ook nog zeer algemeen opzich en ook niet echt vak gericht! terwijl als je van de Tsjechische zakladka (basis-school) komt en je gaat naar de Tsjechische "middelbare" school dan kies je al voor een vak, daarom studeren mensen denk ik ook niet altijd door. Daar is dat diploma meer waard dan hier je mavo of havo!
 
Laura, is dat sinds het instellen van het VMBO niet wat veranderd?
En in Tsjechië heb je ook het gymnasium, als voorportaal voor verdere studie?
 
ja vmbo, in mijn tijd was het nog mavo, maar daar kom je niet mee aan de bak.
Ik zeg ook niet dat er geen Tsjechen zijn die doorstuderen, maar volgens mij stoppen de mensen ook na de Tsjechische middelbare school.
 
sinds de invoering van het VMBO is het niveau alleen nog maar verder afgezakt en de het idee practische vakken binnen de mavo richting van het VMBO is ook een dooie dood gestorven, dus dat was ook geen oplossing
smiley29.gif
 
hallo, weet iemand wat is het equivalent van tsjechische middelbaare school hier? Is het MAVO of MBO? Ik heb geen idee.
Ik denk is iets minder dan MBO, maar niet zeker.
bedankt Pavla
 
MBO zou ik zeggen.

Citaat: Bartiku
Wel schrikken dat Tsjechië helemaal achteraan staat met het percentage HBO'ers/WO'ers.

Dat komt doordat je in Tsjechie overal een toelatingsexamen moet afleggen (ook voor MBO, HBO en universiteit en noem maar op) en dan nog de percentage van studenten toegelaten tot deze opleiding zo laag is dat je gewoon niet veel van hoog opgeleide mensen krijgt .. bijv.: universiteit ontvangt 2000 aanmeldingen maar er is plek voor ongeveer 60 mensen. Stel je voor dat de helft van deze mensen succesvol door het toelatingsexamen komt maar toch kunnen ze niet aan de opleiding beginnen.
Er is gewoon geen plek voor die mensen.
 
beruska bedankt

Vasek ik heb SES /Stredni ekonomicka skola/
Ik heb nooi begreepen of dat als MBO zou zijn of HAVO of MAVO?
Het system hier is onders als bij ons.
Wij hadden 8 jaar basis school en 4 jaar middelbaare school
hier is, volgens mij, 6 jaar basis school, 4 jaar lage school en danaar 4 jaar MBO? dan maakt dat meer als middelbaare school in Tsjechie.
 
Even een kleine opmerking: Wij zitten hier nu alleen maar jaren te tellen, maar of een opleiding ook het zelfde niveau bereikt in de zelfde tijd, zou ik dan ook graag willen weten.
Ik heb namenlijk begrepen van diverse mensen, dat de leerdruk in de midden-europese landen hoher was, dan hier. Of dat nog steeds zo is, weet ik niet.

Bestaat er, behalve IDW (instantie, welke buitenlandse diploma's wardeerd) ook een mogelijkeid om zelf ergens uit te zoeken, hoe hoog eigenlik je opleiding is?

Maar dus, de vraag is, wat is inhoudelijk het verschil, afgezien van de looptijd, ik denk, dat dat een betere vergelijking biedt.

En nu ga ik even studeren...
grin.gif
grin.gif
grin.gif
 
Fyzika heet hier natuurkunde (voor de niet geleerde onder ons). Verder dacht ik dat Stredni economicka skola hier vroeger MEAO heette, maar hoe het nu zit......?
 
Natuurkunde ? krijgen ze dat daar al op de basisschool?
toch zeker pas in de laatste jaren van de schooltijd.
 
Het is een beetje moeilijk te zeggen zo.

Mensen bekijken het verkeerd, Vasek vroeg het ook al,
welke middelbare school heb je gedaan in CR? Daar zit ook nogal verschil in, je kunt niet kijken dat middelbare school daar gelijk staat aan Havo of MBO in Nederland.

VMBO, Havo, VWO, MBO, LBO zijn allemaal middelbare schoolopleidingen, zo heb je in CR ook gewoon verschillende middelbare scholen. Technischer, algemener, Gymnasium etc.

Dat kan je dan wel gaan vergelijken.

Na de middelbare scholen komen de hoge scholen en universiteiten, dat is in Nederland zo en in CR ook!

In Tsjechie zal men meer in hun kop gestampt hebben, maar aan inzicht en begrijpen heeft men tegenwoordig veel meer.

Ik had laatst nog de discussie met een vriend van mij in CR, die heeft op de universiteit ruim 3 maanden zomervakantie en wilde hiermee zeggen dat hij minder maanden les krijgt om dezelfde stof te krijgen en dus zou het bij hun beter zijn. Terwijl het feit gewoon is, dat hun minder krijgen. Ook heeft een langere zomervakantie van hun tot gevolg dat ze minder vakantie door het jaar heen hebben.
Maar ja, zo kan je er nog wel uren over door gaan.

Wat hij heeft op de universiteit heb ik in Nl veelal op het gymnasium gehad. Het feit dat er na het gymnasium in Cr nog toelatingstoetsen zijn zegt ook al genoeg! In NL is het feit dat je het VWO goed hebt afgerond een bewijs dat je verder kunt studeren. In CR is dit niet zo, het probleem ligt in CR ook dat bijvoorbeeld het niveau van Gymnasium per school verschilt in CR, vandaar toelatingstoetsen.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat onderwijs in NL beter is dan in CR. Ze willen niet voor niets ook in Tsjechie het Nederlandse leersysteem invoeren.

Ik hoop dat het hele verhaal een beetje duidelijk is, er kwam steeds iets nieuws in me op en wilde dat toch ff kwijt haha.

Groetjes Erik
 
Bovenaan