Nederland loopt achter, Tsjechie voorop

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Nederland geeft een leraar alles een beetje algemeen.

Omdat in CR er echt leraren zijn per vak, omdat men wil dat de leraar echt weet waar hij over praat, wil nog niet zeggen dat men het op een extreem hoog niveau krijgt ofzo.

En het is allemaal niet zo erg, het gaat om het eindresultaat toch? haha
 
Toelatingstoetsen in Tsjechie en het lotensysteem in Nederland. Nou, vertel Erik, wat vind je beter?
In NL word je gewoon uitgeloot en in Tsjechie heb je toch kans dat je door die toetsen komt - als je goed bent.

Wat je hierover zegt vind ik onzin.
 
Hai Beruska, je kunt de toelatingstoetsen niet vergelijken met het lotensysteem! En bij de lotingen in NL heb je ook meer kans als je beter bent hoor.

Probleem bij die paar opleidingen waar geloot word is dat er maar een aantal studenten aangenomen worden. Maar als men de 100 beste aanneemt, dan is het nog maar de vraag of er dat jaar wel of niet 100 studenten beter zijn dan jou.

Ik heb het gewoon over het overgrote deel van de opleidingen, waar in Nederland dus geen lotingen voor zijn en in CR wel toelatingstoetsen.

Toelatingstoetsen kent men in Nl ook wel, maar die kan men doen als de vooropleiding niet voldoende zou zijn, maar dat is alleen maar prettig voor diegenen. Kunnen ze het evt toch doen als ze zich bewijzen.

Als je wilt vergelijken Beruska kun je beter dit vergelijken: diploma VWO in de hand in NL en de toelatingstoetsen in CR.

Dus lijkt me wel duidelijk wat ik beter vind
wink.gif
 
Wel jammer dan, dat een universiteitsopleiding uit Tsjechie hier in Nederland wordt gewogen als HBO......
Als ik vergelijk hoe een gemiddeld afstudeerproject op de Uni in CZ eruit ziet, staat dat in schril contrast tot de werken die hier geleverd moeten worden ... (wellicht per studie richting en Uni verschillend...)'
 
Je snapt niet, Erik, wat ik je wil uitleggen. De toelatingstoetsen in CZ bestaan NIET omdat de studenten op laag niveau zitten of omdat de vooropleiding gewoon niet voldoende zou zijn maar omdat er te veel studenten zijn en de universiteit moet kiezen wie er toegelaten kan worden. Er zijn ook faculteiten in CZ waar je geen toelatingstoets voor hoeft te doen - juist omdat zij daar niet genoeg studenten voor kunnen krijgen. Het gaat om de technische opleidingen die niet zo populair zijn.
In NL heb je maar een paar opleidingen waar het aantal studenten die aangenomen kunnen worden beperkt is, in CZ daartegen is al jaren niet genoeg plaatsen op de universiteiten. De hoge scholen hebben dit probleem niet maar toch doen de toelatingstoetsen omdat zij de beste studenten willen.
Of dit systeem van toelatingstoetsen goed is dat vraag ik me af. Want je kan goed zijn maar een slechte dag hebben en dan heb je pech.
Wat je zegt en waar ik niet mee eens ben is dat de VWO opleiding in CZ niet goed genoeg is om zonder de toelatingstoets aan de universiteit te kunnen gaan studeren.

Citaat:
Als je wilt vergelijken Beruska kun je beter dit vergelijken: diploma VWO in de hand in NL en de toelatingstoetsen in CR.

Dit kan je niet vergelijken!! Het is iets anders. Als je wilt doe maar dan diploma VWO (of vergelijkbaar) in CZ en VWO in NL.

Maar hier zullen wij nooit met elkaar eens zijn, Erik. En dat vind ik niet erg.
grin.gif
 
Erik heeft een punt, dat er in Nederland maar voor een beperkt aantal studierichtingen lotingen plaatsvinden.
Het lijkt me overigens vreselijk als je niet de studie kan doen die je wilt, omdat er gewoon niet genoeg plekken zijn.

Een bericht uit iDnes geeft verdere informatie over de kwaliteit van het Tsjechische onderwijs. De OECD heeft onderzoek gedaan naar de kennis van leerlingen op diverse aspecten. Het blijkt dat de Tsjechische leerlingen bovengemiddeld zijn op gebied van wiskunde en natuurwetenschappen, maar onder gemiddeld scoren bij de praktische toepassing van hun kennis.
De regering belooft dan ook veranderingen in de aanpak/normen toe te passen, waarbij meer de nadruk moet komen op de betekenis en toepasbaarheid van kennis dan op de blote feiten, het stampen van rijtjes. Een voorbeeld dat men geeft is, dat het beter is om te weten wat het belang van de schrijfster Bozena Nemcova is voor Tsjechië en de rest van de wereld, dan dat je haar geboortedatum weet.
Dat slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop voor verschillen die ik heb gemerkt: Tsjechen weten al die historische feiten incl. jaartallen vaak beter dan Nederlanders (ikzelf incluis).
De vraag is, als het Tsjechische systeem zich van theorie verschuift naar praktijk, of je dan de hoge niveaus van 'harde' kennis gaat verliezen. Lijkt me wel, en is een moeilijke keuze.
 
Hihi beruska, ik snap wat jij wilt zeggen, maar jij ziet het gewoon vanuit een andere hoek.

Wat je wilt vergelijken aan Gymnasium in CZ en VWO in NL (wat het zelfde is) weet ik zo ff niet. In NL kan je ermee naar een Universiteit, inschrijven en kopie diploma opsturen en klaar. In CZ moet je (bijna) altijd nog die toelatingtoetsen doen, terwijl ze in NL aan je cijferlijst zien hoe goed jij bent. En die is van langere tijd, dat is toch beter dan? Je zegt zelf dat als jij een slechte dag hebt op je toelatingstoets dat je meteen de l*l bent.

In NL zijn er bij heel veel studie's toelatingseisen hoor, minimaal een 7 voor wiskunde bijvoorbeeld, minimaal natuurkunde of 2 talen een bepaald cijfer en dat soort dingen. Aangezien in NL de scholen op het zelfde niveau nemen de universiteiten hiermee genoegen in NL. Probleem in CZ is dat het ene gymnasium niet gelijk is aan het andere, en vandaar dat ze je nog eens toetsen met een toelatingstoets, daar komt dan ook uit naar voren of je goed genoeg bent!

Zo zie ik het hoor haha
 
Bovenaan