Navigatiesystemen: techniek, hardware & software

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beschikbaarheid is het punt niet. Echter, bij TomTom, werken de kaarten alleen maar op het apparaat van degene die de kaarten, online, gekocht heeft.
Simpelweg de kaart kopiëren naar een ander TomTom-device gaat echt niet lukken.
Tenzij je het illegale circuit induikt......
 
Volgens mij werkt jouw Tomtom net als die van mij met een SD geheugenkaart, kwestie van een groter geheugenkaartje kopen (2 GB kost nog geen 10 euro) en daar West en Oost Europa opzetten.
Helaas, was het maar zo simpel. :(
De TomTom XL heeft alleen maar intern geheugen. Bij de West-Europa versie is dat 1GB en bij de West- en Midden-Europa versie 2GB. Uitbreiden zit er dus niet in.
 
Dank voor je reactie. Helaas wordt de nieuwe Tomtom XL niet verkocht met een SD kaart, maar zit het geheugen in de tomtom geintegreerd. Met behulp van een kabeltje moet ik de kaarten erop zetten. Het geheugen kan ik dus niet uitbreiden, waardoor ik de huidige kaart eraf moet halen en twee andere erop moet zetten.
 
Zo zie je maar weer... nieuw is niet altijd beter ....
Precies. TomTom presenteert de ONE en XL dan ook als instapmodellen. Prima spul, doet wat het moet doen, maar wie naderhand wil uitbreiden, heeft er een slechte koop aan. Die kan beter een model uit de wat duurdere GO-serie nemen; dan heb je meer mogelijkheden en is uitbreiding met SDHC-geheugenkaartjes mogelijk.
 
Mijn ONE is prima uit te bereidden met een SD kaart hoor... vandaar dat ik het bij de XL ook wel verwacht had...

Maargoed, is het met de XL niet mogelijk dan om de gedownloade kaart van Oost Europa erop te zetten ipv West Europa ? Als je West Europa op de pc (cd, geheugenkaart of usb stick) bewaart moet het toch ook weer mogelijk zijn om de boel later (indien nodig) om te wisselen ?
 
Klopt, de eerste modellen ONE hadden wèl een SD-slot.

Tuurlijk kan je kaarten verwisselen op het interne geheugen, maar het blijft behelpen.
 
navigatie geen tsjechie

ik weet niet of ik dit goed plaats!
tis allemaal al weer een tijd geleden hier op het forum

wij hebben een navigatiesysteem een NAV man van hallfords
simpel maar voor mij een perfect en niet te ingewikkeld ding

maar, nu we naar tsjechie gaan, wil ik eigen de kaart van tjechie erop
maar...ben blond en wie kan me helpen??????
 
Welk type Navman hebben jullie precies? Dat is namelijk wel van belang als je hem wilt uitbereiden.

Zo kan je voor de Navman F20 een SD geheugenkaartje kopen met de kaarten van Oost Europa daarop.

Dit kaartje werkt alleen niet met de F10 (welke op de site van Halfords staat).

Voor de Navman N-serie kan je een CD Rom kopen met de kaarten erop.

Dus even goed zoeken naar het type van je Navigatie !
 
Wij hebben dit jaar voor het eerst onze Garmin Nuvi 360 getest in Tsjechië. En over het algemeen gezien zijn wij zeer tevreden.
Wat wij wel altijd even doen is even van te voren uitzoomen om te kijken welke route ze ongeveer kiest. Want als je de snelwegen uitzet, dan sluit ze ook de gewone grote wegen uit.

Doorgaans reden wij prima routes, leuke weggetjes en maar 1x wilde ze ons een modderpad opsturen.
Af en toe wil ze ergens in waar het niet mag. En we hebben haar betrapt..Ze is een echte vrouw en haalt links en rechts soms door elkaar. Links zeggen waar je alleen rechts kunt bijvoorbeeld.
Ik vind het wel lekker relaxed rijden, als je zelf nog een beetje blijft nadenken en niet blind op zo'n simpel systeempje vertrouwd.

Het is maar software, en er zitten gewoon foutjes in, geen punt, we hebben altijd zelf nog hersens. En een goede kaart :top:
 
Ze is een echte vrouw en haalt links en rechts soms door elkaar. Links zeggen waar je alleen rechts kunt bijvoorbeeld.
:denk:
Ik dacht dat dat te maken had met linkshandigheid die onderdrukt wordt, of tweehandigheid????;)

De kaart omdraaien als je van zuid naar noord reist is wel echt iets voor vrouwen :top:

Gelukkig dat jullie zo tevreden zijn met Garmin. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Garmin.:dank2: We zullen onze ervaringen tzt delen.

Hilde:rijden:
 
Ik dacht dat dat te maken had met linkshandigheid die onderdrukt wordt, of tweehandigheid????;)

De kaart omdraaien als je van zuid naar noord reist is wel echt iets voor vrouwen
:offtopic: Even off-topic, maar vrouwen hebben over het algemeen minder ruimtelijk inzicht als mannen. :ja:
 
Dat kan kloppen,Lina,:denk::offtopic: maar mannen (jongetjes) husselen links en rechts vaker door elkaar.

Hilde

Ps Denk maar aan dansles.
 
Auw! :lmfao:
Wij gebruiken wel regelmatig navigatie in Tsjechië, maar redden ons zonder ook prima. Ik kan uitstekend kaart lezen en heb zeker meer richtingsgevoel als mijn ega. Maar misschien heb ik wel meer mannelijke hormonen als de gemiddelde vrouw. :stout:
 
Auw! :lmfao:
Wij gebruiken wel regelmatig navigatie in Tsjechië, maar redden ons zonder ook prima. Ik kan uitstekend kaart lezen en heb zeker meer richtingsgevoel als mijn ega. Maar misschien heb ik wel meer mannelijke hormonen als de gemiddelde vrouw. :stout:

Ook wij doen echt niet alles op de navigatie, soms is het leuk om je te laten begeleiden door de nuvi. Soms is het leuk om zelf te bepalen waar je heengaat.

En ook ik heb meer mannelijke hormonen dan gemiddeld, zeggen al mijn collega's (allen mannelijk)...:denk:
 
Heeft iemand ervaring met de Navigon?
Ik lees nl. alleen de reacties over TomTom.
Graag zou ik hier meer over lezen.
Bij voorbaat mijn vriendelijke dank. :beleefd: :)
 
Garmin nuvi 255

Heb voor mijn 50e verjaardag een Garmin nuvi 255 gehad.Er zat software van 2008 in .Via de officieele Garmin site heb ik een gratis update van 3,06 gig gedownload [dit duurde wel ff] Sinds deze update is het een leuk hulpmiddel.Als beeldschermauto heb ik een MACtruck [vinden de kids leuk ]en dr.Nightmare als stem:lmfao:Soms stuurt hij mij modderpaden in ,die rijdt ik voorbij waarna hij gaat herberekenen en mij over verharde paden stuurt:wow: Ook de omrijdfunctie vind ik handig als ik in een grote file terechtkom,hierdoor heb ik al heel wat reistijd bespaard:dank2:
 
Bovenaan