Moet Tsjechië Sudeten-Duitsers compenseren?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

de hele gedachte achter de compensatie is geld. waarom nu na 60 jaar? kunnen wij nu ook compensatie vragen voor het huis van overgrootmoeder dat in het centrum van Rotterdam stond? het word tijd het verleden te vergeten en vooruit te kijken maar als het om geld gaat zijn er altijd mensen die terug kijken
 
Je redenering is correct, maar in deze kwestie heeft de geschiedenis toch wel voor enorm veel ellende gezorgd.
Er is wel enig begrip mogelijk voor mensen die zonder dat ze fascistisch waren, uitgewezen en volledig aangeslagen werden in ontroerende en roerende goederen.
Ik vertrouw de Tsjechische rechtbanken in deze zonder dat daarom sprake zou moeten zijn van totale wieder-gut machen. dat zou ook onmogelijk zijn.
Stel je eens voor dat alle eigendommen die nu in Tsjechische en andere handen zijn geraakt teruggegeven moesten gaan worden aan de Sudeten.
Ik vrees echter dat het de eerstvolgende tientallen jaren nog processen gaat regenen.
 
Ik heb eigenlijk nog niemand gehoord over dat de meeste van die Sudeten-Duitsers in West-Duitsland en Oostenrijk terecht zijn gekomen.
En daar niet 45 jaar onder het communistische juk hebben geleefd. De meeste zullen ongetwijfeld daar een welvarend leven gehad hebben.

Het klinkt misschien een beetje simpel; maar zijn ze achteraf niet beter af geweest?
Wat zou er van hun geworden zijn in die 45 jaar in Tsjechoslowakije?
crazy.gif


Denk eens aan de wolga-duitsers in de Sovjet-unie; die hebben verschrikkelijke tijden doorstaan daar; en die worden nu met man en macht naar Duitsland teruggehaald!
Een omgekeerde wereld dus.
 
Dat is gewoon waar wat je stelt.Ik heb een tijdje terug wel zo een artikel gelezen van een achtergebleven Sudeet die het jammer vond dat hij niet bij de uitgewezen hoorde omdat hij verzetstrijder was geweest.
Ook in Duitsland-zelf zijn er zat Duitsers die dat gezeur van die Sudeten moe zijn.
Het is zo als Stijn eerder stelt er zijn grofweg drie strekkingen en heis goed die te onderscheiden.
In mijn chalupa-dorpje zie en proef je wel elke dag dat dit een mega-probleem is en blijft,zowel voor de nieuwe Tsjechen die er wonen als voor de Sudeten die naar b.v het oud-kerkhof komen.
De nieuwe Tsjechen die vaak doodsbang zijn dat ze alsnog uit hun huis moeten en een beperkt aantal nazaten van Sudeten die nogal luidruchtig laten horen dat dat grote witte huis van hun Opa was en van niemand anders.
Ik woon langs een wegje naar het kerkhof,in de zomer komen daar nogal wat van die Sudteten langs.
Net zo als bij de Tsjechen die daar passeren maak ik geregeld een praatje met Sudeten,en ik kan je zeggen daar zitten nog echte Nazi-jongens tussen, gelukkig heel zeldzaam
Wat ik ook geleerd heb is dat in de buurt van mijn chalupa er Sudeten wonen die hun Duitse afkomst volkomen verloochen,tot en met naamswijziging toe.
Ik denk best wel dat er zo meer Duitsers zijn dan formeel bekend is.
 
Nou, dat de verdreven duitsers in duitsland beter hebben gehad, klopt lang niet altijd! Ze moesten naar een totaal verwoest land, waar grote honger heerstte, terwijl uit een andere steek kwamen en daardoor zonder de broodnodige (familie) contacten moesten overleven. Die mensen hebben het echt niet makkelijk gehad. Dat ze later door keihard werken welvarend zijn geworden is hun eigen verdienste.
Maar ja, eerlijk gezegd weet ik zelf veel meer over Oost-pruisen, omdat daar een aantal voorouders van mij komen.
In Oost pruisen zijn de duitsers verdreven door de Russen, en dat ging op bijzonder bruute wijze. Hoe het verdrijven uit Tsjechië ging, weet ik niet precies. Waren het de Russen of de Tsjechen die voor het verdijven van de families zorgden? Ik zou me kunnen voorstellen dat als het Tsjechen waren, dat het enigzins ordelijker aan toe ging...
 
Ik denk dat Cris gelijk heeft, aanvankelijk waren die Sudetenduitsers echt niet welkom in Duitsland, men had al problemen genoeg en er kwamen ook nog een hoop Heimatvertriebnen bij.
Wie heeft wie verdreven? Dat is een moeilijke kwestie. Er zijn op de eerste plaats al een heel aantal Duitsers vrijwillig opgestapt toen ze merkten dat ze de oorlog verloren hadden. Een tweede groep is wild verdreven, divoky odsun, dus voor dat het verdrag van Potsdam getekend was en daar deden nogal wat burger-tsjechen aan mee. Een derde groep is enigszins gereguleerd verdreven, met medewerking van het Rode Leger.
Ik ben niet verdreven, maar het moet toch geen pretje geweest zijn.
 
nee ikzelf vind van niet. Aangezien het toch die verenigingen zijn die zonodig weer centjes willen hebben. De meeste mensen hebben daar na 45 jaar helemaal geen zin in. Degene die het destijds allemaal hebben meegemaakt die zijn allemaal al dood of zitten in een verzorgingstehuis. De nieuwe generatie heeft er waarschijnlijk helemaal geen zin in om terug te keren. Ikzelf zou er geen zin in hebben om in een koeiendorp te gaan wonen waar mijn opa heeft gewoont.
 
ik snap wat je bedoeld milou maar een koeiendorp is een wat boute uitspraak. er zijn heel wat mensen (waaronder ik) die het heerlijk toeven vinden in die "koeien"dorpjes
het gaat natuurlijk niet alleen om dorpjes ook om steden zoals Liberec.
 
Er zijn in het verleden al een aantal dergelijke aanklagers geweest, ze hebben echter nooit hun slag thuis gehaald. Het probleem in deze is dat de EU zelf de Benes-decreten erkend heeft als recht, dus het zal moeilijk worden voor de Sudetenduitsers. In ieder geval, ze zijn nu wel met een heuse groep. Zitten de Landsmannschaften er achter?
 
Gisteren (30 mei) hebben de diverse belangenverenigingen van de Sudeten-Duitsers in Nurnberg weer een bijeenkomst gehad. Er was hierover een kleine rapportage in het ARD-journaal. Wederom werd er sterk uitgehaald naar de Tsjechische regering. Het ging hierbij niet zozeer om een gehele en onvoorwaardelijke restitutie van verloren eigendommen, maar ook om een erkenning van de huidige Tsjechiche regering van het onrecht dat de Sudeten is aangedaan.
 
Ze hebben alle Tsjechische politieke partijen uitgenodigd om deel te nemen aan deze bijeenkomst. Niemand reageerde er op, dat is op zich logisch.
De voorzitter van dat achterlijke clubje Bernd Posselt (Sudeten-Duitse landsmanschaft) zit ook nog in het europees parlement voor de CSU. Hij wil het ook weer aankaarten in het Europees parlement na de verkiezingen.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Uit: De Twentsche Courant Tubantia (31/12/05)

Verdreven Duitsers vangen bot bij Europees Hof

STRAATSBURG (GPD) – Duitsers, die na de Tweede Wereldoorlog uit Tsjechoslowakije werden verdreven moeten niet bij het Europese hof voor de mensenrechten aankloppen om een schadevergoeding te krijgen voor hun destijds achtergelaten bezittingen. Dit hebben de rechters van het Europese Hof bepaald naar aanleiding van een door negentig ‘Sudetenduitsers’ aangespannen zaak.

De Duitse inwoners van vooral het noorden en westen van het voormalige Tsjechoslowakije werden na de oorlog door de Benes-decreten getroffen. Hun bezittingen in dit ‘Sudetenland’ werden in beslag genomen, wegens collaboratie met de bezetter. Talloze Duitsers verlieten daarop het land. Later eisten velen schadevergoeding bij de Tsjechoslowaakse, en later Tsjechische regeringen. De zaak belastte tientallen jaren de betrekkingen tussen het land en de Bondsrepubliek Duitsland.

De 90 Duitsers die naar het Europese Hof stapten achtten de in beslag name van hun bezit onrechtmatig en eisten schadevergoeding. De rechters wezen die eis af. Volgens hen moeten de betrokkenen hun zaak via Tsjechische rechtbanken laten lopen. Bovendien is het geen zaak voor het Europese Hof aangezien het Europese verdrag voor de rechten van de mens destijds niet voor Tsjechoslowakije gold.

Juridische experts menen dat de uitspraak van de Europese rechters vergaande gevolgen heeft voor zaken van andere Sudetenduitsers. ‘Het is duidelijk dat het voor hen geen zin meer heeft te proberen schadevergoeding voor hun voormalige bezittingen te eisen’, aldus professor Vladimir Balas, verbonden aan de Tsjechische academie voor wetenschappen.

Tsjechische rechtbanken wezen al eerder eisen voor schadevergoeding af. In een verdrag tussen Duitsland en Tsjechië van 1992 wordt die mogelijkheid ook afgewezen.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ach wat maakt het uit, die Duitsers zijn gewent aan verliezen en hadden ze maar niet met de vijand moeten heulen, ik vind het best, Tsjechië voor de Tsjechen en de rest achteraansluiten!!!!Na zdravi!!
 
Bovenaan