Moet Tsjechië Sudeten-Duitsers compenseren?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag weer in het nieuws, de problematiek rond de Sudeten-Duitsers. Het schijnt dat Vaclav Klaus in villa woont die vroeger bezit was van Sudeten-Duitse familie. Het verhaal: http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=49258

Iedereen kent de zogenaamde Benes-decreten. De uitvoering betekende verwijdering van enkele miljoenen Sudeten-Duitsers uit toenmalige Tsjechoslowakije, met achterlating van al hun bezit. De "odsun" had tot gevolg ook vele doden aan de Sudeten-Duitsers kant. De Benes-decreten, werden overigens door de geallieerden formeel goedgekeurd.

Twee jaar geleden heb ik het volgende meegemaakt, in Tsjechië. Op een dag stopte een auto voor de deur met Duits kenteken. Na een tijdje stappen twee bejaarde mensjes uit de auto en gaan aarzelend rondkijken. Na een half uur ijsberen bellen ze aan en stellen zich voor. Het land waar het huisje van mijn ouders op stond was vroeger van hun. Heel beleefd hebben ze rondgekeken, gepraat, koffie gedronken en later weer vertrokken. Ze wilden het alleen maar zien, even kijken waar ze ooit gewoond hebben. Deze Sudeten-Duitsers wilden het niet terug, ze begrepen ook wel dat de huidige eigenaren niets aan kunnen doen. Die hebben het gekocht van "obec" dus staat.

De vraag is, hoe moet dit opgelost worden. Moet Tsjechië Sudeten-Duitsers compenseren? Hun bezittingen teruggeven? Wat is jullie mening hierover.
 
Wat gebeurt is, is vreselijk. Indertijd lijkt het de enige manier zijn geweest om te garanderen dat duitsland nooit meer aanspraak zou maken op deze gebieden. Compensatie heeft weinig zin. Je kan niet blijven compenseren voor de tweede wereld-oorlog. Ik heb zelf ook weleens gesprekken gehad met duitse families die verdreven waren(in dit geval Oost-pruisen). Wat me opviel is dat vooral oudjes enorm gehecht zijn aan hun jeugdherinneringen en dat mensen zich hechten aan de plek waar ze opgegroeid zijn. Gewoonlijk hebben de kinderen van verdreven(duitse) vluchtelingen geen sterke band meer hebben met de geboorteplaats van hun voorouders. Ik denk dat je in de komende jaren nog veel oude mensjes zal zien rondlopen in Sudetenland, maar dat het dan wel ophoud. Massaal terugkopen van hun oude huizen zit er al lang niet meer in. de jongeren generaties zijn in duitsland opgegroeid en de meesten hoeven helemaal neit meer terug.
 
L

luc.van

Guest
Zeer interessant thema! Moeten Tsjechen Sudetenduitsers compenseren? Nee. Hebben de Duitsers de Tsjechen gecompenseerd. Ik denk aan de vele oorlogslachtoffers, Lidice, concentratiekampen, burgerslachtoffers. Einde verhaal. Hebben alle Sudetenduitsers gecollaboreerd met de nazi's. Nee. Moet men het geval per geval bekijken. Onmogelijk. Zoals Cris terecht opmerkt, het slijt... Misschien blijft er nog een harde kern neo-nazi's bestaan, maar hopelijk blijft dat folklore, en verdwijnt dit fenomeen in de geschiedenisboekjes. Haat tgo volksgroepen is nooit goed, het is niet omdat ik door een Roemeen werd bestolen dat alle Roemenen slecht zijn.
 
Neen,maar wel begrip.Ik deel in deze Cris zijn mening,je kunt de geschiedenis niet herdoen,herstellen.
Sudeten die aanleunen,nog steeds met Groot-Duitse anschluss zitten echt op het verkeerde ultra-rechtse pad.
Begrip wel voor hen die Bohemen als hun vaderland beschouwen,binnen de Tsjechische staatsstructuur en wetten.
 
L

luc.van

Guest
Jacques, dat heb je bij ons toch ook met de Oostfronters.
Goed, ze waren jeugdig, werden opgestookt, en achteraf bekeken vochten ze aan de verkeerde kant. Om nu na meer dan een halve eeuw de discussie hieromtrent te openen, vind ik bij het haar gegrepen.
 
Dat ligt toch ietsjes anders. Oost-Fronters opgehitst door de clerus en het Groot-Duitse ideaal trokken ten strijde tegen de Goddenloze Communisten in het Oosten.
De sudeten woonden al honderden jaren in Bohemen.
 
L

luc.van

Guest
Een ander voorbeeld dan, de dwangsoldaten in de Oostkantons, die bij de inval van Hitler-zeer tegen hun zin-ingelijfd werden bij de Duitse krijgsmacht, die werden na de bevrijding grotendeels gespaard van het repressieve gerecht. Trouwens Duitsers in België zijn de best beschermde minderheid op de ganse wereldbol.
 
L

luc.van

Guest
Jacques, toevallig heb ik deze week een oude Belgische krant gevonden uit 1938, met hoofdzakelijk nieuws over het Verdrag van Munchen. Ik denk dat er weinigen van de forumleden beseffen hoe dat Sudetengebied wel was, de meesten denken het grensgebied, maar Hitler wilde ganse happen, en enclaves diep in Moravië. Trouwens, er waren ook nog de Polen die dank zij dit verdrag het gebied rond Tetschen kregen, maar lang hebben ze daar geen plezier van gehad.
 
Dat is prijs.Ben ik het helemaal mee eens. In het dorpje waar ik mijn chalupa heb,hoor je dit geruis ook steeds weer van Sudeten. We moesten wel of anders sieg heil...zonder mij.
 
Luc,
Benes had ook geen andere keuze meer dan een etnisch zuiver Tsjechie.Vanaf de Eerste Republiek was het mizerie met die Boheemse Duitsers. Schoon schip moet hij hebben gedacht, d dat ook heeft uitgepakthoe mens onterend dat ook heeft uit gepakt.
 
L

luc.van

Guest
Was er nooit sprake van een ruil met de Sorben die zich in Duitsland gevestigd hadden, hoewel dat me vreemd lijkt.Vooral het bevolkingsaantal en de verhouding ervan slaat nergens op?
 
Gelukkig, we hebben het weer ergens over.
worshippy.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Ik denk dat je in de komende jaren nog veel oude mensjes zal zien rondlopen in Sudetenland, maar dat het dan wel ophoud.

[/ QUOTE ]

Mijn moeder komt ook uit een dorp dat ligt in het voormalig Sudentenland en ook wij zien 's zomers nog regelmatig Duitse bejaarden vergezeld met metaaldetector langs lopen op zoek naar iets van vroeger. Maar vaak willen mensen inderdaad alleen maar zien waar ze zijn opgegroeid (en dat is er vaak niet beter op geworden)
Zo wilde een Duitse mevrouw uit eerherstel niet haar ouderlijk huis terug, maar alleen dat er nieuwe ramen in werden gezet. Ik vind het een moeilijk topic of je de Sudenten Duitsers al dan niet hun bezittingen terug moet geven. Wellicht kan dat geld beter besteed worden aan iets waar beide landen wat aan hebben (aangezien dit 50 jaar geleden een soort van kat en muis spel was).
ahum.gif
 
met grote aandacht heb ik alle reacties gelezen. metname omdat het hotel waar ik mee bezig ben ook van een sudete duitser is geweest en het hotel dan ook na die odsun staats eigendom is geweest. van de sudete-duitse familie weet ik dat ze geen intresse meer hebben in het hotel en dat ik daarom durf door te gaan. alleen zal dat ook zwart op wit komen te staan. want hoewel ik jurisch in mijn recht sta als ik het aankoop, een rechtzaak van ineens wel geinterresseerde familie heb ik geen zin in.
wil ik wel voorop stellen dat ik mij heel goed de gevoelens van de sudeten duitsers kan voor stellen. maar ook het leven loopt door en je kan niet alleen maar achterom blijven kijken.

rene
 
Leuk, zoals de meesten van jullie weten is de problematiek van de Benes-decreten een van de dingen die me de afgelopen jaren heeft bezig gehouden (bijv. stukjes in de Volkskrant en vooral mijn doctoraalscriptie). Dus ook ik heb hier een mening:

Vasek, Vaclav Klaus wou in de villa gaan wonen. De verhuis heeft omwille van bovenstaande reden niet plaatsgevonden. Het huis was en blijft voorlopig eigendom van het Tsjechische leger. Nu blijkt dat de familie Luppert, de oude Sudetenduitse eigenaars, wel degelijk een NSDAP verleden zouden hebben. Klaus heeft om een diplomatieke rel te doen voorkomen maar gezegd af te zien van het huis (trouwens, het mag best gezien worden).
Jullie hebben het over 'aardige oude Duitsers', die nog eens graag rondkijken waar ze vroeger hebben gewoond en later zijn verdreven. Rondkijken mag in een vrij Europa, maar ik denk toch dat dat niet de drijfveer is voor die meeste oudjes. De Sudetenduitsers vallen politiek, tot op de dag van vandaag, in te delen in grofweg drie groepen. 'Ackermann Gemeinde' (Katholiek), 'Seliger Gemeinde' (Sociaal-democratisch, Loyaal ten aanzien van CZ) en 'Witiko-Bund'. De eerste twee, duidelijk de absolute meerderheid, heeft zich neergelegd bij de verdrijving en vraagt dialoog en hoopt eventueel ooit eens opnieuw wat te kunnen kopen in Bohemen. De Witiko-Bund daarentegen zijn regelrechte fascisten gebleven en eisen het grondgebied terug en vinden dat Tsjechie maar volledig van de kaart moet verdwijnen. Deze drie groepen zijn verenigd in een gemeenschappelijk gespreksorgaan 'de Landsmannschaften'. Nu omdat de Ackermann-Gemeinde in verhouding de meeste Sudetenduitsers vertegenwoordigd spelen zij ook de hoogste viool in de Landsmannschaften (op haar beurt dan ook verbonden met de CSU in Beieren, en ook met de FPO in Oostenrijk). Om kiezers te houden en ex-Sudeten te winnen moet de CSU het dan ook regelmatig opnemen voor de Heimatvertriebenen.
Maar om terug te komen: de oudjes gaan dood, dus je zou denken dat het een kwestie van tijd is - misschien ligt daarom ook wel de reden waarom de Tsjechen zo aarzelen in de discussie - gewoon tijd rekken. Echter, die oudjes hebben ook kinderen en kleinkinderen, die vaak veel feller tegen de materie aankijken. De nazaten beseffen namelijk ook wel dat Tsjechie op middellange termijn weer een financieel aantrekkelijk landje kan worden en op die manier is het ook vooral deze generatie die het meest haar stem laat horen voor restitutie e.d.
 
Het zijn niet altijd de mensen zelf, de huis of grondeigenaren uit die tijd. Het zijn de Sudeten-Duitse verenigingen in Duitsland en Oostenrijk, die zijn aan het stoken.
 
Daar ga ik je niet op afrekenen, het gaat om de inhoud.

Veel mensen horen over deze problematiek, maar weten amper waar het over gaat. Ik wilde het even onder de aandacht brengen.
 
Bovenaan