Migratie - open grenzen binnen de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Europa heeft migranten nodig
RICK VAN DER PLOEG

Vorig jaar traden 75 miljoen nieuwe Europeanen toe tot de Europese Unie. Uiteindelijk krijgen ze allemaal het recht in elk van de EU-landen te werken. Voorlopig is dat niet het geval, omdat veertien van de vijftien oude lidstaten migratie van de nieuwe lidstaten voor een aantal jaren aan banden te leggen. Politici, ook in Nederland, zijn doodsbenauwd dat migranten uit landen als Polen en Tsjechië banen inpikken en onrust veroorzaken onder hun inwoners. Het is sneu voor de vele werkwilligen in Oost-Europa: voorlopig hebben ze slechts een tweederangslidmaatschap zonder uitzicht op werk in het rijke Westen.

De animo voor Oost-West-migratie is gigantisch, omdat het verschil in inkomen per hoofd van de bevolking tussen oude en nieuwe lidstaten gigantisch is. In de nieuwe lidstaten is het inkomen minder dan de helft van dat in de oude lidstaten.

De economische voordelen van Oost-West-migratie binnen Europa staan buiten kijf. Lonen in Europa passen zich immers slechts traag aan en zullen amper dalen als gevolg van toenemende schaarste in het aanbod van arbeid. Tegelijk zien we grote vraag naar loodgieters, schilders, lassers, schoonmakers enzovoort. Dat heeft te maken met rigide arbeidsmarkten in vooral Duitsland, Frankrijk en Italië en de geringe mobiliteit van werknemers binnen Europa.

De economen Tito Boeri en Herbert Brücker berekenen in de laatste editie van het tijdschrift Economic Policy dat migratie van slechts 3 procent van de bevolking van de nieuwe lidstaten leidt tot een stijging van het nationaal inkomen van de EU met een half procent. Dat is heel fors. De baten van Oost-West-migratie stijgen de komende jaren verder met de oplopende vergrijzing en het teruglopende aantal arbeidskrachten in de oude lidstaten.

Waarom zijn we dan zo huiverig om te profiteren van werkwillige Polen, Tsjechen en Letten? Waarschijnlijk is dat regeringen onder invloed van populistische sentimenten immigranten tegenhouden terwijl daar vanuit macro-economisch oogpunt geen aanleiding voor is. Een andere reden voor de rem op immigranten is dat sprake is van een zogenaamde 'race to the top'.

Zodra bijvoorbeeld Duitsland een restrictief beleid voert, gaan meer van de Oost-West-migranten naar Nederland of België toe. De politici in de lage landen reageren op deze instroom van immigranten door vervolgens ook een restrictiever beleid te voeren. Zo ontstaat er een vicieuze spiraal waarbij lidstaten elkaar opjutten een steeds restrictiever beleid jegens Oost-Westmigranten te voeren. Het gevolg is dat de oude lidstaten zichzelf opzadelen met een veel te beperkend beleid met hoge economische kosten.

De oplossing is de verantwoordelijkheid voor bepaling van het aantal Oost-West-migranten in de transitiefase over te hevelen naar Europa. In plaats van dat elk land zelf beslist over hoeveel en wat voor soort migranten het wil toelaten, moeten dergelijke beslissingen op Europees niveau plaatsvinden. Het beste is een puntenstelsel waarbij hoogopgeleide, jonge migranten waar vraag naar is een streepje voor hebben.

Uit allerlei enquêtes blijkt dat degenen die het meest te verliezen hebben van migratie, vooral ongeschoolde en laagopgeleide werknemers in de oude lidstaten, de felste tegenstanders van migratie zijn. In plaats van een restrictief beleid voor immigranten te voeren, zouden regeringen in de oude lidstaten veel meer kansen moeten bieden aan laagproductieve werknemers. Dat vereist, zoals bijvoorbeeld in Zweden, veel soepeler ontslagregelingen, meer kansen voor nieuwe bedrijven vooral in het midden- en kleinbedrijf en in het algemeen veel minder rigide arbeidsmarkten.

De regeringen van vooral de grote oude lidstaten durven het niet aan de arbeidsmarkt open te breken voor laag-productieve werknemers en houden ook nog immigranten uit de nieuwe lidstaten tegen. Ze handelen daarmee in strijd met de Europese gedachte, maar berokkenen ook immense schade aan hun economie en veroordelen mensen met de minste kansen in hun land tot langdurige werkloosheid. Laten we hopen dat de nieuwe Duitse bondskanselier, Angela Merkel, het tij kan keren.

Rick van der Ploeg is hoogleraar economie aan Europees Universitair Instituut te Florence en Universiteit van Amsterdam, oud-staatssecretaris van OCW van 1998 tot 2002 en vertegenwoordiger voor Nederland in het Unesco Werelderfgoedcomité.
 
Absoluut waar: Europa heeft migranten nodig. Net als de Verenigde Staten die ook nodig hebben, alleen die kijken naar wat en wie ze nodig hebben.
De onbeperkte toelating van laaggeschoolde arbeidskrachten is op den duur met het oprukken van het veel goedkopere China veel te duur. Het idee dat die toestroom ooit ons pensioen kan betalen is onzin.

Het Europese toelatingsbeleid is helaas voornamelijk gebaseerd op een gebrek aan consumenten voor de hier heersende overproductie.
 

Marcel

Moderator
migranten binnen halen of binnen lokken ? lijkt me niet echt aardig voor de landen waar ze vandaan moeten komen. zo haal je weer geschoolde mensen weg uit landen waar ze juist die geschoolden hard nodig hebben.
als we allemaal een stapje terug doen. al we ons (luxe) leventje een beetje versoberen, dan zijn die migranten niet nodig.
we kunnen natuurlijk tzt ook bejaardenzorg "inkopen" in het buitenland. lijkt me wel lekker om in een verzorgingstehuis te zitten aan een tropisch strand. dat is dan goed voor de economie aldaar.
maar waar maken we ons druk over ? over 500 jaar stort deze westerse beschaving toch helemaal in. met name door des-interesse van de mensen over milieu en gewoon niet hard en/of willen werken, nog maar te zwijgen over de steeds zwakker wordende gezondheid alhier. dan staan zuid-amerika en afrika klaar om de wereldheerschappij over te nemen. dan kunnen de europeanen + amerikanen aankloppen voor hulp bij hun.
de natuurlijke selectie, die zal altijd blijven bestaan.
en het instorten van onze beschaving is nu toch al langzaam bezig ? : dagenlang geen stroom in schaarsbergen, dagenlang geen verwarming in tilburg, het verkeer elke dag een infarct.
we kunnen nu al bijna onze problemen niet vlot oplossen. afrika en zuid-amerika zijn al begonnen met aftellen .........

marcel
 
Hè, er gaat niets boven een optimistische kijk op de dingen; wat jij, Marcel? :deuk:

En dat voor iemand met dit als onderschrift:

"Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
en ... het leven is 1 groot feest, maar je moet wel zelf je eigen slingers ophangen
."

:lmfao:
 

Marcel

Moderator
kan je nagaan, ik ben een geboren optimist !!!
stel je voor dat ik een pessimistisch stukje zou gaan schrijven ..... ;)
 
EU vraagt toelating werknemers uit Oost-Europa

Europees Commissaris Rehn (Uitbreiding EU) hoopt dat Nederland en andere landen in mei hun grenzen openzetten voor werknemers uit Oost-Europa.

"Ervaring leert dat er grote voordelen in het verschiet liggen bij het openen van de arbeidsmarkt", zei Rehn vrijdag. Volgens de eurocommissaris dragen de meeste Oost-Europese werknemers flink bij aan de economie en vragen zij zelden sociale bijstand.

"Deze Polen, Litouwers, Tsjechen, Slowaken en anderen zijn meestal hardwerkende jonge mensen die in het buitenland ervaring opdoen en sparen voor hun toekomst. De meesten keren later terug naar huis met geld en ervaring", zei Rehn bij een lezing op de Londense School of Economics.

Nederland beslist dit voorjaar of het alsnog de grenzen opent voor de goedkope werknemers uit Oost-Europa. Toen de Oost-Europese landen in mei 2004 tot de EU toetraden, waren de werknemers nog niet welkom.

EU-landen als Nederland mogen de afsluiting in mei met twee jaar verlengen. Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hebben de regering-Balkenende al gevraagd de goedkope Oost-Europeanen snel toe te laten. De vakcentrales FNV en CNV hebben echter grote bezwaren.

Eurocommissaris Rehn keek vrijdag ook alvast positief naar de komst van Turkse werknemers. Turkije kan over enkele decennia tot de EU toetreden. Hij verwacht dat de vele jonge Turken kunnen helpen tegen de vergrijzing in de EU. "Een deel van mijn pensioen hangt af van de bijdragen van een jonge, goedgetrainde Turkse ingenieur in een open EU-markt."

Bron: ANP
 

Marcel

Moderator
nu al kunnen marokkaanse + turkse + antilliaanse jongeren aan de bak komen (hiervan is 40% werkeloos), de nederlandse jongeren hebben het ook lastig (20% werkeloos).
en dan weer nieuwe instroom ? laten we eerst maar eens zorgen dat alle mensen die nu in nederland wonen met elkaar kunnen leven en werken.

marcel
 
carmarnkp schreef:
laten we eerst maar eens zorgen dat alle mensen die nu in nederland wonen met elkaar kunnen leven en werken
Dat lukt ook wel met die paar Tsjechen (of Polen) erbij die hier willen komen werken.
 
Bijna-akkoord verlaagde btw op diensten

Bijna-akkoord verlaagde btw op diensten

Als Polen, Tsjechië en Cyprus voor het einde van deze week het groene licht geven, dan wordt het Europese experiment met verlaagde btw op arbeidsintensieve diensten verlengd tot en met december 2010.
Dat is de uitkomst van ruim zeven uur overleg maandag tussen de ministers van financiën van de Europese Unie over verlenging van het experiment, dat startte in 2000.

Minister Zalm was na afloop hoopvol dat de verlenging er komt. Duidelijk geïrriteerd door de houding van de drie landen die pas later deze week hom of kuit zullen geven, voegde hij daaraan toe. 'Als ze niet instemmen worden wij gedupeerd, want dit besluit vereist unanimiteit. In dat geval moeten ze wel realiseren dat wij ze zullen terugpesten.'

Op de vraag waar hij dan aan dacht, noemde Zalm weigering van het verzoek van Polen en Tsjechië aan landen als Nederland om vanaf 1 mei geen beperkingen meer op te leggen aan het vrije verkeer van werknemers uit deze landen naar Nederland. Deze beperkingen gelden al vanaf toetreding van Polen en Tsjechië in mei 2004 tot de EU.

Aan het experiment met verlaagde btw op arbeidsintensieve diensten doen negen van de vijftien oude lidstaten mee. Voor Nederland gaat het om kappers, herstellers van schoenen, kleding en fietsen en schilder- en stukadoorswerk aan woningen ouder dan vijftien jaar. Voor al deze diensten geldt een btw van 6% in plaats van 19%.

De verwachting was gisteren aanvankelijk dat Duitsland dwars zou gaan liggen. Dat land doet niet aan het experiment mee en is het liever kwijt dan rijk. Duitsland was echter zeer inschikkelijk.

Het waren vooral Polen en Tsjechië die dwarslagen. Zij koppelden aan hun instemming de eis dat ze nog jarenlang lage btw mogen heffen op nieuwbouw. In hun toetredingsverdragen is vastgelegd dat ze in 2007 de btw daarop naar minimaal 15% moeten verhogen. Deze eis werd afgewezen.

Wel kregen ze gedaan dat er een speciale Europese regeling komt voor lage btw op blokverwarming en dat alle nieuwe lidstaten aan het experiment met verlaagde btw op arbeidsintensieve diensten kunnen gaan meedoen.

Verder is afgesproken dat de Europese Commissie in juni 2007 zal rapporteren welk effect het experiment heeft op banencreatie en de interne markt. Op basis daarvan zullen de lidstaten vervolgens moeten besluiten of het experiment in 2010 definitief wordt gestaakt, of dat er een vervolg komt, al dan niet in permanente vorm.

Bron: Het Financieele Dagblad
 
Polen twee dagen bedenktijd over btw

Polen krijgt zeker twee dagen extra bedenktijd om zich te beraden op het verzet tegen het lagere btw-tarief voor dienstverlenende beroepen als kappers, stukadoors en schoenmakers. Het Oostenrijkse voorzitterschap van de EU heeft daartoe besloten na de ramp met de hal in Katowice, die de Poolse regering het afgelopen weekeinde heeft beziggehouden.

Polen had zondagavond nog niet gereageerd op een deadline van Oostenrijk om het verzet tegen een compromis op te geven. De twee andere lidstaten die zich daar nog tegen verzetten, Tsjechië en Cyprus, lieten zondag wel weten met het compromis te kunnen instemmen.
 
Leve de btw

Kappers, schoenlappers en fietsenmakers van Nederland: treur niet. Natuurlijk, het is een rotstreek dat de btw op uw diensten omhoog gaat van 6 tot 19 procent.

Het is de schuld van een paar onwillige EU-landen - Polen, Cyprus en Tsjechië - die tegen het verlagen van de belasting stemden, tot grote woede van onze minister van Financiën.

Maar u begrijpt toch wel dat hier sprake is van een duivels complot, dat ondernemers van eigen bodem geen windeieren zal leggen?

Dat zit zo. De afschaffing van het lage tarief levert de minister van Financiën jaarlijks zo'n driehonderd miljoen euro op. Dat komt hem vast niet slecht uit. Een paar jaar geleden wapperde hij nog met een rapport waarin stond dat de lage btw geen extra werk heeft opgeleverd.

Bovendien bleken de prijzen, exclusief btw, een jaar na de invoering, in 1999, niet gedaald maar juist gestegen: met bijvoorbeeld 11 procent bij de fietsenmaker en bijna 9 procent bij de kapper. Daar merkte de consument niets van vanwege het douceurtje van de Belastingdienst. De woede van de bewindsman op die paar EU-landen is knap gespeeld.

Nu dat geld de minister in de schoot valt, kunnen we het mooi uitgeven. Om de lasten voor de bedrijven te verlichten bijvoorbeeld, want aan de reductie van het financieringstekort is meer dan genoeg gedaan. Dat geld is niet veel, maar in de aanloop naar de verkiezingen mooi meegenomen. Dat is het eerste winstpunt: niet alleen voor de kappers maar voor alle ondernemers.

Dan het tweede winstpunt. Op Europees niveau toonde de minister zich een echte voorvechter van het ondersteunen van arbeidsintensieve sectoren. Het ligt dan ook voor de hand wat hij met dat geld moet doen: de belastingdruk op arbeid verlagen. Desnoods door de grondslag van de belastingheffing wat van arbeid naar kapitaal te verplaatsen. Leuk voor kappers, schoenlappers en andere ondernemers die werk bieden.

Het derde winstpunt: eindelijk is het ei van Columbus gevonden om zwart werk te witten. Het is een oud idee, maar beter laat dan nooit. Hondenuitlaters, oppassers en werksters hoeven geen premies en belastingen te betalen. Of, als ze dat wél doen, hun opdrachtgevers kunnen die lasten op arbeid fiscaal aftrekken. Althans als het aan de Kamer ligt. Met die 300 miljoen kan de minister de Kamer zijn zin geven en de maatregel uitbreiden naar bijvoorbeeld loodgieters en ... kappers.

Zitten we nog met één probleem. De Polen, Tsjechen en Cyprioten zijn de kwaaie pier. De minister dreigt hen met zware straffen. Zo zal, als represaille, de Poolse loodgieter voortaan naar huis worden gestuurd omdat een Nederlandse knipbeurt duurder wordt. Knap verzonnen, maar zo behandel je geen vrienden. Vanaf nu zijn alle Poolse, Tsjechische en Cypriotische ondernemers welkom, als dank voor bewezen diensten.

Hans Kamps is ondernemer en econoom in Amsterdam.

Bron: Het Financieele Dagblad
 
Brussel doet geen oproep open grenzen voor werknemers uit Oost-Europa

De Europese Commissie doet volgende week geen oproep aan landen als Nederland hun arbeidsmarkt te openen voor werknemers uit de nieuwe Oost-Europese lidstaten. De Commissie is verdeeld over zo’n oproep.
Dat stellen goed geïnformeerde bronnen in Brussel. Europees commissaris voor werkgelegenheid en sociale zaken, Vladimir Spidla, presenteert aanstaande woensdag het eerste rapport van de Commissie over de beperkingen die lidstaten in mei 2004 hebben opgelegd aan het vrije verkeer van werknemers met de destijds tot de Unie toetredende groep van acht Oost-Europese landen. Twaalf van de oude vijftien lidstaten, waaronder Nederland, vreesden voor een grote toestroom van Oost-Europese werknemers en als gevolg ontwrichting van hun arbeidsmarkten. Alleen Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openden hun grenzen.

Het rapport van de Commissie verschijnt vlak voordat op 1 mei de eerste periode van twee jaar afloopt waarbinnen lidstaten beperkingen kunnen opleggen. Conform het toetredingsverdrag uit 2004 kunnen landen deze periode nog twee keer verlengen. Een keer voor drie jaar en daarna nog een laatste keer voor twee jaar.

Hoewel de Commissie geen expliciete oproep zal doen aan de twaalf landen hun grenzen te openen, zal zij nadrukkelijk erop wijzen dat de drie landen die dit wel gedaan hebben er economisch van hebben geprofiteerd. ‘Alle analyses wijzen uit dat in deze drie landen de werkeloosheid is gedaald, de werkgelegenheid gestegen en er als gevolg van de economische groeiimpuls additionele banen zijn gecreëerd’, aldus een bron die de inhoud van het rapport kent.

Een belangrijke reden dat de Commissie geen oproep doet is dat de eurocommissarissen verdeeld zijn. De Tsjech Spidla is voorstander van zo’n oproep, evenals zijn zeven Oost-Europese collega-commissarisen en de Britse en Spaanse commissaris. Maar er zijn ook duidelijke tegenstanders waaronder de Oostenrijkse commissaris Benita Ferrero-Waldner. De positie van de Nederlandse commissaris, Neelie Kroes, is onbekend.

Alles wijst erop dat Oostenrijk en Duitsland zullen besluiten nog een periode de deur dicht te houden. Finland zal deze vermoedelijk openen en hetzelfde geldt voor Spanje, Portugal en Griekenland. Landen als Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk twijfelen nog. Verwacht wordt dat de Nederlandse regering de beslissing voor zich uit schuift tot duidelijk is wat België en Frankrijk doen.

In Nederland kunnen werknemers uit de Oost-Europese lidstaten alleen aan de slag als werkgever kan aantonen dat hij anders vacature niet vervuld krijgt. In dit kader verstrekte het CWI in 2005 29.443 vergunningen, meer dan de helft voor Poolse werknemers. Volledig openen grenzen is beladen na nee in referendum over Europese Grondwet.

uit het FD
 
Niet lichtzinnig Polen binnenlaten

Nederland moet eerst zijn sociale systeem verregaand saneren voordat de grenzen voor Oost-Europese werkers open kunnen.

Moeten de grenzen volledig open voor Poolse en andere Oost-Europese werknemers? De Europees commissaris Vladimir Spidla, een Tsjech, al zijn Oost-Europese collega's en sommige andere Brusselse commissarissen vinden van wel. Zij proberen woensdag de hele Europese Commissie achter zich te krijgen.

Volgens Spidla hebben Groot-Brittannië, Ierland en Zweden de afgelopen twee jaar alleen maar baat gehad bij de beslissing om als enige West-Europese landen hun grenzen volledig open te stellen voor werknemers uit de tien nieuwe lidstaten. De ondernemersorganisaties waren altijd al voor de koepel van Europese vakbonden is dat – verrassenderwijs – nu ook.

Op de keper beschouwd doet het er niet zoveel toe wat de Europese Commissie woensdag beslist, want de vijftien 'oude' lidstaten hebben nog zeven jaar het recht om de Oost-Europeanen te weigeren. In Nederland beslist dus de Tweede Kamer, op voorstel van het kabinet, en het kabinet-Balkenende heeft nog niets van zich laten horen over verlenging van de twee jaar geleden ingestelde beperkingen.

Toen beweerde het kabinet aanvankelijk – op gezag van Brussel - dat er nauwelijks Polen en anderen naar hier zouden komen, maar na druk uit de Kamer werd het aantal werkvergunningen voor twee jaar beperkt tot 22.000 per jaar en dan alleen nog voor sectoren waar moeilijk werknemers te vinden waren.

In de praktijk kwamen er desalniettemin – op diverse vergunningen, of zonder - veel meer en meestal gingen ze laaggekwalificeerd werk doen, terwijl de Nederlandse werkloosheid juist voor het overgrote deel bestaat uit laagopgeleiden. Ze deden dus werk waar honderdduizenden Nederlandse werklozen geen zin in hebben.

De vraag of het vrije verkeer van personen binnen de Europese Unie economisch nuttig is kan in theorie zonder meer positief worden beantwoord. Het probleem is echter, dat er niet alleen zeer grote welvaartsverschillen tussen de Oost-Europese landen en een land als Nederland zijn, maar dat ook de beschermingsmaatregelen voor werkenden en niet-werkenden in een land als Nederland hemelsbreed verschillen met die van een land als Polen.

Het open zetten van de grenzen leidt dan – zeker als Duitsland de grenzen zoals verwacht nog lang dicht zal houden – tot een toestroom die de Nederlandse arbeidsmarkt en de Nederlandse sociale voorzieningen onder druk zet. Voordat Nederland de grenzen open zet, zal dus eerst het Nederlandse CAO- en uitkeringsstelsel, het Nederlandse minimumloon, de pensioenleeftijd en de rest van het sociale systeem verregaand op de helling moeten.

Als dat wordt nagelaten – en niets wijst op het omgekeerde - is het openzetten van de grens in het geval van Nederland gevaarlijk lichtzinnig.

uit Elsevier weekblad
 

Marcel

Moderator
en dan dit geopperde plan plan :
laat een pool hier werken voor de in polen geldende salaris norm. en laat dan de nederlander voor nederlands loon in polen werken.

een goed begin voor een "derde wereldoorlog".
 
Toename werklozen door komst Polen

Volledige opening van de Nederlandse grenzen voor Polen, Tsjechen en Hongaren leidt mogelijk tot een verdubbeling van de toestroom van werknemers uit de nieuwe EU-landen. Met name op de korte termijn leidt dat tot een grotere werkloosheid onder lager en middelbaar geschoold personeel. De effecten op de economie zijn tot nu toe beperkt.

Dat concludeert onderzoeksbureau Ecorys in een nog vertrouwelijke studie, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken. Op dit moment mogen alleen Polen geworven worden voor banen waar geen Nederlanders voor te vinden zijn.
 
Een derde Nederlanders voor toelating Oost-Europeanen

Slechts een derde (33 procent) van de Nederlanders is het eens met VVD-fractievoorzitter Van Aartsen dat de grenzen volledig open moeten voor arbeiders uit Oost-Europa. Ook onder zijn eigen achterban is er geen meerderheid (38 procent) om Oost-Europese werkers snel vrij toe te laten. Dat blijkt uit een dinsdag gehouden peiling van Maurice de Hond onder negenhonderd mensen. Slechts 28 procent van de ondervraagden denkt dat het goed is voor de Nederlandse economie, als er meer mensen uit Oost-Europa hier komen werken.

Bron: De Telegraaf
 
Politiek wil geen quotum Oost-Europese werknemers

NRC Handelsblad:

Nederlandse poort kan open
Door Inger Kuin

Politiek wil geen quotum Oost-Europese werknemers

Als het aan de politiek ligt staat vanaf 1 mei de poort open voor werknemers uit de nieuwe Oost-Europese lidstaten. Zweden, Ierland en Groot-Brittannië deden dit al eerder. Hun ervaringen zijn gemengd.

Den Haag, 8 febr. De PvdA zegt „ja, mits”. Het CDA weet het nog niet en de VVD is samen met GroenLinks voor. Daarmee is er een Kamermeerderheid om Oost- Europese werknemers toe te laten op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Vóór 1 mei van dit jaar moet de Nederlandse regering aan Brussel laten weten of ze voortaan werknemers uit de nieuwe Oost-Europese Europese lidstaten onbeperkt wil toelaten, of de bestaande beperkingen wil verlengen. Het kabinet zal waarschijnlijk eind maart zijn standpunt bepalen. Daarna zal de Kamer zich uitspreken.

Vandaag lekte een studie van het ministerie van Sociale Zaken uit, waaruit zou blijken dat bij opheffing van de beperkingen jaarlijks tussen 30.000, zoals nu, en 72.000 Oost-Europese werknemers naar Nederland zouden komen. Kamerleden wilden niet op deze cijfers reageren tot ze definitief zijn.

Het CDA twijfelt. „We willen een afweging maken tussen de negatieve gevolgen op de arbeidsmarkt, het gevaar van verdringing, en de positieve gevolgen op de economie”, zegt Tweede Kamerlid Eddy van Hijum. De partij wacht met zijn standpunt tot de positie van het kabinet bekend is.

Het verlengen van de beperkingen is een optie voor het CDA. „Ik wil opkomen voor de belangen van de eigen werknemers. Wij zijn daar niet vies van”, zegt Van Hijum. „Wij zijn voorstander van één arbeidsmarkt, maar nu zijn onze economie en de Oost-Europese economieën nog in totaal verschillende stadia van ontwikkeling.”

Het belang van tuinders en aannemers die geen werknemers kunnen vinden weegt ook mee. Van Hijum: „Bepaalde sectoren kampen nu echt met tekorten.”

Voor de VVD is het een principekwestie. „Het vrije verkeer van goederen, personen, diensten en arbeid is wat de VVD betreft de belangrijkste waarde van de Europese Unie”, zegt Tweede Kamerlid Van Baalen. Nederlandse werknemers en zelfstandigen moeten niet bang zijn, maar de concurrentie met Oost-Europeanen aangaan.

In 2003 zorgde de VVD samen met LPF en CDA dat de bestaande beperkingen werden ingesteld.

De linkse oppositiepartijen PvdA en GroenLinks zijn, onder voorwaarden, voor openstelling van de arbeidsmarkt voor Oost- Europese werknemers. De nieuwe arbeidskrachten moeten onder de CAO’s werken en daar moet streng op worden toegezien. Verder moet de Arbeidsinspectie de strijd aanbinden met zogeheten schijnzelfstandigen: Oost-Europeanen die hier als zelfstandige komen werken, zodat ze zich niet aan CAO’s hoeven te houden, terwijl ze in feite wel loonarbeid verrichten.

Van de PvdA moeten werklozen in Nederland meer gestimuleerd moeten worden het werk te doen waar veel vraag naar is. Van Baalen is het hier mee oneens: „Als Marokkaanse werklozen echt niet in de glastuinbouw gaan werken houdt het op.”

De Poolse Anna Kloda werkt bij het in Hapert gevestigde bedrijf Bellfires, een fabrikant van open haarden. Poolse werknemers worden in Nederland gelimiteerd toegelaten in tegenstelling tot Zweden, Ierland en Groot-Brittannië. (Foto Chris Keulen/Hollandse Hoogte)
 
Svarc systeem

Ja, het stuk van "als zelfstandigen komen werken ... terwijl ze in feite wel loonarbeid verrichten" komt me bekend voor, hoor ... Dit noemen wij het Svarc systeem. Mr. Svarc heeft, als ik het goed heb, ter zijne tijd op deze manier een paar huizen heeeeel goedkoop gebouwd. Het is ook in Tsjechie ilegaal, maar het komt wel vaak voor ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan