Mierikswortel (křen)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In potjes in de grotere supermarkten, of vers bij toko'tjes. Of vers bij de groentenboer, als hij dat niet heeft zal hij zich een beetje schamen en het graag voor je in huis halen. Mierikswortel is eigenlijk niet zo moeilijk te verkrijgen.
 
Ha! bedankt voor deze vertaling van Kren, ben ik gewaarschuwd. Er zijn namelijk weinig dingen die me zo tegenstaan als kren. Weet ik wat me te doen staat in een restaurant dat met mierikswortel op de proppen komt.
Maarre.. de liefhebbers wens ik natuurlijk alle succes met eigen teelt (houd vast ook wel de katten tegen???)
 
Bedankt voor de reacties. Inderdaad, niet echt moeilijk te krijgen in potjes en vers in (goede) winkels.

Maar ik wil Křen zelf in de tuin hebben. En dat lijkt een probleem te zijn?
 
Wat betreft het klimaat zal het wel kunnen. Is het in Tsjechie wel makkelijk te krijgen, křen voor in de tuin? Dan kan je het toch importeren? Anders zou ik toch een gesprek met een groentenboer aanknopen. Als hij het niet heeft zal hij namelijk mierikswortel voor je bestellen op dezelfde plaats als waar de volledige plantjes vandaan komen. Dan kan hij wellicht een volledig mierikswortelplantje voor je bestellen...Of zoiets.
 
Wat betreft het klimaat zal het wel kunnen. Is het in Tsjechie wel makkelijk te krijgen, křen voor in de tuin?

Het is in Tsjechie vaak juist de vraag: Hoe krijg ik dit uit mijn tuin?
grin.gif
het is een overal voorkomende onkruid.
 
Vasek, gewoon een plantje kopen in de supermarkt of Jelen vragen of hij je waarschuwt wanneer hij onkruid gaat wieden
grin.gif
grin.gif


En als je dan wat hebt geoogst kom ik graag hamrolletjes se slehackou a s krenem bij je eten!

http://www.tuinclub.be/tuinartikels/kruiden%20mierikswortel.htm

Opkweek
Een mierikswortelplantje bemachtigen kan geen probleem zijn, de plant verspreidt zich snel en ieder stukje wortel levert een nieuwe plant op.
Hoewel men de plant ook kan zaaien zal men toch eerder vermeerderen door wortelstekken te nemen of de plant te scheuren. Het beste moment hiervoor is wanneer de plant in rust staat (in de wintermaanden, dan is ook de plant bovengronds afgestorven).
 
vasek, mierikswortel is echt wel bij ons te kweken hoor, wpijtig genoeg heeft mijn moeder haar plant geliquideerd, anders had ik je een er wat gescheurd. Let wel op, een mierikswortelplant woekert heel gemakkelijk, en neemt in een paar jaar algauw meer dan 1m² in beslag. (da's de reden waarom hij werd gesloopt). Mijn vader heeft mij (en trouwens het ganse dorp) dit kruid leren eten. In België kookt men er bijna niet mee, mijn vader gebruikte dit tegen heesheid (hij was amateur-toneelspeler, en -koorzanger).
Weet je wat, wanneer ik dit plantje ergens tegenkom, geef ik je een seintje. een Kren-liefhebber
 
Veerle bedankt voor je aanbod.
Het ergste is, dat ik er een paar weken geleden in Tsjechie geweest ben. En Křen, .... helemaal vergeten.
confused.gif
Ik begin oud te worden denk ik.

Over een paar weekjes ga ik weer, nu schrijf ik het op.
 
R

rob.goverde

Guest
Hoi Vasek,

Is Kren of mierikswortel niet hetzelfde als een rammanas, dit is een soort gitzwarte wortel, die zeer pittig van smaak is. Mierikswortelplantjes vind ik ook nergens, jammer genoeg ik denk dat een andere benaming dus rammanas is.
Vroeger nam mijn oom het altijd mee uit zijn tuintje in Oisterwijk.
 
Mierikswortel kan je kopen in potjes, meestal geraspt. Je kan ze ook zelf kweken thuis in de tuin. Bij gebruik haal je hem uit de grond. Je snijdt er een stuk van, hetgeen je nodig hebt, en je stopt hem terug in de grond.
Oppassen bij het schillen ! Sommige soorten doen jouw ogen meer tranen dan 200 ajuinen die je schilt.
Matig gebruik is aanbevolen.
 
Bovenaan