Mák (maanzaad)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mak dus blauwe maanzaadzaadjes moeten eigentlijk eerst gemaalt woden daarmee hun smaak goed tot zijn recht komen kan. Hiervoor worden in de huishoudingen klijne molentjes gebruikt die men aan het tafelblad opschroeft daarmee ze goed vast en steevig zitt en daar worden de zaadjes in gekneust, niet te hard want anders word het produkt te breig en de olie treedt eruit. Zo een molentje verkoopt in Tsjechie iedere goede huishoudzaak of bij Orion.cz =het verzendhuis voor potten en pannen. Als koekvulling worden de gemaalte zaadjes in melk opgekookt met toegave van suiker,honing,kaneel, kruidnagel en citroenschil maar het kan ook zonder specerijen en het dikt wel wat in . Voor op zoete knoedels word het aleen met poedersuiker gemengt en die worden er mee dik bestrooit en daarop komt noch ietswat gebruineerde echte booter. In maanzaad zit veel kalk en daarom is die heel gezond net als sezamzaadjespasta =tahin.
maanzaadmolen.jpg
 
Er valt mij nu ineens in dat er ook elektrische maanzaadmolens bestaan want het draaien met dat krukje is best vermoeiend.Maar de elektrische molentjes zijn meer wat voor bakkerijen en ze zijn ook best prijzig.Als ik goed pools kon zou ik op de poolse internet er naar gaan zoeken want in Poolen zijn ze qua pannen en potten best goed.
 

kuurgast

Donateur
Het probleem bij blauwe maanzaadzaad is de opslag want maanzaad heeft de nijging om snel te bederven door invloed van vocht of warmte.
Las in Tsjechische artikelen over mák dat je het beste in de vriezer kan bewaren om bederf te voorkomen.

images


Zo'n ouderwetse koffiebonenmolen zal voor het malen heel goed werken.
Vroeger deden we daar suiker in malen voor poedersuiker...errug lekker met een vleugje koffiesmaak.
 

kuurgast

Donateur
Nooit eerder van gehoord ,bij deze dus doe voorzichtig met suiker. Dit topic gaat ook niet over suiker maar mák.
(A3 gaat het met mák dan wel goed?Snap niet waarom met suiker de machine kan branden.)
 
Suiker geeft heel veel stof en dit kan in het motortje terecht komen en dit schijnt goed te branden.
Wij deden dit ook stiekem maar het mocht niet, als ma het zag zwaaide er wat.
 
Bovenaan