Mák (maanzaad)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vorige week heb ik mak meegenomen uit Tsjechie. Ik weet dat het een produkt van de papaver is en dat je het kunt gebruiken om gebak/cake''jes mee te vullen. Maar hoe doe ik dat? Moet ik het eerst koken of zo? Wat kan ik er nog meer mee doen?
 
Wat wil je precies baken? Als je gebak wil baken, hoef niet papaver eerst te koken. Papaver moet gehakt zijn. Meng poedersuiker met kaneel en papaver. Voeg een beetje melk toe en verwarm het 2-3 minuten. Moet roeren! Gebak kan je het gewoon met lepel invullen.
 
Mak dus blauwe maanzaadzaadjes moeten eigentlijk eerst gemaalt woden daarmee hun smaak goed tot zijn recht komen kan. Hiervoor worden in de huishoudingen klijne molentjes gebruikt die men aan het tafelblad opschroeft daarmee ze goed vast en steevig zitt en daar worden de zaadjes in gekneust, niet te hard want anders word het produkt te breig en de olie treedt eruit. Zo een molentje verkoopt in Tsjechie iedere goede huishoudzaak of bij Orion.cz =het verzendhuis voor potten en pannen. Als koekvulling worden de gemaalte zaadjes in melk opgekookt met toegave van suiker,honing,kaneel, kruidnagel en citroenschil maar het kan ook zonder specerijen en het dikt wel wat in . Voor op zoete knoedels word het aleen met poedersuiker gemengt en die worden er mee dik bestrooit en daarop komt noch ietswat gebruineerde echte booter. In maanzaad zit veel kalk en daarom is die heel gezond net als sezamzaadjespasta =tahin.
 
Dat is te ingewikeld, daar krijgt men grijs haar van. Er zijn veel en veel simpelere en goedkoopere recepten. Op het pak van Lagris(leverancier) staat er een zonder ei. 150 g gemaalde maanzaad(in een kofiemoolen gaat dat ook), 150 g boter,150 g suiker,300 g bloem of zelfsrijzend bakmeel,1 zakje bakpoeder bij gebruik van bloem,1 teelepeltje geraspte cotroenschil,1/4litr melk:de drooge ingredienten door elkaar mengen en de booter in de melk of anders om smelten en door de drooge goed doorheenroeren. Bakplaat 26x30 cm of zo iets inveten en met bloem of paneermeel "inpoederen", beslag er in gieten en gladstrijken en als cake baken in een voorverwarmde bakoven (180gradusen Celsius)Na het bakken met poedersuiker bestrooien anders ziet het niet zo erg verlokkelijk eruit( donker -zwart)Ik hoop dat het lukt, bak het niet te lang en prik er met een houten prikker in om te zien of het al gaar is. Succes!
 
Recepten zijn via internet voldoende te vinden. Deze lijkt me lekker en eenvoudig: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6932
Nu niet gaan zeggen dat dit Pools is, Silezië strekt zich ook uit over Tsjechië en is zelfs een element in het Tsjechische wapen: in het derde kwartier ziet men de zwarte adelaar op het gouden veld (overige: de Boheemse Leeuw (2x) en de Moravische geblokte adelaar).
Het wordt daar ook erg veel gegeten.
 
Ja, bedankt dat is een mooi plaatje! Het probleem bij blauwe maanzaadzaad is de opslag want maanzaad heeft de nijging om snel te bederven door invloed van vocht of warmte.Tegenwoordig worden de maanzaadakkers met maaidorsers afgeoogst en in zo een maaidorder gaat het helemaal niet zachtzinnig aan toe dus wat daar eruitkommt is niet zo een 1a kwaliteit.Daarom heeft meneer Zdenda hier boven waarschijnlijk vermeld dat het niet iedereen's zaak is om het lekker te vinden. Het best bewaard blijvt blauwe maanzaadzaad in de bollen zelfs,en dan wel ergens droog en koel. Het uit de bollen uitgeklopt zaad werd vroeger "gezwemt" net als bijvoorbeeld goud en onder omscheppen in de zon snell gedroogt.Tegenwoordig gaat dat met machienes. De landbouwcooperaatie hier in Lomnice verbouwt ieder jaar groote oppervlaktes van dit gewas voor de export naar Russland.Maanzaad word heel vroeg in de lente gezaait, het kan zelfs all als er noch sneeuw ligt .Ik ben niet zo blij als er een maanzaadveld om ons huis heen is want het stuifmeel van de bloemen is heel krachtig en ik krijg er hooikoorts van en de akkers worden dan ook noch heel frequent met stikstof bemest voor een groote opbrengst. Er is ook noch een beigekleurige varieteit van het zaad, bily mak.De bloemen kunnen ook donkerpaars of roserood zijn , niet aleen lila.Dus dat is wat ik er van weet.Men kan er ook noch ruwe opium van winnen maar dat is een heidens karwei.De geneesmidelenindustrie koopt het loof van op .
 
Bovenaan