Knoflook in de Tsjechische keuken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er is een vrij simpele remedie, en dat meen ik serieus: je kan bijvoorbeeld een teentje met schil en al laten smoren in de oven. Dat binnen de schil wordt dan zacht en ook iets zachter van smaak.
Smeer dit op een stukje brood en eet dit in de ochtend, desnoods met je neus dicht. De rest van de dag proef of ruik je geen knoflook meer.

Er is een godsdienstige sekte (and don't try this one at home folks!) die dodelijke ladingen stychnine in voor anderen dodelijke hoeveelheden nemen simpelweg omdat ze het langzaam opgebouwd hebben. Zo is dat ook met knoflook.
Je culinaire wereld wordt veel groter (want het is maar een heel klein hoekje van de wereld waar knoflook niet in de reguliere keuken voorkomt) en daarbij: het helpt tegen vampiers. En die treft men nogal eens in Tsjechië (in Prostejov bijvoorbeeld).
 

pepo

† In Memoriam
Maar tegen de niet echte confectie-vampiers uit Prostejov is knoflook te bescheiden afweermiddel. De echte Vampiers nestelen zich namelijk in Cerna Hora, in de grotten nabij Blansko.
En nu stop ik met dit top-off-topic, want als er een Modi in de buurt komt, dan wordt dat knap vampieren naar de kroeg!
 

spookycat

† In Memoriam
look

hoi Otto,innige deelneming,ik lust ook echt geen knoflook.
We gaan al 10 jaar 2 tot 3 en als het lukt 4 keer per jaar naar cz
Ik ga er echt niet koken,af en toe barbeque en dat is het
Ik heb er altijd al bizonder goed gegeten,ze hebben een heleboel zonder look en inderdaad als het er wel inzit staat het op de kaart vermeld
Wees maar gerust ge gaat daar lekker smullen
groetjes
spooky
 

Tabe

† In Memoriam
Cenekova Polevka

even zonder leesteken.

het recept voor een knoflooksoepje op z'n Tsjechisch..

CESNOKOVA POLEVKA:
1 hlevicka cesneku, lzice sadla, sul,
polevkove koroni
majoranks, pepr.

Dobrou chut ! - Eet smakelijk.

Heel eenvoudig dus, maar wel lekker !.
( bron : soepkom gekocht bij Hypernova in Klatovy):D
 

Tabe

† In Memoriam
Zal vast wel een item op dit forum zijn met een vertaling van dit recept voor knoflooksoep. In Klatovy heb ik een adresje !... Klatovsky Dvur. Bijna hele knofloken er in. En dan thuis aan de Gambrinus. De reuk van de knoflook bleef soms dagen hangen in de auto.
Wat ook al vaker in dit forum is vermeld : Langose met veel knoflook. Heb me er bijna ongans aan gevreten.
 

Tabe

† In Memoriam
we worden weer op onze wenken bediend.
Maar er is toch iets vreemds aan de hand.
De knoflooksoep in Tsjechie is altijd lekkerder dan de knoflooksoep in Nederland. Hoe kan dat ?
 
O

Otto

Guest
Dank je wel, Spooky !
Dat geeft moed. Als je het al zo lang volhoudt en toch steeds weer terugkeert, moet het ook voor mij te overleven zijn.
Ik ga maar weer beginnen met me te verheugen op onze eerste vakantie in Tsjechië (straks in mei) , i.p.v. vooraf al te griezelen, bij het idee drie weken knoflook te moeten eten......

Otto.
 

pepo

† In Memoriam
Tabe schreef:
De knoflooksoep in Tsjechie is altijd lekkerder dan de knoflooksoep in Nederland. Hoe kan dat ?
Dat is hetzelfde als Retsina in Griekenland. Heerlijk onder de pijnbomen, zwoele avond, weet je wat, wij nemen er nog een, ooh, wat lekker. En gelijk 4 flessen kopen en mee naar NL. En 14 dagen later een grieks feesie bouwen, een CD muziekje er bij. En - - bah, wat smaakt die wijn vies, zeg!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Otto schreef:
Ik ga maar weer beginnen met me te verheugen op onze eerste vakantie in Tsjechië (straks in mei) , i.p.v. vooraf al te griezelen, bij het idee drie weken knoflook te moeten eten......
Otto op jouw leeftijd zal je toch niet laten buitenspel zetten door die gedachte, ga en bekeer u. U zult terug keren als een ander mens als u eenmaal tot de echte aktie bent overgegaan. Leer de echte Tsjechische keuken kennen en spoel alles door met de nodige pivo's. Om nog even bij te komen kan je nog dit topic eens lezen mocht dit nog niet gebeurd zijn. [URL="http://www.tsjechie.net/board/f29/recept-eesnekova-polevka-knoflooksoep-385.html?highlight=knoflooksoep"]knoflooksoep[/URL]
 
O

Otto

Guest
Freddy, ook jij bedankt voor de opbeurende woorden.......
Ik begin toch (voorlopig ?) nog maar niet aan knoflooksoep.
Maar, als je mijn leeftijd er bij betrekt, die is toch al 13 jaar hoger dan de jouwe (of uwe??) , dus is dat dan nog wel vergelijkbaar.
Ik voel me ook gesterkt, omdat een Vlaming mij moed geeft, daar ben ik, als Zeeuws-Vlaming natuurlijk erg gevoelig voor !

Otto
 
O

Otto

Guest
Freddy, ik vind het niet erg, een bijnaam te hebben (krijgen) maar hoop dan wel, dat het een andere wordt (is).
We zullen, straks in mei, gaan proberen.....
Dank voor je reactie !

Otto.
 

spookycat

† In Memoriam
kip in jas

Esthertje schreef:
spookycat schreef:
ik lust ook echt geen knoflook. groetjes spooky
Haha maar je hebt bij ons kip in een jasje gegeten, barst van de knoflook ... en je vond het nog lekker ook ! Dus bekeerd :deuk:
ja Ester,die was inderdaad heel lekker Lucas had wel belooft zuinig te zijn met look en ik heb hem eigelijk bijna niet gesmaakt,of had ik mischien al teveel frankovka op
 
O

Otto

Guest
Tsjechische menukaart

Pelhrimov.

Dag Jeanne,

Ik lees nu pas je uiteenzetting dd. 14 maart, over de Tsjechische menukaart.
Hardstikke goed ! Nu heb ik een idee wat er zoal in een restaurant te krijgen is, wat de hoeveelheden zijn en wat het kost.....
Ik ga proberen het uit te printen (lukt nog niet, de pagina's komen er in de breedte niet helemaal op) en zal het dan zeker, vanwege de vertaling die bij de menus staat, in mei meenemen. Voor iemand die daar voor het eerst op vakantie gaat, zeker een ideaal hulpmiddel.
Dank !!

Over het roken van mijn pijp praat ik maar niet te veel meer.
Ik neem hem (de pijp + een aantal reserves) mee en zal wel zien....
 
Otto schreef:
Ik ga proberen het uit te printen (lukt nog niet, de pagina's komen er in de breedte niet helemaal op)
Al geprobeerd "Liggend" i.p.v. "Staand" af te drukken bij je printerinstellingen? Dan gebruikt je printer de lengte van het papier als breedte en dus kan er meer op naast elkaar. Wel krijg je dan meer vellen papier omdat de hoogte minder is natuurlijk... :?:
 
Bovenaan