Knoflook in de Tsjechische keuken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

O

Otto

Guest
Hoe is het in Tsjechië met het gebruik van knoflook in restaurants ?
Ik gruw er al van, als ik alleen nog maar deze vraag neerschrijf...

Otto.
 
O

Otto

Guest
Freddy2005 schreef:
Hier meer over knoflook: http://www.knoflooksite.nl/Frans%20van%20Hall.htm
Hierna zal je misschien niet meer gruwen, Otto. Probeer maar eens een česneková polévka als je in Tsjechië bent. Smakelijk.
Hallo, Freddy,
veel dank voor je ludieke antwoord, maar.....
Ik geloof natuurlijk wel dat knoflook heel erg gezond is, zoals Frans ook zong, maar..... die lucht !!!!
Ik probeer iedere keer niet kinderachtig te doen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Mijn "etentje" is meestal meteen verprutst.
Daarom ben ik benieuwd of er in Tsjechië in restaurants net zo veel knoflook in/bij het eten gebruikt wordt als b.v. in Hongarije.....
Is je aanbeveling (voor mij moeilijk Tsjechies) voor datgene dat ik moet proberen, ook iets met knoflook ?
Otto.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat is over het algemeen een heel, maar dan ook heel lekker knoflooksoepje. Het komt vrij vaak voor op de menukaart.

nr9702201.jpg
 
O

Otto

Guest
Wat is het Tsjechische woord voor "knoflook" , Freddy ?
Kan ik het in de gaten houden als ik de menukaart bekijk....
Het ziet er op je fraaie foto wel lekker (?) uit.

Otto.
 
O

Otto

Guest
Helaas heb ik nog geen antwoord gekregen op m'n vraag of knoflook veelvuldig gebruikt wordt in restaurants (net als in Hongarije).
Als iemand dat weet en hij/zij wil mij met een antwoordje behulpzaam zijn, graag !

Otto.
 
knoflook

En voor alle duidelijkheid......er wordt in Tsjechië veel knoflook gegeten, is onze ervaring. Inderdaad merken wij ook dat het op de menukaart er eigenlijk altijd bij staat. :)
 

Pelhřimov

Donateur
Otto schreef:
... Mijn "etentje" is meestal meteen verprutst.
Daarom ben ik benieuwd of er in Tsjechië in restaurants net zo veel knoflook in/bij het eten gebruikt wordt als b.v. in Hongarije.....
Otto, misschien zou je bij je bestelling aan de ober door kunnen geven dat je het graag zonder knoflook wilt :eten:
(bez = zonder / se, s = met)
 
O

Otto

Guest
Ik zal dus alleen moeten leren wennen aan die....lucht, maar zal (als ik goed oplet) het niet per sé hoeven te eten.
Dank, Loek !

Otto.
 
Er is genoeg zonder knoflook te krijgen in Tsjechië, er is alleen ook genoeg met knoflook te krijgen :) En als je in Tsjechië een knoflook gerecht voorgeschoteld krijg zijn ze meestal niet al te zuinig geweest met de knoflook.... Knoflook soep, knoflook aardappeletjes, Karper met knoflook, knoflook toast, biefstuk met knoflook..... salami met knoflook, roomkaas met knoflook, gebraden gehakt met knoflook, paté met knoflook, olijven met knoflook......je komt het overal in Tsjechië tegen :)

Je moet het gewoon goed wegspoelen met een paar glazen pivo :) en veel kaugommetjes mee voor de omstanders :)

Maar even zonder gekheid... er is ook best wel wat zonder knoflook te krijgen hoor.... gewoon even goed de menu kaart lezen (en de verpakkingen in de supermarkt...)
 
O

Otto

Guest
Arno, zit in de pivo toch geen knoflook ??
Als ik dat rijtje van jou bekijk, kan ik maar beter al m'n eten meenemen van hier......
Ik had me nog wel zo verheugd op "vaak uit eten gaan" zoals diverse forummers zeiden dat ze meestal deden. Volgens diezelfde lieden was de Tsjechische keuken prima. Nou......
Ik hoop dat ik na terugkomst kan melden dat ik het "overleefd heb"!
Dank voor de reactie.

Otto.
 
O

Otto

Guest
Paula, zelfs een klein beetje ruik ik altijd op afstand....
Toch dank voor je poging om troostende woorden naar me toe te sturen.

Otto.
 

pepo

† In Memoriam
Otto, er zijn echt gerechten in Tsjechie zonder knoflook. Misschien kan ik je hiermee helpen:
Knoflook in lang gekookte of gesmoorde gerechten verliest snel zijn kracht. Daarom wordt in veel soepen en vleesgerechten weggelaten, of soms pas als afwerking toegevoegd. De genoemde knoflooksoep word ook niet langer gekookt, dan de aardappelen (plm 15 minuten), die er vaak in zitten of wordt pas laatste 2 minuten neegekookt.
Een vuistregel: In kant en klare maaltijden ( Hotová jídla) tref je veel minder knoflook, dan in de snelle hapjes (Minutky), die op bestelling gemaakt worden. Gebraden gerechten, zoals varkensbraad (Vepřová pečeně), gehaktgebraad (sekaná) kunnen voor jou fataal zijn. Hierin word heel vaak knoflook verwerkt. Bij de Minutky kun je van te voren vragen of het zonder knoflook kan: Zonder knoflook = bez česneku.
En verder:
Máte něco bez česneku? Heeft u iets zonder knoflook?
S česnekem - met knoflook, voor het geval, dat je je toch tijdens de vakantie in Tsjechie bekeert.
 
Bovenaan